Hei igjen Joan;
Bestefar, Leo, snakket aldri om dette. Det var min mormor som fortalte det lille hun viste til min mor og onkel. Men her kommer det jeg vet:
(det første her fikk jeg først vite for 2 uker siden) Jacob utvandret fra Polen pga en begynnende krig eller fare for krig. På sin reise møtte han Esther Lebenstein. Nå vet jeg fra et intervju i 1930 (Hatikwho, jødisk avis) at han var en anerkjent skuespiller på den norsk-jiidische scene bl.a. Jiddische Hamlet. De stoppet først i Lund og Malmö, Sverige før de kom til København. Her ble min bestefar Leo født 30.06.1911. Hans søster Sascha (vet ikke om dette er navnet eller kalle/ kjælenavn - men det var med det navnet min bestefar brukte på henne) er født 1 - 3 år etter (jeg har bilde av dem sammen samt av mine oldeforeldre. Hvis du kontakter meg på min private mail,
[email protected] kan jeg sende de til deg), noe jeg antar ut fra bilde.
Fra Riksarkivet i Norge har jeg fått opplyst at Jacob kom til Trondheim, Norge i 1914 (noe som også fremkommer i det nevnte intervjuet). Han flyttet så til Oslo. Denne opplysningen bekrefter at Sascha senest er født 1914. Noe annet er at bildet av Leo og Sascha er tatt etter at Jacob flyttet til Norge. Som jøde var han statsløs - han ble aldri norsk statsborger.
Jeg har fått kopi (bilde) av fødselsprotokoll (menighetsprotokoll) fra Danmark (Leos fødsel) hvor foreldre er nevnt som vever Jacob Isak Kerner og hans hustru (det eneste dok. på at de var gift) Esther f. Lebenberg 27 år og adr. St. Gertrudsgade nr. 1.
Så har jeg et skriv fra en Wilhelm von Rosen, arkivar, 2. afd. (tilsendt min mor men jeg vet ikke dato - antar det er 15 - 20 år siden) her kommer direkte avskrift:
"Lipa Knappeis (Knaphajs), hos hvem Deres far var i pleje, kom til Danmark i 1916 og blev dansk statsborger i 1932. I hans visum-sag (Tilsynet med udlændinge j.nr. V24940) indgår nogle akter vedr. Deres far, Leo Kerner, som oplyses at være i pleje hos Knappeis fra 1918 til februar 1923, hvor han blev afleveret til sin fader, Jacob Kerner i Christiania. I øvrigt oplyses kun, at Leo Kerner er "født af polske forældre", og hverken Esther Leuenstein eller søster er nævnt."
I notat fra Riksarkivet i Norge er et notat: Oppført med 3 barn (Jacob Kerner fikk 2 barn i Norge som han erkjente som sine

. Alle 3 barn oppført som uekte (dette får jeg ikke helt til å stemme med menighetsprotokollen fra København) Eldste barns mor statsløs judinne.
Jacob ble deportert av tyskerene november 1942 med skipet Donau. Han døde desember 1942. Min bestefar, Leo satt i Berg fangeleier, Tønsberg (Norge) fra september (?) 1942 og til krigens slutt. Han overlevda pga at han var gift med en norsk kvinne (min mormor) og hadde barn med henne. Onkel født 1937 og min mor 1940. Han ble norsk statsborger 1946.
Min mor har fortalt at bestefar skal ha søkt etter sin mor og søster etter krigen - noe som gjør dette merkelig. Han fant henne aldri.
Hvorfor finner jeg ikke spor etter Esther og Sasch.
De kan jo ikke være døde på det tidspunkt Leo kommer til Norge i 1923 - for da hadde han vel ikke lett etter dem da krigen var slutt? Og ikke minst - hvorfor kom han i pleie hos Knaphajs (Knappeis)?
Dette er vel noe å bryne seg på? Dette ble nesten en hel avhandling
Mvh.
Mariann