Hei Nils,
Jeg jobber også med dette innimellom (som du skjønner). Vi kan med rimelig stor sikkerhet slå fast at utgangspunktet for all denne forvirringen er feil i Malangen bygdebok, som så er gjentatt i andre "kilder" til det kjedsommelige.
Jeg vil påstå at:
Vi vet at Gunnille/Gunhild het Hansdatter og ikke Eriksdatter (som i Malangen Bygdebok)
Malangen bygdebok beskriver Johannes' første ekteskap med Gunille, og i den sammenhengen nevnes Elias, født i 1802. I 1802 hadde Gunille vært død i 6-7 år, og Johannes gift på nytt siden 1796, med Alit/Aleth.
Hvor mye av det andre er da feil i bygdeboka?
Det er altså Aleth som er mor til Elias ("den andre") som altså ble født i 1802. Aleth hadde også en Elias ("den første"), født senhøstes 1798, død
12 uker gammel, begravet 1. juledag 1798. Aleth ble
introdusert samme dag som begravelsen.
Tilbake til Gunnille: Hun hadde altså flere barn (døde før hun selv døde) enn Hans og Elen, fordi jeg foreløpig har funnet en
introduksjon 6. desember 1795. Hun må ha dødd kun uker/måneder etter denne introduksjonen (svangerskapskomplikasjoner?).
Vi får fortsette å lete
Jeg har langhelg fra i morgen ettermiddag, og når det er meldt regn, så må man gjøre noe nyttig
Jeg tenker kankje å oppsummere med et sammendrag (en PDF her i tråden?), når alle brikkene er på plass rundt denne familien?