anders Erichsen og Kari Larsdtr
Moderator: MOD_Hedmark
anders Erichsen og Kari Larsdtr
Søker foeldre til Anders og Kari.Anders er fdt ca 1740 Stange men finner han ikke i kirke bøkene,Kari skal være fdt ca 1733. De ble gift 19 nov 1762 Stange. Kan noen hjelpe meg er jeg veldig glad. Hilsen Unni Lillehovde.
Re: anders Erichsen og Kari Larsdtr
Fra hvilken kilde har du alder på dem?f. ca. 1740 og 1733
Hei Hans, kilden har jeg fra ett slekt hefte en har laget for mange år siden,desverre er denne dø,det er det jeg vet. Hilsen Unni
Du har feil dato for ekteskapet..er det Anders Halvorsen, dragon og Kari Christophersdatter du mener? Gift 28/10-1762. Det er f. Kari Christophersdatter 1727 og 1732. Hun i 1732 døde 15 dager gammel. Da er det en igjen, hun i 1727. MEN: Det betyr ikke at det er hun som giftet seg i 1762 fordi der er også ei som gifter seg i 1765 og 1770. Hun kan ha kommet utenfra så å identifisere Kari er nok ganske umulig. siden det ikke er oppgitt fødested eller alder ved ekteskap. Anders Halvorsen er like problematisk, f. 1732, 1735, 1738 og 1744. Dette slektsheftet ditt gir nok ingen referanser til kilder.
Hei igjen Hans, jeg skal lete litt mere i morgen,så jeg kommer tilbake da. Jeg har faktisk funnet barn av Anders Erichsen og Kari Larsdtr i kirkebøkene Stange, jeg legger dette ut i morgen hvis dette kan være til hjelp. Ha en god kveld. Hilsen Unni
Jeg overså nok din overskrift Anders Erichsen og Kari Larsdatter. De ble gift 25/3-1763 ikke den datoen du har. Det blir litt forvirrende når det spørres og datoer ikke stemmer.
Hvis dette er rette paret så er dette barna:
Peder, 1763, Eli 1765, Anne 1767, Ole 1768, Eli 1772, Ole 1774, Eli 1774 og Anne 1776.
Alle disse barna er f. på garden Ottestad. Da er det en stor mulighet at moren, Kari Larsdatter er f. 1731 på Ottestad med foreldre Lars Olsen og Eli Peersdatter. Når det gjelder Anders Erichsen er det vel 2 muligheter (hvis han er fra Stange da) f. 1726 på Bjørsrud eller 1734 på Raae. Disse to har ingen mor ved navn Anne men Marthe og Maren. Da er det uvisst hvem Anders Erichsen er.
Hvis dette er rette paret så er dette barna:
Peder, 1763, Eli 1765, Anne 1767, Ole 1768, Eli 1772, Ole 1774, Eli 1774 og Anne 1776.
Alle disse barna er f. på garden Ottestad. Da er det en stor mulighet at moren, Kari Larsdatter er f. 1731 på Ottestad med foreldre Lars Olsen og Eli Peersdatter. Når det gjelder Anders Erichsen er det vel 2 muligheter (hvis han er fra Stange da) f. 1726 på Bjørsrud eller 1734 på Raae. Disse to har ingen mor ved navn Anne men Marthe og Maren. Da er det uvisst hvem Anders Erichsen er.
Hei Hans, ja dette er nok rette paret. Det stemmer med noen av barna jeg har,så tusen takk for hjelpa. Hilsen Unni