Min farfar Simen Mathiasen Faraasen reiste med sin familie til USA i 1900/1901. Han reiste først og kona Kristiane med barna Olive Osilie og Esther kom etter noen måneder senere. Disse opplysningene har jeg funnet blant emigranter over Kristiania/Oslo.
Barna Agnes, Simon og Mildred ble født i USA, Agnes i 1902 i Bronx, New York. Simen ble født i 1903 og Mildred i 1908. Siden jeg ikke finner noe fødselsregister, iallfall for New York etter 1902, har jeg ikke klart å finne noen fødselsopplysninger på dem.
Etter hva jeg er blitt fortalt, døde Simen i USA i 1909. Har heller ikke klart å finne noe dødsdokumentasjon på ham.
Kristiane reiste tilbake til Norge med barna, trolig en eller annen gang i løpet av 1909, og iallfall før mai 1910, idet eldstedatter reiste tilbake til USA i mai 1910, 16 år gammel, mens resten av familien ble igjen i Norge. Dokumentasjon på Olives retur er funnet. Hun bosatte seg i Texas, visstnok hos en "onkel", Petter Olsen.
Men her slutter alt jeg vet, inntil jeg selv ble kjent med min familie etter 1944. Dessverre er alle borte for lengst og jeg har ingen å spørre.
Kan noen fortelle meg om det finnes noen måte/registere der jeg kan få opplysninger om hvordan og når de reiste tilbake til Norge?
Finner heller ikke ut hvor de bosatte seg. Har hørt at de først dro til svigerforeldrene på Veldre, Ringsaker, men svigerfar, Mathias Mortensen døde også i 1909 og svigermor allerede i 1904, så det virker ikke rimelig. Har også hørt at de muligens var innom Stange, uten at jeg vet hvem som bodde der. Kan kanskje ha vært en svoger eller svigerinne.
Etterhvert skal de visstnok ha flyttet tilbake til Geithus, der Kristiane kom fra. Hun skal også i en periode ha drevet en café der, men begynte senere å arbeide på papirfabrikken. Jeg finner ingen opplysninger om noen café på Geithus. Jeg har foreløbig heller ikke funnet noen konfirmasjoninformasjon på Agnes, Simon eller Mildred på Modum.
Kan noen hjelpe meg med å komme litt videre her?