Brannskadde kirkebøker i Kr. sund. Hva skjedde og når?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Brannskadde kirkebøker i Kr. sund. Hva skjedde og når?

Legg inn av Astrid Ryen » 1. september 2010 kl. 19.27

Alle vet at kirkebøkene for siste del av 1800-tallet og fremover på 1900-tallet er sterkt brannskadet.

Det er nærliggende å tro at kirkebøkene ble delvis ødelagt under den heftige bombingen av byen i slutten av april 1940. Men jeg mener husker min far sa at de ble brannskadet etter krigen.

Jeg spurte senest i fjor høst mine gamle skolevenninner i byen, men ingen vet.

Håper på svar fra dem som vet noe sikkert om det, f. eks. Tore Kristiansen.
Mvh Astrid

dn25459
Sted: VIGRA

Re: Brannskadde kirkebøker i Kr. sund. Hva skjedde og når?

Legg inn av dn25459 » 1. september 2010 kl. 20.14

For Kristiansund by finnes det ikke gards- og ættesoge. I tillegg ble mange av kirkebøkene fra byen ødelagt/skadet i brann etter 2. verdenskrig. Dette gjør at det kan være vanskelig å finne informasjon om slektsforhold her. Vi har imidlertid det lokalhistoriske arkivet til Einar Thurn Christensen som er til stor hjelp, og dessuten folketellinger, skifteprotokoller og andre kilder.

Biblioteket har også en del gards- og ættesoger fra Romsdal og enkelte fra Sunnmøre, Sør-Trøndelag og Oppland. Bygdebøker fra andre steder låner vi inn på fjernlån fra andre bibliotek i Norge, bare ta kontakt med oss hvis vi skal bestille noe for deg.
Publisert av Borghild Lien. Sist endret 11.12.2007

Dette skriv Kristiansund bibliotek. Kyrkjebøkene overlevde krigen - men ikkje så lenge.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. september 2010 kl. 23.43

Astrid, du finner det du leter etter i andre avsnitt på denne sida: Kristiansund, Ministerialbok nr. 572D04 (1903-1916), tittel- og registersider m.m. 0, uten sidenr og en kort forklaring om hva som skjedde med kirkebøkene finner du i innlegg 7 til Svein Warberg, Riksarkivet i dette emnet på Digitalarkivet.

På gamle SAT var det ei utstilling i trappeoppgangen noen år før de flytta der det var et bilde av hvordan kirkebøkene så ut da de kom til SAT og med ei forklaring om at statsarkivar Anders Todal sendte dem rett til NTH for mikrofilming. Man skjønte hvorfor da man så på bildet i hvilken forfatning de var i.
:) Tore

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 6. september 2010 kl. 21.10

Tusen takk til dere begge for god informasjon :)
Mvh Astrid

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. september 2010 kl. 21.57

Jeg trodde jeg hadde skannet forsidene fra avisene fra 1950, men jeg finner dem ikke igjen. Det var mye i avisene om denne brannen og at kirkebøkene brant opp var noe av det som det sto mest om i tida etterpå.

Det begynte å brenne i Sivilforsvarsbrakka og så spredte brannen seg til kommunebrakka ved siden av. Brakkene sto i Tollåsenga. I andre etasje på kommunebrakka var prestekontoret.

Selv om kirkebøkene ikke ble ødelagt ved brannene i 1940, kan vi vel si at dette var en konsekvens av krigen. Hadde ikke Kristiansund blitt bombet og brent, hadde ikke prestekontoret vært i ei brakke i 1950.

Arkivet til sorenskriveren for Nordmøre ble reddet i 1940 fordi sorenskriver Vaagland allerede 9. april 1940 begynte å pakke det ned og sendte det på landet; til Halsa for oppbevaring. Han beholdt bare de protokollene han brukte til daglig; og de brant opp da Kristiansund ble bombet i april/mai 1940.

Likeså brant arkivet til sosialkontoret opp. De ansatte forsøkte å redde det da huset kontoret var i begynte å brenne, men de tyske flyene skjøt med maskingevær i gatene slik at det var umulig å komme seg fram til kontoret. I følge en rapport fra sosialsjefen (forsorgsjefen) skapte dette betydelige problemer for kontoret den første tida etterpå, siden de ikke hadde oversikt over hvem som hadde fått støtte før brannen.

En liten ting til slutt. Det var synd at Riksarkivar Steinnes' planer om at kirkebøker fra perioden 1840-1880/1885 skulle innleveres i 1948 ble stanset. Se side 11 og 12 i Arkivmagasinet 01/2006
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»