Petter Olsen Bakken f. Tjøtø og Romsdalen Amt. i Eid og Vold

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
22911
Sted: PORSGRUNN

Petter Olsen Bakken f. Tjøtø og Romsdalen Amt. i Eid og Vold

Legg inn av 22911 » 5. januar 2009 kl. 18.54

Er nevnt flere steder med forskjellige fornavn: Petter/ Peter/ Peder. Han ble gift med Anne Bendine Fridrichsdatter. Disse fikk 2 barn ( 1865 og 1868) i Vadsø.

I følge telling 1865 og 1875, så er Petter Olsen Bakken f. i Tjøtø, Romsdalen Amt., Eid og Vold. Han er oppgitt å være født 1833 ved sin død, 1838 ved telling 1865 og 1875.

Jeg har lett i gjennom kirkebøkene i Møre og Romsdal og Nordland, antakelig sett meg blind for jeg finner ikke noen ledertråder til hverken Petter Olsen Bakken eller hans mulige foreldre.

Er det noen som kjenner til denne mannen eller navnet Bakken i dette området.

På forhånd tusen takk for all hjelp :)

Venter i spenning :wink:

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Petter Olsen Bakken f. Tjøtø og Romsdalen Amt. i Eid og

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. januar 2009 kl. 20.58

Familien var i Vardø ved FT1875.
Og i Vadsø i FT1865.
Har du ei lenke til opplysningene om at Petter kom fra Eid og Voll? :)

Det kan være greit å finne vielsen deres, men det var forskjellig fødselsår på Oluf i de to folketellingene. Men ved konfirmasjonen i Vardø i 1882, nr. 19 står det at han ble født i Vadsø i 1865. Og var han eldste barn, er det kanskje naturlig at de ble gift der. Men jeg har ikke funnet dem innført i lysingsprotokollen i Vadsø. Kirkebøkene for akkurat disse årene har brent.

Trond Ballo har skrevet av vielsene for Vadsø i sorenskriverarkivet Lenke, men jeg finner dem ikke der heller.

Men Trond Ballo har også ei side med oversikt over døde og i 1864 finner jeg der at Peter Olsen Bakken gravlegger ei lita jente:
03.20, 03.31, child, Emma Carolina Petersdtr., 6/52, Peter Olsen Bakken.
og i 1866 ble Petrus gravlagt, 1 dag gammel.
Hjemmesida til Trond Ballo
Det kan bety at de ble gift i 1864 eller tidligere, siden Oluf ikke var eldste barnet. Siden Anna Fredriksdtr kom fra Tromsø, kan de jo ha blitt gift der også.
:) Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. januar 2009 kl. 21.31

Jeg tenkte at jeg skulle sjekke Hammerfest, siden det var en relativt stor by: Erfaringa fra Møre og Romsdal er at mange dro til byen for å gifte seg.

Og 7/12 1862 ble de gift. (Hammerfest, Ministerialbok nr. 5 (1857-1869), Ekteviede 1862, side 241.) :D Det var visst bare flaks jeg hadde, for Peder Olsen bodde i byen ved vielsen.

Faren het Ole Pedersen Sogge. Da er det Grytten sogn du skal til . :) I FT1865 er det flere plasser/garder som het Soggebakke. :) Du fikk også fødselsdatoen ved vielsen. :)

Brukeravatar
22911

Legg inn av 22911 » 5. januar 2009 kl. 21.34

Her går detkjapt for seg, jeg rakk ikke engang å svare deg på forrige innlegg :D

Jeg har lett i mange kirkebøker både i Vadsø og Tromsø etter deres ekteskap, uten resultat. Og begynte på Møre og Romsdal og Norland.

Takker for opplysningene du har funnet, da har jeg litt mer å gå etter.

Tipset om Trond Ballo sin nettside var flott, da har jeg litt å lete i der også.

Kommer du over noe mer, så bare si ifra :D

Dette satte igang nytt giv i adrenalin pumpen :lol:

Tusen takk.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. januar 2009 kl. 0.38

Artig når det går så kjapt å finne noe ja. :) Hadde bare bladd raskt gjennom vielser i Tromsø, Vardø og Vadsø før jeg kikket litt i Hammerfest. (Min form for rask kikking er bare å se på vielsene der fornavnet på faren til brudgommen stemmer; i dette tilfellet, Ole. Klaffet denne gangen i hvert fall. :) )

Men så var det dåpen til Peder Olsen Soggebakke. I følge vielsen i Hammerfest skal han være født 2/3 1838, og det var en Peder Olsen Sogge som ble døpt 15/4 som nr. 7 i 1838. Han skal være født 2/3 38. Men dåpsbarnet het Peder Olsen Sogge, og det ser ut til at faren står som Inderst Peder Olsen Sogge og hustru Guri Amundsdatter. :? Presten har vel byttet om på fornavn og farsnavn på faren.

