Plassen Ballangrud

Moderator: MOD_Oppland

Svar
dn25571
Sted: HALDEN

Plassen Ballangrud

Legg inn av dn25571 » 30. september 2010 kl. 22.34

Peder Olsen (Simarud) ble født 28. juni 1795 ved plassen Ballangrud på Hadeland.
Jeg har forsøkt å finne ham i kirkebøkene for Jevnaker, Lunner og Gran i håp om å finne ut hvem hans foreldre var, men uten å lykkes. Kan noen hjelpe meg?

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: Plassen Ballangrud

Legg inn av dn12117 » 30. september 2010 kl. 23.35

Hei Egil André.

Du har tydeligvis ikke funnet denne Peder i FT 1801 ettersom du ikke har funnet foreldre.

Ettersom du har eksakt fødseldata på han kunne det muligens vært lønnsomt å legge ut lenke til evt. kilde du har funnet den i.

Lever denne Peder i FT 1865? Har du prøvd å finne hans konfirmasjon? Om du har funnet fødselsdata i en vielse f.eks. kan det være at det er oppholdssted ved konfirmasjonen som er oppgitt der - det skjer fra tid til annen.

Jeg tror det er enklere å finne ut av dette om du gir "oss" utgangspunktet for opplysningene du kommer med her. Sier ikke at du "skal", men tror det ville vært lurt.

Selvfølgelig opptil deg :)
Lillian Kristiansen

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Legg inn av dn05604 » 1. oktober 2010 kl. 17.09

For det første er det ingen fødselsdato du har men en dåpsdato og han er ikke døpt i Jevnaker/Lunner (det er samme bok på den tiden, Lunner er annex under Jevnaker) og ikke døpt i Gran. Du har Simarud på han, vel da kan en tenke på Sørum i Akershus eller kanskje også Hurdal men har er ikke døpt i Hurdal. Hvor og når er han gift? Og som forrige innlegg, fra hvilken kilde har du 28/6-1795 og Simarud og Ballangrud?

dn25571

Legg inn av dn25571 » 1. oktober 2010 kl. 20.55

Først - Takk for raske svar! Jeg har fått oversendt via mail bilder av en utskrift av en side fra et slektsforskningsprogram som gir disse opplysningene. Dessverre må jeg innrømme at mailen som fulgte bildene – eller omvendt – har jeg av en eller annen grunn fått slettet. Peder Olsen skal ha vært gift med Marthe Halvorsdatter f. 1799, Simarud, Skrukkelia, Hurdal. Efter at jeg la ut spørsmålet har jeg i løpet av dagen i en av bygdebøkene fra Hurdal (II – 1958, s. 542) funnet Per Olsen Ballangrud g. m. Marte Halvorsdatter Simarud. De fikk sønnen Ola Persen i 1824 g.m. Inge Ulriksdatter Skjeggerud. Deres sønn igjen, Johan Sigvardt, er min morfar. Opplysningene i bygdeboken avviker noe fra opplysningene i utskriftene jeg har mottatt, bl.a. Peder/Per Ole/Ola og fødselsårsopplysninger.

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Legg inn av dn05604 » 2. oktober 2010 kl. 0.21

Ja ja, bygdebok og bygdebok. De KAN være hjelpsomme men inneholder mye feil, så også med Hurdalsboka. Det står der, Peer Olsen Ballangrud g. m. Marthe Halvorsdatter.
Hvor de har fått det fra er ukjent. Hvor du hadde den fødselsdaton på han fra lurer jeg fælt på. Har sjekket omtrent det som er av Peder Olsen på Jevnaker/lunner og der er ingen f. på Ballangrud. Han kan ha vært innom der og arbeidet.....men alderen ?
Ved ekteskapet er han oppgitt til 32, altså f. ca. 1793. Ved død i 1856 er han 66 år.Han blir ikke lett å identifisere. Vel, de to fikk 6 barn, 5 ble gift og en døde 5 år gammel.
Den eldste var far til Johan Sigvartdt 1865 (han hadde 6 søsken). Ser du har spørsmål i Hurdal også.

dn25571

Legg inn av dn25571 » 2. oktober 2010 kl. 23.24

Igjen, takk for det du har bidratt med og de tenker du gjør deg om bygdebokproblematikken m.m.
Som jeg nevnte har jeg foto av 4 dokumenter fra et slektprogram om Hurdal-slekten min. På disse står det felt for kildehenvisning, men dessverre er disse ikke utfylt. Hadde jeg funnet e-postadr. din under pm. skulle jeg sendt deg skjemaene slik at du kunnne sett hvordan de ser ut. Det hadde kanskje gitt deg et bedre info.-grunnlag enn det jeg skriver her.
Uannsett - takk,igjen. Jeg leter videre.

Svar

Gå tilbake til «Lunner»