Jens Hjertin Tode og Marit Brynjulfsdatter ca 1793

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Jens Hjertin Tode og Marit Brynjulfsdatter ca 1793

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 7. juni 2006 kl. 13.55

Hei,

Noen som kan hjelpe meg med aner til disse 2 som er foreldre til min 3. tippoldemor, Helena Jensdatter Tode :roll:

Hvem var de og hvor kom de fra ?

Har søkt i FS, FT, KB for Rødøy på nettet etc etc, men står bom fast....

Her er det jeg vet :

Familieark

Hustru: Helena Jensdatter Tode #33
Født: 1793 i Rødøy, Nordland
Far: Jens Hjertin Tode #422
Mor: Marit Brynjulfsdatter #423

Ektemann: Abraham Pettersen #32
Gift: 30 jun 1820 i Rødøy, Nordland
Født: 1793 i Selstad, Rødøy, Nordland
Død: i Spildra, Meløy, Nordland
Far: Petter Thomasen #479
Mor: Anna Sophie Pettersdatter #480

F Barn 1: Mortine Olava Abrahamsdatter #31
Født: 17 mar 1827 i Glommen, Rødøy, Nordland
Død: i Fore, Meløy, Nordland
F Barn 2: Maren Margretha Abrahamsdatter #416
Født: 1815 i Rødøy
Død: i
F Barn 3: Else Jacobia Abrahamsdatter #417
Født: 1820 i Rødøy, Nordland
Død: 28 mar 1872 i Meløy, Nordland
F Barn 4: Petronelle Tomine Abrahamsdatter #418
Født: 1822 i Rødøy
F Barn 5: Martha Ollava Abrahamsdatter #419
Født: 1825 i Rødøy
M Barn 6: Andreas Zacharias Abrahamsen #420
Født: 1829 i Rødøy
F Barn 7: Hanna Jørgine Tode Abrahamsdatter #421
Født: 1836 i Rødøy

På forhånd takk :D
Sist redigert av Gry Onarheim Dahlmo den 12. februar 2011 kl. 0.30, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Jens Hjertin Tode og Marit Brynjulfsdatter

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. juni 2006 kl. 19.33

Hei Gry.

Dette var ingen lett nøtt. Hvor har du fått opplysningen om at foreldrene bodde i Rødøy og at Helena Jensdatter Tode er født i Rødøy?

Kan være en lagelig kandidat for Helena her i 1801-tellingen. Men det er jo ikke lett å svare på om det er riktig person. Jeg har ikke klart å finne foreldrene i 1801-tellingen, og dersom det er riktig Helena som er funnet i Rødøy, så er hun fosterbarn som kanskje kan tyde på at foreldrene er døde.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
gj00622
Sted: BRØNDERSLEV

Legg inn av gj00622 » 10. juni 2006 kl. 21.54

Hei!

Ser at det har vært diskusjon om samme personer på en svensk side, ta en titt her.

Et lite søk på family search viser Hjertin kan være et finsk etternavn.

mvh

Benn-Erik

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 20. juni 2006 kl. 15.23

Hei Remi og Benn-Erik :)

Takker for tips !

Min pc med div info vedr Helena etc har krasjet, men det jeg har fått av info kommer via e-mail fra andre slektsforskere.

Det er "min" Helena som du fant i FT 1801 som fosterdatter, Remi. Da er mulig foreldrene døde.
Opplysningen om at hun er født i Rødøy er meget vag, og jeg har nå fått e-mail fra en person som har gått gjennom KB og ikke funnet hennes dåp i Rødøy, så da er hun nok født et annet sted.
Videre har jeg fått opplyst via e-mail fra en person at Helenas datter, Mortine Abrahamsdatter ( min 2. tippoldemor) samt hennes sønn Andreas, står oppført med "nb" under Etnisitet i FT1875, og det skal bety "norsk-blandet", noe som kan tilsi at hun var av samisk ætt på morssiden ? Det er ikke anført noe ved faren eller ved andre levende søsken, så info ikke helt pålitelig, men mulig et spor :roll:

Benn-Erik, den debatten kjenner jeg til ja, hadde rent glemt den.. Forfatter der og jeg har felles aner, så takk for påminnelsen :)

Ser ut til at vi får jakte litt på svenske Lappmarker og se om vi finner noe der :idea:

Ellers har jeg også et tips fra før om at Jens Hjertin Tode var svensk løytnant i Trondheim...

