Kirkebok, Grønland, Oslo, 1910
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: LIER
Kirkebok, Grønland, Oslo, 1910
Hei !!
Er de noen som kan tyde anmerkningen som er tilført av faren. Det kan se ut som moren tar noe. Det er nederst på siden nr. 173. Legger inn sidelenken.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-436
MVH
Bjørn Bækken
Er de noen som kan tyde anmerkningen som er tilført av faren. Det kan se ut som moren tar noe. Det er nederst på siden nr. 173. Legger inn sidelenken.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-436
MVH
Bjørn Bækken
Re: Kirkebok, Grønland, Oslo, 1910
Hei, jeg kan godt prøve meg litt...
Anm.(elt) av renov(atør) arbeider Anton Gulliksen Urtegt. (nummeret er ikke mulig å se).
Moren tar resol(usjon?)
Jeg er neimen ikke sikker, men det kommer sikkert noen inn her og korrigerer
Anm.(elt) av renov(atør) arbeider Anton Gulliksen Urtegt. (nummeret er ikke mulig å se).
Moren tar resol(usjon?)
Jeg er neimen ikke sikker, men det kommer sikkert noen inn her og korrigerer

- Else Berit Rustad
Jeg leser det samme som Henning, uten at jeg ble noe klokere mht innholdet, dessverre!
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Jeg får en assosiasjon til om moren kanskje vurderer å bestemme adopsjon - er det dumt?
-
Hei!!
Takk for at dere har prøvd å tyde det siste ordet. For meg ser det ut som det står resol, om det er en forkortelse for noe eller om det er en medisin. Jeg vet at Moren beholder barnet og at moren bor hos barnet til moren dør i gammel alder.
MVH
Bjørn
Takk for at dere har prøvd å tyde det siste ordet. For meg ser det ut som det står resol, om det er en forkortelse for noe eller om det er en medisin. Jeg vet at Moren beholder barnet og at moren bor hos barnet til moren dør i gammel alder.
MVH
Bjørn
Ettersom innførselen står i sammenheng med anmeldelsen av et "uægte"-født barn, kan det kanskje tenkes at "resol" har sammenheng med fastsettelse av farsskapet. Muligens villle moren ha myndighetens resolution (beslutning) om hvem som er barnets far?
(Denne fødselen var før "de Castbergske barnelover" kom i 1915. Barn født utenfor ekteskap var på denne tiden uten arverett og evt. odelsrett etter faren og farsslekten, medmindre faren "lyste barnet i kull og kjønn", da fikk de en viss arverett).
(Denne fødselen var før "de Castbergske barnelover" kom i 1915. Barn født utenfor ekteskap var på denne tiden uten arverett og evt. odelsrett etter faren og farsslekten, medmindre faren "lyste barnet i kull og kjønn", da fikk de en viss arverett).
Venleg helsing Kjetil
-
Tusen Takk Kjetil.
Det kan være oppklarende opplysninger. Jeg ser at farens navn er skrevet opp, så han er ikke ukjent.
MVH
Bjørn
Det kan være oppklarende opplysninger. Jeg ser at farens navn er skrevet opp, så han er ikke ukjent.
MVH
Bjørn
Lillian Kristiansen