Opphavet til Oluf Nilsen Brevik, f.ca. 1700, Mosvik

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Opphavet til Oluf Nilsen Brevik, f.ca. 1700, Mosvik

Legg inn av Roar Dalen » 22. februar 2010 kl. 13.59

Jeg prøver å finne ut av opphavet til den Oluf Nilsen som ved vielsen med Maren Olufsdtr. Opgrand den 13/11-1735 kalles Oluf Nilsen Brevik.
Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A02 (1718-1755), Ekteviede 1734-1736, side 270
Jeg har funnet tre alternativer, hvorav det ene peker seg ut:
1 Ole Nilsen Fremgaard døpt 7/1-1693 med foreldre Nils Fremgaard og Marit olsdtr.
2 Olaus Nicolai Brevik døpt 18/2-1700 med foreldre Nils Olsen Brevik og Golla Mathiasdtr.
3 Oluf Nilsen Skerfve døpt 25/5-1704 med foreldre Nils Skervfe og Barbro Gundersdtr.

Olaus Nicolai er selvsagt min "favoritt" her, da han er født på Brevik. I tillegg går Nils, Golla og Mathias igjen som navn på barna til Oluf Nilsen.

Men så var det dette dobbeltnavnet "Olaus Nicolai" da... Finner det ikke i bruk i senere registre.

Heller nok i den retning at Olaus Nicolai = Oluf/Ole senere, men er redd for å anta for mye.

Noen som kjenner til disse personene og kan bekrefte/avkrefte mine antakelser?

mvh
RD

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Opphavet til Oluf Nilsen Brevik, f.ca. 1700, Mosvik

Legg inn av Mette Værnes » 22. februar 2010 kl. 15.41

Hei Roar

Sånn ved første øyekast kan det se ut som om det er Ole Nicolai som er din mann, skal undersøke litt mer seinere...

Hei så lenge fra Mette

dn24337
Sted: RANDABERG

Legg inn av dn24337 » 22. februar 2010 kl. 21.19

Hei Roar. :)

I ft. 1701 fra Ytterøy, finner jeg Niels Olsen, som bor på gården Brevig
Han har 3 sønner: Mathias, f. 1694, Haldor, f. 1696, og OLE f. 1700.... :?
Hilsen Annette

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 22. februar 2010 kl. 22.34

Takk for svar begge to.

Ja det stemmer det, og jeg tror dette er samme gutt som er døpt Olaus Nicolai noen måneder tidligere.

Synes bare det er merkelig - med tanke på hvor uvanlig det den gang var blant "almuen" å ha dobbeltnavn - at det ikke finnes brukt senere i det hele tatt. At han ble kalt Ole/Oluf til daglig er forståelig, men at det ikke en gang blir brukt ved "store" hendelser, som vielse og begravelse? Det er derfor jeg ikke tar helt for gitt at Olaus Nicolai Brevik = Ole/Oluf Brevik i senere oppføringer.

RD

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 22. februar 2010 kl. 23.56

Hei igjen Roar

Jeg sitter og sjekker faddere og skifteopplysninger i registreringene mine, skriver inn det jeg finner etterpå eller i morgen kveld... :)

Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 23. februar 2010 kl. 8.52

Fine greier!

Sier takk for det.

RD

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 24. februar 2010 kl. 3.26

Hei igjen Roar

Etter å ha gått igjennom faddere (fra kirkebok 722A02 fra 1718-1755) på eventuell søsken av Ole Nielsen Brevig er jeg så noenlunde sikker på at Ole/Oluf Nielsen Brevig hadde en slektlig tilknytting til Niels Olsen Brevig fra 1701 tellinga. Det er fullt mulig at det er han som er innført som Olaus Nicolai i 1700. Hvordan og hvorfor Olaus Nicolai er blitt til Oluf/Ole har jeg dessverre ingen forklaring på. I Hovedlegs- og ungt mannskapsrulla for Ytterøy Liv Kompagnie fra 1769 er Ole Nielsen på Brevig innført som 68 år gammel som jo også stemmer bra.

Barn av paret Niels Olsen og Gollou Mathisdatter som jeg igjen finner barn på:
* Kirsten Nielsdatter (født 1695) gift med Oluf Clemmetsen Grand (Storgrand). Barn: Clemmit, Lars og Gunnil med Oluf Brevig, Maren Brevig og Jon Brevig som faddere for hvert sitt barn.

* Halften/Haldor Nielsen (født 1698) gift med Ingeborg Nielsdatter i 1727. 5 barn født i Verran (den gang i Inderøy prestegjeld) i perioden fra starten med kirkebøker derfra: Golla 1734, Haldor 1735, Golla 1737, Siver 1739, Ingeborg 1741. Samt 2 barn født i Mosvik på Storenget: Niels i 1745 med blant annet Kirsten Oluf Storgrands, Maren Oluf Brevigens og Mathis Halvorsen Storenget som faddere. Og Barbra i 1750 med blant annet Oluf Clemmetsen Storgrand (Mannen til Kirsten Nielsdatter) og Maren Olsdatter Brevig (Oluf Nielsen Brevigs kone).

* Joen Nielsen 1703-1735, død som ungkarl - kan ikke finne at han etterlot seg barn.

* Berit/Bergitte Nielsdatter Brevig (født 1708-1789) gift med Johannes Simonsen Stangerholt på Ytterøy. Paret er seinere på på Brustad Ytterøy. Barn: Niels, Oluf, Johan, Niels, Gollou, Marithe, Justine, Berithe og Berithe. Alle disse barna ble født på Ytterøy og de aller fleste av fadderne er derfra men Ole Nielsen Brevig fra Mosvik er fadder for en av dem.