Her ny info jeg har fått :

Helena Tode Jensdatter 3

Helena Jansdatter født ca 1792 (Har ikke funnet hennes dåp i ministerialboken) er fosterdatter i 1801 hos Mogens/Mons Olsen og hans kone Else Andersdatter på Sætvik i Meløy.

Ved konfirmasjonen i Meløy på Dom 4.p.Trin.1811 (dvs.7/7) kalles hun Hellena Jensdatter Sætvigen (karakter god).

Bosatt på gården Sætviig i Meløe. Mogens Olsen 54 år,husbonde og i sitt 1.ekteskap, bruger gaard og fisker. Else Andersdatter, hans kone 55 år og i sitt 3.ekteskap. Anders Christian ,deres sønn 23 år og ugift. Ole Mogenssen,deres sønn 14 år og ugift. Maren Kirstina, deres datter, 18 år og ugift, Kirsten Hendrichsdatter, tjenestepige,23 år og ugift. Helena Jansdatter, fosterdatter 9 år. (Kilde Folketellingen 1801 på Digitalarkivet)

Copulerede i Melø 1820 nr 2. (ministerialbok)
Ungkarl Abraham Pettersen 26 år Glomen
Og pige Hellena Jensdatter 22 år Sætvigen.
Forlovere: Anders Sætvigen og Lars Nilsen Glomen.
Viet 30 juli i kirken.

Hellena Jensdatter døde 21 juni 1865 på Spilleren i Meløy, 77 år gammel.
Begravet 9 juli. (kilde:Ministerialbok Meløy,Begravet nr 11 i 1865)

Hjertelig takk for innspill og håper på flere etterhvert :)
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 26. juni 2006 kl. 19.50

Her kommer flere spennende og interessante betraktninger vedr min nøtt som jeg har fått via e-mail ( og fått lov å gjengi ):

Fant Christopher Tode Christophersen, f ca 1820 på Bolga i Meløy, konfirmert 1836 i Rødøy og død (omkommet på sjøen) 12.12.1851. Det bemerkelsesverdige er at denne personens forfedre kan føres tilbake til Bryndel Sørensen, død Arhaug i Meløy 1748. Her forekommer altså det sjeldne navnet Bryndel/Brynild (Brynjulf?) jf hypotesen om at Hellenas mor skulle være Marit Brynjulfsdatter. En Maritte Brynildsdatter forekommer også i denne slekten, men hun er bare noen få år eldre enn Hellena og kan derfor ikke være hennes mor. Men påfallende er sammentreffet! En faster av denne Marit het Marit Christophersdatter (datter av Christopher Brynildsen) og var i 1801 "tjeneste pige" på Selstad, nabobygden til Setvik. Hun er ugift og alderen er oppgitt til 60 år, men ut fra tidligere skifter synes hun å ha vært noe yngre, antakelig rundt 50.

Noen som har betraktninger vedr dette :roll:
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 26. juni 2006 kl. 20.33

Hei,

Til info så ikke folk leter etter opplysninger for meg forgjeves : Jeg har lagt inn etterlysning vedr dette tema også på DA i dag :

Lenke her
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Jarle Edvin Hannisdal
Sted: STRAUMSGREND

Legg inn av Jarle Edvin Hannisdal » 26. juni 2006 kl. 23.31

Hei
jeg har ikke kirkeboken her forand meg, men jeg jobber med en person Christofher Brynjulfsen født 1783 Rødøy. Han gifter seg i Gildeskålen 1811.
i den forbindelsen har jeg kommet over en Marith Brynjulfsen. født 1789 av Brønild Christopersen. Og en Dorthea Brynjulfsen. født XIII p. Trin 1781. Jeg finner ingen av disse personene i databasen som ligger på nettet men jeg fannet disse i kirkeboken på arkivet i Trondheim. (men det var ikke tid til å ta kopi av dem når jeg fant dem.)
Jeg regner med å stoppe i trondheim på vei nordover i sommer for å få kopi vist ikke det legges ut på nettet snart. Tips videre se i millitær rullene for området.
På Dorthea har jeg følgende fadre
Johan Hanssen Aas
Elisabeth Jacobsdt. Aas
Joen Nielsen Enjenvijen
Ingeborg Jensdt. Korsvig
Jacob Nilsen Enjarvjen
På faren står det Gården Arhaugen

