Christen Pedersen og Kirsti Pedersdtr. i Hemnes?
Moderator: MOD_Nordland
Christen Pedersen og Kirsti Pedersdtr. i Hemnes?
Dette er et skudd i natten!!
Anne Margrethe Christensdtr. (f. 21. febr. 1822 i Vassdal, Bardal) hadde ved dåpen flg. to foreldre: Christen Pedersen og Kirsti Pedersdtr. Anne Margrethe var døpt i Hemnes (mener jeg det står) 3. mai 1822.
Jeg har undersøkt i Nesna fra 1815 til 1824 uten å finne dem gift der - heller ikke barn født i "nærmeste omkrets i tid". At hun var døpt i Hemnes, fikk meg til å tro at de kunne komme fra Hemnes, men jeg har også undersøkt det samme i Hemnes uten å finne dem gift eller ha fått barn.
Er det noen som kjenner til Christen Pedersen og Kirsti Pedersdtr. - født like før århundreskiftet???
Hermod Moursund
Anne Margrethe Christensdtr. (f. 21. febr. 1822 i Vassdal, Bardal) hadde ved dåpen flg. to foreldre: Christen Pedersen og Kirsti Pedersdtr. Anne Margrethe var døpt i Hemnes (mener jeg det står) 3. mai 1822.
Jeg har undersøkt i Nesna fra 1815 til 1824 uten å finne dem gift der - heller ikke barn født i "nærmeste omkrets i tid". At hun var døpt i Hemnes, fikk meg til å tro at de kunne komme fra Hemnes, men jeg har også undersøkt det samme i Hemnes uten å finne dem gift eller ha fått barn.
Er det noen som kjenner til Christen Pedersen og Kirsti Pedersdtr. - født like før århundreskiftet???
Hermod Moursund
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Re: Christen Pedersen og Kirsti Pedersdtr. i Hemnes?
Det kan lønne seg å legge ut lenke til dåpen, det kan gi spor å gå etter. I dette tilfellet er første fadder Peder Hind far til Kirsti. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Ved søk i FT 1801 finner vi henne som Kirsten Pedersdatter http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 7662#nedre
Peder Hind Eriksen finner vi på Lille Bjerka gnr 149 i Hemnes. Bruker nr 6. http://caolsson.wiki.zoho.com/149-Lille ... 0000024007 Etter Kirsti/Kirstens navn står det Glein, dette er gårder i Dønna. Så kanskje det må letes der etter flere barn osv
Når det gjelder Christen Pedersen så er det han som antagelig er fra/arbeidet i Bardal. Det er jo ikke sikkert de var gift? Kirkeboka sier ingenting om det var ekte/uekte.
To kandidater til Christen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 14399#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 18783#ovre
Ved søk i FT 1801 finner vi henne som Kirsten Pedersdatter http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 7662#nedre
Peder Hind Eriksen finner vi på Lille Bjerka gnr 149 i Hemnes. Bruker nr 6. http://caolsson.wiki.zoho.com/149-Lille ... 0000024007 Etter Kirsti/Kirstens navn står det Glein, dette er gårder i Dønna. Så kanskje det må letes der etter flere barn osv
Når det gjelder Christen Pedersen så er det han som antagelig er fra/arbeidet i Bardal. Det er jo ikke sikkert de var gift? Kirkeboka sier ingenting om det var ekte/uekte.
To kandidater til Christen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 14399#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 18783#ovre
- Geir Tverå
- Sted: TRONDHEIM
I 1829 er det et skifte på Ekeren i Nesna etter Mattias Olsen. I skiftet nevnes søskenbarnet Marta Andersdatter, Lervigaa (død) med sønnen Christen Pedersen, Wasdahl. Marta skal i følge skiftet ha vært gift med Peder Pedersen.
Dette må være den Christen Pedersen som vi finner som tjener, 12 år i 1801, boende hos søskenbarnet Lars Jørgensen og sin tante Ingeborg Andersdatter på Engen (som også er nevnt i det samme skiftet.
