Kari Tostensdtr ca 1790 g.m. Anders Albrechtsen f 1794 lysen
Moderator: MOD_Oppland
Kari Tostensdtr ca 1790 g.m. Anders Albrechtsen f 1794 lysen
Hei!
Anders Albrechtsen 31.8.1794 giftet seg med Kari Tostensdtr 26.9.1790, det står Lyseneie
på begge, har funnet flere Kari, men ikke som er i forbindelse med Lysen, kan noen hjelpe?
Vet noen hvor Putten ligger? er det ved Eidsbråten i Gran?
Hilsen Unni
Anders Albrechtsen 31.8.1794 giftet seg med Kari Tostensdtr 26.9.1790, det står Lyseneie
på begge, har funnet flere Kari, men ikke som er i forbindelse med Lysen, kan noen hjelpe?
Vet noen hvor Putten ligger? er det ved Eidsbråten i Gran?
Hilsen Unni
Re: Kari Tostensdtr ca 1790 g.m. Anders Albrechtsen f 1794 l
Dette er vel Kari:
Name: Kari Torstensen
Baptism/Christening Date: 26 Sep 1790
Baptism/Christening Place: , GRAN, OPLAND, NORWAY
Birth Date:
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Torsten Hansen
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name: Marthe Andersdr
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C42483-3
System Origin: Norway-EASy
Source Film Number: 125461
Reference Number:
Collection: Norway Baptisms, 1634-1927
Name: Kari Torstensen
Baptism/Christening Date: 26 Sep 1790
Baptism/Christening Place: , GRAN, OPLAND, NORWAY
Birth Date:
Birth Place:
Death Date:
Name Note:
Race:
Father's Name: Torsten Hansen
Father's Birthplace:
Father's Age:
Mother's Name: Marthe Andersdr
Mother's Birthplace:
Mother's Age:
Indexing Project (Batch) Number: C42483-3
System Origin: Norway-EASy
Source Film Number: 125461
Reference Number:
Collection: Norway Baptisms, 1634-1927
Fødselen nederst venstre side:
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 6 (1787-1824), Fødte og døpte 1790, side 64-65.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34
Det står vel Tingelsplads...annex??
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 6 (1787-1824), Fødte og døpte 1790, side 64-65.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34
Det står vel Tingelsplads...annex??
Hei!
Ja, jeg har hatt sett disse, men det står ikke noe om Lysen! Jeg er ikke kjent i området.
Tusen takk til deg, Lisbet! du har hjulpet meg mange ganger! Mvh Unni
Ja, jeg har hatt sett disse, men det står ikke noe om Lysen! Jeg er ikke kjent i området.
Tusen takk til deg, Lisbet! du har hjulpet meg mange ganger! Mvh Unni

- Else Berit Rustad
Det kan godt være den riktige Lisbeth har funnet til deg
At det står Lysen/Lyseneie ved vielsen, betyr jo ikke annet enn at de bodde der på den tiden de ble viet. Så det er nødvendigvis ingen sammenheng mellom dette gårdsnavnet og navnet på gården(e) de ble født.
Mvh
Else B.

At det står Lysen/Lyseneie ved vielsen, betyr jo ikke annet enn at de bodde der på den tiden de ble viet. Så det er nødvendigvis ingen sammenheng mellom dette gårdsnavnet og navnet på gården(e) de ble født.
Mvh
Else B.
jada, jeg har tenkt på det, de er jo i en alder hvor de ikke lenger er hjemme, men arbeider, som sagt er lokalkunnskap viktig her, jeg er helt uvitende, det er mange Kari med Far Tosten
og jeg kan jo ikke bare velge en, veldig fint å ha noen å vurdere med her, jeg takker for fine innspill Med solfylt hilsen fra Spania, her er 27 gr c
og jeg kan jo ikke bare velge en, veldig fint å ha noen å vurdere med her, jeg takker for fine innspill Med solfylt hilsen fra Spania, her er 27 gr c
Hei Unni.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Ekteviede 1820, side 422-423.
Vielse nr. 27 høyre side
Du må lære deg å lese teksten i kollonene - da ser du hvilket opplysninger du kan forvente å finne i hver enkelt av kollonene. Dette er i 1820 og da er det skjelden det står fødested - selvsagt ikke uten unntak som alt annet, men i dette tilfellet er det nok KUN adressen ved vielsen. (tror jeg da)
I så tidlige vielser finner man kun forlovere - ikke fedre. Har du funnet noen barn slik at du evt. kan se om det er slekt blandt faddere til barna? Har du funnet barn på disse så kan du også kanskje finne ut av det via "navneoppkalling fra besteforeldre.
