Gammelt bilde: "Onkel Ola og tante Karen", hvem va

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Jan Rune Martinsen
Sted: FETSUND
Kontakt:

Gammelt bilde: "Onkel Ola og tante Karen", hvem va

Legg inn av Jan Rune Martinsen » 19. mars 2011 kl. 17.54

Har dette gamle bildet fra Hurdal. Sannsynligvis tatt på 1930-tallet.

Det skal være av "Onkel Ola og tante Karen", det har blitt meg fortalt at dette kan være slektninger av min oldefar Anton Gulbrandsen Strømmens (1856-1902) første kone Emma Kristine Hansdatter (1864-88'). De hadde datteren Margit (døpt Eli Margit)

Har også sett Emma Kristine Hansdatter navngitt som Emma Kristine Hansdatter Roa. Er dog usikker på om dette er en plass som heter Roa el. Roa på Hadeland.

Noen som har opplysninger som kan verifisere hvem personene er? Kjenner noen igjen huset?

Eli Margit "tante Margit (1886-1974) hadde forøvrig et sommerhus i Hurdal som familien besøkte jevnt om somrene. Tror dett er ganske nær Ødemark/Ødemarkseie som Antons familie kom fra.

Takknemlig for all hjelp,
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh

JR Martinsen

Jan Rune Martinsen
Sted: FETSUND
Kontakt:

Re: Bilde: "Onkel Ola og tante Karen", hvem var de

Legg inn av Jan Rune Martinsen » 13. april 2011 kl. 19.11

Hei igjen alle sammen!

Det var visst ikke noen umiddelbar respons på dette innlegget, men jeg har jobbet litt med Eli Margits «Tante Margit» aner selv.

I FT 1900 og 1910 bor tante Margit sammen med en eldre dame som heter Karen Gundersdatter (f. 1834 i Eidskog, - død 1914 i Hurdal) på "Roa"/Ødemakseie. Denne Karen er nok for gammel til å være «Karen» på bildet.

Hun er Emma Kristines mor og Margits mormor. Emma Kristine var uekte datter av Hans Olsen Julsrud fra Eidsvoll og Karen Gundersdatter.

Karen Gundersdatter gifter seg senere med Skomaker Anton Christiansen (1845-85) og flytter til Ødemarkseie i Hurdal.

De får sønnen Ole 17.7.1867 i Eidsvoll og han dukker opp på Ødemarkseie i FT 1910.

Kan denne Ole Antonsen være «min» Ole?

«Ola» på bildet skal også ha vært en original som hogg fliser av dørkarmen for å tenne opp i ovnen. Kona Karen hadde visstnok stor respekt for ham.

Nå gjenstår å se om jeg finner noe bryllup som kan passe...
Mvh

JR Martinsen

Svar

Gå tilbake til «Hurdal»