Lenke til kildedokumenter

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn17500
Sted: GRESSVIK

Lenke til kildedokumenter

Legg inn av dn17500 » 4. januar 2007 kl. 7.17

Er det noe slektsprogram hvor kildebeskrivelsen kan gjøres til lenke (hyperkobling) til kildedokumentet på egen harddisk eller på nettet. :?:

Spesielt nå når vi er så heldige å ha fått kirkebøkene i scannet form på nettet vil en slik mulighet med lenker direkte til den aktuelle side i kirkeboka eller annet være flott. :shock:

Se bare så enkelt det er gjort her i slektsforum hvor vi kopierer inn den permanente sidelenken fra kirkeboka til vårt innlegg og dermed kan alle som leser innlegg kun klikke på lenken for å bla opp i kirkeboka. Flott med DIS. :idea:

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Re: Lenke til kildedokumenter

Legg inn av 7185 » 4. januar 2007 kl. 8.02

Hei Per Kåre

Vi jobber med versjon 2007 av Embla Familie og Slekt, og her vil du ha mulighet til å sette inn en lenke til en kilde som for eksempel ligger på Internett. Se vedlagt skjermbilde for v2007 hvor dette vises.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn17500

Legg inn av dn17500 » 4. januar 2007 kl. 8.18

Hei Stein Inge

Hvorfor svarte du meg ikke dette når jeg, for kort tid tilbake, stilte det samme spørsmålet i et e-mail til deg på Embla AS. Da ga du et helt annet svar. Kanskje du i ettertid synes min ide var god, men hadde problemer med å innrømme det.

Embla er et flott program, det er enkelt å bruke, det er norsk, men alt kan bli bedre. Rapportene er Emblas svake side.

Er du interessert i flere ideer kan du ta kontakt med meg pr e-mail.

Mvh
Per Kåre

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 4. januar 2007 kl. 8.29

Hei igjen Per Kåre

Det er tilbakemeldinger fra våre medlemmer i Norsk Familiehistorie som gjør at Embla Familie og Slekt blir bedre, ingen tvil om det. E-posten din fra 2. desember var nok utslagsgivende for at vi la inn denne nye lenken fra kildelisten, så her har nok din e-post vært avgjørende :)

Men som du sier, så kan alt bli bedre - og dette er jo også grunnen for at vi nå jobber med den nye v2007. Har har vi blandt annet lagt inn de ønskene som våre medlemmer stemte fram i januar 2006.

Nye tanker og ideer må du meget gjerne sende til oss. Det er dette som gjør at programmet kan utvikles videre.

Vennlig hilsen
Stein Inge Haaland

dn04861
Sted: FETSUND
Kontakt:

Legg inn av dn04861 » 4. januar 2007 kl. 9.12

Hei

Noen innspill...

Kildehenvisning til URLer er interessant, men selv har jeg kuttet det ut.

La inn mange henvisninger til folketellinger, men ingen av linkene fungerte etter en tid da Digitalarkivet gjorde om litt på løsningen.

Har man muligheten til å legge inn URLer i programmet kommer også spørsmålet opp om innholdet på linkene skal kunne tas med i rapporter. Jeg fikk ikke dette til å fungere (tror heller ikke det skulle fungere)

Selv startet jeg på jobben med å ta "kopi" av sider på Internett jeg refererte til. Men dette ble aldri ferdig. Det vil bli en del filer lokalt på maskinen. Hvordan skal jeg navngi filene?

Så her stoppet det opp for meg angående URLer.

DagH

dn17500

Legg inn av dn17500 » 4. januar 2007 kl. 12.22

Hei Dag

Jeg forstår av ditt innlegg at du også mener det er den enkelte kirkebokside, den enkelte FT-side, den enkelte bygdebokside osv der opplysningene finnes som er kilden og som det bør lenkes til i slektsprogrammet og henvises til i slektsrapporten.