Marta Andersdatter må da ha vært datter av Anders Olsen og Else Margrete Larsdatter på Stupforsmoen i Rana, født ca 1754.
Men hvilken Peder Pedersen hun skal ha vært gift med, har jeg ikke fått klarhet i.
Hvilken Kirsten Pedersdatter det er Christen får barn med i 1822, kan jeg foreløpig ikke si. Når det gjelder Kirsten Hind Pedersdatter fra Lillebjerka, så var hun i 1831 gift på Glein i Dønna med Hans Klæboe.
Dette må være den Christen Pedersen som vi finner som tjener, 12 år i 1801, boende hos søskenbarnet Lars Jørgensen og sin tante Ingeborg Andersdatter på Engen (som også er nevnt i det samme skiftet.
Marta Andersdatter må da ha vært datter av Anders Olsen og Else Margrete Larsdatter på Stupforsmoen i Rana, født ca 1754.
Men hvilken Peder Pedersen hun skal ha vært gift med, har jeg ikke fått klarhet i.
Hvilken Kirsten Pedersdatter det er Christen får barn med i 1822, kan jeg foreløpig ikke si. Når det gjelder Kirsten Hind Pedersdatter fra Lillebjerka, så var hun i 1831 gift på Glein i Dønna med Hans Klæboe.
Beklager, har influensa og ikke vært oppe for å se. Ville bare takke for svarene. Må se på svarene i mer konsentrert form. Takk igjen, Eva og Geir.
- Geir Tverå
God bedring
Peder Pedersen fra Enge i Bardal og Marta Andersdatter Eiteråstrand ble viet i Hemnes 20.11.1785. Jeg finner det sannsynlig at han var sønn av Anna Josephsdatter og Peder Christensen (skifte på Enge i 1790). Det vil bety at søstrene Ingeborg og Marta var gift med brødrene Jørgen og Peder.

Peder Pedersen fra Enge i Bardal og Marta Andersdatter Eiteråstrand ble viet i Hemnes 20.11.1785. Jeg finner det sannsynlig at han var sønn av Anna Josephsdatter og Peder Christensen (skifte på Enge i 1790). Det vil bety at søstrene Ingeborg og Marta var gift med brødrene Jørgen og Peder.
Flott, Geir. Jeg er ganske imponert over din resonneringsevne. Her har det vært uhyre lett å gå seg inn i villniss.
Dette er da riktig! Går da ut fra at Marta Andersdtr. (f. 1754), boende i Leirvika og gift med Peder Pedersen fra Enge i Bardal, er datter av Anders Olsen (1698-1779) fra Langfjell i Rana og Else Margrethe Larsdtr. (1713-79) fra Vedå i Leirvik.
Du nevner Peder Christensen og Anna Josefsdtr. som foreldre til Peder Pedersen. Har du mer data på dem?
Uansett tusen hjertelig takk for at du har ledet meg inn i riktig spor.
Hermod
Dette er da riktig! Går da ut fra at Marta Andersdtr. (f. 1754), boende i Leirvika og gift med Peder Pedersen fra Enge i Bardal, er datter av Anders Olsen (1698-1779) fra Langfjell i Rana og Else Margrethe Larsdtr. (1713-79) fra Vedå i Leirvik.
Du nevner Peder Christensen og Anna Josefsdtr. som foreldre til Peder Pedersen. Har du mer data på dem?
Uansett tusen hjertelig takk for at du har ledet meg inn i riktig spor.
