Kan noen hjelpe meg med søk i Polen - JewishGen

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Mariann Slette Våge
Sted: HAGAN

Kan noen hjelpe meg med søk i Polen - JewishGen

Legg inn av Mariann Slette Våge » 16. april 2008 kl. 10.46

Jeg søker mine oldeforeldre Jokob Isak Kerner født 21.01.1866 i Lodz, Polen og Esther Lebenberg (?). Begge to var stadsløse (jøder). I fødselsbok for min bestefar Leo Kerner (f.30.06.1911) står det oppført at begge foreldrene var fra Polen. MEN min mor og onkel mener bestemt å ha hørt at hun kom fra Latvia/Estland/Hvitrusland.

Jeg har ingen f.dato på Esther men det er oppgitt at hun var 27 år ved fødsel av Leo. (den gangen bodde de i St. Gertrudsgade 1 i København).
Hun skal også ha født en datter - Sascha ( vet ikke om dette er navn/ kjælenavn/ kallenavn) 1 - 2 år etter min bestefar. Her har jeg kun bilde som dokumentasjon for eksistens.

Min oldefar kommer til Norge 1914 - Trondheim, men flytter til Aker/ Oslo. Død 1942 etter dep. til Polen.
Kan noen hjelpe meg med å finne foreldre søsken?

OG Esther Lebenberg (Kerner) og datteren hvor ble det av dem??? Kan ikke finne spor etter dem i Danmark (men har tilskrevet statsarkivet i Danmark). Kan noen hjelpe meg videre her også?

Jeg har prøvd med forespørsler på fora i Polen, men blir bare henvist til JewishGen - og her skal de ha $ 100 i donasjon. Kan noen hjelpe meg??? Finnes det noen der ute som har tilgang til JewishGen og kan gjøre søk for meg???? :?

Mvh.
Mariann

gj05702
Sted: HOKKSUND

Re: Kan noen hjelpe meg med søk i Polen - JewishGen

Legg inn av gj05702 » 16. april 2008 kl. 11.56

Hei Marianne :)

Ser ut som det er frivillig med donasjon på den siden..

http://www.jewishgen.org/cure/jgidadd.asp?OK=Y

Her er noe jeg fant på den danske dis-siden..

Jacob Isak Kerner var født 21.01.1886 i Polen.

I følge Mikael Melchior (tidl. rabiner i København)var Esther Lebenberg 27 år da Leo Kerner ble født i 1911. Da boede de i St. Gertrudsgada 1 (antagelig ikke -gade, men -stræde) i København. Han boede i plejehjem fra 1918 – 1923 hos Lipa Knapphaus i København som dansk statsborger. I 1923 ble han afleveret til sin far,Jacob Isak Kerner, i Kristiania (Oslo).

Der skal være en søster ved navn Sascha, 2-3 år yngre end Leo.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.ph ... 981,388880

Jeg kan også legge til at Jacob Isak Kerner døde 1 Desember 1942 i Auschwitz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_dep ... rld_War_II

Mvh Thomas

Mariann Slette Våge

Legg inn av Mariann Slette Våge » 16. april 2008 kl. 12.48

Hei Thomas;

Jeg har holdt på en stund med å lete etter mine oldeforeldre. Etter min første etterlysning på Dis-Danmark var det en som tok kontakt med meg - og har vært snill og hjulpet meg litt underveis. Det er hun som har lagt ut (etter godkjenning fra meg) den informasjonen du nevner :-), men takk!

Jeg har fått forståelse for at man "måtte" donere, men kanskje jeg har misforstått? Jeg har funnet Jacub Isec Kerner med match på f.dato, men jeg får ikke ut flere opplysninger - da må jeg betale.

Jeg har forresten også utlagt denne etterlysningen på forum: etniske minoriteter - jøder.

Setter pris på alle vink, hjelp jeg kan få. Og vil gå igjennom alle linker det blir henvist til - tilfelle det er noe jeg har gått glipp av, ikke sett tidligere.

Takk :-)

gj06290
Sted: DANMARK

Legg inn av gj06290 » 16. april 2008 kl. 13.58

Hej Mariann

Når det drejer sig om at søge i Polen, kan du finde en masse links på http://www.cyndislist.com (Poland).

Jeg har været lidt involveret i søgningen på din familie her i København. Jeg har lidt travlt i disse dage - men vil godt forsøge at se om jeg kan finde ud af mere.

Du skal ikke betale på JewishGen.

Hilsen Joan

Mariann Slette Våge

Legg inn av Mariann Slette Våge » 16. april 2008 kl. 14.12

Hei Johan;

Det vil jeg sette stor pris på :-)
Og tusen takk til dere alle i Danmark som har vært så hjelpsomme.

Mvh.
Mariann

gj06290

Legg inn av gj06290 » 16. april 2008 kl. 16.02

Hej igen

Der er noget jeg har tænkt på. Det er lidt underligt at kun Isak tager til Norge - og Esther bliver i Danmark med de to børn. Senere bliver Leo så sendt til Norge til faderen. Tror du de blev skilt? Esther kan jo så have fået nyt efternavn..... Hvad har du fået fortalt?

