Bokstaver på gammel kiste 1792
Moderator: MOD_tydehjelp
Bokstaver på gammel kiste 1792
Jeg har en gammel kiste med initialer på, som jeg er usikker på hvilke bokstaver som står.
Den har etter det jeg vet fulgt slekten min. Hadde vært artig å funnet ut hvem som opprinnelig eide den.
Takker for svar!
Den har etter det jeg vet fulgt slekten min. Hadde vært artig å funnet ut hvem som opprinnelig eide den.
Takker for svar!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Bokstaver på gammel kiste 1792
Hei,
Jeg ville først lett etter noen med de initialene på slektstreet som giftet seg i 1792…
Jeg ville først lett etter noen med de initialene på slektstreet som giftet seg i 1792…
Det ser ut som M.M.D.U. , men jeg stusser litt over at de to M`ene er ulike. Kunstnerisk frihet ,kanskje,- eller jeg bommer på første bokstaven. U står nok for et gårdsnavn/plassnavn, så kanskje du skal begynne der?
mvh
Linda
mvh
Linda
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Jeg leste også M.M.D.U.
Men etter å ha forstørret den første bokstaven ble jeg like usikke som Linda.
Kan det være
A.M.D.U.
Kan det være
A.M.D.U.
Mvh
Leif B.
Leif B.
Arna skrev:Hei,
Jeg har prøvd å finne noen i mitt tre som har disse bokstavene i navnet, men det ser dårlig ut så langt.
Er det da slik at disse kistene ble gitt til brudepar, og at det er forbokstavene til brudgom og brud som står på hver side av låsen? Første bokstav blir jo fornavnet, men hva med den andre? Er det patronymet eller gård/etternavn som var vanlig?
- Else Berit Rustad
Forutsatt at bokstavene M. M. D. U. er riktig tydet, så er nok dette en kiste som har tilhørt en kvinne. Bokstavene kunne da f.eks. bety: Marit Mons Datter Ulvig (Bare som eksempel)
Bokstavrekkefølgen vil normalt være:
Fornavn
Farsnavn (patronym), etterfulgt av
Datter
Gårdsnavn
Mvh
Else B.
Bokstavrekkefølgen vil normalt være:
Fornavn
Farsnavn (patronym), etterfulgt av
Datter
Gårdsnavn
Mvh
Else B.
-
- Sted: STJØRDAL
Eller kanskje M.M kan være initialene til brudgommen(f.eks. Mons Mortensen), og D.U initialene til bruden(f.eks Didrika Ulriksdatter)??
Leif skrev:Jeg leste også M.M.D.U.
Kan det være
A.M.D.U.
Det som er rart er at de to siste bokstavene er skrevet som de skal etter gotisk skrift, men de to første kan jeg ikke finne match på. M skrives annerledes etter det jeg kan se. Rart at de da skrev dem forskjellig også.