Hermod
- Geir Tverå
At Marta er født i 1755 på Stupforsmoen, og er datter av Anders Olsen og Else Margrethe Larsdatter, er jeg helt sikker på. Når det gjelder Anders Olsen, er jeg ikke så sikker på at han var fra Langfjellet. Forfatteren av Mo Prestegjeld Gardshistorie antyder at han er den Anders Olsen vi finner i Langfjellet i 1701, 3 år gammel. Forfatteren har imidlertid gjort den samme koblingen når det gjelder Anders Olsen, bruker i Eiteråga fra 1723. Han har altså plassert Anders Olsen Langfjellet to steder på samme tid, og hvis dette skulle stemme måtte Anders Olsen ikke bare ha vært bigamist, han må også ha dødd to ganger!
I følge skiftet i 1740 etter Ole Ørjansen, Langfjellet, var sønnen Anders i Eiteråga. Dette bekreftes også av andre skifter, samt fadderne til Anders i Eiteråga sine barn.
Anders Olsen (bruker på bl.a. Neverneset og Stupforsmoen) og Else M. Larsdatter fikk som holdsfolk plassen Stranda, trolig identisk med det som også er kalt Elvestranden/Eiteråstranden, og døde der i 1778, 78 år gammel. Han kan være født i 1701/02 og ikke kommet med i 1701-manntallet.
Når det gjelder foreldrene til Peder Pedersen, har jeg så langt ikke funnet flere opplysninger. Jeg har brukt tiden på problemstillingen ovenfor.
I følge skiftet i 1740 etter Ole Ørjansen, Langfjellet, var sønnen Anders i Eiteråga. Dette bekreftes også av andre skifter, samt fadderne til Anders i Eiteråga sine barn.
Anders Olsen (bruker på bl.a. Neverneset og Stupforsmoen) og Else M. Larsdatter fikk som holdsfolk plassen Stranda, trolig identisk med det som også er kalt Elvestranden/Eiteråstranden, og døde der i 1778, 78 år gammel. Han kan være født i 1701/02 og ikke kommet med i 1701-manntallet.
Når det gjelder foreldrene til Peder Pedersen, har jeg så langt ikke funnet flere opplysninger. Jeg har brukt tiden på problemstillingen ovenfor.
Takk igjen, Geir.
Jeg forstår ikke dette helt. Mener du at denne Anders Olsen ikke var sønn av Ole Ørjansen og Berit Andersdtr.? For Ole Ørjansen var jo fra Langfjellet? Eller har jeg misforstått?
Hermod
Jeg forstår ikke dette helt. Mener du at denne Anders Olsen ikke var sønn av Ole Ørjansen og Berit Andersdtr.? For Ole Ørjansen var jo fra Langfjellet? Eller har jeg misforstått?
Hermod
- Geir Tverå
Det jeg mener er at Anders Olsen, Stupforsmoen, ikke kan ha vært sønn av Ole Ørjansen på Langfjellet.
Det var Anders Olsen, Eiteråga, som var sønn av Ole Ørjansen i Langfjellet.
Forfatteren av Mo Prestegjeld Gardshistorie gir derimot begge personene samme opphav, en sammenblanding som forfatteren neppe kan ha vært oppmerksom på da han skrev det han skrev.
Det var Anders Olsen, Eiteråga, som var sønn av Ole Ørjansen i Langfjellet.
Forfatteren av Mo Prestegjeld Gardshistorie gir derimot begge personene samme opphav, en sammenblanding som forfatteren neppe kan ha vært oppmerksom på da han skrev det han skrev.
Da er vi enige.
Anders' kone Else Margrethe Larsdtr. var jo som du har sagt fra Vedå i Hemnes, og på nettet er jo noe av Hemnes bygdebok lagt ut. Der er Lars Nilsen (1678-1730) og Marithe Hansdtr. (1680-1749) foreldre.
Ser også av kirkebok for Nesna at Anders' og Else Margrethes barnebarn Christen Pedersen, som vi har nevnt foran, var født i 1787 av foreldre Peder Pedersen Engen og Marta Andersdtr. Men årstallet er altså 1787. Vi har altså Martas fødselsår - 1755, men Peder Pedersen har jeg ikke. Er det noen som har når han levde?
