Johannes Joensen Spel og Ingebor Pedersdatter
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
- Kolbjørn Harald Blix
- Sted: ANDENES
- Kontakt:
Johannes Joensen Spel og Ingebor Pedersdatter
Har via http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56 funnet at Johannes Joensen Spel og Ingebor Pedersdatter er mine 4. tippoldeforeldre via deres sønn, Peder Johannessen.
Hvem var forledrene til Johannes Joensen Spel? Var det Joen Mortensen Spel som døde i 1758?
Mvh Kolbjørn Blix Dahle
Hvem var forledrene til Johannes Joensen Spel? Var det Joen Mortensen Spel som døde i 1758?
Mvh Kolbjørn Blix Dahle
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Johannes Joensen Spel og Ingebor Pedersdatter
Johannes Spel og Ingeborg Pedersdatter Ophuus ble viet 5/6-1775, se nr 15:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Ekteviede 1774-1776, side 4.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Jeg lurer på hvor de var i 1801? Jeg finner ikke Peder Johannessen heller. Dro de kanskje fra Røros før 1801?
Dermed vet jeg ikke hvor gamle de var i 1801.
Jeg vil anta at Johannes Jonsen Spel kunne være sønn av Jon Mortensen som du nevner. Jon Mortensen Spel ble gift med Ingeborg Fastesdatter i 1733. En sønn Johannes ble døpt samme år. Men sikker er jeg ikke på at det ham du søker.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Ekteviede 1774-1776, side 4.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Jeg lurer på hvor de var i 1801? Jeg finner ikke Peder Johannessen heller. Dro de kanskje fra Røros før 1801?
Dermed vet jeg ikke hvor gamle de var i 1801.
Jeg vil anta at Johannes Jonsen Spel kunne være sønn av Jon Mortensen som du nevner. Jon Mortensen Spel ble gift med Ingeborg Fastesdatter i 1733. En sønn Johannes ble døpt samme år. Men sikker er jeg ikke på at det ham du søker.
-
Her er en del informasjon om Jon Mortensen Spel og hans aner i et tema på Digitalarkivet:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker
Ingeborg Pedersdatter Ophuus tror jeg neppe er født i Røros.
Mitt spørsmål til deg er:
HVOR BLE DET AV PEDER JOHANNESSEN SPEL?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker
Ingeborg Pedersdatter Ophuus tror jeg neppe er født i Røros.
Mitt spørsmål til deg er:
HVOR BLE DET AV PEDER JOHANNESSEN SPEL?
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Han dro til Lødingen i Nordland hvor han til slutt ble kjent under navnet Peder Lind og Peder Løding. Jeg fanft han etter å ha BESTEMT meg for å finne ut hvor Gjert Andreas Løding, min tipptippoldefar var født. Da fant jeg han i Kvæfjord hvor han ble født i 1810 av Peder Lind og Berret Andersdatter. De viste seg å være Peder Johannessen og Berrit Andersdatter Gulikstad, fra Røros begge to.
Han hadde flyttet til Lødingen i Nordland som 13-åring, men returnert til Røros hvor han ble gift med Berrit i 1802. Referanser står i web'en vår.
Se her for slektslinje med referanser. http://www.dahlenett.org/phpgedview/rel ... owspouse=1
Mvh Kolbjørn
Han hadde flyttet til Lødingen i Nordland som 13-åring, men returnert til Røros hvor han ble gift med Berrit i 1802. Referanser står i web'en vår.
Se her for slektslinje med referanser. http://www.dahlenett.org/phpgedview/rel ... owspouse=1
Mvh Kolbjørn
-
Dette var interessant! Da er alt dokumentert til og med Peder Johannessens dåp i 1778.
Det er egentlig to mulige kandidater for Johannes Jonsen Spell. Den ene er Jon Mortensen Spels uekte sønn Johannes født 19/12-1731, nr 85:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1732, side 31.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Moras navn er ikke nevnt, men jeg tror hun må være Ingeborg Fastesdatter som han etterpå giftet seg med. Fadderen Michel Fastesen tror jeg må være hennes bror.
Den andre er Anne Eriksdatter Spels uekte sønn Johannes født 15/4, døpt 19/4-1733, nr 33 her:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1733, side 33.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31
Faren er utlagt som John Olsen Støresmo (må være fra Støren).
Jeg må tenke litt på dette videre.
Det er egentlig to mulige kandidater for Johannes Jonsen Spell. Den ene er Jon Mortensen Spels uekte sønn Johannes født 19/12-1731, nr 85:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1732, side 31.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Moras navn er ikke nevnt, men jeg tror hun må være Ingeborg Fastesdatter som han etterpå giftet seg med. Fadderen Michel Fastesen tror jeg må være hennes bror.
Den andre er Anne Eriksdatter Spels uekte sønn Johannes født 15/4, døpt 19/4-1733, nr 33 her:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1733, side 33.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31
Faren er utlagt som John Olsen Støresmo (må være fra Støren).
Jeg må tenke litt på dette videre.
-
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Astrid;
Takk for hjelepn så langt
Skal forske videre selv også i morgen kveld fra Tyskland. Drar med "pyjamasflyet" kl 0530 fra Andenes til Berlin, så det blir tid på hotellet i morgen kveld til litt mer leting. Setter selvfølgelig pris på all mulig hjelp.
Mvh Kolbjørn
Takk for hjelepn så langt

Skal forske videre selv også i morgen kveld fra Tyskland. Drar med "pyjamasflyet" kl 0530 fra Andenes til Berlin, så det blir tid på hotellet i morgen kveld til litt mer leting. Setter selvfølgelig pris på all mulig hjelp.
