Amund Amundsen Kleve født omkr 1750, død 1807

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Amund Amundsen Kleve født omkr 1750, død 1807

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. oktober 2010 kl. 16.19

Jeg er interessert i en kar som bodde på Molde på slutten av 1700-tallet og fram til 1807.
Det er Amund Amundsen Kleve (Kleive) som bodde i hus nr. 155 Indpå Gaden i FT1801 på Molde og var 53 år gammel.

Han var gift første gangen i 1780 med pigen Anna Arnesdtr. Trolovet 30/12 1779. Der står det at han skal bo på Molde. Ane Arnesd. Echre hvis mand er Amund Kleve begraves 1/9 1798 på Molde. Amund Kleve gifter seg på nytt igjen i 1799 med Margrete Stephensd. og disse bor da sammen i FT1801.

I følge branntakstprotokollene til John H. Aarønes flyttet Amund Amundsen inn i hus nr. 155 i Ind på Gaden i 1782. Han bodde der også i 1787. Dette huset har nr. 162 ved taksten i 1767. Siden han bor i hus nr. 155 ved FT1801 har jeg antatt at dette er samme huset.
Amund hadde tre sønner med første kona:
  1. Amund Amundsen Kleve sannsynligvis døpt 7. oktober 1781 på Molde. Skifte 1820 der enka og brødrene arvet.
  2. Arne Amundsen Kleve sannsynligvis døpt 25. desember 1784 på Molde. Tjenestedreng i Schultzhaven hos kjøpmann Hans Thiis Møller i FT1801. I følge skiftet etter broren var han i Stavern.
  3. Andreas Amundsen Kleve født 8. og døpt 14. september 1788 på Molde. Er nok ham som var tjenestegutt på Raumold indre hos Peder Anderssen og Magnild Mortensdtr i FT1801. Han havna på Betna i Halsa.
Amund Kleve døde på sjøen 1. desember 1807. Den 1ste Decbr omkom paa Søen Niels Wind, hans hustrue Margrethe Jensd., deres 2de Sønner Joseph og Niels Wind. Tienestepigen Inger samt Amund Kleve, Matros Ole paa Røysen, Soldat Iver Larsen Strand(e), hvoraf blev fundne Børnene Joseph og Niels Wind, som bleve begravne d 12te Decbr den første 6 aar gl den sidste 4 aar gl i Molde Kirkegaard.

Og i Adresseavisa 25. desember 1807, nr 103/1807, side 2.
Min tunge Pligt bliver det herved at bekiendtgiøre fraværende Venner og Bekiendte; at min Svoger Niels Wind og Kone, min inderlig kiere Søster M. Gørvell, tilligemed 2de af deres Børn, havde den 1ste dennes det Uheld paa en Reise til Søndmøer, omtrent 2 Mile herfra at kuldseile og finde, tilligemed de øvrige paa Baaden værende, i alt 8 Personer, deres Død og Grav blandt Bølgerne, saa at end ikke den rigtig nok svage Trøst, af nogen Tilbagebleven at blive underrettet om deres sidste Endeligt, blev mig levnet. Om Deltagelse i min og Mines billige Sorg, er jeg overbeviist uden skrivtlig Bevidnelse.
Molde, den 7de December 1807.
J. Gørvell,
paa egne og fælleds Sødskendes Vegne
.

(På side 3 i samme nummer står annonsen om auksjonen etter Niels Wind og kona Margrethe Gervell og en annen annonse om skiftesamling i boet deres, 27/1 1808.)
-------------
Og så kommer det jeg skal spørre om. :)
Hva var opphavet til Amund Amundsen Kleve, 53 år gammel i FT1801?

Det kom en Amund Kleve til Molde omkring 1770. Igjen i følge branntakstprotokollene til Aarønes flyttet han til Schultzhagen i eller før 1770 i hus nr. 185. I 1772 bosatte han seg, fortsatt i følge branntakstprotokollene, På Røysene i hus nr. 145. Amund Kleve står som beboer ved taksten i 1777, mens det i 1787 var Amund Kleves enke som bodde der.

8. juni 1796 begraves ei Berith Lassesd. Kleve 70 år gammel. Nederst på venstresida.
Jeg har ikke funnet skifte etter disse to.

På garden Kleive ved ekstraskattmanntallet oktober 1762 var det en Amund med hustru. Ingen barn.
Det ser ut til at disse to døper disse tre barn i kirkebok for Bolsøy fra og med 1759, og der får vi også vite navnet på kona til Amund Kleve, Beret Lassesdtr.:
Jeg antar at dette kan være samme paret som i eller før 1770 bosetter seg på Molde. Men siden jeg ikke finner skifter og kirkeboka ikke eksisterer for Molde, så har jeg ikke funnet noe bevis for det.

Var Amund Amundsen Kleve sønn av dette paret?
Hvis han var det, kan det bety at han var født etter oktober 1750, siden alle over 12 år skulle betale ekstraskatt, og Amund og hustrua betaler ikke for barn i 1762-skatten. Amund kan selvsagt ha vært i tjeneste på en annen gard uten at jeg har leita spesielt mye etter ham i ekstraskattlistene.

Kan Synnøve Amundsdtr som ble født i 1764, være den samme som bor i hus nr. 144 i Ind på Gaden ved FT1801? Gift med Nils Sigerset i 1796. Alderen stemmer ikke, men ved vielsen, nederst på sida, var Amund Amundsen Klewe en av sponsorene. Synnøve hadde riktignok patronymet Andersdtr. ved trolovelsen.
Synnøve og Nils hadde to sønner ved FT1801:
  1. Anders født 1796 og døpt på Molde. Ei fadder het Mali Amundsdtr. men Synnøve het fremdeles Andersdtr.
  2. Amund født 1797. Synnøve het nå Amundsdtr. Første fadder (gudfar?) var Amund Klewe.

Var Synnøve som var gift med Nils Sigerset, ei datter av Amund Kleve og Berit Lassesdatter? Og var hun ei søster til Amund Amundsen Kleve?

Fadderen ved dåpen til første sønnen til Synnøve Amundsdtr i 1796, Mali Amundsdtr, kan være hun som bor i hus nr. 34 i Ud på Gaden i FT1801. Hun var da 45 år gammel, gift med Anders Olsen 36 år og hadde ei datter Beret Olava som var 8 år gammel. Jeg har ikke funnet vielsen til dem eller dåpen til dattera.
Det var ei Mali Amundsdtr som ble gift i Veøy i 1792 med Ole Olsen, men hun bor på Skorgenes i FT1801, så henne er det ikke.

Kan Mali ha vært ei datter av Amund Kleve og kona Berit Lassesdatter? Og var hun ei søster av Synnøve og evt. også Amund Amundsen Kleve?

Er det noen som har informasjoner om denne familien/disse folkene eller kan hjelpe meg videre?
:) Tore

John Harry Aarønes
Kontakt:

Re: Amund Amundsen Kleve født omkr 1750, død 1807

Legg inn av John Harry Aarønes » 19. oktober 2010 kl. 17.00

Skifte etter Amund Amundsen Kleive

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650562.jpg

Molde Skifteprt. p. 1126: 1781 2/2 Skifte efter afg. Amund Amundsen Kleve mellem Enken Berthe Lassedatter og deres 6 Børn:
1. Sønnen Amund Amundsen, myndig
2. Sønnen Lasse Amundsen, 20 Aar, Curator Amund Lassesen Løcha
3. Sønnen Lars Amundsen, 18 Aar, curator Amund Bradset.
4. Datteren Mali Amundsdatter, 26 Aar, form: Ole Amundsen Bøgdeli
5. Datteren Anne Amundsdtr., 15 Aar, formynder Knud Ødegaard
6. Datteren Synneve Amundsdatter 14 Aar, formynder Anders Aafløy

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. oktober 2010 kl. 17.53

Takk for det, John! :)

Da står dette skiftet på side 1125 i skifteprotokoll for Molde nr. 2 (1768-1786).

Jeg hadde bare sjekka registret, jeg da jeg leita i skifteprotokollene. Burde jo ha tenkt at ikke alt er ført inn i registret. Det samme gjelder for en av skifteprotokollene fra Kristiansund på omtrent samme tid.

Da fikk vi nok bekreftet at de jeg hadde funnet, Amund, Mali og Synnøve var søsken. Men det kan være grunn til å tro at Synnøve født i 1764 døde, og de fikk ei ny datter som de kalte opp.
Og så er det å finne hvor det ble av de tre andre:
  • Lasse har jeg da ingen formening om
  • Lars kan ha vært fadder for Synnøves eldste sønn, Anders, i 1796. En av fadderne var "Lars hos Peter Møller".
  • Anne kan være henne som bor i hus nr. 125 Ind paa Gaden i FT1801. Hun har også ei datter som het Beret. Det passer med oppkalling etter Annes mor.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 19. oktober 2010 kl. 18.16

Anders Aafløy, formynder til Synneve i 1781 må være Anders Olsen som fikk bykselbrev på Åfløy av kammerråd Alsing 18.april 1780, han ble selveier 22.11. 1784. Amund Amundsen fikk skjøte på Åfløy 27.10. 1796 for 250 rdl. og kår til Anders Olsen som var onkelen hans.
Jeg ser i Nesset I s 160/161 at Amund og kona får 6 barn. B.a. en Mali i 1801 som gifter seg med en fra Stenløs på Kleive. En sønn Ole gifter seg med en Mali Knutsdatter, f 1811 på Kleive.

En Amund Aafloe er bruker av Åfløy 1626?-1633.
Det slår meg at det er mange navn som går igjen her og linken til Kleive er åpenbar. Kan det være en sammenheng?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. oktober 2010 kl. 7.45

Takk, Osvald!

Ja, det ser ut til at det må være en link til Kleive. Jeg måtte ta fram kartet og se hvor alle disse formynderne kom fra. Og disse gardsnavnene strekker seg fra Kleive og bortover mot Åfløy.

Ved dåpen til Lasse i 1759 var Lasse og Amund Lykkja bland fadderne: Faddere Lasse Lychen, Amund Lychen, Ole Rømold, Mali Cleve og Guri Olsdatter.

Faddere til Lars i 1760 var: Faddere Niels Cleve, Iver Brasæt, Amund Lien, Guri Cleve, Anna Brasæt, Karen Istad

og Synnøves faddere i 1764: Knut Braset, Lasse Kleve Sønn, Anders Lien, Anna Lien, Caren Schalde, Kirsten Kleve

Hva betyr Kleve Sønn blant fadderne? Jeg har sett det flere steder. Betyr det at denne Lasse Kleve var sønn av en bruker?

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 20. oktober 2010 kl. 10.58

Rundt kirka på Kleive ligger brukene Tamburgarden, Andersgarden, Nilsgarden og Davegarden (alle gnr 70, Kleive), men rett nedenfor disse ved Fannefjorden og vegen rundt Osen til Kortgarden og Solemdalen, ligger Kleivesjøen, eller Klevesøen/Kleve søe.

Jeg finner ikke konfirmasjon på noen av barna etter Amund Amundsen og Berit Lassesdtr, ei heller flere dåpsinnføringer enn dem nevnt av Tore, i Bolsøy/Kleive. Hadde familien flyttet på seg - ut av Bolsøy - før noen av dem havnet i Molde? Siden formyndere/kuratorer ved skiftet i 1782 er fra gårder østover fra Kleive, via Istadbygda helt til Åfløy i Nesset, så kan jo et halmstrå være å lete etter spor de kanskje har satt i Nesset (Rød) fra 1765 (dåpen til Synev er ført i Kleive 1764)...

Ikke mye til hjelp,
Mvh Roy.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. oktober 2010 kl. 0.01

Hei, beklager at jeg ikke har hatt tid å kommentere innlegg tidligere i dag, men jeg har vært og feiret geburtsdagen til en ung etterkommer av Amund Kleve. :)

Roy skrev:
Jeg finner ikke konfirmasjon på noen av barna etter Amund Amundsen og Berit Lassesdtr
Jeg antar at de flyttet til Molde før de rakk å konfirmere seg i Bolsøy. Kirkeboka for Molde mangler for denne perioden.

Formyndere og kuratorer skulle tas fra nærmeste familie. Selvsagt finnes det unntak men det var hovedregelen. Hvis mors- og farssida hadde folk i nærmiljøet som var i live, er min erfaring at både mors- og farssida er representert blant formynderne. Og da har jeg noen navn her som jeg må få undersøke litt.

Takk ellers til Roy for et godt bidrag og gode forslag. Men i utgangspunktet tror jeg at de flyttet fra Kleive til Molde. Årsaken er at de fikk benevnelsen Kleve da de bodde på Molde. Hadde de bodd på en annen gard etter Kleive, burde de hatt det navnet som "slektsnavn". Jeg skal også se om jeg finner noen skifter på de gardene som er nevnt ved skiftet i 1781, slik at jeg kan prøve å nøste opp hvor formynderne tangerer denne familien.

Men Osvald; på hvilken måte var Amund Amundsen som overtok Afløy i 1796, nevø til Anders Olsen? Brorsønn, søstersønn, eller var det på Gjertru Olsdtrs side han hadde forbindelsen? Åfløy i FT1801.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. oktober 2010 kl. 0.25

Bare et lite "innspill" til Tore: Når det gjelder fadderen Lasse ved Synøvs dåp, så leser jeg navnet hans som Lasse Kleve Søen, kan det gi mening?

Jeg er helt "grønn" mht stedsnavn i distriktet, og vet ikke engang om Kleve lå ved noen sjø.. :oops:

Mvh
Else B.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 21. oktober 2010 kl. 10.23

I branntakstprt. for Molde 1797 bor Anne Amundsdatter i hus nr. 126. Dette ser ut til å vere same huset som Amund Kleves enke i 1787 bur i.

I FT1801 bur den ugifte Anne Amundsdatter 37 år i hus nr. 125 med et "uægte barn" Berethe Pedersdatter 7 år.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2205#ovre

Dette er vel barn nr. 5 i skiftet etter Amund Kleve 15 år gl.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 21. oktober 2010 kl. 11.13

Det er Ottar Roaldset som kommer med opplysningen om at Anders Olsen er onkel til Amund Amundsen s 160 i Nesset I.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 21. oktober 2010 kl. 11.17

Det er Ottar Roaldset som kommer med opplysningen om at Anders Olsen er onkel til Amund Amundsen s 160 i Nesset I.

Kona til Amund Amundsen het Gjertrud Olsdatter, og det er ingen opplysninger om når de er født, men Amund døde i 1808 og det var skifte 19.7. 1808. Gjertrud ble gift igjen med Ole Olsen tjelle i 1810.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. oktober 2010 kl. 11.41

Else B. skrev:
Bare et lite "innspill" til Tore: Når det gjelder fadderen Lasse ved Synøvs dåp, så leser jeg navnet hans som Lasse Kleve Søen, kan det gi mening?
Takk for det, Else B. Kleve Søen gir absolutt mening, jfr. innlegget til Roy. :)

Kjempeflott at du kommer med branntakstprotokollene fra 1797, John. :) Foreløpig vil jeg anta at den Anne Amundsdtr i hus 125 var den samme som nr. 5 i skiftet i 1781.

