Jeg nøster videre...
Viser til innlegg fra Terje Pedersen 2009, til samme emne på DA, som jeg tidligere har henvist til :
"I jungelen har jeg sett en sti med navn: Thode. Men om den fører noe sted hen, vet jeg ikke:
7. april 1783 utstedte Rosenvinge på Bertnes en proklama og efterlysning.
Andreas Thode på gården Rombøl i Lødingen var avgått med døden uten livsarvinger. Han skulle ha vært født i Helgeland fogderi. Av familie var kjent: 1) En bror
Hans Thode som bodde i Salten fogderi. 2) En søster
Maren Thode som også bodde i Salten fogderi 3) En søster
Elen Kirstine Thode som også hadde bodd i Helgeland fogderi, men var avgått med døden, men hadde efterladt seg barn.
Kan denne stien føre til Hellene? "
Videre har jeg funnet navnet Thode i Støver's nedtegnelser fra Gildeskål:
1.
Hans Henrik Thode, Hadsel. Gift med Maren Bruun, hennes 2. ekteskap. Hun er datter av Henrik Hansen Bruun, gårdbruker på Valle i Gildeskål og sønnedatter av presten Hans M Bruun (1695-1752) i Gildeskål.
2.
Helchen Thode, Vigdel i Gildeskål. Født 1721 og død 8/4-1783.
3.
Jacob Thode Krogh, Myklebostad. Han fikk en datter,
Jacobine Thode Jacobsdatter , født 10/3-1800. Mor oppgitt som Edel Cathrina Bruun, Gildeskål. Jacobine ble gift med Christen Hartvigsen, Inndyr.
Jeg har ikke sjekket om disse opplysningene stemmer, men det er jo interessant om den "skjønne Hellena" kan ha noe slektskap i Gildeskål og/eller Hadsel
Jeg undres om noen har disse personene i sine papirer og kan se om det er noen forbindelse ?
Jeg har lett i flg kirkebøker etter Hellena :
Trondheim, Vår Frue: 1788-1798
Trondheim, Domkirken: 1788-1798
Mo i Nord-Rana: 1793-1794
Bodø: 1792-1798
Meløy/Rødøy: 1791-1795.
Mottat gjerne tips om flere kirkebøker jeg bør lete i
Det skal, som nevnt tidligere, være en "hypotese" om at foreldrene var Jens Hjertin Thode og Marit Brynjulfsdatter, og at Jens var svensk løytnant i Trondheim. Derfor undres jeg videre om hennes mor kom fra en "finere" familie og traff denne Jens under et familiebesøk i Trondheim ? Kanskje mora/faren var barn av en prest og han unnlot evt innføring i kirkeboken ? Ja, det blir flere spekulasjoner omkring denne damen....
Har også sett navnet Jens Gjersing Bruun f. 1767, Gildeskålspresten Hans Pedersen Bruun (1731-1804) sin sønn, men ikke funnet noen forbindelse der. Hjertin kan jo være feiltolkning av Gjersing ? Hans morfar oppgis å være
Jens Gjertsen, just.råd, Trondhjem. Kanskje denne jus.råd har Thode i sin familie ?
Det sies å være mye forbindelse mellom denne familien i Gildeskål og Trondheim....
Dette ble mange navn, og mange
spekulasjoner, men håper noen vet noe om disse personene som jeg har nevnt ?