TMG, Gårdsnavn

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn17734
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

TMG, Gårdsnavn

Legg inn av dn17734 » 11. juli 2005 kl. 8.31

Hei,
Bruker TMG 6.01 gold og har satt den til Norsk.

Hvor setter jeg inn gårdsnavn på person?

--
Morten

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: TMG, Gårdsnavn

Legg inn av dn10375 » 11. juli 2005 kl. 10.42

Morten Strand skrev:Hei,
Bruker TMG 6.01 gold og har satt den til Norsk.

Hvor setter jeg inn gårdsnavn på person?

--
Morten

Hvis gårdsnavnet var brukt som personnavn/etternavn kan det registreres som sådan. Hvis han fikk/brukte andre etternavn/gårdsnavn seinere, kan disse registreres som alternative etternavn.
Om du tenker på gårdsnavnet som personens bosted, så kan det være praktisk å registrere dette som sådan med aktuelle årstall.
Har du eksempler på faktiske data/behov?

torleif haugødegård
[email protected]
http://www.tha.no

dn17734
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av dn17734 » 11. juli 2005 kl. 20.00

Torleif Haugødegård skrev:Har du eksempler på faktiske data/behov?

Flere men her er en :)
Johannes Kristiansen
f. 1830 på Haugberg (Andebu)

blir det
City: Andebu
County: Haugberg
Country: Norway

Da kommer et annet spørsmål opp, hva bør man skrive inn: Norge eller Norway
Grunnen jeg spør er at jeg vil gjerne bruke samme "malen" som andre brukere av TMG, dette for at kjøring av gedcom fil mot DIStreff skal passe best.

Har masse andre spørsmål, men de får jeg sikkert svar på i den Norske TMG boken jeg venter i posten en av dagene :wink:

Morten

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 12. juli 2005 kl. 6.57

Morten Strand skrev:

Grunnen jeg spør er at jeg vil gjerne bruke samme "malen" som andre brukere av TMG, dette for at kjøring av gedcom fil mot DIStreff skal passe best.

Morten

DisTreff krever følgende format: fylke, antatt sokn, kommune, gårdsnavn

Om du snur om på rekkefølgen, spiller ingen rolle.

Kjenner ikke TMG, men County er nok fylke vil jeg tro. DU kan jo eksportere til Gedcom og se hva som kommer ut.

14460
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av 14460 » 12. juli 2005 kl. 11.32

Hei!

du skrev:
"Kjenner ikke TMG, men County er nok fylke vil jeg tro. DU kan jo eksportere til Gedcom og se hva som kommer ut."

Dette er fra CLUE ordbøker

kommune = US: township
kommunestyre = county council
fylkesmann = County Governor

county = fylke
county school = kommuneskole

Som du ser så brukes county både innen kommune og Fylke (State). Jeg bruker konsekvent County som kommune og State som fylke.

mvh Erling Kristiansen

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 12. juli 2005 kl. 13.53

Ja du har nok rett. Legacy opererer med City, County, State/Province, Country som forslag til inndeling. Dette har på norsk blitt til Sted, Kommune, Fylke, Land

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 12. juli 2005 kl. 19.11

Morten Strand skrev:

Johannes Kristiansen

blir det

Har masse andre spørsmål, men de får jeg sikkert svar på i den Norske TMG boken jeg venter i posten en av dagene :wink:
Morten

TMG har 5 separate datafelt for et stedsnavn, og i den navnestilen som er vist i den norske brukerhåndboka er det brukt gardsnavn, sokn/by, kommune, fylke, land som feltnavn.
Disse tilsvarer de engelske Detail, City, County, State, Country, men de er altså ikke direkte oversatt.
Ved produksjon av GEDCOMfil fra TMG vil de enkelte delene av stedsnavnet bli skilt med komma, slik at det mest lokale navnet kommer først og evt. landet til slutt.
For norske data er det sjelden aktuelt å ta med Norge. Fyll bare ut de stedsnavnfelt som er kjent, feks bare kommune.