Mvh Kolbjørn
-
Hei.
Jeg jobbet videre med dette i går kveld, og kan konstatere at det var TO Johannes Johnsen, temmelig jevngamle, som begge kaller seg Johannes Jonsen SPELL.
Det er fullt mulig å skille mellom disse to, men det er så langt vanskelig å si noe om opprinnelsen.
Jeg gikk gjennom dødslistene i kirkeboka og fant følgende:
Johannes Spells hustru INGEBORG PEDERSDATTER begravet 7/2-1779 33 år gammel.
Johannes Johnsen Spell begravet 26/9-1790 59 år gammel.
Johannes Johnsen Grind-Spell begravet 6/10-1793 63 årgammel. Det er dette som er "din", jeg fant et skifte etter ham som bekrefter det.
Jeg jobbet videre med dette i går kveld, og kan konstatere at det var TO Johannes Johnsen, temmelig jevngamle, som begge kaller seg Johannes Jonsen SPELL.
Det er fullt mulig å skille mellom disse to, men det er så langt vanskelig å si noe om opprinnelsen.
Jeg gikk gjennom dødslistene i kirkeboka og fant følgende:
Johannes Spells hustru INGEBORG PEDERSDATTER begravet 7/2-1779 33 år gammel.
Johannes Johnsen Spell begravet 26/9-1790 59 år gammel.
Johannes Johnsen Grind-Spell begravet 6/10-1793 63 årgammel. Det er dette som er "din", jeg fant et skifte etter ham som bekrefter det.
-
Jeg tar en gjennomgang av begge Johannes Johnsen Spell. Jeg tar først ham som ikke er din og kaller ham Johannes Johannes Johnsen Spell 1.
Johannes Johnsen ble 22/10-1758 gift med Cathrine Simensdatter.
De hadde følgende barn:
Jochum, døpt 7/6-1760. Far: Johannes Johnsen
Simen, døpt 31/2-1762. Far: Johannes Johnsen
Anders, døpt 26/8-1764. Far: Johannes Johnsen
Simen, døpt 26/12-1767. Foreldre; Johannes Johnsen og Cathrine Simensdatter
Ole, døpt 26/8-1770. Foreldre: Johannes Johnsen Spell og Cathrinde Siemensdatter
Det er denne Johannes Johnsen Spell som døde i 1790.
Hans enke Cathrine Simensdatter er 71 år i 1801 og bor på Fattighuset på Røros.
I 1801 finnes deres sønner Jochum, Anders og Ole Johannessen med etternavn SPELL.
(Alle data her er fra eksisterende databaser på Digitalarkivet og RHD).
Johannes Johnsen ble 22/10-1758 gift med Cathrine Simensdatter.
De hadde følgende barn:
Jochum, døpt 7/6-1760. Far: Johannes Johnsen
Simen, døpt 31/2-1762. Far: Johannes Johnsen
Anders, døpt 26/8-1764. Far: Johannes Johnsen
Simen, døpt 26/12-1767. Foreldre; Johannes Johnsen og Cathrine Simensdatter
Ole, døpt 26/8-1770. Foreldre: Johannes Johnsen Spell og Cathrinde Siemensdatter
Det er denne Johannes Johnsen Spell som døde i 1790.
Hans enke Cathrine Simensdatter er 71 år i 1801 og bor på Fattighuset på Røros.
I 1801 finnes deres sønner Jochum, Anders og Ole Johannessen med etternavn SPELL.
(Alle data her er fra eksisterende databaser på Digitalarkivet og RHD).
-
Den andre - Johannes Johnsen Spell 2 - er altså din.
Johannes Johnsen Spell 2 ble gift 1775 med Ingeborg Pedersdatter Ophuus, som døde i 1779 33 år gammel.
De hadde følgende barn:
Ingeborg, døpt 5/11-1775. Foreldre: Johannes Johnsen Spell og Ingeborg Pedersdatter.
Peder, født 1778.
Johannes Johnsen Grind-Spell døde i 1793 63 år gammel.
Det var skifte etter Grubearbeider Johannes Johnsen Grind 26/10-1793:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24719/346
Hans enke er Randi Ingebretsdatter, tydeligvis hans andre kone. I skiftet er det snakk om enkens og den avdødes "sammen avlede børn", en sønn og en datter, men vi vet jo at dette ikke stemmer!
Om barna sies det:
Peder Johannessen 14 år, i tjeneste "udi Senjens Fogderi i Norlandene".
Ingeborg Johannesdatter 18 år, i tjeneste "hos Andreas Jamptvold her i sognet"
De har hus på Hougene og den avdøde var "i fattige omstendigheter". Såvidt jeg kan se, var det ingenting å dele.
Randi Ingebretsdatter 71 år og enke bor i 1801 i det nevnte huset på Hougene på Røros.
Datteren Ingeborg Johannesdatter finner jeg ikke på Røros i 1801.
Johannes Johnsen Spell 2 ble gift 1775 med Ingeborg Pedersdatter Ophuus, som døde i 1779 33 år gammel.
De hadde følgende barn:
Ingeborg, døpt 5/11-1775. Foreldre: Johannes Johnsen Spell og Ingeborg Pedersdatter.
Peder, født 1778.
Johannes Johnsen Grind-Spell døde i 1793 63 år gammel.
