Det er Amund Amundsen Kleve (Kleive) som bodde i hus nr. 155 Indpå Gaden i FT1801 på Molde og var 53 år gammel.
Han var gift første gangen i 1780 med pigen Anna Arnesdtr. Trolovet 30/12 1779. Der står det at han skal bo på Molde. Ane Arnesd. Echre hvis mand er Amund Kleve begraves 1/9 1798 på Molde. Amund Kleve gifter seg på nytt igjen i 1799 med Margrete Stephensd. og disse bor da sammen i FT1801.
I følge branntakstprotokollene til John H. Aarønes flyttet Amund Amundsen inn i hus nr. 155 i Ind på Gaden i 1782. Han bodde der også i 1787. Dette huset har nr. 162 ved taksten i 1767. Siden han bor i hus nr. 155 ved FT1801 har jeg antatt at dette er samme huset.
Amund hadde tre sønner med første kona:
- Amund Amundsen Kleve sannsynligvis døpt 7. oktober 1781 på Molde. Skifte 1820 der enka og brødrene arvet.
- Arne Amundsen Kleve sannsynligvis døpt 25. desember 1784 på Molde. Tjenestedreng i Schultzhaven hos kjøpmann Hans Thiis Møller i FT1801. I følge skiftet etter broren var han i Stavern.
- Andreas Amundsen Kleve født 8. og døpt 14. september 1788 på Molde. Er nok ham som var tjenestegutt på Raumold indre hos Peder Anderssen og Magnild Mortensdtr i FT1801. Han havna på Betna i Halsa.
Og i Adresseavisa 25. desember 1807, nr 103/1807, side 2.
Min tunge Pligt bliver det herved at bekiendtgiøre fraværende Venner og Bekiendte; at min Svoger Niels Wind og Kone, min inderlig kiere Søster M. Gørvell, tilligemed 2de af deres Børn, havde den 1ste dennes det Uheld paa en Reise til Søndmøer, omtrent 2 Mile herfra at kuldseile og finde, tilligemed de øvrige paa Baaden værende, i alt 8 Personer, deres Død og Grav blandt Bølgerne, saa at end ikke den rigtig nok svage Trøst, af nogen Tilbagebleven at blive underrettet om deres sidste Endeligt, blev mig levnet. Om Deltagelse i min og Mines billige Sorg, er jeg overbeviist uden skrivtlig Bevidnelse.
Molde, den 7de December 1807.
J. Gørvell,
paa egne og fælleds Sødskendes Vegne.
(På side 3 i samme nummer står annonsen om auksjonen etter Niels Wind og kona Margrethe Gervell og en annen annonse om skiftesamling i boet deres, 27/1 1808.)
-------------
Og så kommer det jeg skal spørre om.

Hva var opphavet til Amund Amundsen Kleve, 53 år gammel i FT1801?
Det kom en Amund Kleve til Molde omkring 1770. Igjen i følge branntakstprotokollene til Aarønes flyttet han til Schultzhagen i eller før 1770 i hus nr. 185. I 1772 bosatte han seg, fortsatt i følge branntakstprotokollene, På Røysene i hus nr. 145. Amund Kleve står som beboer ved taksten i 1777, mens det i 1787 var Amund Kleves enke som bodde der.
8. juni 1796 begraves ei Berith Lassesd. Kleve 70 år gammel. Nederst på venstresida.
Jeg har ikke funnet skifte etter disse to.
På garden Kleive ved ekstraskattmanntallet oktober 1762 var det en Amund med hustru. Ingen barn.
Det ser ut til at disse to døper disse tre barn i kirkebok for Bolsøy fra og med 1759, og der får vi også vite navnet på kona til Amund Kleve, Beret Lassesdtr.:
- Lasse døpt 12. søndag etter Trinitatis 1759. Far Amund Cleve og mor Berith Lassedatter. Finner ham ikke som begravd i 1759-1760 eller i Bolsøy i FT1801.
- Lars døpt 1. søndag i advent 1760. Finner ham ikke i Bolsøy i FT1801.
- Synøv døpt 2/12 1764.
Var Amund Amundsen Kleve sønn av dette paret?
Hvis han var det, kan det bety at han var født etter oktober 1750, siden alle over 12 år skulle betale ekstraskatt, og Amund og hustrua betaler ikke for barn i 1762-skatten. Amund kan selvsagt ha vært i tjeneste på en annen gard uten at jeg har leita spesielt mye etter ham i ekstraskattlistene.
Kan Synnøve Amundsdtr som ble født i 1764, være den samme som bor i hus nr. 144 i Ind på Gaden ved FT1801? Gift med Nils Sigerset i 1796. Alderen stemmer ikke, men ved vielsen, nederst på sida, var Amund Amundsen Klewe en av sponsorene. Synnøve hadde riktignok patronymet Andersdtr. ved trolovelsen.
Synnøve og Nils hadde to sønner ved FT1801:
- Anders født 1796 og døpt på Molde. Ei fadder het Mali Amundsdtr. men Synnøve het fremdeles Andersdtr.
- Amund født 1797. Synnøve het nå Amundsdtr. Første fadder (gudfar?) var Amund Klewe.
Var Synnøve som var gift med Nils Sigerset, ei datter av Amund Kleve og Berit Lassesdatter? Og var hun ei søster til Amund Amundsen Kleve?
Fadderen ved dåpen til første sønnen til Synnøve Amundsdtr i 1796, Mali Amundsdtr, kan være hun som bor i hus nr. 34 i Ud på Gaden i FT1801. Hun var da 45 år gammel, gift med Anders Olsen 36 år og hadde ei datter Beret Olava som var 8 år gammel. Jeg har ikke funnet vielsen til dem eller dåpen til dattera.
Det var ei Mali Amundsdtr som ble gift i Veøy i 1792 med Ole Olsen, men hun bor på Skorgenes i FT1801, så henne er det ikke.
Kan Mali ha vært ei datter av Amund Kleve og kona Berit Lassesdatter? Og var hun ei søster av Synnøve og evt. også Amund Amundsen Kleve?
Er det noen som har informasjoner om denne familien/disse folkene eller kan hjelpe meg videre?