Ved konfirmasjonen til Peder i Grytten i 1852; nr. 6, helt nederst, står foreldrene som Ole Pedersen og Guri Amundsdatter Sogge. Det ligner på Guri i hvert fall.

Peder Olsen Sogge drar til Lofoten i 1859 og står som utflyttet nr. 10 i 1859 fra Grytten. Attesten er datert 7. juni, og det står samme fødselsdato på ham der som ved vielsen og dåpen.

Da er Petter funnet. :)

Når det gjelder forfedrene hans. Det er ikke skrevet en vanlig gards- og ættesoge for Grytten, men ei bok som heter Raumadalsfolket av Henrik O. Røvig. Den er kommet i ny versjon de siste årene, men den gamle er transkribert og lagt ut på Glenn Murrays Romsdal Genealogy. På side 222 under Sogge 5 står Ole og Guri omtalt, men dessverre ikke Peder. 8 andre barn står nevnt, og hvis dette er riktig, så finnes denne familien i FT1865 på Brækken. Hvis du klikker en gard bakover, kommer du til Soggebakke, så dette var sikkert husmannsplassen Brækken under Soggebakke. :)

Om farsnavnet er feil i FT1865 eller dette er ei ny kone, får ekspertene for Romsdal finne ut av. :) Det henvises også til Sletta 5, 7a for Guri Amundsdatter i denne transkriberte utgaven av Raumadalsfolket. Og nest nederst på den sida står hun, Guri Amundsdatter Soggereiten.

Du kan følge noen av forfedrene ved å følge oppsettet i denne boka. Men jeg håper også at Romsdalsekspertene kommer på banen og veileder deg videre. :)

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. januar 2009 kl. 0.50

Det er i alle fall en feil i den gamle utgaven av Raumadalsfolket. Ole Pedersen og Guri Amundsdatter ble gift i 1837, ikke 1838 som det står i Raumadalsfolket.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. januar 2009 kl. 0.56

Og Ole Pedersen Wangen i FT1801 kan jo være han nederste der på garden Wangen i Fron prestegjeld i Gudbrandsdalen.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 6. januar 2009 kl. 11.04

Kjempejobba Tore, og familien, Gjertrud, en søster av Peder, har også vært oppe tidligere, se web-debatt 28056. Enkemand Ole Pedersen Wangen som gifter seg med Guri Amundsdatter Soggereiten er Ole Pedersen Qvam plmd. Halse fra Fron innflyttet 4.9.1834 fra Fron har jeg notert meg i margen i Raumadalsboka.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 6. januar 2009 kl. 19.02

Tore har som vanlig jobba godt. :D
Vil bare presisere til Inger at siden Peder er fra husmannsplassen Brækken under Sogge-bakke er han fra Grytten sogn i Grytten pr.gj, ikke sognet Eid og Voll som hun har opplysninger om.
Peder Olsen Sogge drar til Lofoten i 1859
Jeg mener det står Loppen som reisemål for peder i 1859. Loppa/Loppen er jo ikke så langt fra Hammerfest hvor han befinner seg senere.
Ole Pedersen og Guri Amundsdatter ble gift i 1837, ikke 1838
Det er rettet opp til 1837 i den reviderte utgaven.

Guri er oppgitt som mor på Andreas i 1860 og jeg kan ikke se at hun er død i tidsrommet før FT 1865. Ole Pedersen døde imidlertid 17 des 1877 på Soggebrekken – 82 ½ år gml.

En sønnesønn av Andreas lever og bor i Rauma.

Brukeravatar
22911

Legg inn av 22911 » 7. januar 2009 kl. 22.04

Her er Guri Amundsdatter bosatt hos sin datter Ingeborg ved 1900-tellingen. Har også fått dette bekreftet ved Ingeborgs ekteskap med Mathias Moen Sogge 12 juni 1875 i Grytten.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=543#ovre

Guri Amundsdatter døde 1/1 - 1905, gravlagt 9/1 - 1905 og jordfestet 29/1 - 1905.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 233#toppen

dn15975
Sted: Tunhovd

Legg inn av dn15975 » 7. januar 2009 kl. 22.44

Går du inn på gården Vangen vil du finne masse om Ole Pedersen Wangen og hans etterkommere.

http://bredebygden.com/index.html

Arnulf

Svar

Gå tilbake til «Rauma»