Det var skifte etter Grubearbeider Johannes Johnsen Grind 26/10-1793:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24719/346
Hans enke er Randi Ingebretsdatter, tydeligvis hans andre kone. I skiftet er det snakk om enkens og den avdødes "sammen avlede børn", en sønn og en datter, men vi vet jo at dette ikke stemmer!
Om barna sies det:
Peder Johannessen 14 år, i tjeneste "udi Senjens Fogderi i Norlandene".
Ingeborg Johannesdatter 18 år, i tjeneste "hos Andreas Jamptvold her i sognet"
De har hus på Hougene og den avdøde var "i fattige omstendigheter". Såvidt jeg kan se, var det ingenting å dele.
Randi Ingebretsdatter 71 år og enke bor i 1801 i det nevnte huset på Hougene på Røros.
Datteren Ingeborg Johannesdatter finner jeg ikke på Røros i 1801.
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Ja, det med Peder, at han tjente i Senjens fogderi stemmer ypperlig. Det sto også ifm giftemålet med Beritte Andersdatter i 1802 i Røros. Han tjente hos Sogneprest Jacob P. Schytte http://www.dahlenett.org/phpgedview/rel ... 2&pretty=2 i Lødingen. Han brukte mao ikke Spell-navnet her oppe.
Da gjenstår det bare å finne ut hvem som var Peders farfar. Takk for kjempehjelp
-Kolbjørn
Da gjenstår det bare å finne ut hvem som var Peders farfar. Takk for kjempehjelp

-Kolbjørn
-
Datteren Ingeborgs dåp 5/11-1775, nr 93:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Fødte og døpte 1775, side 53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
Johannes Jonsen Grind og Randi Ingebretsdatter ble gift i Tolga (Os) 15/10-1780:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=672#ovre
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Fødte og døpte 1775, side 53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
Johannes Jonsen Grind og Randi Ingebretsdatter ble gift i Tolga (Os) 15/10-1780:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=672#ovre
-
Hei.
Jeg så ikke ditt innlegg før nå.
Dette er alt jeg har klart å finne ut så langt. Jeg er redd det kan bli vanskelig å finne ut hvem av disse to Spell som er sønn av Jon Mortensen.
Ha et fint opphold i Berlin
Mvh Astrid
Jeg så ikke ditt innlegg før nå.
Dette er alt jeg har klart å finne ut så langt. Jeg er redd det kan bli vanskelig å finne ut hvem av disse to Spell som er sønn av Jon Mortensen.
Ha et fint opphold i Berlin

Mvh Astrid
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Man skulle jo, ut fra fødelsår gå ut fra at det faktisk handler om den Johannes som ble født i 1731. Han skulle var jo 63 ifm døden i 1793, så da er vi på ca 1730.
Den andre var jo født ca 1733.
Det betyr at min Johannes sannsynligvis er sønn av Joen Mortensen Spell. Direkte uenig?
Mvh Kolbjørn (værfast på Andenes og ikke i Berlin)
Den andre var jo født ca 1733.
Det betyr at min Johannes sannsynligvis er sønn av Joen Mortensen Spell. Direkte uenig?
Mvh Kolbjørn (værfast på Andenes og ikke i Berlin)
-
Jeg ville ikke - av mangel på dokumentasjon - være for rask til å trekke noen slutning. Alder ved død kan være upresis, disse to er født ca 1730/31, og er så jevgamle at det er vanskelig å bestemme hvem er hvem.
Skifter ved Røros Bergrett mangler fra midten av året 1756 til midten av året 1784 - viktig kildemateriale som er blitt borte i tidens løp. Men kirkebøkene finnes jo, og det er 6 faddere oppført ved hvert barn som er døpt. Mange av disse er dåpsbarnets slekt, men det kan naturligvis også være naboer og andre bekjente. Jeg tror det kunne være nyttig å ta en kikk på fadrene til Ingeborg og Peder.
Jeg har forresten funnet din Johannes omtalt i Rørosboka i bind 4 hus nr 295. Det referes til skiftet etter Johannes Jonsen Grind, også kalt Spell, i 1793. Randi er gjort til barna mor. Stort enn dette står det ikke.
Kjedelig at flyet ditt ikke kom avgårde, håper været bedrer seg senere.
Skifter ved Røros Bergrett mangler fra midten av året 1756 til midten av året 1784 - viktig kildemateriale som er blitt borte i tidens løp. Men kirkebøkene finnes jo, og det er 6 faddere oppført ved hvert barn som er døpt. Mange av disse er dåpsbarnets slekt, men det kan naturligvis også være naboer og andre bekjente. Jeg tror det kunne være nyttig å ta en kikk på fadrene til Ingeborg og Peder.
Jeg har forresten funnet din Johannes omtalt i Rørosboka i bind 4 hus nr 295. Det referes til skiftet etter Johannes Jonsen Grind, også kalt Spell, i 1793. Randi er gjort til barna mor. Stort enn dette står det ikke.
Kjedelig at flyet ditt ikke kom avgårde, håper været bedrer seg senere.
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Hei igjen.
Har sjekket ut fadderene ifm begge Johannessen'es dåp. Om du ser på Joen Mortensen Spels sønn, så ser du at der faktisk er en Mickel Olsen Grind der som fadder. "Min" Johannes kaller seg jo for Grind i en del sammenhenger.
Det er en ledetråd jeg skal forfølge....
-Kolbjørn
Har sjekket ut fadderene ifm begge Johannessen'es dåp. Om du ser på Joen Mortensen Spels sønn, så ser du at der faktisk er en Mickel Olsen Grind der som fadder. "Min" Johannes kaller seg jo for Grind i en del sammenhenger.