Når det gjelder de to brødrene, Lars f. 1760 og Lasse f. 1759, vil jeg tro at de står i sjørullene for Molde, og kanskje står det hvor de havnet hen, der. Og jeg angrer igjen på at jeg ikke fotograferte av de viktigste sjørullene da jeg var ved SAT for tre uker siden. Jeg hadde misforstått og trodde at de hadde blitt fotografert allerede av en annen. (Lærdommen er vel at man aldri skal bryte sine rutiner? Jeg pleier når jeg er i et arkiv å fotografere hele slike kilder når jeg finner dem interessante. Ikke bare sida der jeg finner den jeg leter etter. Men uheldigvis gjorde jeg ikke det når det gjaldt disse sjørullene fra Molde. :cry: )

Og takk Osvald for oppdateringa ang. Åfløy. Amund Amundsen på AÅfløy i FT1801 hadde flere Amundssønner og ei -dtr hos seg, og jeg har tenkt at de kan ha vært søsken av Amund. Finner i hvert fall Knut Amundsen født av en Amund Olsen i Nesset på IGI. Skal sjekke det med kirkebøkene og se om jeg finner noe mer.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. oktober 2010 kl. 14.47

På Åfløya var Amund Amundsen brorsønn til Anders Olsen. Det står i panteprotokollen. Foreldrene til Amund var nok de samme to som ble gift 1/1 1764 i Bolsøy prestegjeld, øverst på folio 3a, som Amund Olsen Lien og Mali Larsdtr Ullaland. De fikk i hvert fall 3 sønner som de døpte i Bolsøy og da bodde Amund og Mali på Gammelsetra (i Kleive). Ved dåpen til sønnen Søren i 1771 var både Anders og Gjertrud på Åfløya blant fadderne. De bor på Skjørsetra i Nesset da de får sønnen Knut i 1779 og der er også den eldste sønnen deres bruker i 1801. Knut var hos broren Amund på Åfløya i FT1801, sammen med broren Søren, født på Gammelsetra i Kleive og søstra Magnild født på Skjørsetra i Nesset i 1783. (Her var også Anders og Gjertrud Åfløya blant fadderne.) Jeg har mange lenker til disse, men siden denne familien, foreløpig, er litt perifer i forhold til mine undersøkelser, legger jeg dem ikke inn her.

Men Anders Olsen og Gjertru Olsdtr på Åfløya er litt mer interessante. Jeg tror det er de to som blir gift i Bolsøy i 1769. Begge ble kalt for Lien ved trolovelsen. Ved ekstraskattmanntallet i 1762 bodde det på en av Liengardene en Ole med hustrue. De hadde dattera Gjertru. Det var sannsynligvis hun som havnet som gardkjerring på Åfløya.

Siden Lien ligger i nærheten av Kleivegardene, vil jeg tro at forbindelsen til formynder Anders Olsen Åfløya også ligger i Kleive.

Et spørsmål om Øygarden. En av formynderne i 1781 het Knut Ødegaard. Men Øygarden eller Ødegård står ikke nevnt under det gardsnavnet i FT1801 i Kleive, og heller ikke ved ekstraskatten i 1762. Var dette en av Istadgardene som ble skilt ut?

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 21. oktober 2010 kl. 15.00

Du finner Ødegård i FT1801 som "Stenløs Yttre" (altså ikke utskilt fra Istad).
Dårlig med Knut-er der, men Mali Knutsdatter er gift med Otto Lassen (Otto i Bolsøyboka, Otta på FT1801 er vel skrivefeil).
Mvh Roy

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. oktober 2010 kl. 15.58

Takk for det, Roy.
Litt synd for meg for jeg hadde håpet at det var Istad ytre som var forbindelsen. Der fant jeg nemlig en Knut Ravaldsen som i hvert fall hadde riktig fornavn. Men det skal jo ikke være så enkelt. :wink:

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 21. oktober 2010 kl. 16.58

Jeg vet ikke hvor/når du finner Knut Ravaldsen på Istad, men jeg har en Knut Ravaldsen f 1815 på Istad i basen. Han er sønn av Elen Knudsdatter Kavlie g 6.juli 1815 i Grytten kirke med Ravald Amundsen Istad. Elen har bare Isfjordsaner så langt jeg kan se. (Kavli,Grøtte Dahle)

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 21. oktober 2010 kl. 17.57

I Bolsøyboka annen del er Ødegård, gård nr 79 (nevnt som selvstendig gård i 1614, trolig skilt ut fra Istad på 1500-tallet) og Steinløysen er gård nr 80. Istad er forøvrig nr 78.

I 1665 er Peder Ytterstenløs oppsitter og i 1723 er den kalt Ytterstenløs. I 1763 er Ole Olsen bruker.

Bruker av Bratset i 1763 er Amund og Knud Braset med 1/2 vog hver.
I 1797 kjøper Ravald Amundsen Bradset hele Bratset.

1701 manntallet har oppstterne Olle Bradset (38) snner Lasse (10) og Anders (4) og Amund Bradset (40) sønn Iver (3)

Bøgdelien er en av de 4 Liengårdene (Bøgdelien (Lien nedre?) Lien øvre, Langelien og Høystaklien) sener kom Amundsgården (Lien ved Elfuen).
I 1763 er Ole Amundsen aasidder i Bøgdelien.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 21. oktober 2010 kl. 19.08

Med fare for å bringe tråden ut av kurset har jeg følgende suppleringer etter Osvalds info. Gi beskjed så kan moderator bare slette dette.

Ravald Knutsen og Elen/Eli Knutsdatters vielse 06 Jul 1815 i Grytten kirke. Eldste sønnen deres Knut Ravaldsen er (confirm hmd) er døpt 10 Sep 1815 i Grytten kirke. Denne Knut er konfirmert 26 Sep 1830 i Kleive kirke, da er familien husfolk under Asphol.

Men, neste sønnen er interessant: Amund Ravaldsen født 04 Des 1818 og døpt 17 Jan 1819 i Kleive kirke. Da er foreldrene husfolk under Istad. Og fadderne: Amund Istad, Knut (Amundsen, min tilføyelse) Aspelund, Ole (Amundsen, min tilføyelse) Istad, Marit Aspelund, Anne Olsd. Istad og Marit A.(!) Istad. Amund Ravaldsen konfirmeres 27 Sep 1835 i Kleive kirke.

Tredje sønnen, Jon Ravaldsen er født i Aspholen 05 Jan 1822 og døbt 27 Jan 1823 i Kleive kirke. Fadderne: Erik (Jonsen, min tilføyelse) Asphol, Ole (Amundsen, min tilføyelse) Istad, Amund (Amundsen, min tilføyelse) Bøygdelie, Anne Asphol, Anne (Amundsdatter, min tilføyelse) Botterlie, Guri Ødegaard. Obs. Fadder Amund Amundsen Bøygdelie (1789-1870) er sønn av Amund Amundsen Bratset Bøygdeli og Synnøve Knutsdatter Amundsgård. Denne Amund er bror til Ravald Amundsen som Osvald, med henvisning til Bolsøyboka, forteller kjøpte Bratset i 1797.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. oktober 2010 kl. 0.28

Osvald skrev:
Jeg vet ikke hvor/når du finner Knut Ravaldsen på Istad
Det gjør jeg i panteboka da han selger sin halve del av Ytre Istad i 1788. folio 373a i panteprotokoll nr. 4 1769-1790.
Synes å huske da jeg kikka gjennom pantebøkene tidligere i dag at han kjøpte i 1775, men den lenka tok jeg ikke vare på.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. oktober 2010 kl. 0.41

Roy skrev:
Tja, dette gjorde det vel heller verre?
Nei, egentlig ikke. Jeg er mer interessert i folkene i dette området av Kleive før 1781.
Hvis jeg skal prøve å sette opp en slektssammenheng for disse formynderne, ligger forbindelsen til Amund Amundsen Kleve som bodde på Molde, lenger tilbake i tid.

Skiftet var på Molde i 1781. Jeg har tenkt tanken at Knut Ødegaard kan ha vært en beboer på Molde, og ikke på Øygarden.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 22. oktober 2010 kl. 2.31

I mitt forrige (dobbel-)innlegg virvlet jeg opp en haug med Amundssønner og –døtre, med utgangspunkt på Istad - mest for å kunne eliminere noen kandidater, men ...

Tore foreslo en kobling til Istad-gården. Kan den bekreftes eller avkreftes med dette tro?

Tore viste i sitt opprinnelig innlegg til trolovelsen mellom Ane Arnesdatter og Amund Amundsen fra Molde 30/12 1779 i Kleive kirke.
,
04 Feb 1781 døpes et barn i Kleive kirke, N: Knud. P: Amund Istad. M: Ana. Fad: Ole Houen, Ravald Braset, Marith, Birrit og Giertrud Istad.
videre,
19 Nov 1782 døpes et barn i Kleive kirke, N: Ole. P: Amund Istad. M: Ana. Fad: Ole Hauen, Iver Gudjord, Ana Hauen, Ana Lien, Ana Berg
og
20 Feb 1785 døpes et barn i Kleive kirke, N: Amund. P: Amund Istad. M: Ana. Fad: Peder Romold, Lasse Eide, Marith Stoche, Marit Roalset, Rani Romold, Anders Aaflöen, K: Olsen Istad, Marith (Lasesdtr ibd??), Giertrud Aaflöien.

Fadderne til Amund i 1785 er jo interessante. Men, dette her stemmer ikke helt med Tores opprinnelige innlegg der sønnen Amund skal være eldst (”Amund Amundsen Kleve sannsynligvis døpt 7. oktober 1781 på Molde”). At første sønnen kalles Knut er vel heller ikke et godt tegn. Og hverken Knut eller Ole nevnes i skiftet etter Amund...

--------------------
Tore skrev:
Jeg har tenkt tanken at Knut Ødegaard kan ha vært en beboer på Molde, og ikke på Øygarden.

Knut Olsen Ødegård dør 43 år gammel, gravlagt 29 Feb 1788 i Kleive kirke.

Mvh Roy

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 22. oktober 2010 kl. 2.45

Trykte "Ok" litt for kjapt...

Skulle jo ta med at Amund Istad er i live ved FT1801. Han har giftet seg for 2. gang, og sønnene Knut og Ole er også der og vel i rett alder til at dette stemmer med de nevnte dåpsinnføringene foran. Så jakten på rett Amund er nok ikke over ennå...

Mvh Roy

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 22. oktober 2010 kl. 2.55

Ille at det ikke går an å endre innlegg her (som i andre diskusjoner på forumet) - eller er det bare jeg som har problemer tro?

Uansett, så fløy innlegget av sted igjen, nå uten å få med trolovelsen til Anders Olsen Istad og Ana Knudsdatter istad, 13 Mai 1779 i Kleive kirke.

Da, er det kvelden.
Mvh Roy.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. oktober 2010 kl. 10.22

Funksjonen for å endre innlegg er tatt bort i Møre og Romsdal. Det var en som misbrukte den funksjonen her (i Moldeforumet spesielt). Derfor valgte hovedmoderator å stenge av den funksjonen.

En måte å se innlegget før det kommer på nettet er å velge Forhåndsvisning først. Da får du se hvordan innlegget blir seende ut. Men husk å legge det ut, trykke på OK-knappen, etter at du har sett på det i Forhåndsvisning. Teksten bare forsvinner hvis du går ut av emnet. (Har gjort det noen ganger, ja, hvis du lurer på det. :evil: ) :)

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 22. oktober 2010 kl. 11.20

Hei Tore!
Takk for diplomatisk og hyggelig svar. Joda, jeg forhåndsviser så det holder, men det ble litt seint og da var ikke avstanden mellom "Forhådsvisning"- og "Ok"-knappen stor nok. Min uffing om mangel på endringsmulighet gjelder mer det at når du oppdager linker som ikke virker, eller skrivefeil, så er det bedre å endre et publisert innlegg enn å legg inn et nytt - hele tråden blir mer uoversiktlig da (slik som jeg har bidratt til på din tråd her).
På svenske Anbytarforum har man muligheten til å endre (slik som debatter andre steder her i DIS-forum også...), men endrede innlegg blir da datert både for opprinnelig versjon og nyeste endrede. Dersom brukerne oppfører seg edruelig og ikke foretar vesentlige endringer - kun redaksjonelle - så er dette en utmerket variant synes jeg. Det hadde vel vært mulig å legge begrensninger på den ene, eller de få, brukerne der det anses nødvendig, og la "alle andre" få beholde endringsmuligheten. Men, jeg ønsker ikke å dra igang en slik debatt her - svaret fra deg holder godt (det var ikke bare jeg som manglet endre-knapp). Takk for oppklaringen. :wink:
----------------------------

Til denne tråden.
Jeg kan bare beklage mine tre siste innlegg. De burde være slått sammen til ett kort et for å utelukke Amund og Ana Istad i denne forbindelse ved bare å peke på trolovelsene av 1779 i Kleive, der begge Amund-Ana trolovelsene står på samme siden (og dermed er det ulike personer).
Beklager at jeg føyk opp som ei løve, og datt ned som en skinnfell... (men dåpen av Amund i 1785 med Åfløyfolk som faddere ble uimotståelig i går kveld - dessverre).

Mvh Roy

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. oktober 2010 kl. 13.34

Det var bare hyggelig det, Roy. :)

Men jeg fant skiftet etter Knut Olsen Ytre Stenløs/Ødegaard, og det gir også noen forbindelser mellom folkene på disse Kleivegardene. Kommer med skiftet litt seinere i dag.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. oktober 2010 kl. 16.02

Skiftet etter Knut Olsen Ytre Stenløs. (I kirkeboka ble han kalt for Knut Olsen Ødegaard. Roy har lenket til begravelsen.)

Skifte 20. august 1788 folio 378a. Arvinger:
Det nevnes også en bror av Knut i skiftet som hadde innestående farsarv; Ingebrigt Olsen Istad. (Ham finner jeg ikke i FT1801 i Bolsøy.)
Det var ikke barnepenger i skiftet, og det nevnes ikke formynderskap. Da må formynderskapet Knut Olsen hadde til Synnøve Amundsdtr Kleve på Molde ha blitt overført til en annen før han døde.

Uten at jeg har sjekket det, men de to med Eriksen som patronym kan ha vært Synnøves brødre, og Jon Olsen Asphol og Ole Olsen Høstakli kan ha vært brødre av Knut Olsen Øygarden/Ytre Steinlaus. I tillegg var det en bror Ingebrigt Olsen Istad.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. oktober 2010 kl. 18.42

Den familien på Istad som Roy har laget noen innlegg om, var det skifte etter mora, Anna Knutsdtr, i desember 1798, folio 375b i skifteprotokoll 1789-1802.
Der står alle ungene som også bor hos faren og den nye kona i FT1801, samt en sønn Amund som var 13 1/2 år ved skiftet (plassert mellom Ole og Ravald i rekkefølga) og ei datter Anne som var 18 1/2 år. Hadde denne sorenskriveren brukt bedre blekk så hadde det vært enklere å tyde hva som står der, men jeg mener at jeg ser Anders Olsen Aafløen som formynder for Arne Amundsen (tredje kolonna på folio 375b).

Når det gjelder "min" Amund Amundsen Kleve trolovet i 1779 og gift i 1780, så bodde han på Molde fra omkring 1770 til han døde på fjorden i 1807. Han bodde ikke på garden Kleive etter at foreldrene flytta. Men det ser ut til at familien ble kalt for Kleve da de bodde på Molde.

