Dødsårsak: ”den engelske Syge”
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Dødsårsak: ”den engelske Syge”
Det dreier seg om en ni måneder gammel baby som døde i 1878. Kan man dø av rakitt? Eller er det en annen sykdom som menes?
- Paul Johan Hals
Re: Dødsårsak: ”den engelske Syge”
Klipp fra en artikkel på denne nettsiden:
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/kalsium
"Tegn på kalsiummangel
Kalsiummangel sees i sammenheng med samtidig mangel av vitamin D, som fungerer som en hjelpende hånd for opptaket av kalsium fra tarmen. ”Osteoporose” (benskjørhet) er en kjent konsekvens av kalsiummangel. På 1600- tallet ble kalsium- og vitamin D mangel kjent som sykdommen ”Rakitis” eller ”engelske syken”, og rammet fremst barn som fikk et deformert og skjørt skjelett. Andre konsekvenser av et for lavt inntak, er muskelkramper, søvnvansker, nervøsitet, høyt blodtrykk, hud- og hårproblemer, blødende tannkjøtt, karies, armer og bein som dovner/stikker, allergier og menstruasjonssmerter."
Om ikke sykdommen i seg selv var/er dødelig, kan nok følgene av den være det.
Mvh Paul (Som absolutt ikke er lege)
https://www.tn.no/drivkraft/artikler/kalsium
"Tegn på kalsiummangel
Kalsiummangel sees i sammenheng med samtidig mangel av vitamin D, som fungerer som en hjelpende hånd for opptaket av kalsium fra tarmen. ”Osteoporose” (benskjørhet) er en kjent konsekvens av kalsiummangel. På 1600- tallet ble kalsium- og vitamin D mangel kjent som sykdommen ”Rakitis” eller ”engelske syken”, og rammet fremst barn som fikk et deformert og skjørt skjelett. Andre konsekvenser av et for lavt inntak, er muskelkramper, søvnvansker, nervøsitet, høyt blodtrykk, hud- og hårproblemer, blødende tannkjøtt, karies, armer og bein som dovner/stikker, allergier og menstruasjonssmerter."
Om ikke sykdommen i seg selv var/er dødelig, kan nok følgene av den være det.
Mvh Paul (Som absolutt ikke er lege)

Hilde Norrgrén skrev:Eller er det en annen sykdom som menes?
Jeg synes at det er høyst sannsynlig "congenital syphilis."
Hvis du google "English Disease", kan du finner ut mer om congenital syphils.
mvh Kristine
I mitt leksikon fra 1960-tallet står engelsk syke = rakitis. Jeg slo også opp i ei litt eldre medisinsk bok på Engelsk syke og der står: Se Rakitt.
Takk for svar, alle sammen.
Jeg fant litt mer informasjon på nettsiden "Rudy's List of Archaic Medical Terms" (www.antiquusmorbus.com/English/EnglishR.htm)
(http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/rakitt-engelsk-syke-13248.html)
Så rakitt var en mye verre sykdom enn jeg ante. Veldig trist.
Sykdommen kaltes engelsk syke fordi den i en periode var svært utbredt i England:
Jeg har lest en gang at syfilis ble kalt "den engelske syken" eller "den franske syken" av franskmennene og engelskmennene henholdsvis under Napoleonskrigene. Men i Norge ser det ut til at "engelsk syke" betyr rakitt.

Rachitis / Rhachitis
The rickets. The English disease. A disease known by a large head, prominent forehead, protruded sternum, flattened ribs, big belly, and emaciated limbs, with great debility. It is usually confined in its attack between the two periods of nine months and two years of age, seldom appearing sooner than the former, or showing itself for the first time, after the latter period. The muscles become flaccid, the head enlarges, the carotids are distended, the limbs waste away, and their epiphyses increase in bulk. The bones and spine of the back are variously distorted; disinclination to muscular exertion follows; the abdomen swells and grows hard; the stools are frequent and loose; a slow fever succeeds, with cough and difficulty of respiration; atrophy is confirmed, and death ensues. Frequently it happens that nature restores the general health, and leaves the limbs distorted. [Hooper1829].
Properly, inflammation of the spine, but usually applied to the disease commonly known as rickets. [Thomas1875].
(http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/rakitt-engelsk-syke-13248.html)
Så rakitt var en mye verre sykdom enn jeg ante. Veldig trist.

Sykdommen kaltes engelsk syke fordi den i en periode var svært utbredt i England:
Betegnelsen engelsk syke skriver seg fra tiden rundt 1900-tallet da tilstanden opptrådte i stort antall (endemisk) i større byer i England.
Jeg har lest en gang at syfilis ble kalt "den engelske syken" eller "den franske syken" av franskmennene og engelskmennene henholdsvis under Napoleonskrigene. Men i Norge ser det ut til at "engelsk syke" betyr rakitt.