Det er en ledetråd jeg skal forfølge....
-Kolbjørn
-
Et tips når det gjelder Ingeborg Pedersdatter Ophus:
Peder Ophuses enke Clara Pedersdatter ble begravet 3/7-1783 74 år.
Clara Marie Pedersdatter ble 1734 gift med Peder Sivertsen.
De har en datter Ingeborg født 1746.
Blant fadderne på Peder Johannessen og Ingeborg Johannesdatter (1778 og 1775) finnes slektninger av Ingeborg Pedersdatter Ophus.
Jeg kommer tilbake til dette.
Peder Ophuses enke Clara Pedersdatter ble begravet 3/7-1783 74 år.
Clara Marie Pedersdatter ble 1734 gift med Peder Sivertsen.
De har en datter Ingeborg født 1746.
Blant fadderne på Peder Johannessen og Ingeborg Johannesdatter (1778 og 1775) finnes slektninger av Ingeborg Pedersdatter Ophus.
Jeg kommer tilbake til dette.
-
Det var skifte ved Røros Bergrett etter Peder Andersen Indset 26/10-1748 (som jeg har notert før).
Hans enke er Ingeborg Evensdatter Bjørgum.
Barn:
Anders Pedersen Indset
Even Pedersen Indset
Clara Pedersdatter, gift med Peder Sivertsen Skredder
Lucia Pedersdatter, gift med Anders Fastesen
Peder Sivertsen gift 23/5-1735 med Clara Maria Pedersdatter
Disse har en datter Rebecca døpt 30/6-1737, som 27/7-1760 ble gift med Harald Jørgensen Gullikstad.
Som faddere på Peder og Ingeborg finnes Even Pedersen Indset, Harald Jørgensen, Jørgen Haraldsen, Rebecca Harald Jørgensens hustru, Peder Andersen Indset, kanskje også Karen Peders Andersens hustru kan regnes med her.
Hans enke er Ingeborg Evensdatter Bjørgum.
Barn:
Anders Pedersen Indset
Even Pedersen Indset
Clara Pedersdatter, gift med Peder Sivertsen Skredder
Lucia Pedersdatter, gift med Anders Fastesen
Peder Sivertsen gift 23/5-1735 med Clara Maria Pedersdatter
Disse har en datter Rebecca døpt 30/6-1737, som 27/7-1760 ble gift med Harald Jørgensen Gullikstad.
Som faddere på Peder og Ingeborg finnes Even Pedersen Indset, Harald Jørgensen, Jørgen Haraldsen, Rebecca Harald Jørgensens hustru, Peder Andersen Indset, kanskje også Karen Peders Andersens hustru kan regnes med her.
-
- Sted: KONGSBERG
Hei,
Her ser det ut til at dere komme inn på min familie. Jon Mortensen og Ingeborg Fastesdatters sønn Michel født 1743 er min ane.
Jeg tror Grind-navnet kanskje kommer fra Ingeborg Fastesd. Hun var datter av Faste Gundersen og Maren Michelsd. Grind. Fadderen Michel Olsen Grind kan være sønn av Marens bror Ole.
Jeg har forøvrig notert et mulig tidligere ekteskap for Johannes Jonsen Spell, nemlig med Bodil Nilsd. Helsing. Men jeg har ikke noe årstall eller kilde for dette.
Her ser det ut til at dere komme inn på min familie. Jon Mortensen og Ingeborg Fastesdatters sønn Michel født 1743 er min ane.
Jeg tror Grind-navnet kanskje kommer fra Ingeborg Fastesd. Hun var datter av Faste Gundersen og Maren Michelsd. Grind. Fadderen Michel Olsen Grind kan være sønn av Marens bror Ole.
Jeg har forøvrig notert et mulig tidligere ekteskap for Johannes Jonsen Spell, nemlig med Bodil Nilsd. Helsing. Men jeg har ikke noe årstall eller kilde for dette.
-
Men problemet er at det åpenbart er to Johannes Jonsen Spell, slik jeg har prøvd å fremtille det ovenfor.
Hvem av dem er sønn av Jon Mortensen Spell og Ingeborg Fastesdatter?
Er det ham som var gift med Cathrine Simensdatter eller er ham som var gift med Ingeborg Pedersdatter Ophus og deretter med Randi Ingebretsdatter?
Hvem av dem er sønn av Jon Mortensen Spell og Ingeborg Fastesdatter?
Er det ham som var gift med Cathrine Simensdatter eller er ham som var gift med Ingeborg Pedersdatter Ophus og deretter med Randi Ingebretsdatter?
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Takker så mye for all hjelp!!!
Ved hjelp av Erik Berntsen har jeg funnet at kona til Joen Mortensen Spell, Ingeborg Fastesdatters mor het Maren Michelsdatter Grind. Dette skulle ytterligere styrke teorien om at den faktiske far for Johannes virkelig var Joen Mortensen Spell. Ytterligere viser det seg at Mickel Fastensen som er er oppført som fadder ved Johannes' dåp garantert er Ingeborgs bror, Mickel Fastesen Grind som er oppført som husbond til Kirsten Joensdatter som dør i 1752.
Se her for oversikt: http://www.dahlenett.org/phpgedview/rel ... owspouse=1
Hva tror du om dette?
