Artig når det går så kjapt å finne noe ja.

Hadde bare bladd raskt gjennom vielser i Tromsø, Vardø og Vadsø før jeg kikket litt i Hammerfest. (Min form for rask kikking er bare å se på vielsene der fornavnet på faren til brudgommen stemmer; i dette tilfellet, Ole. Klaffet denne gangen i hvert fall.

)
Men så var det dåpen til Peder Olsen Soggebakke. I følge vielsen i Hammerfest skal han være født 2/3 1838, og det var en Peder Olsen Sogge som
ble døpt 15/4 som nr. 7 i 1838. Han skal være født 2/3 38. Men dåpsbarnet het Peder Olsen Sogge, og det ser ut til at faren står som Inderst Peder Olsen Sogge og hustru Guri Amundsdatter.

Presten har vel byttet om på fornavn og farsnavn på faren.
Ved
konfirmasjonen til Peder i Grytten i 1852; nr. 6, helt nederst, står foreldrene som Ole Pedersen og Guri Amundsdatter Sogge. Det ligner på Guri i hvert fall.
Peder Olsen Sogge drar til
Lofoten i 1859 og står som utflyttet nr. 10 i 1859 fra Grytten. Attesten er datert 7. juni, og det står samme fødselsdato på ham der som ved vielsen og dåpen.
Da er Petter funnet.
Når det gjelder forfedrene hans. Det er ikke skrevet en vanlig gards- og ættesoge for Grytten, men ei bok som heter Raumadalsfolket av Henrik O. Røvig. Den er kommet i ny versjon de siste årene, men den gamle er transkribert og lagt ut på
Glenn Murrays Romsdal Genealogy. På side
222 under Sogge 5 står Ole og Guri omtalt, men dessverre ikke Peder. 8 andre barn står nevnt, og hvis dette er riktig, så finnes denne
familien i FT1865 på Brækken. Hvis du klikker en gard bakover, kommer du til Soggebakke, så dette var sikkert husmannsplassen Brækken under Soggebakke.
Om farsnavnet er feil i FT1865 eller dette er ei ny kone, får ekspertene for Romsdal finne ut av.

Det henvises også til Sletta 5, 7a for Guri Amundsdatter i denne transkriberte utgaven av Raumadalsfolket. Og nest nederst på den sida
står hun, Guri Amundsdatter Soggereiten.
Du kan følge noen av forfedrene ved å følge oppsettet i denne boka. Men jeg håper også at Romsdalsekspertene kommer på banen og veileder deg videre.