Hmmmm, her går jeg ut noen timer, og når jeg så returnerer er nesten hele historien nøstet opp
Else: Tusen takk, regnet med det var karaktergivingen som stod der. Kan du se om bostedet for Bertenius Hansøn ved konfirmasjonen kan være Aarsten?
Marianne: Jeg satt og så på den folketellingslisten for 1769, og kommer til at Per og Christopher nok også kan være barn, selv om de "tiener" på gården. Siden de neppe satt og spilte Xbox og surfet på nettet, måtte de jo ha noe å gjøre (som "tiener") hvis de heller ikke var gift? Problemet her er jo at disses fødsel faller utenfor kirkebøkene.
Det er jo også sannsynlig at der var mange flere barn, som enten døde unge (Berte Maria?), eller som er gifte og utflyttet ved folketellingen i 1769. Det er jo slett ikke uvanlig å se 50 år gamle mødre på den tiden (heller), så det er vel egentlig ikke så "rart" som jeg nevnte tidligere?
Vi jobber jo nå på et tidspunkt hvor barnefødsler og dåp er "velsignet fri for" kvinnelig innblanding (i kirkens praksis)
(Jeg kommer nok aldri til å forstå hvorfor det finnes kvinnelige faddere, mens barnemødre er totalt fraværende?)
Vi får se om vi ikke kan sirkle inn Bertheus også etter hvert.....
(edit) Ser du finner stadig flere barn, hvor fars bosted ikke er notert. Det kan vel hende at det finnes flere Hans Knudsen i hele Ibestad? Her er det nok meget viktig å notere seg faddere, og eventuelt plassere disse også. (Synd at den websiden, troms-slekt.com, er nede.) Her ville nok FT1769 hjelpe til å plassere fadderne på gårder i området...
(edit 2) Den dåpsinnføringen for Søren var jo meget interessant: Legg merke til siste fadder, Jertrue Persdatter, Aarsten!!! Hendte det at mor også kunne være fadder på den tiden?