Anders' kone Else Margrethe Larsdtr. var jo som du har sagt fra Vedå i Hemnes, og på nettet er jo noe av Hemnes bygdebok lagt ut. Der er Lars Nilsen (1678-1730) og Marithe Hansdtr. (1680-1749) foreldre.
Ser også av kirkebok for Nesna at Anders' og Else Margrethes barnebarn Christen Pedersen, som vi har nevnt foran, var født i 1787 av foreldre Peder Pedersen Engen og Marta Andersdtr. Men årstallet er altså 1787. Vi har altså Martas fødselsår - 1755, men Peder Pedersen har jeg ikke. Er det noen som har når han levde?
I tillegg finner jeg Peder Christensen Engen død 6. okt. 1789 - 67 år. Da var han født 1722 og døde altaå 1789. Da var det det skiftet du, Geir, henviste til litt tidligere her.
Nei, dette var vanskelig. Nå har jeg saumfart kirkebøkene fra 1810 til 1825 uten å finne verken Christen Pedersen (f. 1787) eller Kirsti Pedersdtr. gift eller født andre barn enn Anne Margrethe Christensdtr. i 1822.
Var de gift, tro, eller var dette et uekte barn? Hvor har de gjort av seg?
Hermod
Var de gift, tro, eller var dette et uekte barn? Hvor har de gjort av seg?
Hermod
- Eva Helene Erntsen
Det finnes en Christen Pedersen i FT 1865 og 1875 som KAN være en kandidat. Alder stemmer ikke helt, men det gjør det heller ikke mellom de to FT. Det er jo vanlig at alder varierer. Kanskje verdt å sjekke ut?
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 2943#nedre
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =363#nedre
Vokste Anne Margrethe opp?
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 2943#nedre
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =363#nedre
Vokste Anne Margrethe opp?
Hermod! Du har skrevet i et innlegg: "Dette er da riktig! Går da ut fra at Marta Andersdtr. (f. 1754), boende i Leirvika og gift med Peder Pedersen fra Enge i Bardal, er datter av Anders Olsen (1698-1779) fra Langfjell i Rana og Else Margrethe Larsdtr. (1713-79) fra Vedå i Leirvik". Hvor er "Leirvika"? Er det i Hemnes? Har saumfart Hemnes bygdebok vedrørende gården Leirvik, men har ikke funnet familien her! Er Leirvik i en annen kommune?
Mvh Geir
Mvh Geir
- Eva Helene Erntsen
Sjekket konfirmasjonen til Ane Margrethe, der står moren som Jacobsdatter! Kan hun være ført med feil navn i dåpen? nr 6
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168
- Eva Helene Erntsen
Kan ikke riktig slippe at Peder Hind er fadder til Ane Margrethe, de andre fadderne er fra Bardal. Peder Hinds kone Ragnhild Jacobsdatter har en søster som heter Kierstina Jacobsdatter f 1789 og som kom til Bardalsøya iflg bygdebok for Hemnes. Kan hun være en kandidat?
Jacob Jacobsøn er bruker nr 5 i Oppigarden Lille Bjerka. http://caolsson.wiki.zoho.com/149-Lille ... 0000024007
Jacob Jacobsøn er bruker nr 5 i Oppigarden Lille Bjerka. http://caolsson.wiki.zoho.com/149-Lille ... 0000024007
- Eva Helene Erntsen
Christen Pedersen og Kierstina Jacobsdatter gifte!!! nr 13 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-245
Tusen hjertelig takk, Eva Helene!!
Det eneste jeg kan si nå: Nå er jeg forvirret på et høyere nivå! Dette må vi tenke mer på!
Det eneste jeg kan si nå: Nå er jeg forvirret på et høyere nivå! Dette må vi tenke mer på!
- Geir Tverå
Til Geir Bjernes: Else Margrethe Larsdatter var fra garden Vedåga. Vedåga er nabogarden til garden Leirvika. Vika som begge gardene ligger i, heter Leirvika. Veien fra disse gardene og til Bardal, som den gangen lå i Nesna, er veldig kort.