Mvh Jarle

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 27. juni 2006 kl. 11.53

Hjertelig takk Jarle for nye innspill :)

Har også fått svar på DA, se link over i mitt forrige innlegg her, så endel å fordøye nå ...
Vennlig hilsen Gry

dn14365
Sted: HONNINGSVÅG

Legg inn av dn14365 » 6. desember 2006 kl. 10.57

Helena Jensdatter Tode er etterlyst av Gry Onarheim Dahlmo. Jeg ser at Helena Jensdatter Tode er gift med Abraham Pettersen som er bror til Elling Pettersen. Elling er min tipp tipp oldefar.

Elling kom til Finnmark og det ble en sønn etter han som fikk navnet Mathis Ellingsen og det er en stor etterslekt etter Elling Pettersen her i Nordkapp, Porsanger og Måsøy kommune.
Jeg leter også etter Elling Pettersen sitt barnebarn, gutten heter Edvard Benjamen Pettersen og er sønn av Petter Kristian Angell Eliassen og Karen Maria Ellingsdatter. Edvard Benjamen er født i 1882 i Rødøy, emigrerte til Amerika i 1903 og døde 1964 Washington. Og da lurer jeg på om det ble en etterslekt etter Edvard Bejamen i Amerika. Han var ugift da han reiste.
Edvard Benjamen hadde mange halvsøsken bl a Konral Johan, Helga Kristine, Iver Martin, Gurianna Pauline, Ester Olea, Hanna Antonette, Magnus Karljot og gisle Pareli alle Pettersen. Jeg tror at familien bodde på Aag i Meløy i 1907 da barna mor, Augusta Pereli Iverdatter døde.
Jeg bor i Nordkapp Kommune.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 6. desember 2006 kl. 13.51

Hei Henry :)

Takk for interessante opplysninger om slekta til Abrahams bror.

Vedr gutten som emigrerte til USA. Legg inn etterlysning under Emigrasjon og andre land og USA/Canada. Der kan du få hjelp av folk med god kunnskap vedr søk i USA :) Jeg har dessverre ikke lenger abonnement på Ancestry.

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 27. januar 2010 kl. 18.25

Til info -

Jeg flytter dette emnet til Meløy da det meste av tips kommer fra dette området.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 3. februar 2010 kl. 17.01

Jeg nøster videre...

Viser til innlegg fra Terje Pedersen 2009, til samme emne på DA, som jeg tidligere har henvist til :

"I jungelen har jeg sett en sti med navn: Thode. Men om den fører noe sted hen, vet jeg ikke:
7. april 1783 utstedte Rosenvinge på Bertnes en proklama og efterlysning. Andreas Thode på gården Rombøl i Lødingen var avgått med døden uten livsarvinger. Han skulle ha vært født i Helgeland fogderi. Av familie var kjent: 1) En bror Hans Thode som bodde i Salten fogderi. 2) En søster Maren Thode som også bodde i Salten fogderi 3) En søster Elen Kirstine Thode som også hadde bodd i Helgeland fogderi, men var avgått med døden, men hadde efterladt seg barn.

Kan denne stien føre til Hellene? "

Videre har jeg funnet navnet Thode i Støver's nedtegnelser fra Gildeskål:

1. Hans Henrik Thode, Hadsel. Gift med Maren Bruun, hennes 2. ekteskap. Hun er datter av Henrik Hansen Bruun, gårdbruker på Valle i Gildeskål og sønnedatter av presten Hans M Bruun (1695-1752) i Gildeskål.

2. Helchen Thode, Vigdel i Gildeskål. Født 1721 og død 8/4-1783.

3. Jacob Thode Krogh, Myklebostad. Han fikk en datter, Jacobine Thode Jacobsdatter , født 10/3-1800. Mor oppgitt som Edel Cathrina Bruun, Gildeskål. Jacobine ble gift med Christen Hartvigsen, Inndyr.