Men selv om de flytta, så ble formynderne til barna til Amund Amundsen Kleive (den eldre) som det var skifte etter i 1781, personer fra Kleive. Jeg mener det er et indisium på at de må ha vært slektninger. Dette var ikke naboer lengre. De hadde bodd på Molde i minst 11 år.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. oktober 2010 kl. 12.13

Roy, det kan se ut til at du lurer på hvor jeg har dåpsdatoene til de tre sønnene til Amund Amundsen Kleve? Jeg fant dem i sjørullene for Molde. Der står det at de ble født i Molde, og det står også fødselsdato på dem. Min erfaring er at disse er dåpsdatoer. Og det stemte når det gjaldt den tredje sønnen Andreas. I ei innsendt liste fra sognepresten i Bolsøy som jeg fant i Statsarkivet, står det både fødselsdato og dåpsdato på ham, og i de seinere sjørullene hvor han står innført er det dåpsdatoen som står i rullene. Det er derfor jeg har brukt uttrykket sannsynligvis døpt....

Jeg synes det er litt vanskelig å lete i Kleive. Med så mange som heter Amund hadde jeg trodd at jeg fant mange skifter, men det har jeg ikke gjort på 1700-tallet.

Leitinga mi kan selvsagt skyldes at jeg fremdeles er litt ukjent med hvor gardene er plassert i forhold til hverandre, og at jeg ikke har en oversikt over hvor folk kan ha kommet fra. Og jeg har dessverre også bare sett etter skifter på de gardene som ligger i nærheten av Kleive kirke. Jeg har ikke sett etter i hele Kleive sogn. Ikke området fra Gujord-Røsberg og Norhauen-Talset, og det har nok også vært en feil. Derimot tok jeg med noen av gardene i Nesset som Åfløya og Gusjåsen.

Og denne sognepresten som ikke skriver farsnavn på folk. Ikke i kirkebøkene og ikke ekstraskattlistene han sendte inn. hrm... :evil:
Heldigvis var fogden og sorenskriveren bedre, og tok med farsnavn. Bl.a. står det farsnavn på de fleste i vedlagte restanseliste fra Fanne otting fra tredje termin 1763.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. oktober 2010 kl. 19.29

I 1701-manntallet for Bolsøy som ligger på sida til John H. Aarønes, er det kun to Amund der. Den ene var bruker på Ytterårø og den andre på Brattset. Sistnevnte var 40 år og hadde en sønn Iver på 3.

Kan alle de som heter Amund på Kleive fra 1760-1790, stamme fra Amund på Brattset? I FT1801 var det 15 stk i Kleive sogn som het Amund. Og 33 med farsnavnet Amund (Egentlig 31 men 2 hadde farsnavnet Anund og jeg antar at det er feil ført eller feil transkribert.)

I et skifte fant jeg nemlig en hauggammel mann som het Amund. Han dør i 1776 som Amund Lien, 108 år gammel. Vanligvis har jeg antatt at slike aldersoppføringer er litt feile, men da jeg fant et skifte etter Ole Olsen Ødegaard som dør i 1774, 79 år gammel, (samme sida som Amund Lien. Ole Ødegaard er linje nummer tre ovenifra i venstre kolonne på folio 114a) og farbroren hans som het Amund, var en av arvingene og denne karen var i live, så har jeg måttet revurdere denne antakelsen noe. :)

Skifte etter Ole Olsen Ødegaard 26. september 1774 på folio 37a i skifteprotokoll 1774-1782. Skiftet begynner nederst på folio 37a og fortsetter med hele slekta hans på nesten hele folio 37b. Arvingene:
Enka Ingeborg Arnesdtr med lagverge Ingebrigt Eikrem (lensmannen) på den ene side. Og på den andre sida:
  1. Farbroren Amund Olsen Bøydeli, myndig
  2. Farbroren Knut Olsen Vedelven, død og etterlatt følgende barn
    1. Ole Olsen Gammelsetra som er død og har etterlatt seg en datter. (Farsnavnet hans stemmer ikke.)
      1. Eli Olsdtr gift med Ole Ulleland
    2. Ingelev Knutsdtr død og etterlatt seg følgende ? barn
      1. Hans Lassesen Istad, myndig
      2. Sjur Lassesen Hovnakken, myndig
      3. Lasse Lassesen Bjørset død og etterlatt 4 barn
        1. Lasse Lassesen 17 år gammel
        2. Jon Lassesen 13 år
        3. Endre Lassesen 9 år
        4. Jon Lassesen 6 år, formynder for disse 4 ble Ole Lassesen Bolsøy
      4. Anders Lassesen Lyster, myndig
      5. Ole Lassesen Bolsøy, myndig
      6. Ingeborg Lassesdtr død og har etterlatt seg 2 døtre
        1. Susanna Jakobsdtr 17 år med formynder Anders Skolemester
        2. Ingelev Jakobsdtr 12 år med formynder Sjur Hovnakken
      7. Kristi Lassesdtr 24 år med formynder Sjur Hovnakken
    3. Gjertru Jakobsdtr Istad, enke, med lagverge Amund Brattset. (Her må skriveren ha skrevet feil farsnavn på henne. I skiftet på Ytre Istad 18. februar 1767 etter Ole Knutsen Istad, folio 393a, 1761-1773 står enka som Gjertrud Knutsdtr og med lagverge Amund Olsen Brattset. I det skiftet ble Ole Olsen Ytre Stenløs formynder for sønnen Søren Olsen, 10 år. Og i dette skiftet etter Ole Olsen Ødegaard (garden ble kalt Ytre Stenløs i matrikkelen) har Søren Olsen Istad utestående arv.)
  3. Fasteren Eli Olsdtr Mauset er død og har etterlatt seg en sønn
    1. Severin Eriksen som også er død
      1. Brit Severinsdtr gift med Anders Jelset
      2. Eli Severinsdtr gift med Jon Talsethagen
      3. Ingeborg Severinsdtr gift og boende i Tronhiem
  4. Fasteren Anne Olsdtr Uren død og efterlatt seg en datter
    1. Marit Rasmusdatter gift med Ole Strande
  5. Fasteren Synnøve Olsdtr Mauset død og har etterlatt seg 2 døtre
    1. Cicilia Olsdtr død og etterlatt seg 5 barn
      1. Ole Knutsen Mauset, myndig
      2. Erik Knutsen Mauset, 22 år, formynder Ole Eriksen Berg
      3. Hans Knutsen 14 år, formynder Lars Talset
      4. Marit Knutsdtr gift med Lasse Kortgarden
      5. Synev Knutsdtr 24 år, formynder Ole Tollåsen
    2. Karen Olsdtr gift med Lars Talset
  6. Fasteren Brit Olsdtr død og etterlatt seg
    1. Ole Gjestensen, død og etterlatt seg 4 barn
      1. Gjesten Olsen Groven, myndig
      2. Peder Olsen Mjelve, død og etterlatt seg en sønn
        1. Johan Pedersen 23 år, formynder Anders Lønset
      3. Nils Olsen Mauset, myndig
      4. Anne Olsdtr 30 år med formynder Rasmus Mjelve
    2. Marit Gjestensdtr død og etterlatt seg 2 barn
      1. Gjesten Danielsen myndig
      2. Brit Danielsdtr 15 år, formynder Gjesten Danielsen
  7. Morbroren Ole Nilsen død og etterlatt seg 2 barn
    1. Knut Olsen Øverland, død og etterlatt seg 2 barn
      1. Ole Knutsen 5 år, formynder Knut Fugelset
      2. Anders Knutsen 2 år, formynder Torsten Fugelset
    2. Marit Olsdtr 30 år gammel, formynder Lars Berg

Eldste farbror var Amund Olsen Bøgdeli. Alderen da han døde to år etterpå som 108 år, kan ikke ha vært alt for feil. Bare se på neste farbror, Knut Olsen Ved elven. Han var død, men hadde to oldebarn i 1774 som var 17 år gamle. Hvis vi regner bakover, må Knut Olsen ha vært født ei stund før 1700.

Det jeg ikke skjønner med dette skiftet er at gjeldspostene nr. 18-22 er fra sønn Knud Olsen, sønnen Ole Olsen, sønnen Ingebricht Olsen, datteren Ingeborg Olsdatter, sønnen Halvar Olsen. Og ved utleggelsen av boets midler står det samme titler på dem. Hvis de var barn av Ole Olsen Øygarden, hvorfor har da skriveren brukt ei hel side på å ramse opp slekta etter farbrødrene, farsøstrene og morbroren?
Kan de ha vært uekte? I alle fall ser det ut som om de sørget for at det ikke ble noe arv igjen til resten av den store familien.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 23. oktober 2010 kl. 23.39

Vel, Tore, dette var ikke verst!
Dette skiftet blir en flott referanse for mange ulike koblinger i området. Man kan selvsagt diskutere hva en primærkilde er. Som du selv påpeker så er det tilsynelatende noen feilføringer i skiftet (skrivekarene kan blingse som oss her i forumet), og muligens er det noen utelatelser (hva har man valgt å fremlegge i skiftet), men sammenholdt med bl.a. andre skifter og kirkebøker blir dette et viktig slektskart å basere seg på. Hjertelig takk!
--------------------------------------------------------------------
Angående denne tråden her, jakten på Amund Amundsen Kleve, så var det dessverre lite Kleive i dette skiftet…
Jeg har prøvd å nøste litt, men har ikke så mye å bidra med sammenlignet med dagens ”bombe” (Ødegård-skiftet). Men, noe småtteri kan jeg likevel nevne.

Først, Tore skriver i innlegget som viser skiftet etter Knut Olsen Ødegård (Yttre Stenløs):
Uten at jeg har sjekket det, men de to med Eriksen som patronym kan ha vært Synnøves brødre, og Jon Olsen Asphol og Ole Olsen Høstakli kan ha vært brødre av Knut Olsen Øygarden/Ytre Steinlaus. I tillegg var det en bror Ingebrigt Olsen Istad.

Jeg kan bekrefte at Knut Olsens kone var Synnøve Eriksdatter Aspelund (Lille Stenløs), og hun var søster til både Ole Eriksen Aspelund (Lille Stenløs) og Ole Eriksen Holsbø. Videre at Knut hadde broren Ingebrigt Olsen (f. ca 1758, konf. 19 år, 1778 i Bolsøy kirke). Tore har jo lagt fram et skifte fra Knuts far som tilsier at Jon Olsen Asphol ikke er Knuts bror (Jon er sønn av Ole Sørensen og Engeborg Arnesdatter Asphol), mens Ole Olsen Høystakli er det (Knuts bror altså).
Alt dette virker tilsynelatende å mangle koblinger til Kleive, men en kobling fremkommer når vi nevner at Synnøves bror, Ole Eriksen Aspelund, var gift med Gyri Eriksdatter Kleive. Gyri var eneste søstera til Ole Eriksen Kleive (fremkommer av skiftene etter begge foreldrene). Og en ting til, når Knut Olsen og Synnøve Ødegård døper eldstedattera Ingeborg i 1778 (midt på b-sida), så er Gullov Kleive første fadder/dåpsvitne. Gullov Olsdatter Sætre fra Tresfjord var kona til nevnte Ole Eriksen Kleive.

Dernest har jeg lest gjennom alle dåpsinnføringene i Kleive for perioden 1759-1764 (da Amund Kleve og Berit Lassesdatter selv fikk barn døpt i Kleive). Jeg finner Amund som dåpsvitne kun to ganger på disse fem årene, Birrit Cleve noen flere ganger, men henne tør jeg ikke referere pga mulig sammenblanding med Birrit Andersdatter Cleve (som fikk en utenomekteskapelig sønn kalt Amund med Jon Amundsen Berg, hans 3. leiermål - bare en digresjon...). Til saken: Amund Cleve/Kleve er dåpsvitne (1) ved Lasse og Berith Lychens sønn Joen i 1762 (nede til venstre på b-sida. Gården Schalle ligger mellom Kleve og Lychen), og (2) ved Iver og Anna Kleve Søens datter Ana i 1764 (midt på a-sida. Her ser vi at Amund Lychen også er dåpsvitne, så da er dette to ulike Amunder…).

En ting til. Jeg forstår ikke helt utskriften fra Skattelisten i 1763 som Tore har vedlagt. På Kleve er det ført kun en person, Amund Amundsen. Det samme for de andre gårdene, kun en person. Betyr det at dette dreier seg om hovedbruket og at man bortså fra plassene under gården ved skatteleggingen? Det er vel i så fall pussig om en så sentral person som selve gårdmannen på Kleve er dåpsvitne kun to ganger på fem år?

Til slutt. Tore lanserer en spenstig teori om 40-åringen Amund på Bratset iflg 1701-manntallet. Jeg vet ikke om det er samme mann, men Amund Bratset og kona Mette Ravaldsdatter (f.ca. 1719) får minst 8 barn i perioden 1744-68: Ana, Ana (og ja begge lever opp), Mette, Ravald, Amund, Birrith, Kirsti og Sidsel. Og ja, jeg har også lurt på hvorfor ikke eldste sønnen heter Amund. Det er sønnen Ravald som kjøper gården i 1797 (fra Møller-godset). Enten heter faren Amund Ravaldsen, eller så er det vanlig oppattkalling med Ravald etter morfaren. I så fall kan det være en Amund Amundsen her (kanskje fra et første ekteskap) som ikke jeg har funnet ennå (mao. konfirmert før 1759, der kirkeboka for Kleive starter). Fint om Tore kunne finne fram noen Bratset-skifter til glede og nytte for oss andre… :-)

Mvh Roy (som er enig i at innlegget ble litt for langt)

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 24. oktober 2010 kl. 1.44

Her er eit "Bradset - skifte" i Molde 1801

http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24632/17

Molde skifteprt. fol. 306ff Anno 1801 en 17de Augs. skifte etter afgl. Huusmandskone Berethe Amundsdatter Bradset imellem Boets Creditorer og den Afdødes Enkemand Tron Ellingsen og deres udi Ægteskabet sammenavlede Børn som blev opgivet at være føl:
1/ Sønnen Elling Tronsen 12 aar, 2/ Datteren Mette Trondsdatter 10 aar.

Tron Ellingsen var fra Rødal (Lille) i Fræna og ekteparet med dotter var FT1801 Molde her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1872#ovre

Sonen Elling er i tjeneste på Kleive i 1801.

Tore seier vel frå om dette vert for perifert - men eg har lenge spekulert på om Berethe Amundsdatter var ein slektning av Amund Kleive på Molde. Bakgrunnen for denne tanken var at Amund Bradset var formyndar ved skiftet etter Amund. Eg har også lurt på om Berethe var søster til Ravald som overtok Bradset.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. oktober 2010 kl. 15.01

Beret Amundsdtr Brattset ble døpt Dom. Invocavit 1760 (venstre side, fjerde nederst i høyre kolonne). Foreldre Amund Brasæt og Mette. Faddere: Anders Ulleland, Knud Øren, Ole Øverlien, Marith Istad, Brønild Braset, Kirsti Myhren.

Det er vel sannsynlig da at hun var søster av Ravel Amundsen Brattset.

Jeg tror det er en forbindelse mellom flere av Amund'ene i Kleive. Problemet er å bevise det.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. oktober 2010 kl. 15.30

Og Roy hadde jo Birrith med som datter av Amund og Mette i sitt innlegg.

Nei, jeg synes ikke at innlegget ditt ble for langt, Roy. Jeg skriver sjøl lange innlegg, og synes at det bare er bra. Fortsett med det.

Folkene på Øygarden: Var Gjertrud Olsdtr Ødegaard som ble gift i 1770 med Knut Olsen Istad ei søster av disse folkene?