Til Eva: Det later til at du har løst saken vedrørende Kirsten. Feilskrift i kirkeboka er ikke det første man tenker på, men det har jo skjedd fra tid til annen.
Mvh
Geir
Til Eva: Det later til at du har løst saken vedrørende Kirsten. Feilskrift i kirkeboka er ikke det første man tenker på, men det har jo skjedd fra tid til annen.
Mvh
Geir
Jeg skulle akkurat til å skrive det samme etter å ha undersøkt Evas resultateter nærmere. Gratulerer, Eva Helene!
- Eva Helene Erntsen
Det gjelder å ikke gi seg, vet du. Men nå ble det flere generasjoner bakover for Kierstina.
Tok et lite søk på FS og fant noen barn som kan være verdt å sjekke opp, kan være søsken til Anne Margrethe.
1. Petrina CHRISTENSDATTER - Vital Records Index - Norway
Gender: F Birth/Christening: 12 Oct 1823 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
2. Helena Kirstine CHRISTENSDATTER - Vital Records Index - Norway
Gender: F Birth/Christening: 02 Feb 1826 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
3. CHRISTENSEN - Vital Records Index - Norway
Gender: M Birth/Christening: 26 Oct 1833 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
4. Jacobina CHRISTENSDATTER - Vital Records Index - Norway
Gender: F Birth/Christening: 10 Aug 1827 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
5. Hans Andreas CHRISTENSEN - Vital Records Index - Norway
Gender: M Birth/Christening: 15 May 1830 Nesna, Nordland, Norway
Tok et lite søk på FS og fant noen barn som kan være verdt å sjekke opp, kan være søsken til Anne Margrethe.
1. Petrina CHRISTENSDATTER - Vital Records Index - Norway
Gender: F Birth/Christening: 12 Oct 1823 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
2. Helena Kirstine CHRISTENSDATTER - Vital Records Index - Norway
Gender: F Birth/Christening: 02 Feb 1826 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
3. CHRISTENSEN - Vital Records Index - Norway
Gender: M Birth/Christening: 26 Oct 1833 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
4. Jacobina CHRISTENSDATTER - Vital Records Index - Norway
Gender: F Birth/Christening: 10 Aug 1827 Nesna, Nordland, Norway [Remove]
5. Hans Andreas CHRISTENSEN - Vital Records Index - Norway
Gender: M Birth/Christening: 15 May 1830 Nesna, Nordland, Norway
Flott. Jeg har faktisk allerede bladd meg gjennom kirkeboka og kommet fram til alle unntatt den i 1833.
Jeg har også funnet Christen Pedersen død som holdsmand ihjelfrosset 27. des. 1859. Han var jo 72 år, men presten har skrevet at han var 60, men det er jo samme person. Kirstine Jacobsdtr. fant jeg død 13. sept. 1861 som holdsenke.
Problemet for meg nå er Christen Pedersens foreldre som jo skal være Peder Pedersen Engen og Marta Andersdtr. (f. 1755) fra Stupforsmoen. Finner dem ikke i FT 1801.
Takk igjen, Eva Helene!!!!
Hermod
Jeg har også funnet Christen Pedersen død som holdsmand ihjelfrosset 27. des. 1859. Han var jo 72 år, men presten har skrevet at han var 60, men det er jo samme person. Kirstine Jacobsdtr. fant jeg død 13. sept. 1861 som holdsenke.
Problemet for meg nå er Christen Pedersens foreldre som jo skal være Peder Pedersen Engen og Marta Andersdtr. (f. 1755) fra Stupforsmoen. Finner dem ikke i FT 1801.
Takk igjen, Eva Helene!!!!
