Johan Henrik Jensen på Halsanvald og Tingstad
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
- Oddvar Munro-Jenssen
- Sted: JAKOBSLI
- Kontakt:
Johan Henrik Jensen på Halsanvald og Tingstad
Johan Henrik Jensen f. 24. april 1863 på Nordbotn, Fjellværøy på Hitra, Sør-Trøndelag (foreldre Mikal Jensen f. 19. januar 1831 på Lychen i Ingdalen, Stadsbygd og Margrete Marselie Hansdatter Schanke f. 29. juli 1840 i Bottenvig, Fjellværøy) har jeg funnet at bodde på Halsanvald, se FT1900 sammen med kona Stina Veledine Korneliusdatter f. i Agdenes i Sør-Trøndelag 14. april 1861 og datteren Dagrun f. 01. oktober 1888 i Agdernes (nr 1. under 1889) og konfirmert 05. oktober 1902, se nr. 19. Der er bosted Halsan.
I FT1910 bodde familien på Tingstad.
Er det noen som har mer informasjon om familien?
Jeg har også lagt ut etterlysning om familien da de bodde i Agdenes.
I FT1910 bodde familien på Tingstad.
Er det noen som har mer informasjon om familien?
Jeg har også lagt ut etterlysning om familien da de bodde i Agdenes.
Oddvar Munro-Jenssen
Re: Johan Henrik Jensen på Halsanvald og Tingstad
Hei!
Kjenner til familien: har selv vokst opp på tidligere husmannsplass under Tingstad.
Johan Jensen var bygningsarbeider og bygde hus i Smejale, den biten Daniel K. Tingstad fikk da Kornelius delte gården til til sønnene. Ove fikk Heimtun og anton hovedbølet.
Hvilket Halsanvald de bodde på i 1900 er ikke helt klart, men da det er under Br.nr. 2, Halsan nordre, var det trolig Skarpenget . I 1903 kjøpe Johan jord av Ole Edv. Halsan på Halsan østre.
På denne jorda var det tidligere Storsve-plassene (2) lå. Kalles i dagligtale enda Storsveet, men fikk navnet Valstad da det ble fraskilt gården. Johan bygde hus også her. Dette er påbygd i høyden, men står fortsatt.
Johan solgte videre 1909 og flyttet så til svogeren på Tingstad der familien var i 1910. Det var mens han bodde der at huset i Skogly (Smejale), ble bygd? Familien flyttet på,på et for meg ukjent tidspunkt fra bygda.
Nils Krogstad var på Tingstad som dreng i 1910. Han er min farfar. Han ble driver på småbruket fra han giftet seg med min farmor i 1912 og til han døde 14 dager etter sølvbryllupet i 1937.
mvh
Knut Krogstad
[email protected]
PS
Ytterligere data om Tingstad og Halsan finnes i Skogn Historie Band VI Frol II
DS
Kjenner til familien: har selv vokst opp på tidligere husmannsplass under Tingstad.
Johan Jensen var bygningsarbeider og bygde hus i Smejale, den biten Daniel K. Tingstad fikk da Kornelius delte gården til til sønnene. Ove fikk Heimtun og anton hovedbølet.
Hvilket Halsanvald de bodde på i 1900 er ikke helt klart, men da det er under Br.nr. 2, Halsan nordre, var det trolig Skarpenget . I 1903 kjøpe Johan jord av Ole Edv. Halsan på Halsan østre.
På denne jorda var det tidligere Storsve-plassene (2) lå. Kalles i dagligtale enda Storsveet, men fikk navnet Valstad da det ble fraskilt gården. Johan bygde hus også her. Dette er påbygd i høyden, men står fortsatt.
Johan solgte videre 1909 og flyttet så til svogeren på Tingstad der familien var i 1910. Det var mens han bodde der at huset i Skogly (Smejale), ble bygd? Familien flyttet på,på et for meg ukjent tidspunkt fra bygda.
Nils Krogstad var på Tingstad som dreng i 1910. Han er min farfar. Han ble driver på småbruket fra han giftet seg med min farmor i 1912 og til han døde 14 dager etter sølvbryllupet i 1937.
mvh
Knut Krogstad
[email protected]
PS
Ytterligere data om Tingstad og Halsan finnes i Skogn Historie Band VI Frol II
DS
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
-
- Sted: LEVANGER
Hei
Dagrun Jensen F.01-10-1888 Fenes i Agdenes Døden den 13-04-1977 begravet den 20-04-1977 i Tilfredshet Domkirken Trondheim dette er funnet i DIS sine gravminner datter av Johan Henrik Jensen F.24-04-1863 og Stine Veledine Jensen F.14-05-1861 Har ikke info.om hvor Johan og Stine flyttet,men om øvri slekt til Stine har jeg en del
Dagrun Jensen F.01-10-1888 Fenes i Agdenes Døden den 13-04-1977 begravet den 20-04-1977 i Tilfredshet Domkirken Trondheim dette er funnet i DIS sine gravminner datter av Johan Henrik Jensen F.24-04-1863 og Stine Veledine Jensen F.14-05-1861 Har ikke info.om hvor Johan og Stine flyttet,men om øvri slekt til Stine har jeg en del
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
Takk for svaret.
Interessant at du har mer informasjon om slekta til Stine. Er dette bakover i tid?
Angående hvor de senere bodde får jeg lete videre...
Interessant at du har mer informasjon om slekta til Stine. Er dette bakover i tid?
Angående hvor de senere bodde får jeg lete videre...
Oddvar Munro-Jenssen
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
Nå har jeg funnet at familien flyttet til Strinda i 1911.
Neste blir å lete i Trondheimsbasen
Neste blir å lete i Trondheimsbasen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Oddvar Munro-Jenssen
- Marit Lorvik Sørli
Dagrun er vel her , som Dagrun Foss , i 1934 -tellinga for Strinda.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =9173#ovre
Hun og mannen har hennes mor boende hos seg.
Dagrun og Johan Foss begravet Tilfredshet kirkegård , Trondheim
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1040623
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =9173#ovre
Hun og mannen har hennes mor boende hos seg.
Dagrun og Johan Foss begravet Tilfredshet kirkegård , Trondheim
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1040623
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
- Marit Lorvik Sørli
Johan Gunerius Foss og Dagrun Jensen viet 11. 10. 1912
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda (Moholt) i Strinda, Ministerialbok nr. 607A04 (1907-1915), Ekteviede 1912, side 505-506.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-239
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Strinda (Moholt) i Strinda, Ministerialbok nr. 607A04 (1907-1915), Ekteviede 1912, side 505-506.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-239
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
-
- Sted: LEVANGER
Hei
Jeg har en del
Jeg har en del
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
Takk for informasjon.
Nå har jeg funnet ut at Stina Veledine Korneliusdatter er tremenning av Johan Henrik Jensen. Hennes farfar Paul Olsen og hans farmor Maren Olsdatter var søsken.
Nå har jeg funnet ut at Stina Veledine Korneliusdatter er tremenning av Johan Henrik Jensen. Hennes farfar Paul Olsen og hans farmor Maren Olsdatter var søsken.
Oddvar Munro-Jenssen