Steffen Steffensen (Juberget), begravet 2-3 ganger?
Moderator: MOD_Hedmark
Steffen Steffensen (Juberget), begravet 2-3 ganger?
Steffen Steffensen i Juberget, Hof døde 14 april 1844.
Følgende er ganske forvirrende:
I kirkeboken for Hof 1841-1848 på side 213 omfatter både 52, 53 and 54 Steffen Steffensen. 52 angir dødsdatoen 14 april men ingen begravelse. 53-54 angir begravelse både 24 april og 27 april. Det står noe tekst som jeg ikke kan tyde. Kanskje den gir en forklaring?
Hilsen Anne
Følgende er ganske forvirrende:
I kirkeboken for Hof 1841-1848 på side 213 omfatter både 52, 53 and 54 Steffen Steffensen. 52 angir dødsdatoen 14 april men ingen begravelse. 53-54 angir begravelse både 24 april og 27 april. Det står noe tekst som jeg ikke kan tyde. Kanskje den gir en forklaring?
Hilsen Anne
-
- Sted: BREMNES
Re: Steffen Steffensen (Juberget), begravet 2-3 ganger?
Hei
Eg legg ut ein link til KB så kan alle sjå da.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9163&idx_id=9163&uid=ny&idx_side=-196
Mvh
Anne Lisbeth

Eg legg ut ein link til KB så kan alle sjå da.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9163&idx_id=9163&uid=ny&idx_side=-196
Mvh
Anne Lisbeth
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Begravelse 24. april står egentlig to ganger og en tredje 27. april. 27. kan angi jordpåkastelse?
Merknaden er: død hos sin Søn Siver Juberget i Sverrig og begravet der.
Merknaden er: død hos sin Søn Siver Juberget i Sverrig og begravet der.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Jeg tolker det helt klart slik at Steffen Steffensen døde den 14. april, at kirken i Hof He.
mottok et brev med beskjed den 27. (senest den 28., når neste ble ført inn) og så førte
inn alle de tre aktuelle datoene da, også for begravelsen i Sverige.
mottok et brev med beskjed den 27. (senest den 28., når neste ble ført inn) og så førte
inn alle de tre aktuelle datoene da, også for begravelsen i Sverige.
Alle forklaringene virker rimelige, hvordan det skjedde eksakt finner vi jo aldri ut, men nå har jeg i hvert fall litt mer forståelse for hvorfor det er så ulike datoer.
Tusen takk, forsatt god jul!
Anne
Tusen takk, forsatt god jul!
Anne
Jeg lurer på om nr.53 og 54 gjelder de dødfødte som står på høyre side.
- Else Berit Rustad
Jeg tror Berit har helt rett!
Det som ser ut som gjentakelsestegn, er ikke det - det er nok bare tegn som viser at det ikke skal stå noe i akkurat den rubrikken.
Da blir heller ikke begravelsesdatoen for Steffen noe problem - han ble begravet bare én gang, nemlig den 24.
Mvh
Else B.
Det som ser ut som gjentakelsestegn, er ikke det - det er nok bare tegn som viser at det ikke skal stå noe i akkurat den rubrikken.
Da blir heller ikke begravelsesdatoen for Steffen noe problem - han ble begravet bare én gang, nemlig den 24.

Mvh
Else B.
-
- Sted: HAUGESUND
Men hvis det ikke skal stå noe i kolonnen for begravelsesdato (hermetegn), så er det nok heller ikke den 24. som er begravelsesdatoen? Det eneste som står er dødsdatoen 14. april, og at han ble begravet i Sverige, men dato er ikke angitt.
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis
- Else Berit Rustad
Og det har du helt rett i, Vigdis
Det ender med at innførselen bare forteller hvilken dato han døde, og at han ble begravet i Sverige, men ikke hvilken dato.
Det er godt at noen er observante!
Mvh
Else B.

Det ender med at innførselen bare forteller hvilken dato han døde, og at han ble begravet i Sverige, men ikke hvilken dato.
Det er godt at noen er observante!
Mvh
Else B.