Hei,
Jeg leter etter informasjon om min tipptippoldefar Aron Olsen. Han er født ca. 1837 i Tysmark. Vet ikke når han flyttet til Røyken, Norge, men han giftet seg med Lisa Olsdatter i 1865 i Røyken. Faren hans heter Oluf Olsen. Mulig Aron går under navnet Olufsen.
Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut mer om disse personene, og Arons mor?
Mvh,
Linda
Aron Olsen, Tysmark Sverige
Moderator: MOD_Emigranter
Re: Aron Olsen, Tysmark Sverige
Hei Linda.
Da kan muligens denne passe for utflytning fra Sverige - skal se på Husförhöret som det henvises til.
Post 840693
Olofsson, Aron
Ägarson (ogift man)
f. 30/1 1837 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 7/1 1853
från Töresbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland)
till Vestby, Akershus fylke, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 146
Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1853 001
Onormerade namnformer:
Destinationsland: Norge
Du burde lære deg å legge lenker til det du finner i kirkebøkene - du velger Øverst i Bildeinformasjon - kopierer de tre linjene som da kommer opp og limer inn i etterlysningen. Angi nr. på f.eks. vielsen i Røyken.
Da kan muligens denne passe for utflytning fra Sverige - skal se på Husförhöret som det henvises til.
Post 840693
Olofsson, Aron
Ägarson (ogift man)
f. 30/1 1837 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 7/1 1853
från Töresbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland)
till Vestby, Akershus fylke, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 146
Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1853 001
Onormerade namnformer:
Destinationsland: Norge
Du burde lære deg å legge lenker til det du finner i kirkebøkene - du velger Øverst i Bildeinformasjon - kopierer de tre linjene som da kommer opp og limer inn i etterlysningen. Angi nr. på f.eks. vielsen i Røyken.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Her finner du i vedlegg Husförhöret som viser at det er rett person - ihvertfall til farens navn som du oppgav.
Olof Olsson født 31/7 1804 og Ingeborg Bryntesdotter født 17/3 1805.
De andre er søsken hvor Marianne er død 3. mai 1854.
Her finner du i vedlegg Husförhöret som viser at det er rett person - ihvertfall til farens navn som du oppgav.
Olof Olsson født 31/7 1804 og Ingeborg Bryntesdotter født 17/3 1805.
De andre er søsken hvor Marianne er død 3. mai 1854.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Ingeborg er nok muligens ikke Arons mor - se vedlagt utklipp med dåp for Aron. Må gå i Husförhörene for å se om Arons mor har dødd og Olof giftet seg igjen.
Börel Persdotter - 31 år i 1837. Det er morens alder som er oppgitt her.
Ingeborg er nok muligens ikke Arons mor - se vedlagt utklipp med dåp for Aron. Må gå i Husförhörene for å se om Arons mor har dødd og Olof giftet seg igjen.
Börel Persdotter - 31 år i 1837. Det er morens alder som er oppgitt her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Da har jeg funnet frem Husförhöret som viser at Arons mor døde i 1847. Legg merke til at kone nr. 2 allerede er her - helt nederst.
Da har jeg funnet frem Husförhöret som viser at Arons mor døde i 1847. Legg merke til at kone nr. 2 allerede er her - helt nederst.
Lillian Kristiansen
Hei Lillian,
Tusen takk for masse informasjon! Dette er mer enn jeg torde håpe på
Er det sånn at man må kjøpe en cd med info om svenske kirkebøker? Er de svenske sidene bygd opp på samme måte som de norske? Kunne tenke meg å forsøke å lete enda litt videre.
Mvh
Linda
Tusen takk for masse informasjon! Dette er mer enn jeg torde håpe på

Er det sånn at man må kjøpe en cd med info om svenske kirkebøker? Er de svenske sidene bygd opp på samme måte som de norske? Kunne tenke meg å forsøke å lete enda litt videre.
Mvh
Linda
Hei Linda.
Jeg abonnerer på Arkiv Digital - hvor Svenske kirkebøker og Husförhör ligger, men det er også andre steder de samme kildene ligger. Det koster imidlertid å lete i Sverige - er ikke slik som i Norge. Det jeg har på CD´r er Emibas(Utflytning fra Sverige til div. land), Sveriges Befolkning for 1890 - 1900 - 1970 - 1980 - 1990, Begravade i Sverige og Sveriges Dødebok (den nyeste går fra 1901 - 2009)
Om du går inn på Dis - Norges sider og er medlem hos "oss" så får du redusert pris på Abonnemang for Arkiv Digital - mener jeg - har ikke sjekket akkurat nå.
Vet ikke om det er svar godt nok? Om ikke får du spørre igjen.
Jeg abonnerer på Arkiv Digital - hvor Svenske kirkebøker og Husförhör ligger, men det er også andre steder de samme kildene ligger. Det koster imidlertid å lete i Sverige - er ikke slik som i Norge. Det jeg har på CD´r er Emibas(Utflytning fra Sverige til div. land), Sveriges Befolkning for 1890 - 1900 - 1970 - 1980 - 1990, Begravade i Sverige og Sveriges Dødebok (den nyeste går fra 1901 - 2009)
Om du går inn på Dis - Norges sider og er medlem hos "oss" så får du redusert pris på Abonnemang for Arkiv Digital - mener jeg - har ikke sjekket akkurat nå.
Vet ikke om det er svar godt nok? Om ikke får du spørre igjen.

Lillian Kristiansen