Jeg er enig i, Roy, at det står lite om garden Kleive i dette emnet. :) Men det var min søking etter formynderne som har gjort det. Kanskje vi skal lage et annet emne der vi kan komme opp med slektsopplysninger om folk i Kleive sogn før år 1800?

Jeg unnskylder meg sjøl med at det er formynderne som jeg leter etter, og at jeg dermed kan forsvare diskusjon og leiting etter helt andre folk enn de direkte anene til Amund Amundsen Kleive og kona Berit Lassesdatter. Sjøl holder jeg nå på å gå gjennom skifteprotokollene, og lager oversikter over arvinger og folk. Men jeg har ikke tid til å gjøre så mye mer. Et par uker framover i tid må jeg prioritere slekter og folk på Nordmøre. Men jeg har satt av resten av dagen, så jeg skal se om jeg finner noe mer.

Roy skrev:
En ting til. Jeg forstår ikke helt utskriften fra Skattelisten i 1763 som Tore har vedlagt.
Det er ikke ei fullstendig skatteliste, men ei restanseliste. Altså ei liste over de som ikke hadde betalt. Jeg la den ved, siden den hadde med patronym på de fleste brukerne. Dette i motsetning til ekstraskattlista fra presten og kirkebøkene hvor patronym mangler.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. oktober 2010 kl. 16.57

Jeg finner kun ett skifte fra Brattset i skifteprotokollene 1702-1751. Skifteprotokollene har lakuner 1711-1718 og 1730-1740. Det er ekstrakter av skiftene i Riksarkivet 1711-1714, og Erlend E. Mæhlum har fotografert dem.

Skifte etter Ole Andersen Brattset begynner helt nederst i høyre kolonne på foio 167b i skifteprotokoll 1742-1751 og fortsetter på de neste sidene.
Enka var Anne Asmundsdtr. (det er kanskje feilskrift for Amundsdtr?). Knut Amundsen Brattsett ble lagverge for enka.
Barna av første kull:
  • Lasse Olsen
  • Anders Olsen
  • Sissel Olsdatter
  • Hille Olsdatter
Barna av første kull tok ikke arv etter faren. De hadde alle fått hjemmegave større enn arven til siste kulls barn. Det må bety at de alle sammen var gift.

Barna av andre kull:
  • Amund Olsen, kurator Knut Amundsgarden
  • Ole Olsen
  • Anders Olsen, formynder for disse to guttene av andre kull ble Lasse Lykken (det er vel garden Lykkja)
  • Anne Olsdtr
  • Eli Olsdtr, formynder for disse to jentene av andre kull ble Ole Lien.
I Erlend E. Mæhlums fotografier av skifteekstraktene finner vi skiftet etter Anne Knutsdtr Brattset i 1714. Nederst på sida på det bildet, rett under overskrifta Fanne otting.
Skiftet var 29. mai 1714 og Anne var gift med Ole Andersen Brattset. Barna hennes står oppført som Lasse og Anders Olsønner, Sidselle og Helle Olsdøttre alle har været hiemme hos Moderen.

Men da fikk vi vite farsnavnet til Amund Olsen Brattset. Og vi fikk navn på søsknene og mora samt navnet på farens første kone. Og da fikk vi også bekreftet at denne familien bodde på Brattset i 1701. Brukeren på den ene Brattsetgarden var Olle, 38 år, og med sønner Lasse 10 år og Anders 4 år, slik Osvald refererte det for tre dager siden. :)

Da har vi vel fått utgreidd denne Brattsetgarden sånn noenlunde. Det er verre med den andre hvor Amund, 40 år, var brukar i 1701 og hvor Knut Amundsen var brukar i 1742 og i 1762.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 25. oktober 2010 kl. 0.57

Jeg tror det passer bra om Tore holder seg unna denne tråden noen uker, for nå har vi fått så mye materiell å fordøye at det holder til etter jul… minst … :-)
Jeg har noen kommentarer innspill, muligens litt i ytterkant av tråden, men oppmuntret av Tores tolkning av hva som er relevant her så tar jeg sjansen.

Først, Gjertrud Olsdatter Ødegård er trolig (etter å ha lest dåpsinnføringer) ei søster av Ole (hovedpersonen i Ødegård-skiftet), Ingeborg en annen, men dette må jo kildebelegges, jeg er nokså blank på Ødegård (også).

, til Johns interessante innlegg, spesielt ”Sonen Elling er i tjeneste på Kleive i 1801”. Ja, i Kleive sogn, men på Gujord ved FT1801. Her finner vi også Amund Amundsen, 55 år - skredder, og kona Susanna Olsdtr, på bruket sammen med dattera Marit og hennes man Jon Halvorsen. I Bolsøyboka står det under Gujord at i ”1798 byksler Jon Halvorsøn Skorgen av sin kommende svigerfar Amund Amundsen Lysenes gården Gujord og gir ham samtidig kår av gården”. Jeg har trodd at dette ”Lysenes” kanskje var en feilskriving/tolkning av ”Lychen”-Løkken på Kleive. Det er det nok ikke. For Amund Amundsen Gujord dør i 1803, begravd 30 Jan 1803 i Kleive kirke, 55 år gammel (like gammel som i FT1801), mens Amund Amundsen Løkken blir gravlagt på Wedöe (Veøy) kirkegård 25. april 1806 (ført i Kleive kirkebok), ”som d. 18d. ejudem blev funden omkomen paa Søen”. Men, det er minst en ting til med Gujord. Amund Amundsen Bratset (Ravalds bror) og kona Synnøve Knutdatter bor på Gujord i hvert fall når sønnen Ole blir født i 1793 (døpt 10 Nov 1793 i Kleive kirke), mens det mangler kirkebok for perioden når neste sønnen deres Ravald blir født i 1795. I FT1801 er familien tilbake i Bøygdelien.

Til slutt, skiftet etter Mette Ravaldsdatter Bratset. I Tores fravær håper jeg John (eller noen andre) bistår med en transkribering av nøkkelinfo i skiftet slik at vi kreti og pleti forstår det. Mette dør i januar 1799, begravd 27 Jan 1799 i Kleive kirke, Kone, 80 år gammel, altså født ca. 1719. Jeg tror hun må være født litt senere siden hun får barn i 1768 (- 44år = ca 1724 vel…). Men, hun er altså ”kone”, ikke enke. Enten er mannen hennes i live, eller så er hun oppattgift. Jeg er ikke i stand til å se av skiftet om hun er enke, men jeg ser at hun er Ravaldsdatter (ikke Rasmusdatter som det står i skifteregisteret) og at Ravald er sønn nr 1. Det er godt og dårlig nytt. Godt fordi morfar-oppattkalling passer med muligheten for at det er en eldre bror Amund Amundsen (Kleve?), dårlig fordi den avdøde datteren (eldtste) Annes barn er nevnt i skiftet slik at Amund (som dør før 1787 hvis han er Kleve) burde vært nevnt ved sine barn. Jeg er redd ”Bratset-hypotesen” ryker om ikke jeg leser skiftet feil. Den sønnen Amund som er nevnt, er han som er på Gujord i ca.1793-1800 og i Bøygdeli ved FT1801. Det kan ikke være ”hauggamle” Amund Lien (40 år på Bratset i 1701, med sønnen Iver 3 år, død 108 år gammel i 1776) som er den Amund på Bratset som Mette får barn med i 1744-68. Han ville være nærmere 100 år ved siste barnet, det er kanskje fysisk mulig men virker høyst urimelig. Det er nok hans sønn (skal vi tippe født ca 1710 og bror til Iver) som gifter seg med Mette. Det er også ei Brønnil/Brynild Bratset å se i kirkeboka for Kleive i denne perioden, er det ei søster av Amund og Iver tro?

Og, helt til slutt, beklager at jeg ikke leste skikkelig Tores forklaring av skattelista fra 1763, som altså var ei restanse/restskatteliste. Det er vel interessant? Amund Amundsen Kleve har ikke betalt skatt i 1763, hva mer klarer han ikke å betale? Bøkselen? Måtte han forlate Kleve og dra til Molde? Finnes det noe info om skifte av bøksler/leiekontrakter i arkivene, jeg vet ikke.
---------------------------
Mvh Roy

PS: (Utenom denne tråden)
Jeg må nok trekke påstanden framlagt som digresjon knyttet til Birrit Andersdatter Kleve og Jon Amundsen Bergs leiermål (hans 3.) i mitt forrige innlegg.
Den var basert på noen gamle notater jeg hadde, bl.a. fra ”Public: Absolv: 1769” (s.146) følgende: ”(?) i Bols: Sold: Joen Amundsen Berg at have besvangret Ana Knuds’Datt: og Birrith Anders’Datt: saa det altsaa nu bleve hds 3de Leijermaal”. Hans første gir sønnen Salomon med Mette Pedersdatter i 1766 (midt på b-sida). Joen Amundsen og Birrith Ols’D: er oppført med sønnen Amund i oktober 1769 (nederst på b-sida). Jeg har nok antatt at Olsd: bare var en feilføring, men innser nå at det trolig er Anders’Datt: under den offentlige uthengningen som må være feil. Dette både ut fra fadderne i 1769 (ingen Kleivinger) og det at Birrith Andersdatter Cleve giftet seg 4 år før (1765) med enkemannen Arne Arnesen Berg (trolovet 3. juledag 1764).
Men, det er likevel to ulike Birrith-er på Kleve i den aktuelle perioden 1759-64… Det er mulig noen kan si med sikkerhet at en ugift datter ikke ville omtales med gårdsnavn alene og at vi dermed kan knytte flere dåpsinnføringer til Amund og Berit/Birrit Kleve, ellers… .
Forøvrig, John Amundsen Berg gifter seg med Marit Pedersdatter Mjelve i 1777. Marit Uhren (nabolaget til Mjelve) dør i 1780 og enkemann Joen Amundsen Uhren gifter seg med Elen Aslaksdatter Mork i 1781, og da med forloverne Johan Gielset og Ole Ødegaard(!)

PS nr 2.
Tore lufter et forslag om et eget emne "med slektsopplysninger om folk i Kleive sogn før år 1800". Jeg vet jeg ikke helt hva jeg skal si til det - noen andre og mer erfarne som har konstruktive innspill? Det må vel bli en utrolig lang tråd når vi ser hva "Amund Amundsen Kleve" har avstedkommet. Nei, hva med et eget område på DIS-forum under "Romsdal" kalt "Fanne", du vet Molde var like lite relevant den gangen som det er i dag! :-) (bare tulla...)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. oktober 2010 kl. 2.43

Roy skrev:
Det kan ikke være ”hauggamle” Amund Lien (40 år på Bratset i 1701, med sønnen Iver 3 år, død 108 år gammel i 1776) som er den Amund på Bratset som Mette får barn med i 1744-68. Han ville være nærmere 100 år ved siste barnet, det er kanskje fysisk mulig men virker høyst urimelig. Det er nok hans sønn (skal vi tippe født ca 1710 og bror til Iver) som gifter seg med Mette.
Nei, jeg er enig med deg i at Amund Olsen Lien som dør i 1776, 108 år gammel, ikke var gift med Mette.

Jeg tror at Mette var gift med Amund Olsen, som var eldste sønn i Ole Andersen Brattsets andre kull. Se mitt innlegg fra tidligere i dag om skiftet etter Ole Andersen Brattset i 1742. Amund trengte kurator ved skiftet etter faren i 1742, og må da ha vært mellom 18-25 år gammel. Dette er den andre Brattsetgarden og ikke den som Amund bodde på i 1701.

Men jeg har tenkt at mora til Mettes ektemann, Anne Amundsdtr (se 1742-skiftet) kan ha vært ei datter av gamle Amund. Dvs. at Amund-navnet har kommet over på denne Brattsetgarden med henne. Videre har jeg tenkt at hennes lagverge, Knut Amundsen Brattset, var hennes bror.

Men så er det å finne bevisene for dette da.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 25. oktober 2010 kl. 19.50

Roy skrev
"I Bolsøyboka står det under Gujord at i ”1798 byksler Jon Halvorsøn Skorgen av sin kommende svigerfar Amund Amundsen Lysenes gården Gujord og gir ham samtidig kår av gården”. Jeg har trodd at dette ”Lysenes” kanskje var en feilskriving/tolkning av ”Lychen”-Løkken på Kleive. Det er det nok ikke. For Amund Amundsen Gujord dør i 1803, begravd 30 Jan 1803 i Kleive kirke, 55 år gammel (like gammel som i FT1801)"

I bygdebok for Holm I under Ljøsåneset ( en annen skrivemåte for Lysånes) står det s 353: "Amund Amundsen Lysånes, 1725-ca 1796, var husmann i 1770-åra, gift med Gjertrud Eriksdatter, 1723-86. 3 kjende born.

Marit Amundsdatter Lysånes, f ca 1774, gift 1799 med Jon Halvorsen Skorgen, f ca 1772, dei budde i Molde i 1833. Barn ikkje kjend."
De to andre barna Fredrik dør 3 år gammel i 1779, Fredrika f og d 1780.

Dette er nok de personene Roy nevner selv om årstallene ikke stemmer helt, Solemdal var ikke alltid helt presis på årstall for folk på 1700-tallet, så Amunds fødselsår er nok nærmere 1748 hvis han er 55 år i 1803. Men her kommer i hvert fall navnet på Amunds kone fram. Jon Halvorsen har aner fra Åram og Tjelle.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. oktober 2010 kl. 1.21

Jeg står helt fast på opphavet til Amund Amundsen Kleive og kona Berit Lassesdtr. De bodde på en av Kleivegardene i hvert fall første halvdel av 1760-tallet.

Jeg har sett gjennom skifteprotokollene uten å finne en eneste antydning til dem. Jeg har prøvd å sette opp store slektslister basert på funn i skifteprotokollene og hvem som var formyndere for barna til disse to. Uten at det har hjulpet meg videre.

Men så kom jeg på i kveld at Bolsøy, Kleive og Molde sogn ble skilt ut fra Veøy i 1740. Og kirkeboka for Veøy går tilbake til 1721. :) Tidligere har jeg leita i den kirkeboka, men det var for 1740- og 1750-tallet, uten å finne noen fra Kleive der.

Men på 1720-tallet er det ført tjenester for hele Veøy, også Kleive. Og der fant jeg en Amund døpt 15. november 1724 i Veøy kirke med far Amund Lien; venstre kolonne på venstresida ca. midt på: Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1724, side 54.
Da har jeg i hvert fall funnet en kandidat som jeg kan studere litt grundigere. :D
Ved matrikkelen i 1723 het brukeren i Bøgdelia Amund, og en av formynderne for barna til Amund Amundsen ved skiftet i 1781 het Ole Amundsen Bøgdeli. Broren? Dette kan være den forbindelsen jeg leter etter. :)

(I det store skiftet på Øygarden etter Ole Olsen fra 1774 som jeg har lagt inn tidligere, het en av Knut Ved Elvens døtre, Ingelev Knutsdtr, og hennes barn hadde patronymet Lasse. Jeg tror det er henne som ble gift 21. desember 1726 i Veøy kirke med Lasse Hansen. De kalles for Amundgard, og det er jo samme gard som Ved elven! Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1727, side 78)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. oktober 2010 kl. 2.06

Jeg tror også at jeg har funnet en kandidat til hvem Berit Lassesdtr var. Hun døde på Molde i 1796, 70 år gammel.