Hilsen

Joan

PS. Da jeg var på landsarkivet for at slå Leo's dåb op kunne jeg ikke finde vielse eller Sascha's dåb i kirkebogen. Der var ikke så meget fra Mosaisk Trossamfund - vil tjekke om der snart kommer mere tilgængeligt.

Mariann Slette Våge

Legg inn av Mariann Slette Våge » 16. april 2008 kl. 18.55

Hei igjen Joan;

Bestefar, Leo, snakket aldri om dette. Det var min mormor som fortalte det lille hun viste til min mor og onkel. Men her kommer det jeg vet:

(det første her fikk jeg først vite for 2 uker siden) Jacob utvandret fra Polen pga en begynnende krig eller fare for krig. På sin reise møtte han Esther Lebenstein. Nå vet jeg fra et intervju i 1930 (Hatikwho, jødisk avis) at han var en anerkjent skuespiller på den norsk-jiidische scene bl.a. Jiddische Hamlet. De stoppet først i Lund og Malmö, Sverige før de kom til København. Her ble min bestefar Leo født 30.06.1911. Hans søster Sascha (vet ikke om dette er navnet eller kalle/ kjælenavn - men det var med det navnet min bestefar brukte på henne) er født 1 - 3 år etter (jeg har bilde av dem sammen samt av mine oldeforeldre. Hvis du kontakter meg på min private mail, [email protected] kan jeg sende de til deg), noe jeg antar ut fra bilde.

Fra Riksarkivet i Norge har jeg fått opplyst at Jacob kom til Trondheim, Norge i 1914 (noe som også fremkommer i det nevnte intervjuet). Han flyttet så til Oslo. Denne opplysningen bekrefter at Sascha senest er født 1914. Noe annet er at bildet av Leo og Sascha er tatt etter at Jacob flyttet til Norge. Som jøde var han statsløs - han ble aldri norsk statsborger.

Jeg har fått kopi (bilde) av fødselsprotokoll (menighetsprotokoll) fra Danmark (Leos fødsel) hvor foreldre er nevnt som vever Jacob Isak Kerner og hans hustru (det eneste dok. på at de var gift) Esther f. Lebenberg 27 år og adr. St. Gertrudsgade nr. 1.

Så har jeg et skriv fra en Wilhelm von Rosen, arkivar, 2. afd. (tilsendt min mor men jeg vet ikke dato - antar det er 15 - 20 år siden) her kommer direkte avskrift:
"Lipa Knappeis (Knaphajs), hos hvem Deres far var i pleje, kom til Danmark i 1916 og blev dansk statsborger i 1932. I hans visum-sag (Tilsynet med udlændinge j.nr. V24940) indgår nogle akter vedr. Deres far, Leo Kerner, som oplyses at være i pleje hos Knappeis fra 1918 til februar 1923, hvor han blev afleveret til sin fader, Jacob Kerner i Christiania. I øvrigt oplyses kun, at Leo Kerner er "født af polske forældre", og hverken Esther Leuenstein eller søster er nævnt."

I notat fra Riksarkivet i Norge er et notat: Oppført med 3 barn (Jacob Kerner fikk 2 barn i Norge som han erkjente som sine :-). Alle 3 barn oppført som uekte (dette får jeg ikke helt til å stemme med menighetsprotokollen fra København) Eldste barns mor statsløs judinne.

Jacob ble deportert av tyskerene november 1942 med skipet Donau. Han døde desember 1942. Min bestefar, Leo satt i Berg fangeleier, Tønsberg (Norge) fra september (?) 1942 og til krigens slutt. Han overlevda pga at han var gift med en norsk kvinne (min mormor) og hadde barn med henne. Onkel født 1937 og min mor 1940. Han ble norsk statsborger 1946.

Min mor har fortalt at bestefar skal ha søkt etter sin mor og søster etter krigen - noe som gjør dette merkelig. Han fant henne aldri.

Hvorfor finner jeg ikke spor etter Esther og Sasch.
De kan jo ikke være døde på det tidspunkt Leo kommer til Norge i 1923 - for da hadde han vel ikke lett etter dem da krigen var slutt? Og ikke minst - hvorfor kom han i pleie hos Knaphajs (Knappeis)?

Dette er vel noe å bryne seg på? Dette ble nesten en hel avhandling :-)

Mvh.
Mariann

gj06290

Legg inn av gj06290 » 16. april 2008 kl. 21.07

Hej Mariann

Spændende historie! Men måske var de slet ikke gift?

Jeg vil forsøge at undersøge, hvor jeg kan finde flere oplysninger.

Jeg sender dig en mail.

Hilsen Joan

gj24111
Sted: Kongsvinger

Legg inn av gj24111 » 21. januar 2018 kl. 12.10

Hei, du har kanskje løst de løse tråder forlengst, men her ser det ut som Jacob også hadde en norsk kone og norske barn som antydet.

https://www.geni.com/people/Jacob-Isak- ... 9030304119

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»