Skifte, Øvre Romerike, Akershus, 1832

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Berit Schei Hagen
Sted: HOLTER

Skifte, Øvre Romerike, Akershus, 1832

Legg inn av Berit Schei Hagen » 15. februar 2011 kl. 19.57

Jeg trenge hjelp til å tyde hva som står på side 234b.
Teksten jeg er ute etter er i spalte 2, og innledes med:
Skifte på Holter Aar 1832 30. april.

Avdøde er Berthe Olsdatter, gårdmannskone på Holter. Dersom noen kunne hjelpe meg å tyde teksten ned til "Indtægt", ville jeg være meget takknemlig.
Jeg er spesielt interessert i hva som står i fobindelse med gaardmann Niels Olsen Schennum i siste avsnitt, om det opplyses noe om forholdet til avdøde eller hennes barn.

Med vennlig hilsen, Berit Schei Hagen

http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/3 ... ium&mode=0

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Skifteprotokoll G Øvre Romerike Sorenskriveri 1831-1842

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 15. februar 2011 kl. 20.19

tja - det var ikkje noko god skrift å lese...

Men det viktigaste: Avdøde er altså Berthe Olsdr. enkemannen er kalla Lars Larsen, og dei har borna Lars 6 år, Olaus 1/2 år, Anne 11 år, Marthe 9 år, Marie 7 år, alle Larssen/-dtr.

så kjem: "Til Formynder for disse umyndinge Arvinger indesttes deres tiltedeværende Bedstefader, Gaardmand Niels Olsen Schjennum,... "

Sidan Lars er Larsson og Berte er Olsdotter, må vel Nils vere stefar til ein av dei.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 15. februar 2011 kl. 20.29

Aar 1832 den 30te April blev, til Registrering og Vurderings-Forretnings Afholdelse i Boet efter afdøde Gaardmandskone Berthe Olsdr., Skifteret sat paa Gaarden Holter i Holter Annex til Nannestad Thinglaug, og i Sorenskriverens, Kammerraad Borchsenius's Forfald administreret ved Lensmand Poppe med følgende Laugrettesmænd Lars Larsen Edset, Ingael Pedersen Nordeeg, Niels Olsen Holter og Jacob Døhlen.
Adst. fremlagde den udstædte Placat i forkyndt Stand. Sterbboeeenkemanden Lars Larsen var tilstæde og opgav den Afdødes Arvinger at være følgende i Ægteskab med ham sammenavlede Børn:
1. Ældste Søn, Lars Larsen, 6 Aar gl.
2, Anden Søn, Olaus Larsen, 1/2 do.
3, Ældste Datter, Anne Larsdt., 11 Aar
4, Anden do., Marthe do., 9 do.
5 Yngste do., Marie do., 7 do.
Til Formynder for disse fem umyndige Arvinger indsattes deres tilstedeværende Bedstefader, Gaardmand Niels Olsen Schjennum.....

Mvh
Else B.

Berit Schei Hagen

Legg inn av Berit Schei Hagen » 15. februar 2011 kl. 20.39

Tusen takk for hjelpen.
Jeg har hatt et problem med hvilken Skjennum-gård Berte Olsdatter kommer fra - det er en på hver gård, og bygdeboka for Nannestad angir Berthe som kommer fra bnr. 1 (f. 1789) som gift med Lars Larsen Holter.
Men da stemmer ikke Berthe alder ved giftermål(22 år i 1819) og når hun dør (36 år i 1832).
Berte Olsdatter i bnr. 3(f. 1797) stemmer godt med alderen hennes, og hun har en stefar som heter Nils Olsen. Så da kan jeg vel gå ut fra at det er Berthe Olsdatter fra bnr. 3 som er gift med Lars Larsen Holter, selv om bygdeboka angir et annet giftermål for henne i 1826?

Berit

Berit Schei Hagen

Legg inn av Berit Schei Hagen » 15. februar 2011 kl. 20.42

Må føye til at jeg er mektig imponert over hva dere kan tyde!

Berit

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»