Helt nederst i høyre kolonne på venstresida ble Berthe døpt med far Lasse Amundsen Løchen i 1729: Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1729, side 104
En av formynderne ved skiftet i 1781 var en Amund Lassesen Løcha. En bror av Berit/Berte?
På sida foran Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1729, side 102-103, nesten helt nederst i venstre kolonne ble en Lasse Amundsen og ei Mali Larsdtr gift Dom. Invocavit. Der står det at de begge er boende på Holsbøen.
Berit Lassesdtr Kleive hadde en sønn som het Lasse, en Lars og ei datter Mali. Jeg tror jeg er på sporet av noe. :)

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 26. oktober 2010 kl. 10.53

Suverent Tore, vi avventer fortsettelsen/avslutningen i spenning...

Jeg har opprettet en lesehjelp-tråd på skiftet etter Mette Bratset, men kan i det minste slå fast at Johns spørsmål:
Eg har også lurt på om Berethe var søster til Ravald som overtok Bradset
blir endelig bekreftet der.

Mvh Roy
(som fortsatt lurer litt på hvem han var denne Amund Bratset, mannen til Mette)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. oktober 2010 kl. 11.05

Du kan nok basere deg på at Amund Brattset var eldste sønn av Ole Andersen Brattset og kona Anne Amundsdtr. Det var skifte etter Ole i 1742 som jeg har vist i et tidligere innlegg.

Oles barn fra første kull var allerede gift ved skiftet, og sønnene var rundt 50 år begge to. Da har nok de vært brukere på sine egne garder i mange år allerede da faren døde. Siden det var så stort sprang mellom første og andre kulls barn, er det nok andre kulls barn som overtar garden.

Amund var 18-24 år gammel da faren døde, og har enten overtatt drifta alene, eller enka har drevet det til Amund ble så voksen at han kunne overta sjøl. Det var helt vanlig praksis dette, også på leilendingsbruk som dette.

Beviset mangler, men sannsynligheten er stor for at det er ham. :)

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 27. oktober 2010 kl. 10.46

Burde ikke forstyrre tråden deres, men jeg må bare få si: dette er fantastisk morsomt å følge med på og ikke minst lærerikt. :D
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. oktober 2010 kl. 11.25

Artig at andre også følger tråden. :)

Det er litt synd at det ikke finnes gards- og ættesoge for Kleive, men jeg har fått større respekt for boka til Jørgen Olafsen-Holm den siste uka. Før jeg begynte å forske i gamle Bolsøy prestegjeld sjøl, har jeg uffet meg litt over at det ikke ble skrevet en gards- og ættesoge. Men jeg ser av forordet at det var visst ikke meininga heller. Når jeg leser boka som ei bygdebok, blir jeg imponert.

Han tar for eksempel ikke alle prof. Ryghs meninger for god fisk. Han er også gledelig moderne i måten han skriver om gardsnavnene. Han skriver Skalle og ikke Skalde. Dvs. han gjør begge deler, men da jeg leste om flere av gardene i Kleive, måtte jeg dobbeltsjekke at boka virkelig ble utgift i 1948 og ikke 30-40 år seinere.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. oktober 2010 kl. 14.44

Nå har jeg funnet foreldrene til formynder Knut Olsen Øygarden i 1781-skiftet.
Jeg måtte ha hjelp for å finne det også, og det fikk jeg her på Slektsforum. :)

Faren var Ole Pedersen Øygarden og det var skifte etter ham i 1758 på folio 584a i skifteprotokoll 1752-1761. 9 barn var i live ved skiftet! Enkas navn står ikke i det skiftet, men det står ved skiftet etter Ole Olsen Øygarden i 1774. (Skiftet med alle arvingene, se dette innlegget.) Ingebor Arnesdtr kom nok fra Istad, og hun arvet faren sin, Arne Olsen Istad i 1746, folio 422b i skifteprotokoll 1740-1751.

Men hvordan deres sønn, Knut Olsen Øygarden, var i slekt med Amund Amundsen og Berit Lassesdtr Kleive, er jeg foreløpig helt blank på.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. oktober 2010 kl. 2.30

I flg Matrikkelen av 1723 er det to brukere på Bratset: Olle og Alexander.
Vi finner følgende dåp den 18 Jan 1734 i Kleive kirke ført i Veøy mini, 1721-64, nede på s.141: "Døbt Alexander Brasets Barn, Amund, faddere, Anna Lien, Helle Øgaarden, Lasse Løchen, Ole Øgaard, Ole Lien!"
Denne Amund er for ung til å være den Amund Bratset som er gift med Mette Ravaldsdatter (som Tore har vist til er Amund Olsen, og siden disse får barn i 1744). Amund Alexandersen, hvor blir det av ham tro? Neppe Amund Kleve siden eldste sønn der var Amund...
Jeg har sett Alexander som fornavn i Bolsøy 1759-93, bla i Amundsgaarden (konfirmant i 1768 - 22år) og en Alexander Iversen (kof i 1780 - 20år), men ikke som patronym tror jeg.
Neppe interessant, men det er en Synnev Braset som er fadder bl.a. i Amundsgården (to ganger) og på Løkken i årene 1731-33. Kanskje kona til Alexander?
---------
Mvh Roy

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. oktober 2010 kl. 2.58

Dessverre er det få skifter fra Brattset på 1700-tallet.
Hvis da ikke han var klokker, brukeren på Brattset, for da står skiftene i den geistlige skifteprotokollen. (Den har ikke navneregister, og der har jeg ikke leita.)

Ei Elen Alexandersdtr var gift på Amundsgarden seinere. Skifte etter Knut Pederson Amundsgarden i 1782 og enka het Elen Alexandersdtr. De var også brukere der i 1762. Det står som Knut og hustru, og de hadde barna (over 12 år) Alexander og Peder.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. oktober 2010 kl. 8.25

Da gjetter vi på hvem som er far til Elen i Amundsgarden og Alexander konfirmant (22 år i 1768) passer perfekt der.

Merknad: Jeg nevnte Synnev Braset i forrige innlegg som mulig mor for Amund Alexandersen. Det var bare fordi slik du har fremstilt det så er Synøv (f.1764) førstefødt datter av Amund Kleve. Dette er nok bare en tilfeldig morsomhet.
---------
Mvh Roy

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. oktober 2010 kl. 14.53

Ok, det var det jeg visste da jeg la ut emnet, men John kom med skiftet etter Amund Amundsen Kleive på Molde i 1781, og der var hun yngst.

dn24337
Sted: RANDABERG

Legg inn av dn24337 » 29. oktober 2010 kl. 17.49

Hei Roy :)
Du kan både endre innlegg,stryke dem, og legge til. Du trenger ikke skrive
det om igjen, du kan bare plusse på det allerede skrevne innlegget...
Hilsen Annette

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 29. oktober 2010 kl. 18.49

Nei, Annette, det lar seg ikke gjøre under dette fylket - bare under de andre.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. oktober 2010 kl. 20.29

Angående plassering av Synnev Braset som jeg bragte på banen tidligere.
I Veøy mini 1721-64, s. 147 den 10 Okt 1734 (16 à Trin:) under "Cleve kirke! Trolovede-" finner vi "item Knud Amundsøn Synnev Amundsdatter Braset, spons: Knud Schalle, Knud Næss!" Knut og Synnev er viet i Kleive kirke den 07 Nov 1734 (s.148).

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 30. oktober 2010 kl. 11.02

Tar da Knut Amundsen og Synneve Amundsdtr over bruket på Brattset som Alexander brukte i 1723 og Amund i 1701?

Synd at Synneve ikke var ei Alexandersdatter. Da hadde dette gått opp. :)

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 30. oktober 2010 kl. 15.23

Jeg mener Tores teori om at Amund Kleves kone, Berit, er datter av Lasse Amundsen Løchen/Løkken og Mali Larsdatter (viet 1729, samme år som Berit ble født). Synes det derfor er aktuelt å melde at en Lasse Løchen ble gravlagt 19 Feb 1784, 95 år gammel (Bolsøy mini, 1759-93, side 116). Om jeg ikke misforstår så tilsier det at Lasse er født ca 1690, og ca 40 år ved vielsen i 1729 der han er oppført som "soldat". Men, er det rimelig tro? Eller er det flere Lasse Løchen?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. november 2010 kl. 17.41

Tore skrev om Ole Olsen Ødegårdskiftet 1774:
Det jeg ikke skjønner med dette skiftet er at gjeldspostene nr. 18-22 er fra sønn Knud Olsen, sønnen Ole Olsen, sønnen Ingebricht Olsen, datteren Ingeborg Olsdatter, sønnen Halvar Olsen.

Ingebricht Olsen, 1758-1832, er leilending på Øver-Malo fra 1793, gift 1793 med Anne Kjøstelsdatter Malo, 1757-1801.

Solemdal skriver i Nesjestranda s 857 at Ingebrigt kom fra Ødegård i Kleive. De har barna Synnøve 1795-1872, Ole 1797-1839, Kjøstel 1799-1799, Ingeborg 1799-1799, Anne 1801 og mor og datter dør 1801.

Oppkalling tyder på at mor til Ingebrigt het Synnøve.

En ting til:
Den Amund Amundsen (Lysånes) som er skredder på Gujord i 1801 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=905#ovre , og hvor datter og svigersønn driver gården, er etter folketellingen i første ekteskap med Susanna Olsdatter. Etter bygdebok for Holm s 353 er han gift med Gjertrud Eriksdatter, 1723-86, og har tre kjente barn, Marit, ca 1774 (stemmer med FT 1801), Frdrik, 1776-79, og Fredrika, 1780-1780.

To ting jeg stusser på: Først, Solemdal opererer med f 1725 og d ca 1796 for Amund. Han dør 1803, så det stemmer jo slik noenlunde, men fødselsåret er ganske feil i forhold til FT 1801. Nå finner jeg ofte feil på fødsels- og dødsår i bøkene til Solemdal, så det kan godt være samme mann, men i FT 1801 må han i tilfelle være gift for andre gang, så her har FT i tilfelle en gal opplysning.

Det andre jeg stusser på et navnene på de to yngste barna, Fredrik og Fredrika. Amundfolkene driver utstrakt oppkalling etter besteforeldrene, så Fredrik er veldig atypisk.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. november 2010 kl. 21.10

Knud Olsen Stenløs (Skifte 20.aug 1788 på Ødegård) er da ganske sikkert bror til Ingebrigt Olsen som kommer til Ner-Malo, f 1758, (konf 1778 i Kleive 19 år gammel (Roy)).

En Jon Olsen Asphol drev Teigen på Ytre Sandnes (Holmemstranda) 1777-1789. Ingen andre årstall eller navn nevnt i Holm II., men en annen Asphol, Knud Gulliksen, ca 1715-90, som tidligere hadde forpaktet Krogsetgjerde, kjøpte 1758 og 1771 parter i Teigen. Han var gift med Ingeborg Jonsdatter, 1713-87, trolig datter av Jon Guttormsen Sandnes

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 21. november 2010 kl. 3.09

Bra du ikke slipper Ødegaard-sporet Osvald!
Du kom litt brått på meg med disse opplysningene, så jeg kommenterer bare sånn umiddelbart to ting.

Lysånes-Amund. Jeg tror FT1801 er riktig, og at Solemdal nok har flettet far og sønn Amund Amundsen Lysånes sammen til en person. Slik som vi strever med Amund Amundsener her i denne tråden, så bør vi være de første til å tilgi Solemdal. Dersom (første-) kona er Gjertrud Eriksdatter 1723-86, så kan ikke hun få barn etter 1770. Amund skredder på Gujord i FT1801 er født ca 1746, og er nok da hennes sønn. Marit Amundsdatter f.1776 (iflg FT1801) kan da ikke være Gjertruds datter, men er nok datter av Susanna Olsdatter (f.1745).

Asphol. Dette var interessant! Jon Olsen Asphol trøblet jeg lenge med for et drøyt år siden, men lot ham bare ligge da... Under Asphol i FT1801 står det at hans mor er enka Engebor Arnesdatter 84 år "Lever af vilkaar". Og så står det at enkemann Knud Guleigsen 90 år også "Lever af kaar", uten at jeg skjønte sammenhengen. Jeg klarte heller ikke å finne sønnen Eriks dåp sånn ca 1782 i Bolsøy. Jeg skjønner nå hvorfor, takket være ditt innspill Osvald.
Jon har giftet seg første gangen på Holmemstranda med ei Knutsdatter (søstra til Marit som er i Aspholen ved FT1801), og fått barn der (minst Erik, muligens en eldre Ole Jonsen også om de har holdt seg til oppattkalling. Dette avklares sikkert i skiftet etter mora av 03 Jul 1799). Jon gifter seg på nytt med enka Guri Pedersdatter Eidsæter 16 Jun 1799. Jon Olsens far er ikke kjent for meg, men det er muligens Ole Sørensen Asphol, som iflg Bolsøyboka er en av to oppsittere på Asphol i 1763. Så dette er nok ikke Olsen fra Ødegaard slik som Ingebrigt på Ner-Malo (ingen Jon er nevnt blant sønnene i Ødegaard-skiftet fra 1774 som Tore fant fram).
-----------------
Mvh Roy

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 21. november 2010 kl. 23.00

Lysånes-Amund
Det var jeg som trakk Amund Amundsen Lysenes inn i denne tråden for å kunne klarlegge/eliminere ulike kandidater til A.A.Kleves opphav. Derfor føler jeg litt ansvar for å få avklart Lysenes-sporet også, om enn det er litt perifert til denne tråden så er det vel greit å samle infoen om disse folkene.
Det beste var om vi kunne finne vielsen til Amund og Susanna, men det har ikke jeg klart ennå. Noen andre?
Osvald stusser på de to barna Fredrik og Fredrika. Vel, en kandidat er dåpen til Huusmand Amund Amundsen Lundsbøens søn Friderich Die. Litan. Mai 1776 i Veøy kirke (Veøy mini 1765-99, side 154). Det kan kanskje være av interesse at den ene fadderen er Randi Amundsdatter fra Lom. Denne sønnen dør altså i 1779 iflg bygdeboka for Holm.
Så er det ”Den 12te Septb 1780 begravet i Wedø kirke” Huusmand Amund Amundsen Lysenæsets afgl: liden Datter ... kaldet Friderica (Veøy mini 1765-99, side 218). Hun er hjemmedøbt, og har kun vært i live kort tid. Merk at om dette er riktig Amund Amundsen så har han nå flyttet fra Lundsbøen (Vågstranda?) til Lysenes (Ljøsåneset, Mittet?).
Og en ting til, ”Dom 15 a Trinit 1775” ved dåpen til Christian Toresen Lunds sønn Knud er Susanna Friderichsdatter Lundsbøen en av fadderne (Veøy mini 1765-99, side 218). Vel, enten er det feil patronym på Amunds kone ved FT1801 for Gujord (der hun kalles Olsdatter), eller så er det to Susannaer på Lundsbøen noen måneder før dåpen til Friderich Amundsen…

Litt mer "etterrakst" på alle Amundene i området.
Amund Amundsen Solli
Ved FT1801 for gården Sollien er det far og sønn Amund Amundsen (begge to). Far Amund er barnebarnet til Alexander Bratset. Amund Alexandersen Nakken 1733-1760 dør samme år som sønnen Amund blir født. Enka Kari Sørensdatter etter Amund (Sandersen som han kalles) er hos sønnen deres i Sollien ved FT1801.