Har du funnet dem i FT 1801?
Det er viktig med all den informasjon du har funnet når du ber om hjelp og flott om du legger inn lenker til de kirkebøkene du har funnet opplysninger i. Derfor la jeg inn vielsen.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Ekteviede 1820, side 422-423.
Vielse nr. 27 høyre side
Du må lære deg å lese teksten i kollonene - da ser du hvilket opplysninger du kan forvente å finne i hver enkelt av kollonene. Dette er i 1820 og da er det skjelden det står fødested - selvsagt ikke uten unntak som alt annet, men i dette tilfellet er det nok KUN adressen ved vielsen. (tror jeg da)
I så tidlige vielser finner man kun forlovere - ikke fedre. Har du funnet noen barn slik at du evt. kan se om det er slekt blandt faddere til barna? Har du funnet barn på disse så kan du også kanskje finne ut av det via "navneoppkalling fra besteforeldre.
Har du funnet dem i FT 1801?
Det er viktig med all den informasjon du har funnet når du ber om hjelp og flott om du legger inn lenker til de kirkebøkene du har funnet opplysninger i. Derfor la jeg inn vielsen.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Unni.
Ved et foreldresøk på FS finner jeg ihvertfall 3 døtre - da heter nr. 2 Marthe - det heter også moren til den Kari som er funnet.
1. KARI ANDERSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 16 APR 1829 Gran, Oppland, Norway
2. MARTHE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 04 JAN 1824 Gran, Oppland, Norway
3. KIERSTIE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 10 OCT 1819 Gran, Oppland, Norway
Ser ut til at Kiersti er født før ekteskap - muligens - om det er riktig ekteskap som er funnet.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Fødte og døpte 1819, side 118-119.
Tror det står uægte her etter oppholdsstedet Dåp nr. 14
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Fødte og døpte 1824, side 348-349.
Dåp nr. 14 Marthe
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 10 (1824-1842), Fødte og døpte 1829, side 119-120.
Kari nederst venstre side - skal vel være nr. 60
Ved et foreldresøk på FS finner jeg ihvertfall 3 døtre - da heter nr. 2 Marthe - det heter også moren til den Kari som er funnet.
1. KARI ANDERSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 16 APR 1829 Gran, Oppland, Norway
2. MARTHE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 04 JAN 1824 Gran, Oppland, Norway
3. KIERSTIE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 10 OCT 1819 Gran, Oppland, Norway
Ser ut til at Kiersti er født før ekteskap - muligens - om det er riktig ekteskap som er funnet.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Fødte og døpte 1819, side 118-119.
Tror det står uægte her etter oppholdsstedet Dåp nr. 14
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 9 (1815-1824), Fødte og døpte 1824, side 348-349.
Dåp nr. 14 Marthe
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 10 (1824-1842), Fødte og døpte 1829, side 119-120.
Kari nederst venstre side - skal vel være nr. 60
Lillian Kristiansen
Hei Unni.
Dette er Folketellingen 1801 som stemmer overens med dåpen Lisbeth har funnet. Den jenta som er 19 år på tellingen må være ei før ekteskapet til Tosten og Marte ettersom farsnavnet er et annet.
Jeg finner også ved et foreldresøk på FS flere barn - se om du finner en sammenheng med fødested - faddere på de andre barna. Du kan også finne konfirmasjonen på Kari for å se hvor hun bor da.
1. ANNE TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 28 JUN 1801 Gran, Oppland, Norway
2. CHRISTIANA TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 23 DEC 1792 Gran, Oppland, Norway
3. CHRISTEN TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 10 OCT 1784 Gran, Oppland, Norway
4. HANS TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 04 NOV 1798 Gran, Oppland, Norway
5. HANS TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 03 DEC 1786 Gran, Oppland, Norway
6. KARI TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 26 SEP 1790 Gran, Oppland, Norway
Jeg fant ingen andre Kari Tostensdatter/Torstensdatter i rett alder på FT 1801 som kunne passe, men jeg kan ha "misset" på det søket da
Dette er Folketellingen 1801 som stemmer overens med dåpen Lisbeth har funnet. Den jenta som er 19 år på tellingen må være ei før ekteskapet til Tosten og Marte ettersom farsnavnet er et annet.
Jeg finner også ved et foreldresøk på FS flere barn - se om du finner en sammenheng med fødested - faddere på de andre barna. Du kan også finne konfirmasjonen på Kari for å se hvor hun bor da.