Jeg har ikke sjekket om disse opplysningene stemmer, men det er jo interessant om den "skjønne Hellena" kan ha noe slektskap i Gildeskål og/eller Hadsel :roll:

Jeg undres om noen har disse personene i sine papirer og kan se om det er noen forbindelse ?

Jeg har lett i flg kirkebøker etter Hellena :

Trondheim, Vår Frue: 1788-1798
Trondheim, Domkirken: 1788-1798
Mo i Nord-Rana: 1793-1794
Bodø: 1792-1798
Meløy/Rødøy: 1791-1795.

Mottat gjerne tips om flere kirkebøker jeg bør lete i :)

Det skal, som nevnt tidligere, være en "hypotese" om at foreldrene var Jens Hjertin Thode og Marit Brynjulfsdatter, og at Jens var svensk løytnant i Trondheim. Derfor undres jeg videre om hennes mor kom fra en "finere" familie og traff denne Jens under et familiebesøk i Trondheim ? Kanskje mora/faren var barn av en prest og han unnlot evt innføring i kirkeboken ? Ja, det blir flere spekulasjoner omkring denne damen....

Har også sett navnet Jens Gjersing Bruun f. 1767, Gildeskålspresten Hans Pedersen Bruun (1731-1804) sin sønn, men ikke funnet noen forbindelse der. Hjertin kan jo være feiltolkning av Gjersing ? Hans morfar oppgis å være Jens Gjertsen, just.råd, Trondhjem. Kanskje denne jus.råd har Thode i sin familie ?

Det sies å være mye forbindelse mellom denne familien i Gildeskål og Trondheim....

Dette ble mange navn, og mange spekulasjoner, men håper noen vet noe om disse personene som jeg har nevnt ?
Vennlig hilsen Gry

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 3. februar 2010 kl. 17.47

Her er noe som tyder på at det proklama som var utstedt av Rosenvinge i 1783 omhandler en Rhode, altså ikke Thode:

Fra Lødingen, Tjeldsund og Tysfjords historie: Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund (Konrad Naustvik 1990), delbind A, side 591-592.
Her finnes under gårdsnr 74 Rambø Andreas Petersen Rhode.
… var f. ved Kulstadsjøen i Vefsn ca 1720. hans foreldre var Peter Andreassen Rhode og Kirsten Hansdtr. Se under Balstad, der broren Hans bodde. (…)
Andreas døde i februar 1782. ( . . .) Skifte etter Andreas 8.11.1789.( . .) arvingene utenom enka, hans søsken: 1) broren Hans gårdmann på Balstad (i Tjeldsund),2) søsteren Maren Kirstine gift med Henrik Meyer, Vidrek i Ofoten. 3) søsteren Elen Kirstina på Helgeland, død og etterlatt seg barn, hvor mange vites ikke. 4) søsteren Trine (Katrine) som oppholder seg på Helgeland.
Søsteren Anne Elisabeth som var gift med Kristen Nilsen i Breivik er ikke nevnt i dette skiftet. Ho døde imidlertid 1761 og hadde to sønner.( . . .)
Det finnes atskillig med stoff om Rhodefamilien, bl.a. om Andreas' bror Hans Petersen Rhode og hans etterkommere.

Med hilsen
Hilgunn Pedersen

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 3. februar 2010 kl. 17.57

Tusen takk, Hilgunn :)

Jeg fant ikke disse i skiftene fra Salten, og skjønner jo nå hvorfor. Takk igjen !
Vennlig hilsen Gry

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 3. februar 2010 kl. 23.36

Det er feil skifteår oppgitt i bygdeboka; her ser du hvorfor:

Skifte 8. november 1782 etter Andreas Rhode:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Salten sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 22 , 1780-1784, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Fol. 1-290. Register i 3A 23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24954/226

Hilsen Hilgunn

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 4. februar 2010 kl. 9.38

Takk igjen, Hilgunn :) Her fikk jeg skiftet dokumentert også :wink:
Vennlig hilsen Gry

gj12863
Sted: Kongsberg

Legg inn av gj12863 » 8. februar 2011 kl. 13.47

Hei Gry
Etter min fars notater fra gammelt av kom LT. Jens Thode fra Sverige, døde i en ulykke i Bodø.
Gift med Marit Brynjulfsdatter.