Amund Knutsen Botterlien
Ved FT1801 for nabogården Botterlien er det en Amund Knutsen på 46 år, gift med Siri Ellingsdtr. Under ”Ravald Øren”-tråden lurte jeg på om ”Amund Knudsen Botterlien, 19 år, ved konfirmasjonen 17 Sep 1775” var enda en av Knut Lassesen og Anne Ravaldsdatter sine barn. Det tror jeg ikke, siden de for lengst hadde dradd videre til Gjemnes da i 1773 og han heller ikke var nevnt i skiftet. Dette tror jeg nok er Knut Amundsen Bratset sin sønn, den Knut som ble gift med Synnev Amundsdatter i 1734 og som trolig tar over Bratset-bruket etter Alexander som dør i 1743. Jeg har ikke funnet vielsen til Amund Knutsen og Siri Ellingsdtr omkring 1780 (de har nok en eldre sønn enn Elling på 16 år, en som heter Knut f.eks.). John Aarønes kom jo med en Ellingsen fra (Lille) Rødal i Fræna angående Berit Bratset, kanskje det er noe mer å hente der?

-------------------
Mvh Roy

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. november 2010 kl. 11.59

Osvald skrev 20. november kl. 1741: skrev:Tore skrev om Ole Olsen Ødegårdskiftet 1774:
Det jeg ikke skjønner med dette skiftet er at gjeldspostene nr. 18-22 er fra sønn Knud Olsen, sønnen Ole Olsen, sønnen Ingebricht Olsen, datteren Ingeborg Olsdatter, sønnen Halvar Olsen.

Ingebricht Olsen, 1758-1832, er leilending på Øver-Malo fra 1793, gift 1793 med Anne Kjøstelsdatter Malo, 1757-1801.

Solemdal skriver i Nesjestranda s 857 at Ingebrigt kom fra Ødegård i Kleive. De har barna Synnøve 1795-1872, Ole 1797-1839, Kjøstel 1799-1799, Ingeborg 1799-1799, Anne 1801 og mor og datter dør 1801.

Oppkalling tyder på at mor til Ingebrigt het Synnøve.

Jeg har funnet forklaringa på hvorfor disse barna ble kalt for sønn og datter, når det var Oles onkler og tanter og deres etterkommere som arvet. De var hans stebarn. Forklaringa står her.

Jeg skulle nok lagt det inn her også, men på det tidspunktet tenkte jeg at det ble litt vel mye her. Men jeg har forandret mening nå. Jeg tenkte at vi kunne lage noen mer generelle Kleivetråder der vi diskuterte slekter/garder, men fikk ikke gehør for det. Så da fortsetter vi slik vi har gjort hittil. :)

Jeg har også fått en interessant epost fra en som ikke deltar i forumet, om dette slektskomplekset som jeg skal se på seinere i dag.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 22. november 2010 kl. 16.54

Vel da ble det ikke oppkalling etter en Synnøve, for da blir jo Ingeborg Arnesdatter mor til Ingebrigt.

Jeg har mer eller mindre kjørt meg helt fast i å finne ut av alle Amunder i Kleiveområdet. Det er utrolig komlisert å koble de forskjellige familiene. Dere som har det som nærområde har nok større forutsetninger enn jeg. Har også fått innspill fra Kjell Farstad, som har slekt i området, men får likevel ikke ting til å gå i hop. Men jobber fortsatt med dette i håp om å finne aner til Knud Lassesen Botterli, f ca 1717, og Ravald Øren/Anna Knudsdatter død etter 1740 og 1760, som er mine aner.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. november 2010 kl. 18.11

Kanskje denne tråden har blitt for lang, eller min pause fra den har vært for lang, for jeg har jo skrevet i denne tråden om skiftet på Øygarden i 1758... :oops:
Jeg, den 27. oktober skrev:Faren var Ole Pedersen Øygarden og det var skifte etter ham i 1758 på folio 584a i skifteprotokoll 1752-1761. 9 barn var i live ved skiftet! Enkas navn står ikke i det skiftet, men det står ved skiftet etter Ole Olsen Øygarden i 1774. (Skiftet med alle arvingene, se dette innlegget.) Ingebor Arnesdtr kom nok fra Istad, og hun arvet faren sin, Arne Olsen Istad i 1746, folio 422b i skifteprotokoll 1740-1751
.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. november 2010 kl. 18.34

Roy, den 21. november skrev:Asphol. Dette var interessant! Jon Olsen Asphol trøblet jeg lenge med for et drøyt år siden, men lot ham bare ligge da... Under Asphol i FT1801 står det at hans mor er enka Engebor Arnesdatter 84 år "Lever af vilkaar". Og så står det at enkemann Knud Guleigsen 90 år også "Lever af kaar", uten at jeg skjønte sammenhengen. Jeg klarte heller ikke å finne sønnen Eriks dåp sånn ca 1782 i Bolsøy. Jeg skjønner nå hvorfor, takket være ditt innspill Osvald.

Jon har giftet seg første gangen på Holmemstranda med ei Knutsdatter (søstra til Marit som er i Aspholen ved FT1801), og fått barn der (minst Erik, muligens en eldre Ole Jonsen også om de har holdt seg til oppattkalling. Dette avklares sikkert i skiftet etter mora av 03 Jul 1799). Jon gifter seg på nytt med enka Guri Pedersdatter Eidsæter 16 Jun 1799. Jon Olsens far er ikke kjent for meg, men det er muligens Ole Sørensen Asphol, som iflg Bolsøyboka er en av to oppsittere på Asphol i 1763. Så dette er nok ikke Olsen fra Ødegaard slik som Ingebrigt på Ner-Malo (ingen Jon er nevnt blant sønnene i Ødegaard-skiftet fra 1774 som Tore fant fram).

Dette tror jeg du må ser mer på, Roy.
For det er et skifte på Asphol 3. januar 1799 etter Ingebor Olsdtr. Hun kalles for Ingelev i registret. Folio 382a i skifteprotokoll 1789-1802. Enkemannen var Jon Olsen Asphol, og sønner fra første og siste ekteskap arvet. Ole Eriksen, var gift på Sunnmøre, Arne Eriksen Asphol, myndig og Erik Jonsen 16 år gammel.

Jon Olsen Lien ble gift med enka Ingelev Gujord 12. juni 1782 nederst på sida. Sp Knut Istad, Kristoffer Gujord.
Bolsøy, Ministerialbok nr. 555A01 (1759-1793), Trolovede 1780-1783, side 10.
Og i skiftet etter Erik Arnesen Gujord 15. juli 1780, folio 504b i skifteprotokoll 1774-1782, var arvingene enka Ingelev Olsdtr og sønnene Arne 6 år og Ole 4 år. Samme navn på sønnene som arvet Ingelev Olsdtr Asphol i 1799, og jeg har antatt at dette er de samme folkene.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 22. november 2010 kl. 19.40

Tore, det er bare jeg som kobler seint etter hvert. Jeg har tatt utskrift av tråden og oppdager stadig nye ting, men koblet ikke navnene i 1758 skiftet og "sønnene" i 1774 i første omgang - men så hadde jeg Ingebrigt på Malo allerede i basen - og så kom a-ha! Men Synnøveoppkallingen mangler.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 23. november 2010 kl. 20.39

Ikke så mye Amund Amundsen akkurat...
Vel, vel, Tore. Jeg må bare si takk for hjelpen i Aspholen! Det var altså ikke uten grunn at jeg ikke fant noen vielse mellom Jon Olsen og ei Knutsdatter i Veøy i perioden 1777-1789. Trøsten får være at jeg snublet over noen personer fra Fanne der i stedet.
Det verste er at jeg hadde Ingelev Olsdatter Gujord (ca. 1747-1798) i registeret mitt fra før, men glemte å sjekke. Ingelev er 17 år ved konfirmasjonen i 1764 (f.ca 1747), og 54 år (litt mye…) når hun gravlegges i Kleive kirke 22 Okt 1798. Hun gifter seg samme sted med Erik Arnesen Kaalstad (”som har bøxlet Gudjord”) den 29 Des 1771.
Ingelev gifter seg altså i 1782 med Jon Olsen Lien. Jon er født i 1751, og er 19 år ved konfirmasjonen 29 Sep 1770 i Bolsøy kirke (der han står på linja under Ole Olsen Lien 17 år). Jon dør 06 Okt 1821 i Aspholen, gravlagt 21 Okt 1821 i Kleive Kirke. Da har vi plassert Jon Olsen Asphol. Igjen, takk til deg Tore – gjetninger er farlige greier.
En siste ting bare. Ingelevs sønn Ole Eriksen er ikke på Sunnmøre. Iflg det Asphol-skiftet fra 03 Jan 1799 som du viser til, så er han på nedre Duaasen i Nordmøre fogderi.

Og til Osvald: Jeg har ikke merket noe til at du ”kobler seint etter hvert”. Du kommer jammen det med mange gode og uventede koblinger/innspill!
---------
Mvh Roy

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 25. november 2010 kl. 13.30

I skiftet etter Mette Ravaldsdatter i 1799 er Amund (Amundsen) nevnt Gujord. Det klargjør jo en hel del rundt Amund Amundsen fra Lysånes. Amund Amundsen Lysånes, som nevnes i Bolsøy annen del s 523 når han i 1798 overlater bygselen til sin kommende svigersønn Jon Halvorsen Skorgen, må være sønn av Amund Olsen Bratset, født ca 1746, og Mette Ravaldsdatter. To år etter i FT 1801 er det bare en Amund Amundsen på Gujord, det må være samme mann som er nevnt i skiftet, og svigersønnen er bruker. Det er ingen andre Jon Halvorsen i Bolsøy i 1801.

Amund Amundsen i Bygdelien i 1801 kan/må vel da være sønn av en annen enn Amund Olsen og Mette Ravaldsdatter?

Men det henger fortsatt ikke sammen med Solemdals opplysninger i Holm I s 353. Der er kona til Amund Gjertrud Eriksdatter og i FT 1801 på Gujord er det Susanna Olsdatter. Det vil i tilfelle være hans andre ekteskap og ikke første, som det står i tellingen. Men jeg finner ikke vielsen(e). Jeg finner heller ikke hans datter Marit f ca 1774, hun som gifter seg med John Halvorsen Skorgen. Men de to andre barnene som er nevnt i Holm-boka er på linkene nedenfor, men jeg kan ikke linke noen av fadrene til noen i Amunds slekt eller til Lysenesområdet. Er det enda mer sammenblanding av navn?

http://www.arkivverket.no/URN:
kb_read?idx_kildeid=16043&idx_id=16043&uid=ny&idx_side=-80 Amund Amundsen (jeg syns det står Lundebøens) sønn kaldet Friderich. Helt øverst s 154.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112 midt på side 218 Amund Amundsen Lysenæsets aflidne datter hjemmedøpt Friderieca

Vielsen til Jon og Marit 3.7.1799 i Veøy, ingen av fedrene er sposorer http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-266

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. november 2010 kl. 16.21

Du får sjekke denne dåpen i Grytten, Osvald: Maritte Amundsdtr døpt 24/1 1774 i Grytten. Eneste jeg får opp på søk. Navn på foreldrene stemmer.

10551
Sted: OSLO

Legg inn av 10551 » 25. november 2010 kl. 16.30

Er kjapt innom forumet med en liten tilføyelse til Roy’s innlegg ”Ikke så mye Amund Amundsen akkurat...”

Bekrefter at Ingelev’s sønn Ole kom til Ner Duås – jeg er etterkommer etter ham.
Ole f. 1775 (Bolsøy, Ministerialbok nr. 555A01 (1759-1793), Fødte og døpte 1776, side 50) ble gift 24.06.1798 (Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A07 (1794-1819), Kronologisk liste 1798, side 71-72 ) med Lisbeth Olsdtr Duås (oppvokst på Ner Duås – døpt 23.06.1776 i Oppdal, Sør-Trøndelag) .

Som Osvald stammer jeg også fra Knut Lassesen Botterli og Ane Ravaldsdtr (via sønnen Knut f. ca. 1753 som bosatte seg på Nåstad), men jeg har heller ikke funnet anene til Knut Lassesen.

Mvh
Steinar Dyrli (= nær Botterlien :-) )

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 25. november 2010 kl. 16.54

Døpt av Røring i Veøy! Nesten helt øverst s 157. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79 Jeg kan ikke tolke alt, men for meg ser det ut som denne Amund'en kommer fra Lom, noe som også rimer med fadrer i Fredriks dåp i 1776 når Amund kalles Lysånes. Det er noe som er rart med denne Lysåneskoblingen til Gujord.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. november 2010 kl. 17.12

Det står at han var fra Lom, ja. Susanne Kraftes Uægte Barn N. Marite. Faderen Amund Am. fra Lom

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 25. november 2010 kl. 17.45

Og midt på motsatt side:
Fer. IIde (Pascalis), dvs. 04 Apr 1774, i Wold kirke, blir Amund Amundsøn fra Lom trolovet med Susanna Friderichs_(S?). Spons: Anders And: Eide og Ole Olsøn (?).
Minner om at Randi Amundsdatter fra Lom var fadder ved sønnen Friderichs dåp i 1776.
--------
Mvh Roy

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 25. november 2010 kl. 18.21

Roy skrev 23.10. kl 2239
Til saken: Amund Cleve/Kleve er dåpsvitne (1) ved Lasse og Berith Lychens sønn Joen i 1762 (nede til venstre på b-sida. Gården Schalle ligger mellom Kleve og Lychen), og (2) ved Iver og Anna Kleve Søens datter Ana i 1764 (midt på a-sida. Her ser vi at Amund Lychen også er dåpsvitne, så da er dette to ulike Amunder…).

0g 30.10 kl 1123
Jeg mener Tores teori om at Amund Kleves kone, Berit, er datter av Lasse Amundsen Løchen/Løkken og Mali Larsdatter (viet 1729, samme år som Berit ble født). Synes det derfor er aktuelt å melde at en Lasse Løchen ble gravlagt 19 Feb 1784, 95 år gammel (Bolsøy mini, 1759-93, side 116). Om jeg ikke misforstår så tilsier det at Lasse er født ca 1690, og ca 40 år ved vielsen i 1729 der han er oppført som "soldat". Men, er det rimelig tro? Eller er det flere Lasse Løchen?

Denne Birrit som er Lasse Lychens kone er datter av Jon Ellingsen Frøyset,1674-1742, og Kristi Ellingsdatter, 1685-1733, gift 1707. Han kjøpte 2 pund 12 mark i Frøyset i 1724. Etter at Kristi dør gifter han seg 1735 med Gjertrud Kolbeinsdatter Rydjord. Jon Ellingsen Frøyset drukna i Julsundet 15.3.1742 sammen med 3 andre fra Holmemstranda og Rødven. Båten hvelvet full av fisk og redskap. 1. april ble alle gravfestet av prost Røring som holdt tale ved Veøy kirke. Skifte 1742.
Sønnen Nils ble bruker etter faren, dattera Eli gift med enkemann Anders Olsen Seljevold, Tørri gift med enkemann Ole Iversen Sandnes. Bygdeboka har ukjent lagnad på dem, men jeg har funnet dem igjen på Øver-Hovde i Voll. Den tredje dattera Berit ble som sagt gift med Lasse Amundsen Lykken i 1761, den fjerde med enkemann Jon Tronsen Brevik, på Hen og den 5. dattera Kristi ble gift med Ola Skare i Voll.
Hvor Jon Ellingsen og Kristi Ellingsdatter kom fra er ukjent, men det er en Elling Ellingsen med omtrent samme alder på Holmem, f 1670. Og lenger ute på Holmemstranda på Sandnes er det en Elling Ellingsen bruker der 1671-1701 sammen med Knud.

