Varetektsprotokoll for Våle, Vestfold, 1846-1859
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Varetektsprotokoll for Våle, Vestfold, 1846-1859
Hei
I forbindelse med utlegging av eldre kildemateriale, så prøver jeg å lage en dokumentasjonsfil til hver pdf som kort forteller om protokollens innhold. I den forbindelse så sliter jeg med å tyde kolonneoverskriftene på Protokoll over varetektsfanger i Våle lensmannsarrest 1846-1859 som er lagt ut på DIS-Vestfold sine sider:
http://vf.disnorge.no/system/files/DIS-VF/kilder/re/Vaale_Varetektsfanger_1846-1859.pdf
Håper noen har mulighet til å hjelpe. Kolonne nr. 1 er nok "Arrestantens Navne, stand, alder, hjemsted og udf.... signalement", mens kolonne nr. 2 kan være "For .... Lovovertrædelse eller Forbrydelse, Fængslingen ....., ...... hvor Forbrydelsen er begaaet".
For de øvrige kolonner er jeg svært usikker, annet enn at jeg ser at det står når innkommet og når utgått på de to neste, samt noe jeg ikke greier å lese.
På forhånd takk for all mulig hjelp
[14:34] LailaC MortenT - kan det stå: For Hvilken lovovertrædelse eller forbrydelse fængslingen gielder, samt hvor Forbrydelsen er begaaet..
I forbindelse med utlegging av eldre kildemateriale, så prøver jeg å lage en dokumentasjonsfil til hver pdf som kort forteller om protokollens innhold. I den forbindelse så sliter jeg med å tyde kolonneoverskriftene på Protokoll over varetektsfanger i Våle lensmannsarrest 1846-1859 som er lagt ut på DIS-Vestfold sine sider:
http://vf.disnorge.no/system/files/DIS-VF/kilder/re/Vaale_Varetektsfanger_1846-1859.pdf
Håper noen har mulighet til å hjelpe. Kolonne nr. 1 er nok "Arrestantens Navne, stand, alder, hjemsted og udf.... signalement", mens kolonne nr. 2 kan være "For .... Lovovertrædelse eller Forbrydelse, Fængslingen ....., ...... hvor Forbrydelsen er begaaet".
For de øvrige kolonner er jeg svært usikker, annet enn at jeg ser at det står når innkommet og når utgått på de to neste, samt noe jeg ikke greier å lese.
På forhånd takk for all mulig hjelp
[14:34] LailaC MortenT - kan det stå: For Hvilken lovovertrædelse eller forbrydelse fængslingen gielder, samt hvor Forbrydelsen er begaaet..
- Paul Johan Hals
Re: Tyding av kolonneoverskrifter i varetektsprotokoll for V
Dette ble ikke fullstendig, men et stykke på vei.
NB! Jeg har gått ut fra Løbenr som kolonne 1.
1. Løbenummer
2. Arrestantens Navn Stand, Alder og udsendlige(?) Signalement
3 For hvilken Lovovertrædelse eller Forbrydelse, Fengslingen finder sted, samt hvor forbrydelsen er begaaet.
4. Naar indkommet med hvad Hjemmel og overført Arrest
5. Naar udgaaet, og med hvad Hjemmel.
6. Hvorvidt Arrestanten har været transporteret til ????, hvorpaa og med hvilken ????? ?????
7. Beløbet af ???lig Arrest og Transportkostningen(?)
Anmerkning
8. Af en Lensmand(?), Arrestforvarer eller Wagtmester
9. Af raad???mand, Religionslærer eller Sjælesørger.
Mvh Paul
NB! Jeg har gått ut fra Løbenr som kolonne 1.
1. Løbenummer
2. Arrestantens Navn Stand, Alder og udsendlige(?) Signalement
3 For hvilken Lovovertrædelse eller Forbrydelse, Fengslingen finder sted, samt hvor forbrydelsen er begaaet.
4. Naar indkommet med hvad Hjemmel og overført Arrest
6. Hvorvidt Arrestanten har været transporteret til ????, hvorpaa og med hvilken ????? ?????
7. Beløbet af ???lig Arrest og Transportkostningen(?)
Anmerkning
8. Af en Lensmand(?), Arrestforvarer eller Wagtmester
9. Af raad???mand, Religionslærer eller Sjælesørger.
Mvh Paul
-
- Sted: ÅLESUND
Forslag:
1. Løbenummer
2. Arrestantens Navn Stand, Alder og væsentlige Signalement
4. Naar indkommet med hvad Hjemmel og paa hvis Ansvar
6. Hvorvidt Arrestanten har været transporteret til Retsmøtet, hvor hen, og med hvilken Omkostninger
7. Beløbet, af samtligelige Arrest og Transportkostninger
Anmerkning
8. Af vedkommende, Arrestforvarer eller Wagtmester
9. Af vedkommende, Religionslærer eller Sjælesørger.
1. Løbenummer
2. Arrestantens Navn Stand, Alder og væsentlige Signalement
4. Naar indkommet med hvad Hjemmel og paa hvis Ansvar
6. Hvorvidt Arrestanten har været transporteret til Retsmøtet, hvor hen, og med hvilken Omkostninger
7. Beløbet, af samtligelige Arrest og Transportkostninger
Anmerkning
8. Af vedkommende, Arrestforvarer eller Wagtmester
9. Af vedkommende, Religionslærer eller Sjælesørger.
-
- Kontakt:
Mange tusen takk for all hjelp. Med deres forslag i hu, så gir absolutt anmerkningene i protokollen mening. Håper det er greit at deres forslag legges inn i dokumentasjonsfila.
mvh
Morten T
mvh
Morten T
- Else Berit Rustad
Ser du har fått litt forskjellige svar mht kolonne 2, Arrestantens Navn...osv.
Hvis jeg skulle gjette, ville jeg tro det skulle stått udførlige Signalement.
Det blir dessverre bare med gjettingen, siden jeg ikke kommer inn på lenken du la ut og ikke får sett på originalen
Mvh
Else B.
Hvis jeg skulle gjette, ville jeg tro det skulle stått udførlige Signalement.
Det blir dessverre bare med gjettingen, siden jeg ikke kommer inn på lenken du la ut og ikke får sett på originalen

Mvh
Else B.
utsnitt 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Else Berit Rustad
Takk, Henning!
Da ser jeg det står væsentlige :)
Mvh
Else B.
Da ser jeg det står væsentlige :)
Mvh
Else B.
- Paul Johan Hals
Jeg er enig med Kai, men i kollonne 8 og 9 skal det ikke være , (komma) etter ordet vedkommende. Jeg ser at både Kai og jeg skrev det i våre innlegg.
Mvh Paul

Mvh Paul
-
- Kontakt:
Takker alle sammen. Er glad for alle som engasjerer seg for å hjelpe med nøtter av ulike slag her inne på SF.