Har bare et barn oppført i disse notatene, som er Helen Thode Jensdt. f.1793 og døde 21.juni 1865 i Forstrand, Meløy. Var gift med Abraham Pedersen f. 1793 i meløy og døde i spillern, Meløy 13.Mars 1876.

Helen og Abraham hadde ei datter som het Hanna Jørgine Thode Andreassen f. 4.April 1836 og døde 14.April 1918 Mesøen, Meløy.

Hanna Var gift med Lornts Benoni Andreassen f. 3.Oktober 1834 Kila. Rødøy og døde 19.mars 1924.

Håper det var noe til hjelp i dette.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 8. februar 2011 kl. 14.12

Henry Kristiansen skrev:Hei Gry
Etter min fars notater fra gammelt av kom LT. Jens Thode fra Sverige, døde i en ulykke i Bodø.
Gift med Marit Brynjulfsdatter.

Takk for disse opplysningene, Henry :)

Jeg hørte også en gang at Helenas far skulle være en svensk løytnant. At han døde i Bodø, har jeg ikke hørt før, så skal sjekke opp dette.

Hjertelig takk igjen!
Vennlig hilsen Gry

gj12863

Legg inn av gj12863 » 8. februar 2011 kl. 14.27

Det finnes en annen Thode som var toller/tollbetjent i Tronheim. Om denne personen har noe med din Thode å gjøre aner jeg ikke.
www.genealogi.no/kilder/Tollere/t-aa.htm

Thode, Jens Gran, født 12. april 1760 på Taskeberget i Borgund. Underkonsumpsjonsbetjent i Trondhjem. Kryssbetjent i Aaremmen 20. juli 1785, undertollbetjent i Trondhjem 31. mai 1786, kryssbetjent i Langesund 30. mars 1791, tollbetjent på Kongsberg 21. okt. 1795, men øsket ikke å ta denne post, tollbetjent i Mandal 29. juli 1796, tollinspektør i Sand-Drøbak 6. mars 1799, tollkasserer i Christiania 18. juni 1808. Kammerr蘚. Død i embedet 1., begravet 5. juli 1811.

Fadern nevnte noe om at Lt.Jens var toller men kan være blandet med denne karen.

Skal ringe ham ved ei annledning.
Mvh
Henry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 8. februar 2011 kl. 21.35

Henry :)

Når du ringer din far - kan du høre med han hvor han har disse opplysningene om han Thode i fra?
Vennlig hilsen Gry

gj12863

Legg inn av gj12863 » 8. februar 2011 kl. 23.12

Da ringte min far opp.
Lt. Jens Jertin Thode kom fra sverige, var bosittende i Trondheim, forulykket i Bodø.
Kilden til min er fra slekten Benkestok eller Benkestokslekten sa han. Skjønner ikke helt hva han gjorde i den boka :)
Fruen var ikke nevnt i det notatet.

Da går ferden din til kirkebøken i meløy etter Helena og innflyttede i Trondheim tenker jeg og mulige svenske millitærruller, om det finnes.

Fadern mente på at han kunne ha byttet navn på ferden sin fra sverige.

Mvh
Henry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 9. februar 2011 kl. 8.59

Takker igjen for flere opplysninger, Henry :)

Vi er flere som leter etter Helenas opphav som du ser av tråden her, men hennes dåp finnes ikke i kirkebøkene for Meløy/Rødøy. Har lett i områdene rundt samt Trondheim uten resultat, men mye mer å lete i....

Har den Benkestokboken her i heimen, så vil kikke litt i den.
Har også lett i i Sverige uten resulat.
Vennlig hilsen Gry

gj12863

Legg inn av gj12863 » 9. februar 2011 kl. 13.26

Helen var født i 1793, Meløy.
Jeg skal ta en titt i bøkene for det aktuelle året +/- 3 år.