- Kolbjørn
Ved hjelp av Erik Berntsen har jeg funnet at kona til Joen Mortensen Spell, Ingeborg Fastesdatters mor het Maren Michelsdatter Grind. Dette skulle ytterligere styrke teorien om at den faktiske far for Johannes virkelig var Joen Mortensen Spell. Ytterligere viser det seg at Mickel Fastensen som er er oppført som fadder ved Johannes' dåp garantert er Ingeborgs bror, Mickel Fastesen Grind som er oppført som husbond til Kirsten Joensdatter som dør i 1752.
Se her for oversikt: http://www.dahlenett.org/phpgedview/rel ... owspouse=1
Hva tror du om dette?
- Kolbjørn
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Bjørg Lunde skrev:Hei,
Har du noe info om Marens foreldre og søsken?
Mvh Kolbjørn
-
Litt om Grind finnes her https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ight=grind og her https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ight=grind
Skal se hva mer jeg har om Maren ila helgen.
mvh Bjørg
Skal se hva mer jeg har om Maren ila helgen.
mvh Bjørg
-
Ad Peder Johannessens søster Ingeborg Johannesdatter, født 1775:
Jeg fant hennes konfirmasjon i Røros 1791/92:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Konfirmerte 1791-1793, side 175.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
I 1791 står hun, Ingeborg Johannesdatter Grind, aller sist blant "rejecti", de som ikke bestod konfirmasjonen, eller ikke fylte prestens krav.
I 1792 18 Advent står hun først: Ingeborg Johannesdatter Spel.
Dette for å belyse GRIND/SPEL.
Jeg fant hennes konfirmasjon i Røros 1791/92:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Konfirmerte 1791-1793, side 175.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
I 1791 står hun, Ingeborg Johannesdatter Grind, aller sist blant "rejecti", de som ikke bestod konfirmasjonen, eller ikke fylte prestens krav.
I 1792 18 Advent står hun først: Ingeborg Johannesdatter Spel.
Dette for å belyse GRIND/SPEL.
-
Johannes Johnsen Grind-Spells andre kone Randi Ingebretsdatter var altså i 1801 huseierske 71 år og bodde på Hougene. Ifølge Rørosboka solgte hennes bror Einar Pedersen Langøyen huset i 1810, han står også nevnt i skiftet etter Johannes Johnsen Grind i 1793 som den som reddet enken fra økonomisk ruin. Randi Ingebretsdatter døde samme år og var sikkert hos sin bror, so Rørosboka antyder:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=893#ovre
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=893#ovre
-
Johannes Johnsen Grind-Spells første kone Ingeborg Pedersdatter død 1779 33 år gammel ble født 1746, døpt her nr 62, Peder Sivertsens datter Ingeborg:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1746, side 60.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Mora var som jeg før har nevnt Clara Maria Pedersdatter Indset. En av fadderne på Ingeborg er Lucia (Pedersdatter) Anders Fastesens hustru. Lucia var søster av Clara Maria.
Etterkommerne etter Peder Sivertsen og Clara Maria kaller seg Ophuus.
Ophus er for eksempel gårdsnavn i Storelvdal, men finnes sikkert også andre steder.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1746, side 60.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Mora var som jeg før har nevnt Clara Maria Pedersdatter Indset. En av fadderne på Ingeborg er Lucia (Pedersdatter) Anders Fastesens hustru. Lucia var søster av Clara Maria.
Etterkommerne etter Peder Sivertsen og Clara Maria kaller seg Ophuus.
Ophus er for eksempel gårdsnavn i Storelvdal, men finnes sikkert også andre steder.
Sist redigert av Astrid Ryen den 11. mars 2010 kl. 12.18, redigert 1 gang totalt.
-
Ingeborg Pedersdatter Ophus hadde en eldre bror Peder født 1736, gift 1759: Peder Pedersen Ophuus med Agnes Jørgensdatter (Gullikstad). De bodde på Nyplassen, her bodde enken Agnes Jørgensdatter og tre sønner i 1801:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1733#ovre
Disse er omtalt i Rørosboka 5 side 369 ff.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1733#ovre
Disse er omtalt i Rørosboka 5 side 369 ff.
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
For å ta saken litt tilbake til start: Er vi enige om at Johannes Joensen Spell er sønn av Joen Mortensen Spell? har en følelse av at dette "mysteriet" nå er oppklart...
Mvh Kolbjørn
Mvh Kolbjørn
-
Hvis du spør om jeg er 100% overbevist, så er jeg ikke det. Men jeg ser det faktum at han kalles Spell, Grind-Spell og Grind som et bra indisium på at han med en viss sannsynlighet var sønn av Jon Mortensen Spell og Ingeborg Fastesdatter, som har sine røtter både i slekten Grind og Skanke.
Når jeg ikke finner noen faddere av Johannes Johnsen Grind-Spells slekt på de to barna Peder og Ingeborg, så vil jeg tro at hans slekt ikke var mer på Røros. Jeg finner barn av Jon Mortensen Spell og Ingeborg født og konfirmert på Røros, men ingenting mer om dem. (Michel var på Kongsberg, se lenger oppe)
Jeg har et spørsmål til deg:
Peder Johannessen dro som ukonfirmert trettenåring nordover til Lødingen. Jeg finner det vanskelig å tro at at han dro helt alene. Vet du om han dro sammen med noen, slekt fra Røros for eksempel?
Mvh Astrid
Når jeg ikke finner noen faddere av Johannes Johnsen Grind-Spells slekt på de to barna Peder og Ingeborg, så vil jeg tro at hans slekt ikke var mer på Røros. Jeg finner barn av Jon Mortensen Spell og Ingeborg født og konfirmert på Røros, men ingenting mer om dem. (Michel var på Kongsberg, se lenger oppe)
Jeg har et spørsmål til deg:
Peder Johannessen dro som ukonfirmert trettenåring nordover til Lødingen. Jeg finner det vanskelig å tro at at han dro helt alene. Vet du om han dro sammen med noen, slekt fra Røros for eksempel?
