Jeg har støtt på en pike, med navnet Michaline Helene Krom som i 1791 var gravid, og giftet seg (i Trøgstad) med Peter Petersen Motzfeldt. I Folketelling av 1801 skrives det at hun (og mannen) er 35 år, og må derfor være født rundt 1766/67. Men hvor er hun født? Navnet Krom (Krum, Kraam) viser til gården av dette navn i Vestby, ikke så langt fra Trøgstad.
Da hun døde i 1844 (i Egersund) sies det at hun var 98 år, altså født 1746. Dette kan vel ikke stemme, for da var hun hele 20 år eldre enn sin ektemann, degnen Motzfeldt.
Jeg har ikke funnet henne i Vestby, hverken i de kronologiske listene eller blandt konfirmantene.
Derfor søker jeg opplysninger om selve gården; kanskje leder disse til et svar.
Hilsen
JanM
Gården Krom
Moderator: MOD_Akershus
- Jan M. Keus
- Sted: JAR
Re: Gården Krom
Takk for reaksjon. Dessverre, alt som Familysearch forteller, er allerede kjent. Jeg er litt skeptisk til opplysningen om at hun stammer (også) fra Ringstad i Trøgstad. I så fall var hun kan hende en "gårdstaus" som ble gravid med (den utenomekteskapelige) sønnen til husbonden der, obersten Peter Motzfeldt. De giftet seg i februar 1791, og barnet ble født 1. mai samme år.
Det er derfor at jeg gjerne skulle vite om det finnes noe lokalhistorisk litteratur om akkurat denne gården. Imorgen er jeg på bibliotheket til NSF, og skal se om det finnes noe der.
Hilsen
Jan
Det er derfor at jeg gjerne skulle vite om det finnes noe lokalhistorisk litteratur om akkurat denne gården. Imorgen er jeg på bibliotheket til NSF, og skal se om det finnes noe der.
Hilsen
Jan
-
- Sted: VESTBY
Tror ikke navnet Krom stammer fra Vestby. Finner Micholine Helene f.16.2.1767 døpt 22.2.1767 i Aurskog , Akershus (Kirkeboka side 176) Uekte barn Far: leyntnant Petersen
Mor: Grethe Krom.
Micholine gift i Trøgstad 4.2.1791 med Peter Motzfeldt.
Håper dette gir noe svar!
mvh Kari
mvh Kari
- Jan M. Keus
- Sted: JAR
Kari skrev:Tror ikke navnet Krom stammer fra Vestby. Finner Micholine Helene f.16.2.1767 døpt 22.2.1767 i Aurskog , Akershus (Kirkeboka side 176) Uekte barn Far: leyntnant Petersen
mvh Kari
Kari skrev:Tror ikke navnet Krom stammer fra Vestby. Finner Micholine Helene f.16.2.1767 døpt 22.2.1767 i Aurskog , Akershus (Kirkeboka side 176) Uekte barn Far: leyntnant Petersen
mvh Kari
Hei Kari
Tusen takk for at du fant Michaeline i Aurskog. Troen på at hun måtte komme fra et sted rundt Trøgstad ble befestet, selvom jeg konsentrerte meg "feilaktig" på Vestby, siden gården Krom blir omtalt der. Den forbindelse hun måtte ha med navnet Lerche (3 av hennes barn fikk dette mellomnavn) kan kanskje forklare at den Grete Krom (=moren) er synonym med Margrete Elisabet Krom, som senere ble gift med Abraham Knudsen Lerche. Ut fra opplysningene rund Lerche måtte Margrete Elisabet Krom være født rund 1741, og altå 26 år eldre en Michaeline. Var M E Krom hennes mor?
Jeg har søkt i konfirmantene på Aurskog, men finner henne ikke. Muligens har Grete og barnet forlat bygden. Men hun fikk i hvert fall absolution i Aurskog, uten at en datum ble nevnt. Normal tar det 6 måneder (?).
Det som er interessant er at Michaeline, liksom sin kommende husbond, var et resulat av en forhenværende løytnants "fornøyelse" med en bondedatter. Også Peter Motzfeldt var sønn av en lieutenant, Peter Petersen Motzfeldt, da han var stasjonert i Ramnes.
Takk igjen; jeg søker videre.
JanM