Hermod
-
- Sted: STJØRDAL
Du spør etter Peder Pedersen Engen. I 1790 var det skifte i Enge i Nesna etter Peder Christensen, og kona var Anna Josephsdatter. Barna var:
1)Jørgen Pederssen som var på arvetomten og gift
2)Peder Pedersen som var sønn på gården
3)Berethe Pedersdatter som var i tjeneste hos prost Bernhof i Nesna
4)Dorthe Pedersdatter som var i tjeneste hos Jacob Pedersen i Randalen
Anne Josephsdatter var ikke mor til Peder, for i 1767 finner jeg at det var skifte etter Peder Christensens første kone Kirsten Pedersdatter i Engen. Noen av de samme barna nevnes da: Jørgen 28 år, Peder 18 år, Christen 12 år(ikke nevnt i 1790), Beretje 14 år, Dorthe 5 år.
Det kan også være den samme Peder Christensen som nevnes som sønn til Christen Nilsen Enge ved dennes skifte i 1751, og denne Christen hadde også en datter Marith Christensdatter som var gift med Christopher Christophersen Høyjord . I 1741 er den samme Peder Christensen nevnt som sønn av Dorthe Jørgensdatter ved dennes skifte i Enga i Bardal. Da nevnes også datter(Peders søster)Marthe som kanskje var den samme som Marithe i 1751.
Er sjelden jeg ser på slekt på Helgeland for tiden, og derfor svarer jeg på denne så lenge etter at det ble tatt opp. Holder på på andre kanter av landet.
1)Jørgen Pederssen som var på arvetomten og gift
2)Peder Pedersen som var sønn på gården
3)Berethe Pedersdatter som var i tjeneste hos prost Bernhof i Nesna
4)Dorthe Pedersdatter som var i tjeneste hos Jacob Pedersen i Randalen
Anne Josephsdatter var ikke mor til Peder, for i 1767 finner jeg at det var skifte etter Peder Christensens første kone Kirsten Pedersdatter i Engen. Noen av de samme barna nevnes da: Jørgen 28 år, Peder 18 år, Christen 12 år(ikke nevnt i 1790), Beretje 14 år, Dorthe 5 år.
Det kan også være den samme Peder Christensen som nevnes som sønn til Christen Nilsen Enge ved dennes skifte i 1751, og denne Christen hadde også en datter Marith Christensdatter som var gift med Christopher Christophersen Høyjord . I 1741 er den samme Peder Christensen nevnt som sønn av Dorthe Jørgensdatter ved dennes skifte i Enga i Bardal. Da nevnes også datter(Peders søster)Marthe som kanskje var den samme som Marithe i 1751.
Er sjelden jeg ser på slekt på Helgeland for tiden, og derfor svarer jeg på denne så lenge etter at det ble tatt opp. Holder på på andre kanter av landet.
-
Kildene var selvfølgelig de "uunnværlige" skiftene av Svein Edvardsen 1686-1780 og 1780-1810 for Nesna.
Tusen, tusen takk, Anne Lise, for god hjelp.
Hermod
Hermod
-
Det er bare moro å være til hjelp. Skal bli flinkere til å kikke innom Slektsforumet og det som etterlyses for Helgeland, selv om jeg ellers holder på med skifter i Frosta/Åsen i Trøndelag.
-
Bare hyggelig å kunne hjelpe. Her er lenke til skiftet etter Peder Christophersen i Enge hvor registreringen startet 23.11.1789. Skiftet ble sluttet 25.07.1790. Det starter nederst på siden til venstre, og sønnen Peder som holdt til på enge står på ca 12.linje øverst på høyre side.
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/2 ... ull&mode=0
Takk.
Du har vel ikke i dine papirer hvor Peder Christensen Enges kone Kirsten Pedersdtr. (+ 1767) kom fra? Takk igjen.
Hermod
Du har vel ikke i dine papirer hvor Peder Christensen Enges kone Kirsten Pedersdtr. (+ 1767) kom fra? Takk igjen.
Hermod