Mvh Astrid
-
Barn av Jon Mortensen Spell og Ingeborg Fastesdatter:
Johannes, født 1731, konfirmert 1749 som Johannes Jonsen Spell, senere Grind-Spell på Røros
Faste, født 1734, konfirmert 1752 som Faste Jonsen Spell
Karen, født 1737, døde som liten
Karen, født 1739
Michel, født 1743, konfirmert 1761 som Michel Jonsen Spell, til Kongsberg
Morten, født 1746, konfirmert 1763 som Morten Jonsen Spell, død 1764
Niels, født 1749
Johannes, født 1731, konfirmert 1749 som Johannes Jonsen Spell, senere Grind-Spell på Røros
Faste, født 1734, konfirmert 1752 som Faste Jonsen Spell
Karen, født 1737, døde som liten
Karen, født 1739
Michel, født 1743, konfirmert 1761 som Michel Jonsen Spell, til Kongsberg
Morten, født 1746, konfirmert 1763 som Morten Jonsen Spell, død 1764
Niels, født 1749
-
Når det gjelder barna til Jon Mortensen og Ingeborg Fastesd. så vet jeg følgende:
- Faste født 1731 fikk sønnen Erik døpt 31.03.1765 på Røros utenfor ekteskap med Randi Eriksd. Faddere var Peder Dax, Caspar Brandum, Johannes Spel, Siren Pedersd., Karen Eriksd. Spel og Bodille Nielsd. Denne fadderen Bodil Nilsd. er det jeg har notert som første hustru til Johannes Jonsen, men jeg kan ikke for mitt bare liv finne kilden til det ekteskapet
Jeg skal lete videre etter det.
Faste og Randi Eriksd. reiste ila 1765 til Skoger (Drammen) hvor de giftet seg 13.01.1766. I 1770 ble datteren (Anne) Barbara døpt i Skoger. Senere (omkring 1773) kom de til Kongsberg. De hadde da to døtre til - Anna Kristine som døde i 1779 oppgitt å være 14 år gml. og Lisbeth Christine søm døde 1784 oppgitt å være 20 år gml. Hvor disse to er født vet jeg ikke. Erik døde trolig som liten.
- Karen født 1736 døde i 1738 og ble begravet 26.01.
- Karen født 1739 fikk sønnen Jon Jacobsen døpt 06.05.1764 på Røros utenfor ekteskap med Jacob Jonsen Døl. Faddere var Peder Dax, Antonius Antonisen, Michel Joensen, Anne Eric Nielsens hustru, Karen Ericsdatter, Randi Ericsdatter.
I 1771 fikk hun datteren Christiana døpt 01.12.1771 på Røros med Christopher Rytter. Faddere var Erik Svendsen, Peder Knudsen, Johannes Jonsen Spel, Anne Halvor Døls hustru, Maria Erik Svendsens hustru og Cornelia Lang.
Jeg har ikke funnet Karen gift eller død.
- Michel født 1743 dukket opp på Kongsberg ca. 1772. Han ble gift der og fikk 7 barn hvorav 5 døde før de fylte 3 år. Ingen av fadderne hadde tilknytning til familien på Røros.
- Morten født 1746 ble konfirmert på Røros 1763 og døde 1764, begravet 27.05.
- Nils født 1749 ble konfirmert på Røros 1765. Hva som videre skjedde med ham vet jeg ikke. En av fadderne til Nils var Siren Nils Helsings hustru, noe som viser at det var kontakt mellom disse familiene for Johannes evt. giftet seg med Bodil Nilsd. Helsing
Jeg er heller ikke 100 % sikker på at din Johannes var sønn av Jon Mortensen Spell. Slik jeg forstår dere var den andre muligheten en uekte sønn av Anne Eriksd. Spell. Vi bør nok se på om denne damen evt. har nærmere tilknytning til Grind-navnet. Den tidligere omtalte Maren Michelsd. Grind hadde en bror Ole som igjen hadde datteren Lisbet født 1696. Lisbeth Olsd. har jeg notert gift med Erik Jonsen Spell. Kan Anne være datter her?
- Faste født 1731 fikk sønnen Erik døpt 31.03.1765 på Røros utenfor ekteskap med Randi Eriksd. Faddere var Peder Dax, Caspar Brandum, Johannes Spel, Siren Pedersd., Karen Eriksd. Spel og Bodille Nielsd. Denne fadderen Bodil Nilsd. er det jeg har notert som første hustru til Johannes Jonsen, men jeg kan ikke for mitt bare liv finne kilden til det ekteskapet

Faste og Randi Eriksd. reiste ila 1765 til Skoger (Drammen) hvor de giftet seg 13.01.1766. I 1770 ble datteren (Anne) Barbara døpt i Skoger. Senere (omkring 1773) kom de til Kongsberg. De hadde da to døtre til - Anna Kristine som døde i 1779 oppgitt å være 14 år gml. og Lisbeth Christine søm døde 1784 oppgitt å være 20 år gml. Hvor disse to er født vet jeg ikke. Erik døde trolig som liten.
- Karen født 1736 døde i 1738 og ble begravet 26.01.