1. ANNE TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 28 JUN 1801 Gran, Oppland, Norway
2. CHRISTIANA TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 23 DEC 1792 Gran, Oppland, Norway
3. CHRISTEN TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 10 OCT 1784 Gran, Oppland, Norway
4. HANS TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 04 NOV 1798 Gran, Oppland, Norway
5. HANS TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 03 DEC 1786 Gran, Oppland, Norway
6. KARI TORSTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 26 SEP 1790 Gran, Oppland, Norway
Jeg fant ingen andre Kari Tostensdatter/Torstensdatter i rett alder på FT 1801 som kunne passe, men jeg kan ha "misset" på det søket da

Lillian Kristiansen
Jeg er aldeles ikke så sikker på at Kari Tostensdatter døpt 31/8-1790 Næs kirke i Gran (nå Brandbu) f. på Nedre Alm ble gift med Anders Albebrectsen i 1820.
Hun er nok gift 1809 med Christian Larsen, Helmenbakken.
Hun er nok gift 1809 med Christian Larsen, Helmenbakken.
Denne jenta som er 19 år i 1801 er datter av Christen Olsen og Marthe Andersdatter i dennes 1. ekteskap.
Hei.
Ja, den eksisterer den vielsen, men her er vi vel like langt i det det ikke er noen alder og ALM er oppholdssted ved vielse - ikke nødvendigvis "fødested"
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 8 (1798-1811), Kronologisk liste 1809, side 223-224.
Første vielse venstre side
Ja, den eksisterer den vielsen, men her er vi vel like langt i det det ikke er noen alder og ALM er oppholdssted ved vielse - ikke nødvendigvis "fødested"
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 8 (1798-1811), Kronologisk liste 1809, side 223-224.
Første vielse venstre side
Lillian Kristiansen
Hei.
I FT 1801 står det at det er begges 1ste Ekteskap
Kildeinformasjon HANS - for det du legger ut av opplysninger - det er VIKTIG.
I FT 1801 står det at det er begges 1ste Ekteskap

Kildeinformasjon HANS - for det du legger ut av opplysninger - det er VIKTIG.
Lillian Kristiansen
Her er 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6421#ovre
Etter alder her skulle hun være født 1786 men det er ingen Kari Tostensdatter født mellom 1775 og 1790. Utenom denne i 1790 er det ei Kari i 1793 og ei Kari 1801 men hun er gift 1844. Mener bare at det ikke kan bevises at Kari Tostensdatter f. 1790 Nedre Alm ble gift 1820 med Anders Albrechtsen.
Etter alder her skulle hun være født 1786 men det er ingen Kari Tostensdatter født mellom 1775 og 1790. Utenom denne i 1790 er det ei Kari i 1793 og ei Kari 1801 men hun er gift 1844. Mener bare at det ikke kan bevises at Kari Tostensdatter f. 1790 Nedre Alm ble gift 1820 med Anders Albrechtsen.
Her er Marthe Andersdatters første ekteskap (han har vært gift 2 ganger før), nederst på høyre side. trol 30/11. g. 3/1-1782
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Har er dåpen til Marthe nr. 3 på venstre side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-183
Har er dåpen til Marthe nr. 3 på venstre side. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Hei!
Jeg ser i kveld at her har vært debatt! Takk for støtten Hans, jeg ønsker veldig ofte å få en evaluering på
mine egne funn, synes det er greit, slik at jeg ikke går meg vill i egne funn.
Takker så mye til dere begge!
Med hilsen fra Unni
Jeg ser i kveld at her har vært debatt! Takk for støtten Hans, jeg ønsker veldig ofte å få en evaluering på
mine egne funn, synes det er greit, slik at jeg ikke går meg vill i egne funn.
Takker så mye til dere begge!
Med hilsen fra Unni
Heisann,
Denne Kari Tostensdatter holdt jeg også på og lete etter opplysninger om for et års tid eller så tilbake.
Alle potensielle KT fra Gran viste seg å ikke kunne stemme. Jeg begynte å se litt mer rundt, og har vel en potensiell kandidat eller to fra Jevnaker. Fant også en mulig kandidat fra området ved Sperillen, som ikke er langt unna Eidsbråten egentlig, men hun viste seg også ikke å kunne stemme...
Finn S.
Denne Kari Tostensdatter holdt jeg også på og lete etter opplysninger om for et års tid eller så tilbake.
Alle potensielle KT fra Gran viste seg å ikke kunne stemme. Jeg begynte å se litt mer rundt, og har vel en potensiell kandidat eller to fra Jevnaker. Fant også en mulig kandidat fra området ved Sperillen, som ikke er langt unna Eidsbråten egentlig, men hun viste seg også ikke å kunne stemme...
Finn S.
Ja, dette er nok ikke så enkelt, jeg er i ferd med å samle alle nye opplysninger, og skal senere vurdere funn, Mvh Unni