Lenken kan føre til fil på nettet eller på egen harddisk. Fil på egen harddisk kan f. eks. være scannet side fra bygdebok, foto, brev osv.

I mitt arbeid går jeg svært ofte tilbake til kildedokumentet, også derfor vil en lenke være verdifull for meg. Det er alltid detaljer jeg lurer på og vil sjekke på nytt. Det er kun i kildedokumentet jeg ser detaljene samlet.

For meg er heller ikke kun en henvisning til Digitalarkivets startside, navngitt bygdebok osv tilstrekkelig som kildeangivelse.

Du skriver:
"La inn mange henvisninger til folketellinger, men ingen av linkene fungerte etter en tid da Digitalarkivet gjorde om litt på løsningen."

Det var da lite seriøst fra Digitalarkivets side, slikt trodde jeg ikke forekom.

Personlig ser jeg ikke nødvendigheten av at innholdet i kildedokumentet skal skrives ut sammen med slektsrapporter. En fullstendig navne beskrivelse med angivelse av kildens eier.

Mvh
Per Kåre

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 4. januar 2007 kl. 14.03

For øyeblikket kan du legge dette under Media i Brothers Keeper. Det arbeides imidlertid med å få en betydelig større fleksibilitet og hvor som del av kilder vil være naturlig.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 4. januar 2007 kl. 14.35

Når man henviser til kilder i det man skriver, eller i et slektsprogram, er jeg av den oppfatning at man må henvise til originalkilden, f. eks. Kirkebok for X sogn og ikke til ei internettadresse for samme bok. Poenget med ei henvisning er blant annet at den skal virke utover dagen i dag. Med flyktige internettadresser er det en umulighet. De vil fungere i dag, men hvem vet om de fungerer om ti år?

Henvisning til Kirkebok X vil stemme om vi finner det i ei hundre år gammel bok, og registrerer vi på samme måte i dag, vil det også fungere om 100 år.

dn04861
Sted: FETSUND
Kontakt:

Legg inn av dn04861 » 4. januar 2007 kl. 19.42

Hei igjen

Jeg har lagret 3 kirkeboksider på min PC. Så har jeg lagd en link til disse fra slektsprogrammet.
Legger ut en liten fil (119 KByte) på
http://home.broadpark.no/~dho/Kristoffer.pdf
som viser hvordan jeg kan legge det inn i programmet jeg bruker.
Jeg har valgt å gjøre bildene av sidene små i utskriften for å spare plass.
Kommer i løpet av noen uker til å fjerne denne filen fra hjemmesiden.

Kommentarer?

DagH

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 4. januar 2007 kl. 21.35

Per Kåre Olsen skrev:Er det noe slektsprogram hvor kildebeskrivelsen kan gjøres til lenke (hyperkobling) til kildedokumentet på egen harddisk eller på nettet. :?:

Spesielt nå når vi er så heldige å ha fått kirkebøkene i scannet form på nettet vil en slik mulighet med lenker direkte til den aktuelle side i kirkeboka eller annet være flott. :shock:

Se bare så enkelt det er gjort her i slektsforum hvor vi kopierer inn den permanente sidelenken fra kirkeboka til vårt innlegg og dermed kan alle som leser innlegg kun klikke på lenken for å bla opp i kirkeboka. Flott med DIS. :idea:

Slektsprogrammet TMG kan formatere tekst i notater og kildereferanser på mange måter, feks som Internettlink. Det er bare å lime inn en kopi av linken ( feks http://www.arkivverket.no/URN:kb_read) , merke denne og høyreklikke og velge Format Internettlink. Neste gang referansen vises for personen er det bare å dobbeltklikke på linken og nettleseren åpner den aktuelle sida.
Av andre formatvalg for tekst i notater kan nevnes Epostadresse, Uthevet, Kursiv mfl.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 5. januar 2007 kl. 18.50

I forbindelse med scanning av kirkebøkene oppereres det med "permanente......" Er disse permanente eller ?
Hvilken tidshorisont snakker en om?