- Karen født 1739 fikk sønnen Jon Jacobsen døpt 06.05.1764 på Røros utenfor ekteskap med Jacob Jonsen Døl. Faddere var Peder Dax, Antonius Antonisen, Michel Joensen, Anne Eric Nielsens hustru, Karen Ericsdatter, Randi Ericsdatter.
I 1771 fikk hun datteren Christiana døpt 01.12.1771 på Røros med Christopher Rytter. Faddere var Erik Svendsen, Peder Knudsen, Johannes Jonsen Spel, Anne Halvor Døls hustru, Maria Erik Svendsens hustru og Cornelia Lang.
Jeg har ikke funnet Karen gift eller død.
- Michel født 1743 dukket opp på Kongsberg ca. 1772. Han ble gift der og fikk 7 barn hvorav 5 døde før de fylte 3 år. Ingen av fadderne hadde tilknytning til familien på Røros.
- Morten født 1746 ble konfirmert på Røros 1763 og døde 1764, begravet 27.05.
- Nils født 1749 ble konfirmert på Røros 1765. Hva som videre skjedde med ham vet jeg ikke. En av fadderne til Nils var Siren Nils Helsings hustru, noe som viser at det var kontakt mellom disse familiene for Johannes evt. giftet seg med Bodil Nilsd. Helsing
Jeg er heller ikke 100 % sikker på at din Johannes var sønn av Jon Mortensen Spell. Slik jeg forstår dere var den andre muligheten en uekte sønn av Anne Eriksd. Spell. Vi bør nok se på om denne damen evt. har nærmere tilknytning til Grind-navnet. Den tidligere omtalte Maren Michelsd. Grind hadde en bror Ole som igjen hadde datteren Lisbet født 1696. Lisbeth Olsd. har jeg notert gift med Erik Jonsen Spell. Kan Anne være datter her?
-
Hei Bjørg.
Takk skal du ha for denne oversikten. Jeg har selv ingen aner i noen Spell-slekt, men har fattet interesse for disse Spell.
Jeg har en teori om hvem Anne Erichsdatter Spell kunne være.
Det var skifte etter Erich Jonsen Spell 16/6-1700. Hans enke Ingri Olsdatter, pluss to barn Ole Erichsen 6 og ANNE ERICHSDATTER 4 år:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24714/257
Skiftet like etter dette er etter Jon Erichsen Voghalses kone Sophia Olsdatter.
Jon Erichsen og Inger Olsdatter var blitt trolovet 21/3-1700. Han kalles jo også Inger Olsdatters Fæstemand i skiftet etter Erich Jonsen Spell.
Joen Erichsen Woghals med sønn Erik Joensen og stesønn Olle Erichsen i 1701:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=319#ovre
Jeg fant igår en Anne Erichsdatter begravet 16/1-1774 80 år, men hun mangler slektsnavn dessverre.
Mvh Astrid
Takk skal du ha for denne oversikten. Jeg har selv ingen aner i noen Spell-slekt, men har fattet interesse for disse Spell.
Det var skifte etter Erich Jonsen Spell 16/6-1700. Hans enke Ingri Olsdatter, pluss to barn Ole Erichsen 6 og ANNE ERICHSDATTER 4 år:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24714/257
Skiftet like etter dette er etter Jon Erichsen Voghalses kone Sophia Olsdatter.
Jon Erichsen og Inger Olsdatter var blitt trolovet 21/3-1700. Han kalles jo også Inger Olsdatters Fæstemand i skiftet etter Erich Jonsen Spell.
Joen Erichsen Woghals med sønn Erik Joensen og stesønn Olle Erichsen i 1701:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=319#ovre
Jeg fant igår en Anne Erichsdatter begravet 16/1-1774 80 år, men hun mangler slektsnavn dessverre.
Mvh Astrid
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Dette er ikke enkelt, men jeg skal gjøre et forsøk:
Peder tjente på gården hos Sognepresten i Lødingen, Jacob Parelius Schytte. Jacob var gift med Beret Lucie Angell. Da jeg sjekket folketellingen for 1801 for Lødingen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=2227 ser jeg en dame som er tjener hos samme prest, samtidig med Peder Johannisen - Caren Michelsdatter. Hun er 48 år. Det stemmer med Karen Michelsdatter Grind som ble født i Røros i 1753.
Jeg har ikke funnet ut helt hvilken Michel Grind hun tilhører ennå, men det kan være Michel Larsen Grind. Han dør først i 1755 iflg http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1825
Kan dette være løsningen? Ble Peder med nordover sammen med en slektning - Karen Michelsdatter Grind?
Har ikke funnet noe slektskap ennå mellom andre der, men jeg legger merke til at ifm Peders and Berrits sønn, Gjert Andreas dåp i 1810 er det oppført en Taraldsdatter (muligens elen), og dette kan være slektninger fra Lucie Angells side (Giæver-slekta). Men, dette er bare spekulasjoner...
-Kolbjørn
Peder tjente på gården hos Sognepresten i Lødingen, Jacob Parelius Schytte. Jacob var gift med Beret Lucie Angell. Da jeg sjekket folketellingen for 1801 for Lødingen http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=2227 ser jeg en dame som er tjener hos samme prest, samtidig med Peder Johannisen - Caren Michelsdatter. Hun er 48 år. Det stemmer med Karen Michelsdatter Grind som ble født i Røros i 1753.
Jeg har ikke funnet ut helt hvilken Michel Grind hun tilhører ennå, men det kan være Michel Larsen Grind. Han dør først i 1755 iflg http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1825
Kan dette være løsningen? Ble Peder med nordover sammen med en slektning - Karen Michelsdatter Grind?