Men hvis Helen var et resultat av ei overnatting så er det mulig Lt.Thode ikke er oppført??

Mvh
Henry

gj11573
Sted: SKI

Legg inn av gj11573 » 10. februar 2011 kl. 12.58

Som dere kanskje vet er Marit Brynildsdatter nevnt i ”Engevikslekta” av Mary Einarsen (s. 218). MB har to barn, men er som nevnt her født i 1788 og kan dermed ikke være mor til Helena Jensdatter. MB er fadder ved dåpen av Martha Olava Abrahamsdatter i 1825, og det indikerer en eller annen relasjon til familien. Jeg har i en annen debatt nevnt muligheten for at MBs farsøster Martha Christophersdatter (f. 1749) kan være Helenas mor. Hun var tjenestejente på Selstad som er nabogård til Setvik (kalt Marith i 1801 og alder da feilaktig oppgitt til 60 år). Men så lenge dåpen til Helena ikke finnes, blir det hele uavklart.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 10. februar 2011 kl. 13.22

Henry: den Benkestokforbindelsen går nok via Helenas datterdatter Beret som ble gift med Martinus Christensen Mikkelborg. Sendt PM.

Leif: Takk igjen for at du følger med debatten. Har lagt denne grenen av slekta til side for ei stund.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 10. februar 2011 kl. 17.01

Et mulig spor på veien for å finne faren til Helena?

Et barn, Jens Jersin, døpes i Nykirken i Bergen 21. januar 1703.
Foreldre Laris Mortensen Morup og Thrine Jacobsdtr Thode .

Fra DA : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 38328#ovre

Kanskje han fikk en sønn med samme navn, evt at navnet forekommer senere innad denne familien?
Vennlig hilsen Gry

gj12863

Legg inn av gj12863 » 16. februar 2011 kl. 21.53

Hei
Interesang tanke, jeg har set litt rundt det du har nevnt men blir slettes ikke mer klokere.
Kan det være at LT står for noe annet, F.eks Lars Thode.

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Legg inn av Steinar Olsen » 7. august 2011 kl. 1.51

hei

siden dette er aner til en av mine svigersøstre så har dette en intresse. Ser at Helene både 1815 1820 og 1822 kalles bare Helene Jensdtr.
i 1819 døpes datteren Kiersten Dorthea Abrahamsdtr nederst her på siden.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90
her er det Berit Nilsdtr, Glommen som er moren. (antar at det er hun som senere ble gift med Christen Einarsen, Glommen)

Nå vet jeg ikke hvordan spørsmålstiller slekter til Abraham Pettersen, så om dette utgjør noe forandring er jo en annen sak.

Kan legge til at Thode-slekten i Bergen har en forgreining til Trondheim. Sikkert derfor de ovenfor nevnte Thode i Tjeldsund/Lødingen har fått det som døpenavn. Pussig nokk er alle de i Lødingen i slekt med min mor og de i Meløy i slekt med min far. Thodeslekten i Bergen er jeg ikke i slekt med så vidt jeg vet.

Steinar Olsen
Harstad

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 20. februar 2014 kl. 10.38

Steinar skrev:....Nå vet jeg ikke hvordan spørsmålstiller slekter til Abraham Pettersen, så om dette utgjør noe forandring er jo en annen sak....

Beklager at det ikke har kommet svar her, Steinar.
Abraham er ektefellen til min 3.tippoldemor som nevnt i første innlegg. Denne dåpen du viser til, er et barn han har utenfor ekteskap.
Vennlig hilsen Gry

gj12863

Legg inn av gj12863 » 17. februar 2016 kl. 12.10

Vet ikke om det er nevnt før men det fantes en Tollinspektør Jens Gram Thode i Ås Prestegjeld i 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8214004014
Han kunne godt ha reist nordover et par ganger i forbindelse med jobben. Tror denne karen er nevnt under ei tollerliste også.
La denne til siden det var nevnt at han var toller i noen sammenhenger.

Det finnes også en Jens Jacob Thode i fra Trondheim på Geni f. 1742 som kan passe? http://www.geni.com/people/Jens-Thode/6 ... 5389333710

Svar

Gå tilbake til «Meløy»