Hva med gravstedsregistreringen til DIS? Er disse linkene sikret?
Eller er det spesielle ting det bør tas hensyn til?
Disse er ikke definerte so, " premanente...."

Bør eller kan dette gjøres?

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 6. januar 2007 kl. 9.59

Arild Kompelien skrev:Når man henviser til kilder i det man skriver, eller i et slektsprogram, er jeg av den oppfatning at man må henvise til originalkilden, f. eks. Kirkebok for X sogn og ikke til ei internettadresse for samme bok. Poenget med ei henvisning er blant annet at den skal virke utover dagen i dag. Med flyktige internettadresser er det en umulighet. De vil fungere i dag, men hvem vet om de fungerer om ti år?

Henvisning til Kirkebok X vil stemme om vi finner det i ei hundre år gammel bok, og registrerer vi på samme måte i dag, vil det også fungere om 100 år.

Internettlinker som denne
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_side=36&show=2&uid=72608&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1
som viser til en 150% forstørrelse av side 36 i Klokkerbok 8 1890-1922 for Venabygd sogn i Ringebu kommune i Oppland fylke, er det neppe lurt å bruke som eneste referanse til aktuell kilde for Erling Petersens fødsel 4.1.1922.
Men hvis du ikke har bladd i den originale klokkerboka, som faktisk er fullt mulig på Statsarkivet Hamar, kan ikke kildereferansen være til originalen. Den må i dette tilfelle være til Digitalarkivets skanna versjon av originalen, og gjerne med et partre skjermbildekopier fra denne. Bildekopiene lagres som vanlige jpeg bildefiler og kobles til hendelsen Dåp i dette tilfelle.
De mange andre opplysninger om Erling som kan leses fra denne ene 150%-kopien av originalen er: Dåp 12.2.1992 i Venabygd kirke, Bosted samme dato er Pynten (et småbruk), foreldrenes navn og yrke og fødselsår og ekteskapsår samt de 4 faddernes navn.
Jeg vil derfor registrere følgende hendelser for Erling: fødsel, dåp m/fadderne og bosted.
For foreldrene registreres fødtår, yrke og ekteskapsår.
Alle registreringer med kildereferanse til Digitalarkivets kopi av original klokkerbok.

Torleif Haugødegård

dn17500

Legg inn av dn17500 » 7. februar 2007 kl. 11.31

Det ble jo mye artig diskusjon som følge av mitt spørsmål. Diskusjoner er bra det kommer alltid noe ut av dem selv om det kan skli litt ut iblandt.

Synes jeg har fått mange positive svar og takker for dem.

Forat det ikke skal være missforstelser tillater jeg meg:

1. Nøyaktig angivelse av kildens navn, kildens eier, utgiver osv, osv er en selvfølgelighet. For kirkebøker finnes nøyaktig betegnelse å finne via digitalarkivet og det er denne betegnelse som er "Permanent sidelenke" for scannede kirkebøker. Oppgir du den betegnelsen når du kommer til arkivet hvor kirkeboka er arkivert, da blir arkivaren glad og du får straks riktig bok. (Tror jeg.)

2. Lenkebetegnelse er inget kildenavn, kun en sti som fører deg til kilden slik Torleif H. beskriver i sitt innlegg av 4.1.07.

3. Jeg er glad min slektsprogramleverandør Embla Familie og Slekt har tatt opp hansken.
Hilsen
Per Kåre

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 7. februar 2007 kl. 12.55

Torleif Haugødegård: Slektsprogrammet TMG kan formatere tekst i notater og kildereferanser på mange måter, feks som Internettlink. Det er bare å lime inn en kopi av linken ( feks http://www.arkivverket.no/URN:kb_read) , merke denne og høyreklikke og velge Format Internettlink. Neste gang referansen vises for personen er det bare å dobbeltklikke på linken og nettleseren åpner den aktuelle sida.
Av andre formatvalg for tekst i notater kan nevnes Epostadresse, Uthevet, Kursiv mfl.