Ut fra dette kan Lasse Amundsen Løchen som blir gift med Mali Larsdatter i 1729, være den samme Lasse Amundsen Løchen som gifter seg med Berit Jonsdatter 1761. Berit er i live i 1781, det ser ut som det er skifte etter den yngste søstera Eli dette året.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 25. november 2010 kl. 19.18

Tja, Osvald. På Lykkens/Løchens nabogård i vest, Skalle, er det 20 Jul 1741 skifte etter Knud Ellingsen (et skifte som jeg trakk inn i Ravald-tråden). Her nevnes enken Christi Knudsdatter og tre ”søskende” Anders Ellingsøn Unhiem, Marith Ellingsdatter Hÿllesnes og Marith Ellingsdatter Skielbostad. Laugsverge for enken er forøvrig Knud Istad - noe som vel plasserer enken.
Men denne Knud Ellingsen Schalle kan ikke være Berit Joensdatter Løchens onkel, siden hennes far Jon Ellingsen Frøyset først drukner 3/4 år etter og burde vært nevnt i skiftet om han var en bror. Men, det er muligens en kobling her likevel - eller?
--------
Mvh Roy

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 25. november 2010 kl. 21.24

Anders Ellingsen Unhjem, 1685-1743, var gift med Berit Sørensdatter. Raumadalsfolket fører Elling Unhjem som hans far, f 1657 (s 360). Ingen flere opplysninger om ham.

Marit Ellingsdatter Hÿllesnes er ikke nevnt i Raumadalsfolket, men hun har ganske sikkert vært gift med Anders Andersen Hyllesnes, 1691-1749. Kona er ukjent i Raumadalsfolket s 163, men av deres 7 barn har andre sønnen navnet Elling, f 1722. g 1. 21.1.1750 i Grytten kirke med Ingeborg Olsdatter Staurset, f 1708 (datter av Olle Bottolvsen Staurset og Eli Knudsdatter. Ole Bottolvsen Staurset, 1663-ca 1730, er fra Horsgård 2.g med Eli Knudsdatter og bruker på Staurset i Veøy).

Marit Skjelbostad, 1694-1763, var gift med Ola Sørensen Skjelbostad i Voll, 1694-1763. Ved siden av farsgarden eide Ole også Johansgarden på øvre-Bø i Innfjorden, så det er i alle sammenhenger snakk om folk som har noe å fare med. Aldersmessig passer jo de to Ellingsønnene på Holmemstranda, men jeg har heller tro på at de er fra indre Sandnes. Derimot kan kanskje Kristi Ellingsdatter, første kona til Jon Ellingsen Frøyset som dør i 1733, være av Kleivefolket.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 26. november 2010 kl. 1.30

Vel, Osvald, i tilfelle noen skulle tro at du og jeg var på veg ut i tåkeheimen nå med Ellinger og Skalle (sett i forhold til Amund Amundsen sitt opphav), så har jeg et innspill til.
Det er Elling Pedersen (?) og Anne Knutsdatter Braset som i Veøykirka "Die Litan:" april 1774 døper ”deres sammenaflede sønn kaldet Peder”. Fadrene er fra Westad-Strand, Holm og Samset, og en Povel Knudsen Skalle. (Veøy mini 1721-64, s.126). Etter ”NB Fortiilig Samen Leje” følger det Trolovelse den 23de Novbr a: præt: (dvs. 1773). Men jeg finner den ikke hverken i Bolsøy eller Veøy. Vel, om Anne er datter til Knut Amundsen Bratset, så er vi jo i nærheten av Amund Amundsen igjen!
Det er et lite problem med Skalle-koblingen via Povel Knudsen. Knud Ellingsen fra forrige innlegg hadde ingen barn med Christi Istad slik jeg tolker skiftet, de var gift i kun ett års tid for så vidt, og han hadde heller ikke barn med forrige kona Ahles Skalle som døde i 1740. I skiftet etter henne av 06 Sep 1740 fremgår det at hun har en sønn Knud Lassesen og en datter Mildri Lassesdatter Heggem. Ahles har da trolig vært gift med Lasse Knudsen tidligere. I FT1701 er Knud 30 år oppsitter oppsitter på Skalle (og her det også en reservesoldat Knud Lassesen, 24 år). I Bolsøyboka del II s.631, står det at ”Den Knud som nevnes her som oppsitter i 1701 hette Knud Andersøn Undhjem og kom til Skalde i 1698, da han bøkslet 5/8 parter av gården…”. Hvilken Knud er da på Skalle i 1723-matrikkelen? Andersen, Lassesen (Ahles sønn), Lassesen (reservesoldaten) eller Ellingsen? Neppe den siste av dem, men det får vi vel ta i en annen tråd …
--------
Mvh Roy

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. november 2010 kl. 12.57

Hmm, de ble gamle i Kleive sogn i gamle dager.
Hvis Lasse Amundsen Lykkja var 40 år i 1729 og gift på nytt i 1761 var han da over 70 år gammel. Men det er vel ikke uvanlig til dette området å være?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 17. desember 2010 kl. 23.10

Roy skrev:Vel, om Anne er datter til Knut Amundsen Bratset, så er vi jo i nærheten av Amund Amundsen igjen!
Ja, Anne var datter av Knut, men ikke av kona hans. På høsttinget i Fanne otting, 13. oktober 1759 (pantebok 3 for Romsdal, folio 208a) tinglyser Knut Amundson Brattset dattera Anne i kull og kjønn. Mora het Anne Andersdatter.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 19. januar 2011 kl. 21.10

Jeg kan ikke se at skiftet etter Amund Amundsen Kleve, ca.1748-1807, av 08 Des 1807 i Molde sorenskriveri - side 384, er lenket opp tidligere. Skiftet er mellom enka andrekona Margrethe Stephensdatter og Amundsønnene etter førstekona (dvs. Anna Arnesdtr): Amund (myndig), Arne (23 år) og Andreas (20 år).
Enken Margrete Stephensdatter gifter seg med enkemannen Bord Larsen 28 Feb 1813 i Molde kirke. Han kalles Boye Larsen 30 Mar 1813 i Panteprotokoll 1 s.650, innføring Nr.4, der eiendommen etter Amund omtales noe a la: ”… at have uden foregaaende kiøbecontract solgt og overdraget til min Afdøde formand Amund Kleves søn Amund Amundsen Kleve, der af min kone Margrethe Steffensdatter…”.
Den samme eiendommen overføres 01 Mai 1809 i Panteprotokoll 1 s.609, innføring Nr.9: ”Af Molde Byes Civile Overformynderi har jeg underskreven(?) Margrethe Stephensdatter, Enken efter afgl. Amund Amundsen Kleve … som laugsverge Michel Øvne”.
Jeg vet ikke noe om hva Boye Larsen drev med, men faren Amund Amundsen Kleve, 1724(?)-1781, var altså ”formand” i hans aktiviteter. I John Aarønes branntakster står Boye Larsen som kjøper av Ole Talbergs hus i Myren ca 1782. Apropos faren Amunds aktiviteter, så kjøper Amund totalt 5 sildegarn på auksjonen i boet etter Peder Olsen Malo på Molde 13 Jan 1774, s.709.
En artighet til om Amund d.e. mens han enda var på Kleive. I Tingboka 1757-65 på s.18 (midt på høyresiden), den 15 Nov 1757 ”blev i sagen mellom Sr Nideros contra Amund Amundsen Kleve og Knut Istad saaledes Dømt: De førte Vidner har samtstæmmig(?) forklaret, at der imellem de indstevnte(?) har været Klammeri og Slagsmaal, thi(?) tilfinder(?) derfor Amund Amundsen Kleve og Knud Istad at bøde som Slagsmaals Bøder hver 9 Rdr til Ræchnes Hospital som inden(?) 15 Dager under Execution utredes.” Jeg antar at det er snakk om Johannes Hansen Nideros (les mer om ham på John Aarønes sider).
-----
PS: I skiftet etter Amund d.e. av 02 Feb 1781 er Knut Asphol en av kreditorene.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. januar 2011 kl. 15.24

Takk, dette var interessante opplysninger, Roy!

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 22. januar 2011 kl. 15.07

Går ein til Nordmøre, finn ein Amund Herskedal (Eide I av J. Lyngstad s.169) som levde på slutten av 1500- og først på 1600- talet. Han åtte 1 våg 1/2 pd. i Istad. Han hadde mellom anna ei dotter Anne Amundsdatter som seinare var eigar av Istad.

Kjell Farstad
Sted: SKÅLA

Legg inn av Kjell Farstad » 26. januar 2011 kl. 22.11

Hei. (prøver saken i denne tråden)
Er det noen som vet noe om disse personene på Kleive?

Peder Olsen Lien f.ca.1757. Konf 1776 i Bolsøy kirke, 19 år gammel, fra Kleive.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Høyre side oppe til venstre.
Ole Pedersen f.1782, døpt 7. søndag etter trinitatis 14.07.1782 i Bolsøy.
Foreldre: Peder Lien og Ana.
Faddere: Ravald og Amund Braset. Mette Aspholen. ??? Braset. Synøv Amundsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Venstre side midt på.
Peder Øverliens Quinde introdusert 15.09.1782, 16. søndag etter trinitatis.
Det er ikke funnet spor i kirkebøkene om denne familien etter introduksjonen.

Denne Peder Lien kan forveksles med Peder Olsen Bygdelien som blir gift med Helle Knudsdatter Høistakli. Dette er familien som overtar Øverlia etter at familien til Peder Olsen Lien f.1757 flytter ned i bygda. Peder Olsen Bygdelien bruker fra 1782 navnet Peder Olsen Øverlien.

10551

Legg inn av 10551 » 27. januar 2011 kl. 12.17

Hei,

Peder Olsen er muligens den Peder Tambur som var gift Anna Amundsdtr dy Bratset (se skiftet etter Mette Amundsdtr Bratset i 1799 tidligere i denne tråden). Flere av fadderne ved dåp av Ole Pedersen i 1782 er trolig søsken av Anna.

I kirkeboka for Bolsøy finner vi Peder Olsen Stokke gift 1769 med Anna Amundsdtr Bratset: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16053&idx_id=16053&uid=ny&idx_side=-6.

I Bolsøyboka under Lien Øvre kjøper Peder Olsen gården i 1797 (det angis også at han muligens er sønn av Ole Olsen som var leilending på Lien i 1763). 23.10.1798 selger Peder Olsen gården til Amund Amundsen Gujord (bror til Anna Amundsdtr dy Bratset).

På Stokke finner vi bl.a. en bl.a. Ole Pedersen f. 1652 (iht Bolsøyboka) så det er muligens en kobling mellom Stokke og Lien.

10551

Legg inn av 10551 » 27. januar 2011 kl. 16.16

Hei Igjen,

Det ble en feil med linken i forrige innlegg, forsøker igjen:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6

Forøvrig kan jo den Peder Olsen Lien som er konfirmert i 1776 ikke være Peder Olsen Stokke gift med Anna Amundsdtr. Peder Olsen Stokke er muligens den Peder som er far til Ole Pedersen døpt 1782.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 27. januar 2011 kl. 18.17

Hei, og takk for interessen. Jeg har også syslet med tanken på at det er en forbindelse, men har ikke sett noen løsning enda. Jeg har noen opplysninger om de to familiene du nevner:

F2. Anna Amundsdatter Braset f.1745, konf.1761, 16 år gammel. Bosatt i Molde. Gift med Peder Olsen Tambour f.1739. De fikk barn:
Gx. Anna Pedersen f.1776, døpt 30.06.1776 i Bolsøy.
Foreldre: Peder Tambour og Ana Amundsdatter.
Faddere: Amund og Ravald Braset, Marith og Kirsti Stoche, Magnild Groven.
Gx. Peder Pedersen f.1780, døpt 23.04.1780 i Bolsøy.
Foreldre: Peder Tambour og Ana Amundsdatter.
I folketelling 1801 finner vi Peder Olsen 62 år og Anne Amundsdatter 56 år i Schultzhagen i Molde.

Ex. Anna Amundsen Braset f.174x. Bosatt på Stochaugen. Gift 12.11.1769 med Peder Olsen Stoche f.1741. De fikk barn:
F1. Mette Pedersdatter f.1770, døpt 07.01.1770. I tjeste på Gujord i 1801?
Foreldre: Peder Stoche og Anne.
Faddere: Amund Braset, ??? Groven, Sæmund Stokke, Mette Braset.
F2. Ole Pedersen f.1774, døpt 27.02.1774.
Foreldre: Peder Stoche og Anne.
Faddere: Anders Stokke, Erich Eidseter, Mette Braset. Bereth Røsberg, Knud Røsberg, Ole Høistachlien, Sjur Sollien, Marit Sollien, Ingeborg Høistachlien, Helle Høistachlien.
F3. Amund Pedersen f.1777, døpt 11.10.1777.
Foreldre: Peder Stochauen og Anne.
Faddere: Peder Næsj, Ole Aspholen, Mette Braset, Birrith Stoche, Gjertrud Istad.
I folketelling 1801 finner vi på Røsberg; Enkemann 1.ekteskap Peder Olsen f.1741.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 27. januar 2011 kl. 19.27

For å få litt mer oversikt så tar jeg med Peder Olsen på Øverlia:

E6. Peder Olsen Lien f.1761, døpt.01.02.1761 i Bolsøy, Bygdeli ved konf. 1778, 18 år gammel. Peder Olsen Øverlien død og gravlagt 03.11.1799, 39 år gammel. Bosatt på Øverlia. Gift 18.08.1782 i Bolsøy med Helle Knudsdatter Høistakli f.1752, konf.1771, 19 år gammel, død 1815. Peder og Helle fikk barn:
F1. Ole Pedersen f.1782, døpt 15.09.1782 i Bolsøy.
F2. Ragnil Pedersen f.1783, døpt 07.09.1783 i Bolsøy. –Nerli
F3. Anna Pedersen f.1785. (2300) –Gujord Berg
F4. Knud Pedersen Øverli f.29.12.1787. (3900) –Høistakli
F5. Ole Pedersen f.06.10.1789, døpt 17.10 i Kleive, død 28.10.1789.
F6. Amund Pedersen Øverli f.05.03.1791. (7500) –Sagli

I 1801 er det ingen som er ført opp på Øverlia.

10551

Legg inn av 10551 » 28. januar 2011 kl. 16.38

Hei,

Flott oversikt over Peder Olsen’er som du har angitt Kjell. Ikke enkelt å holde styr på disse nei.
Jeg ble nok litt forvirret i forhold til Ole Pedersen - døpt 14.07.1782 da mange av fadderne går igjen i forhold til Peder Olsen Tambur og Anna Amundsdtr dy barn.