Har ikke funnet noe slektskap ennå mellom andre der, men jeg legger merke til at ifm Peders and Berrits sønn, Gjert Andreas dåp i 1810 er det oppført en Taraldsdatter (muligens elen), og dette kan være slektninger fra Lucie Angells side (Giæver-slekta). Men, dette er bare spekulasjoner...
-Kolbjørn
-
Kolbjørn, denne Karen Michelsdatter må undersøkes nærmere!
Johannes Jonsen Spell (Kolbjørns) fikk i 1768 en uekte sønn Peder med Bodille Nielsdatter Helsing, som Bjørg sier, denne Peder var hjemmedøbt og døde før dåpen i kirken, se nr 21:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Fødte og døpte 1768, side 29.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Johannes Jonsen Spell (Kolbjørns) fikk i 1768 en uekte sønn Peder med Bodille Nielsdatter Helsing, som Bjørg sier, denne Peder var hjemmedøbt og døde før dåpen i kirken, se nr 21:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Fødte og døpte 1768, side 29.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Prøver å skaffe meg en oversikt over hvems datter hun kan være, og et annet spørsmål er:
Hvem var den Eric Johannisen som tjente samtidig med Peder hos Schytte? Var de flere der oppe sammen med Peder?
- Kolbjørn (som nok pusker seg i seng nå)
Hvem var den Eric Johannisen som tjente samtidig med Peder hos Schytte? Var de flere der oppe sammen med Peder?
- Kolbjørn (som nok pusker seg i seng nå)
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Astrid Ryen skrev:Hei Bjørg.
Mvh Astrid
Er litt forvirret av denne og den rett over den. Erich Jonsen Spell skal ha vært gift med Lisbeth Olsdatter Grind, født ca 1696, men Erich dør i 1700 mens han var gift med Inger Olsdatter...
Er Lisbet og Inger samme dame, eller er det to forskjellige Erich'er vi snakker om

-Kolbjørn
-
Det må være to forskjellige. Det er en Erich Joensen som ble gift i 1731 med Lisbet Olsdatter Grind:
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... v&RR=10345
Han var forresten gift tre ganger og kaller seg Spell. Denne Eriks Jonsen Spell var født ca 1702 ifølge alder ved død. Jeg tror han må ha vært en halvbror av Ole Eriksen Spel som er forlover, det vil si Inger Olsdatter hadde barn i sitt andre ekteskap med Jon Eriksen Voghals. Det finnes også en Berge Jonsen Spell som jeg tror hører hjemme her.
http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... v&RR=10345
Han var forresten gift tre ganger og kaller seg Spell. Denne Eriks Jonsen Spell var født ca 1702 ifølge alder ved død. Jeg tror han må ha vært en halvbror av Ole Eriksen Spel som er forlover, det vil si Inger Olsdatter hadde barn i sitt andre ekteskap med Jon Eriksen Voghals. Det finnes også en Berge Jonsen Spell som jeg tror hører hjemme her.
- Kolbjørn Harald Blix
- Kontakt:
Det er en og annen Spell som figurerer her
Fant en Ellend Spell som i 1701 var 45 år.

Fant en Ellend Spell som i 1701 var 45 år.
-
Denne Ellend Olsen Spell har mange etterkommere. Jeg må si at jeg er usikker på slektskapet til Joen Mortensen Spell og hans far Morten Joensen Spell.
Det er mulig Morten Joensen Spell var bror av Erik Joensen Spell som det var skifte etter i 1700. Det må ha eksistert en Joen Eriksen Spell på Røros som døde før 1701. Sistnevntes kone Anne Mortensdatter ble begravet 29/12-1720 88 år gammel, nederst til høyre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1720, side 22-23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-13
Erich Joensen Spells sønn Ole Eriksen Spell har etterkommere på Røros. I 2006 satt jeg og leste kirkebøker for Røros på filmrull, og hjalp samtidig en som spurte etter en Margrete Olsdatter Spell som viste seg å være datter av Ole Eriksen Spell. Temaet ligger i dette forum:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=60164
Det er mulig Morten Joensen Spell var bror av Erik Joensen Spell som det var skifte etter i 1700. Det må ha eksistert en Joen Eriksen Spell på Røros som døde før 1701. Sistnevntes kone Anne Mortensdatter ble begravet 29/12-1720 88 år gammel, nederst til høyre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1720, side 22-23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-13
Erich Joensen Spells sønn Ole Eriksen Spell har etterkommere på Røros. I 2006 satt jeg og leste kirkebøker for Røros på filmrull, og hjalp samtidig en som spurte etter en Margrete Olsdatter Spell som viste seg å være datter av Ole Eriksen Spell. Temaet ligger i dette forum:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=60164
-
Jeg så nå nettopp på skiftet etter Ole Eriksen Spell ved Bergretten, påbegynt 23/9-1751.
Han etterlot seg enken Ragnille Joensdatter og to døtre:
Margrete Olsdatter, gift med Jens Jørgensen Krogen
Inger Olsdatter, 18 år og ugift.
Formynder for Inger Olsdatter var avdødes bror Berge Joensen Spell (men han var altså halvbror av Ole Eriksen Spell)
Han etterlot seg enken Ragnille Joensdatter og to døtre:
Margrete Olsdatter, gift med Jens Jørgensen Krogen
Inger Olsdatter, 18 år og ugift.
Formynder for Inger Olsdatter var avdødes bror Berge Joensen Spell (men han var altså halvbror av Ole Eriksen Spell)