Torleif Haugødegård

Det er jo en selvfølge at alle slektsprogram som kan lage html-sider vil "formatere" en linje som begynner med http:// som en "internetlink". Likedan med resten av de "formatsvalg" som blir nevnt, har de aller fleste mulighet for.
Så dette ser jeg bare som en regulær reklame for nevnte program og ingen ting annet!!. :evil:
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 7. februar 2007 kl. 13.39

Jeg ville vel neppe ha lagt ut en link som legger ut hele siden. Sansynsligvis er det kun hendelsen om en eller et parpersoner som eventuelt vil være aktuelt å legge på nettet.
Men å ha den komplette link som en kildehenvisning i sitt eget slektsprogram er relevant, men neppe å legge ut sider fra scannede kildet som del av linker en en web-presentasjon. Det vil etterhvert bli en stor mengde av Scannede kilder og en slik dokumentasjon i trykket eller Webet løsning ville bli uoversiktlig og neppe ha stor verdi for den som leser på nettet.

For øvrig er jeg vel også enig i at dette antar jeg at samtlige programmer som klarer å lage en Web-presentasjon også klarer dette.

Forsjellige program vil løse dette på ulik måte

dn17500

Legg inn av dn17500 » 7. februar 2007 kl. 14.28

Nå forstår jeg rett og slett ikke hva du mener verken i 1. eller 2. avsnitt Otto.

Snakker vi forbi hverandre tro?

Når jeg snakker om lenking så er det fra mitt slektsprogram til dokumenter jeg selv har lagret på min harddisk, eller til scannede dokumenter m.v. som ligger ute på nettet.

I presentasjoner av rapporter, slektstre osv (på papir eller elektronisk i filer eller på nettsteder) må selvfølgelig kildens fulle betegnelse m.v oppgis (her oppgis ikke lenker) for hver hendelse som bør dokumenteres, og som et minimum bør slektskapsforhold dokumenteres med kildehenvisning.
Hilsen
Per Kåre

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 7. februar 2007 kl. 14.48

1. Jeg ville ikke lagt en link til en hel skanned side hviis jeg skukke lagt ut data som har referanse til skannede sider. Tross alt omhandler en skanned side mange personer.

2. De skannede linkene hadde jeg brukt internt som underlag for mitt arbeid.

3. De fleste programmer som legger data på nettet klarer dette. Det er ikke unikt for noe program. Det er kun forskjellige løsninger avhengig av produsent.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 8. februar 2007 kl. 20.16

Hovedspørsmålet i denne tråden var
"Er det noe slektsprogram hvor kildebeskrivelsen kan gjøres til lenke (hyperkobling) til kildedokumentet på egen harddisk eller på nettet. "

Min tolkning av spørsmålet var om en lenke kan legges inn i et notatfelt slik at lenka blir klikkbar og automatisk åpner den aktuelle side i nettleseren. Altså slik som lenka nedenfor her er: http://www.slekt.no/

Torleif Haugødegård.

dn17500

Legg inn av dn17500 » 8. februar 2007 kl. 22.53

Det var slik spørsmålet mitt var ment.

Takk for alle svar.
Hilsen
Per Kåre

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 12. februar 2007 kl. 20.22

Jeg har fulgt Torleifs oppskrift i TMG og det fungerer ikke. Jeg får lagt inn en klikkbar lenke, men det skjer ingenting når jeg klikker på den...

Lenken er lagt inn i kilderef.notat-feltet.

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 12. februar 2007 kl. 21.34

Ketil Firing Hanssen skrev:Jeg har fulgt Torleifs oppskrift i TMG og det fungerer ikke. Jeg får lagt inn en klikkbar lenke, men det skjer ingenting når jeg klikker på den...

Lenken er lagt inn i kilderef.notat-feltet.

Nettleseren må være aktiv og det må dobbeltklikkes på lenka.

T. Haugødegård.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»