Finner forøvrig Anna – Peder Tamburs kone gravlagt i Bolsøy 21.02.1813 – 66 år gammel.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45

I følge aldersangivelse ved død så skulle hun være født ca 1747. Hennes eldre søster Anna (gm 03.12.1779 med Søren Olsen Fanbostad) er gravlagt 05.04.1779 - angitt som 34 år ved død). http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95

Mvh
Steinar

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 28. januar 2011 kl. 18.20

Hei, takk for linkene.
Her er det lille jeg har om Anna på Fanebostad:
F1. Anna Amundsen Braset f.1745, konf.1761, 17 år gammel, død 1799. Bosatt på Fanebostad. Gift med Søren Fanbostad f.1743, død 02.02.1798. De fikk barn:
G1. Ole Sørensen f.1769, døpt 28.12.1769.
G2. Amund Sørensen f.1771, døpt 03.09.1771 i Bolsøy. (?vorpen)
G3. Knud Sørensen f.1773, døpt 22.07.1773 i Bolsøy.
G4. ??? Sørensen f.1774, døpt 27.12.1774 i Bolsøy.
G5. Ole Sørensen f.1776, døpt 01.11.1776 i Bolsøy.
G6. Mette Sørensdatter f.1779, døpt 14.02.1779 i Bolsøy.

10551

Legg inn av 10551 » 28. januar 2011 kl. 18.58

Takker for informasjon om Anna på Fanbostad. Gir noen tilleggsopplysninger til oversikten:

G4= Søren Sørensen (navnet gis i skiftet etter Anna 05.07.1779). Søren Olsen giftet seg igjen 14.11.1779 med Ingelev Andersdtr Mauset? De fikk fire barn som alle bor på Fanbostad i 1801.
Anders Sørensen - f. ca.1785
Anne Sørensdtr - f. ca.1781
Marthe Sørensdtr - f. ca.1783
Beret Sørensdtr - f. ca. 1790

Mvh
Steinar

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 28. januar 2011 kl. 19.04

Ja hadde vi klart å plassere Anna Amundsdatter Braset, Stochaugen i dette mylderet, så var det et skritt videre.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 29. januar 2011 kl. 0.36

Steinar skrev 27 Jan 2011:
Forøvrig kan jo den Peder Olsen Lien som er konfirmert i 1776 ikke være Peder Olsen Stokke gift med Anna Amundsdtr.
Nei, jeg tror det er Peder Olsen (Roaldset-)Lien som er 19 år ved konf. i 1776, og altså f.ca.1757. Ved FT-1801 er han på Roaldset (43år), gift med Mali Olsdatter (33år) og deres 3 barn. Peder og Mali giftet seg 15 Jun 1788 i Kleive kirke. Denne Peder er sønn av Ole Bottolvsen og Ingelev Sivertsdatter Roaldsetli. Kona Mali er datter av Ole Sjursen Roaldset og Mali Andersdatter Røstberg (Pedersdatter i Bolsøyboka må være feil). Mali Olsdatter er døpt 18 Apr 1767, hun er trolig feilført som Mali Sjursdatter Roaldset og 17 år ved konf. 03 Okt 1784 og hun er 20 år i skiftet av 02 Aug 1787 på Roaldset etter begge foreldrene.

En liten aldersdetalj når det gjelder de to Anna Amundsdøtrene (til Amund og Mette Bratset). Begge to er konfirmert samme dag 20 Sep 1761 (pussig måte å skrive dome:18p:Trinit: på?), den ene er 16år og den andre er 17år. Da tilsier det at de er født i hhv. 1744 og 1745, det er vel større grunn til å stole mer på aldershukommelsen her enn ved dødsfallene? Pussig nok forlover de seg på samme dag (15 Okt 1769), men gifter seg hhv. 12 Nov 1769 (Anna og Søren Olsen Sætter) og 26 Nov 1769 (Anna dy og Peder Olsen Stoche).

"Peder Tambour og Kystol Skalle" er sponsores når "Ole Pedersen Stokke og Anna Ingebrigtsdatter Bergsgiærdet" gifter seg 01 Jan 1803 i Kleive kirke. Anna er datter av Ingebrigt og Sophia, og er født på Bergsgjerdet i 1768. Hun er døpt 14 Feb 1768, og det er trolig henne som er tjenestejente på Brogstad ved FT-1801.
Kort tid etter, i 1806: ”Den 25 April omkom paa Søen Ole Pedersen Braset 41 aar gl” (det må være feilskrift for 31 år gl, siden Ole ble født i 1774). Det er skifte av 23 Mai 1807 etter Ole Pedersen på Bratsetbøen, mellom enka Anne Ingebrigtsdatter og deres døtre Anne og Berithe. Amund Ravaldsen Bratset er laugsverge for enka og formynder for datteren Anne, mens Ole Olsen Nerli er formynder for Berithe. Det at Ole Pedersen Stokke havner på Bratsetbøen, like nedover bakkene fra Øverlien, kan kanskje tyde på at Peder Tambur, Stokke og Øverlien henger sammen...
-----
PS-1: På Fanebostad fikk Søren og Ingelev også sønnen Iver i 1791, men deres "yngste Søn" døde drøyt et år gml og ble gravlagt 18 Mar 1792 i Bolsøy kirke.
-----
PS-2: Det er vel mulig at Peder Olsen hadde fortjent en egen tråd på forumet, selv om bla. Amundsdøtrene kobler ham inn her...

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 29. januar 2011 kl. 1.19

Kjell Farstad skrev:Peder Olsen Lien f.1761, døpt.01.02.1761 i Bolsøy, Bygdeli ved konf. 1778, 18 år gammel.

Jeg har en formening om at Amund Amundsen Kleve er farbror til denne Peder som i noen år er på Øverlia.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 29. januar 2011 kl. 15.27

Takk til Roy og Steinar.
Ja, Roaldset er nok riktig på Peder Lien f.ca.1757.
Det er noe forvirrende med tre Anne Amundsdatter Bratset, Stokke, Tambur og Fanebostad. Rent logisk så ser der ut som at Peder Olsen Stoche og Peder Olsen Tambur er samme person (familie).
Det var interesant det Roy skrev om Bratsetbø.
Det kan hende at jeg en gang legger ut en tråd om Øverli, vi får se. Jeg har mye stoff der som kunne trenge å bli gransket.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 1. februar 2011 kl. 19.10

Dere graver stadig fram mye spennende. Selv om det egentlig er utenfor mitt område følger jeg med og noterer (jeg håper jo at kanskje mer Ravald-stoff skal dukke opp).

Et skifte i Nesjehagen fra 1787 som jeg var innom, har kanskje interesse. Dere som leser skifter som ABC-bok kan kanskje finne noe av interesse her. I hvert fall er Fanebostad nevnt.
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24620/306

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. februar 2011 kl. 9.19

Vel Osvald, siden ingen fra ”ABC-gjengen” har meldt seg, så kan jeg prøve å knote ned litt...

Du har linket opp skifte av 02 Nov 1787 på ”pladsen Næssiehagen” etter Mildri Andersdatter mellom enkemannen (og husmannen) Thore Hansen og ”afdødes efterladte 5de børne og 1 Stifferbørne(?) paa den anden side navnlig: Ole Andersen Solemdahl der er myndig, 2) Lasse Olsen Hatelen ligesaa myndig, 3) Ingelev Anders D: gift med Søren Fanebostad, 4de Martha Anders Datter ugift gl (blankt) Aar, hvis (?) formynder Søren Fanebostad og 5de Berethe Anders Datter gaml(?) (blank) Aar formynder Ole Andersen Solemdahl”.

Skiftet slår fast at Søren Fanebostads andre kone (første var Anna Amundsdtr Bratset) Ingelev Andersdatter f.ca 1747 kommer fra Solemdal. Steinar spekulerte i et tidligere innlegg på om hun var fra Mauset. Det er mulig hun var innom der, men ved konfirmasjonen i Molde kirke 14 Okt 1764 er hun 17 år og oppført på Solemdal. Samme med f.eks. søsteren Martha (f.ca 1753) som er 17 år og oppført på Solemdal ved konf. i Bolsøy kirke 29 Sep 1770 (samme mini s.148). Storebror Ole Andersen er f.ca 1741. Det ser vi av FT-1801, der han fortsatt er på Solemdal.

10551

Legg inn av 10551 » 3. februar 2011 kl. 10.28

Hei,

Dette viser jo at Søren Fanebostads andre kone Ingelev Andersdtr kom fra Solemsdal. Hun har nok vært innom Mauset da hun ved giftemål i 1779 er angitt som pige Ingelev Andersdtr Mauset.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10

Mvh
Steinar

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. februar 2011 kl. 12.24

Takk Roy for at du har stavet deg gjennom.

Det er noe jeg fortsatt strever med å forstå. Slik jeg ser det blir Ole, Ingelev, Martha og Berthe Ingelevs barn fra første ekteskap med en Anders? Men hvordan få til et stebarn oppe i det hele med farsnavn Ole? Har Mildred vært gift gang til med en Ole, blir jo også Lasse Olsen Hatlen hennes sønn hvis det er deses felles sønn. Og skulle Ole ha hatt en sønn Lasse fra før og blitt Mildrids stesønn ville vel denne Lasse ikke vært arveberettiget. Det nevnt 5 børn og 1 stebørn - da må det være en som ikke er navnt?

Solemdal må ha skrevet feil i Solemdalsboka s 73.
Tore Hansen Nesje, 1731-97, og Mildrid, 1699-1787, var gift og de var på "Der opp" Solemdal i 1760 åra, men overtok Ødegård, Nesje når forrige bruker dør.
Solemdal skriver: " Omlag 1770 tok bror til Mildrid Ole Andersen Solemdal,f 1740 d 1825 over som leilending Der Opp. Han hadde vore gift med Marta ? og hadde tre born med henne: Anders f 1766, Marit f 1767 Beret f 1771". Barna har forøvrig ukjent skjebne.
Ole Andersen må være den som er nevnt i skiftet, og sønn av Mildrid, og ikke bror av Mildrid.
Synspunkter?

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. februar 2011 kl. 12.43

Utmerket Osvald!
Der redda du meg. Det står ikke 5 børn, det står "brøder". Det må være i betydning "søsken" og "inkludert" stebroren Lasse om det skal være 5. Beklager, det ble nok for seint i går...

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. februar 2011 kl. 13.43

Hvis de er "brøderbarn" er de ikke da barn av en bror Anders? Hvis de er søskenbarn skulle en tro de var omtrent av samme alder som Mildrid, og det er jo ca 50 års aldersforskjell mellom arvingene og Mildrid. Og jeg ser fortsatt ikke stebrorløsningen hvis det ikke kan tolkes som at Lasse er sønn av en Ole gift med en søster av Mildrid. Men er slike arveberettigede? Nå kan grunnen til at Tore og Mildrid har vært på Solemdal at faren/broren begge med navn Anders har vært død, og de har drevet gården i påvente av at Ole Andersen overtar etter tanta. Det er også merkelig i og med at Ole allerede er gift og er ca 30 når han overtar.

Eller er Ole hennes sønn fra første ekteskap og andersbarna sønn av en bror? De blir da søskenbarn, men vi får ingen stesønn.

Enda en mulighet. Far til Mildrid, Anders, har vært gift med en som har hatt en sønn Lasse Olsen fra før. Da blir det hans stesønn, (men ikke Mildrids).

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. februar 2011 kl. 16.24

Det står søsterbarn i dette skiftet, ikke søskenbarn.

Da arvingene er 4 stk med Anders som patronym og en med Ole som patronym, er det flere muligheter. At
- Mildri har hatt en bror som het Anders og ei søster gift med en Ole.
- Mildri har hatt en bror som het Ole og ei søster gift med en Anders.
- Mildri har hatt to brødre, en Ole og en Anders, og ei søster gift med en Anders

Og så er det noen flere muligheter der Mildri har hatt to brødre som het Anders. Men jeg holder en knapp på de to første variantene.

Disse arvingene finnes vel nevnt i et tidligere skifte?

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 4. februar 2011 kl. 1.59

Uff (eller heldigvis), dette var som vanlig mer komplisert enn man kunne tro ved første øyekast. Jeg synes fortsatt det står at skiftet er mellom Thor Hansen på den ene siden, og Mildrid Andersdatters etterlatte ”5 brøder og 1 stiffbørne” på den andre. Jeg kan ikke se noe ”søsterbarn” nevnt i skiftet - men, men ... Jeg nevnte i beklagelsen min at ”brøder” muligens kan være i betydningen (en skrivefeil for) ”søsken”. Det mulig at 5-tallet er feiltoket for "s", men jeg synes det ligner veldig på 5-tallet foran yngstejenta Berethe.

I håp om at det kan virke en smule oppklarende, så tar jeg med at den 31 Mai 1772 (midt på høyresiden) forlover piken Caren Michelsdatter seg med enkemannen Ole Andersen Hatlen. Han har fremvist skiftebrev! De gifter seg 22 Nov 1772. Som i tidligere link til FT-1801 på Solemdal, så er Ole Andersen der med kona Karen Mikkelsdatter (han gift 2.gang, hun 1.gang). Den 05 Aug 1771 (midt på høyresiden) begraves Giertrud Mielve, 26 år. Den 26 Mai 1771 (midt på venstresiden) forloves Gjertrud Pedersdatter Mjelve og Ole Andersen Talset. De er viet den 23 Jun 1771. Sønnen deres Peder døpes 04 Aug 1771 (midt på venstresiden), fadderne: Rasmus og Kristi Mjelve, Ana og Ingebor Mjelve, Martha Talset. Skiftet av 19 Jul 1773 på Mjelve etter Gjertrud Pedersdatter er mellom enkemannen Ole Andersen og deres sønn Peder 1 1/2år gl. Det er ikke lange biten fra Mjelve til Hatlen, som Ole altså oppgir ved 2.ekteskap i 1772.

Den 13 Nov 1768 (øverst på høyresiden) begraves ”Thore Solemdals hustrue gamal 88 aar”! En av kreditorene i skiftet etter Gjertrud Mjelve er Thore Solemdal. På nødkornslista av 1773 er Tore Solemdal en av mottakerne. Selv om Tore ikke er oppgitt med patronym, så er det nok som Osvald sier at Tore og Mildrid Andersdatter er på Solemdal før Ole Andersen og Karen tar over. Siden Ingelev og Marthe Andersdøtre er på Solemdal ved deres konf i hhv 1764 og 1770, så må søstrene være der før Tore Hansen og Mildrid gifter seg. Jeg ønsker ikke å ta stilling til det som står i Solemdalboka, men de eneste Olene på Solemdal som mottar nødkorn i 1773 er Ole Olsen og Ole Knutsen (samt Erik og altså Tore). Ikke Ole Andersen. Men, med tre samtidige Ole Solemdal så kan det jo bli noe krøll.

Ole og Karen er på Hatlen når første barn døpes, men ved dåpen den 02 Feb 1777 av datteren Gjertrud er Ole og Karen på plass på Solemdal. En av fadderne er Ingelev Solemdal. Altså tar Ole Andersen turen fra Talset via Mjelve og Hatlen til Solemdal, men startet han på Talset - eller Solemdal?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. februar 2011 kl. 14.58

Skifte http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24618/726 etter Gjertrud Pedersdatter på Mielve 19. julii 1773. Når Ole Andersen ble gift med Caren Mikkelsdatter i 1772 så skulle vel skiftet vært holdt før?
Og hvis Ole hadde barna Anders 1766, Marit, 1767 og Beret 1771 (Solemdal antyder at de kan ha dødd i den store epedimien 1770-72), med en Marta, så skulle det ha vært Oles tredje ekteskap, det med Caren i 1772. FT 1801 kan selvsagt ha feilføring.

Men at Gjertrud var Oles forrige kone stemmer med en eventuell oppkalling, da hans datter med Caren får navnet Gjertrud.

Svar

Gå tilbake til «Molde»