Ole Klingenberg på Grindvika

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Alf Dagfin Haukeli
Sted: TØNSBERG

Ole Klingenberg på Grindvika

Legg inn av Alf Dagfin Haukeli » 10. oktober 2010 kl. 19.03

I følge Sverre R. Utseth (Hitraboka, 1989, side 122) fikk bygdesmed Ole Larsen Klingenberg bygselen på halve Grindvika i 1796 av Aage Hagen. Den andre halvparten ble bortbygsla til Jon Hansen. Det må være denne Jon Hansen som giftet seg med Brynnild Larsd. i des. 1803 (ref. Kystmuseets avskrift av "kirkebok nr. 2 (1775 - 1817) (634 AO2) for Hitra sokneprestembete, fol. 133, side 26"). Her er "Ole Klingenber og Peder ibd." oppgitt som forlovere. Denne Peder kan være en yngre bror av Ole Larsen Klingenberg, som ble født i Lærdal 8 April 1754 (26th Aprilis, Bapt: i Tÿnjum Kirke et Drengebarn af Tÿnjum Sogn nominat: Peder nat: 8 April. Parent: Lars Pedersen Klingenberg og Guro Ols Daater...). Det er første gang jeg kan ha funnet spor etter Peder. Er det noen som vet noe mer om dette?

mvh
Alf Dagfin Haukeli

Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: Ole Klingenberg på Grindvika

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. oktober 2010 kl. 12.55

Hei,
jeg VET ingenting, men veldig interessant at du har funnet en bror til Ole Klingenberg. Og er Hitra kirkebok og museumsavskrifta rett, så kan det være denne broren som er forlover i Fillan kirke i 1803. Men er det en feil i kildene, kan det være en annen Peder. Det står Ole Klingenber og Peder ibd. Det bodde en Peder i Grindvika i 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2036#ovre
ibd. etter Peder viser tilbake på Klingenberg, men presten kan ha tenkt på Grindvika, der Ole Klingenberg bodde og der Peder Andersen også bodde, og gjort en feil her ( Ikke første gangen i så fall ). Eller kom det en Peder Larsen Klingenberg fra Sogn reisende før/til dette bryllupet ? ( Ser ikke ut som om noen Per/Peder Lar(s)sen/Klingenberg er på Hitra i allerede i 1801 ? )
Jeg nedstammer fra Ole Larsen Grindviks sønn Lars, født 8.5.1797. I folketellingen 1801 er Ole oppgitt å være 42 år, og er det riktig, blir han en yngre bror til den Peder du har funnet. Men 42 år kan være feil, du har kanskje funnet dåpen til Ole Larsen Grindvik ?

Alf Dagfin, du har vel utgitt en bok eller et hefte om denne slekta, jeg er interessert i å kjøpe et eks. om du har noen igjen.

Vennlig hilsen Knut
adr.: Nesset, 7241 Ansnes
Sist redigert av Knut Ragnar Ansnes den 11. oktober 2010 kl. 18.25, redigert 2 ganger totalt.

Alf Dagfin Haukeli
Sted: TØNSBERG

Legg inn av Alf Dagfin Haukeli » 11. oktober 2010 kl. 14.50

Hei Knut Ragnar,

Mange takk for ditt svar
Ole Larsen Klingenberg/ Grindvika er født på Sæhl i Erdal og døpt i Tønjum kirke i Lærdal den 15. aug. 1856: Lærdal, Ministerialbok nr. A 2 (1752-1782), side 126.
Det virker riktig det du skriver om Peder. Ibd. kan gå tilbake både på Klingenberg og Grindvika.
Det er riktig at jeg har skrevet en bok om "Historien om Klingenberg-slekta fra Ambla som dro til Hitra". Jeg har også bundet inn boka selv, så den foreligge ikke i så mange eksemplarer. Jeg tar kontakt med deg vedr. denne.

mvh
Alf Dagfin Haukeli

gj10923
Sted: ORKANGER

Legg inn av gj10923 » 15. april 2013 kl. 0.55

Dåpen til Ole Larsen Klingenberg i kirkeboken for Lærdal.

Har ennå ikke funnet dåpen til hans far, Lars Persen/Pedersen Klingenberg, som skal være født 1727...

Foreldrene hans skal være Per Eriksen Klingenberg og Christine Hansdatter Leyrdahl - de gifter seg på slutten av 1727 i Lærdal

Brukeravatar
Ansgar Kåre Sæther
Sted: HESTVIKA

Legg inn av Ansgar Kåre Sæther » 26. desember 2013 kl. 16.45

Jeg har Guri Olsdatter Æri som mor, og det finner jeg ut det står i kirkeboka også, hun skal være datter av Ola Person født i 1695 på Nedre Æri i Lærdal.
Have a nice day
Ansgar

[email protected]

Svar

Gå tilbake til «Hitra»