For rapporter (inkl. GEDCOM) kan du om ønskes velge hvor detaljert stedsnavn skal skrives ut, feks bare gardsnavn+sokn. Dette er særlig aktuelt for plassbesparing i grafiske slektstavler med bokser.

torleif haugødegård

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. juli 2005 kl. 20.32

Morten Strand skrev:

Johannes Kristiansen

blir det

Morten

Andebu i parentes blir skippet av GEDtreff, programmet som lager distreff-bidrag. Haugberg er ingen kommune (county) som du angir, derimot kan Andebu anses å være det.

Detail: Haugberg
County: Vestfold

er hva jeg ville ha anbefalt. (Vestfold er dog ikke nødvendig da Andebu er entydig i Norge.

derimot

City: Sande
County: Vestfold

Her er Vestfold nødvendig da Sande også finnes andre steder. Samme gjelder Hof, som finnes i Vestfold, Hedmark og Oppland (minst)

Brukeravatar
14292
Kontakt:

TMG datoer

Legg inn av 14292 » 25. juli 2005 kl. 2.23

Henger meg på denne jeg, kanskje galt det. Hadde bare et lite spørsmål om TMG, prøver den ut.
Har lagt inn en GEDCOM i en og der så jeg at mitt tidligere dato-system, f.eks 24.01.2005, ble til 24jan 2005. Så ikke noe sted på innstillinger hvor jeg kunne merke av som det jeg hadde tidligere.
Prøvde også noe rapport utskrift på aner, men det kom bare som RPT-fil (?) som jeg ikke kunne åpne, se på, printe ut. Enda jeg scrollet meg ned på utskrift i Word???

(Ny"forsøker" på TMG)
RandiE

dn10375
Kontakt:

Re: TMG datoer

Legg inn av dn10375 » 25. juli 2005 kl. 9.08

Randi Aasheim Eidsvik skrev:Henger meg på denne jeg, kanskje galt det. Hadde bare et lite spørsmål om TMG, prøver den ut.
Har lagt inn en GEDCOM i en og der så jeg at mitt tidligere dato-system, f.eks 24.01.2005, ble til 24jan 2005. Så ikke noe sted på innstillinger hvor jeg kunne merke av som det jeg hadde tidligere.
Prøvde også noe rapport utskrift på aner, men det kom bare som RPT-fil (?) som jeg ikke kunne åpne, se på, printe ut. Enda jeg scrollet meg ned på utskrift i Word???

(Ny"forsøker" på TMG)
RandiE

Visningsformatet for datoer endres under Fil -> Innstillinger -> Programinnstillinger -> Generalt, feks til "dd.mm.åååå".

Når du klikker knappen "Skriv ut og lagre" skal rapporten forhåndsvises på skjermen, eller bli skrevet til fil, feks i Words doc-format.
RPT-filer er sjølve rapportdefinisjonen, det kan lagres mange varianter av hver standardrapprt med brukervalgte innstillinger og rapportnavn.
Alle 32 standardrapporter er vist med eksempler i nedlastbart 97-siders kapittel 9.2.8 fra norsk brukerhåndbok: http://www.tha.no/bhbok-innhold.htm

T.Haugødegård
http://www.tha.no
[email protected]

Brukeravatar
14292
Kontakt:

Re: TMG datoer

Legg inn av 14292 » 25. juli 2005 kl. 12.48

Takk, takk...vips så var alle dato-former endret. Kjekt.Bilde Men jeg strever fortsatt litt med "Lagre Rapporter i Word", selv om jeg merker for det og har slettet alle haker for andre typer å lagre i, kommer det opp som RPT-filer som jeg ikke kan åpne og se på. Har prøvd både å merke av for skjerm og fil. Men jeg finner programmet spennende med mange muligheter...det er vel bare en tilvenningsperiode man må igjenneom.
RandiE

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»