* Berit Nielsdatter Lilgrand gift med Alt Olsen Staberg i 1728. Barn: Niels, Oluf, Eskil, Jørgen, Oluf, Ingeborg, Gjertrud, Marit - alle sammen med Oluf Nielsen Brevig med søsken og svogere osv som faddere. Enke i 1748 og gift på nytt med Oluf Pedersen Inderberg fra 1750. Er litt usikker her om dette også kan være slekt av Nielsbarna dine..

* Ingeborg Nielsdatter (1714-1792) gift første gang med Lars Pedersen Berg, seinere på Grand. Barn: Gollou i 1739 med Oluf Nielsen Brevig og Kirsti Grand som faddere. Peder i 1740 med Kirsten Nielsdatter Storgrand og Berithe Nielsdatter Lilgrand.

Barn av Oluf Nielsen Brevig og Maren Olsdatter:
* Niels døpt 1736 (død 1737) med faddere: Oluf Melvold, Alt Lilgrand, Kiel Storgrand, Kirsten Storgrand, Karen Grand.
* Oluf døpt 1737 med faddere: Oluf Estensen, Oluf Braset, Oluf Brevig, Birgitte Lillegrand, Birgitte Grav.
* Golla døpt 1740 (død 1742) med faddere Alt Olsen Lilgrand, Oluf Kieldsen Melvold, Kirsten Nielsdatter Storgrand, Ingeborg Nielsdatter Grand, Marit Estensdatter Duklet.
* Barbro døpt 1744 med faddere: Oluf Klemmetsen Grand, Lars Olsen Brevig, Karen Olsdatter Melvold, Kirsten Nielsdatter Storgrand, Kirsten Larsdatter Lillegrand.
* Niels døpt 1746 (død 1763) med faddere: Oluf Clemmetsen Grand, Amund Olsen Haugen, Lars Olsen Brevig, Kirsten Nielsdatter, Ingeborg Joensdatter Grand.
* Mathias døpt 1748 med faddere: Ingebrigt Arnsøn Opgaard, Oluf Clemetsen Strogrand, Mathias Haldorsen Brevig, Marithe Estensdatter Duklett, Ragnild Evensdatter Opgrand.
* Golla døpt 1752 med faddere: Oluf Pedersen Lillegrand, Ole Olsen Duklett, Kirsten - Oluf Klemmetsen Storgrands, Ragnild Olsdatter - Lars Storengets, Ragnild Olsdatter Melvold.
* Maren døpt 1754 med faddere: Ole Klemetsen Storgrand, Niels Halvorsen Brevig, Bereth Nielsdatter Lilgrand, Marithe Estensdatter - Ole Duklets, Gjertrud Olsdatter Lilgrand.

Som du ser er Nielsbarna aktive som faddere for hverandre...og navneoppkallinga stemmer om man skal følge grunnregelen: Første sønn etter farfar, andre sønn etter morfar, første datter etter farmor og andre datter etter mormor. ..

Jeg finner foreløpig ikke noe endelig bekreftelse på noe i skiftene, men jeg fant ihvertfall en søster av Niels Olsen på Brevig i 1701 tellinga i skifteopplysninger fra 1693. Marit Olsdatter Fremgaard etterlater seg enkemannen Niels Knudsen og felles barn Olle 15 uker og Kirstie 2 1/2 år gammel. På barnas vegne under skifteforhandlingene var morbror Niels Olsen Brevig. Denne sønnen Ole er som du ser også en Nielssøn men født i 1693, og kanskje litt gammel...

Jeg ser at jeg etterhvert må få alle disse slektsforholda jeg har fra skifteopplysningene inn i en søkbar base - det ville gjort jobben lettere :)..

Det var det jeg hadde for denne gang, prøver å komme med mer etterhvert fra skiftenotatene mine eller noen av de andre kildene...Kanskje jeg finner den endelige bekreftelsen :)

Hei så lenge fra Mette

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 24. februar 2010 kl. 22.53

Du henger i stroppen ser jeg :lol:

Det ante meg egentlig at det kunne bli vanskelig å finne bevis på at Olaus Nicolai er samme mann som Oluf/Ole Brevig. Men synes egentlig at indisiene er ganske gode.

Den Ole Nilsen Fremgaard du nevner omtrent nederst, født 1693, er den samme som jeg har som en av kandidatene i mitt opprinnelige innlegg øverst. Og som du sier, antakelig litt for gammel. Som den tredje Ole Nilsen Skerfve antakelig er litt for ung.

Jeg får se om jeg kan finne ut av endelikten til ON Fremgaard og ON Skerfve. Finnes de som døde tidlig, eller gift på andre hold, er de to eneste "utfordrerne" borte, og antakelsen om at Ole Nicolai Nilsen Brevig = Ole/Oluf Nilsen Brevik ytterligere styrket.

Takker for innsatsen!

RD

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 25. februar 2010 kl. 1.06

Hei igjen Roar

Jeg var visst litt trøtt i natt.. Ser jo nå at Berit Nielsdatter Lillegrande sannsynligvis må ha vært datter av Niels Knutsen og Ingeborg Olsdatter på Lilgrand og dermed en halvsøster av søskenbarna til Nielsbarna fra Brevig.

Jeg finner at en Oluf Nielsen Lilgrand, soldat døde 22 år gammel i 1719. Om dette kan være han som ble født på Lilgrand i 1693 (med litt slingringsmonn på alder) eller om han var den som ble født på Skierve på Ytterøy (og da var soldat på legdet Lilgrand) i 1704 er usikkert. Det er også en soldat Ole Nielsen Bjørvig (som da kan være legdet) ved Liv kompaniet som gifter seg med ei Marit Nielsdatter i 1739, disse kan jeg ikke finne noe mer om i kirkebøkene etter 1739.

Jeg ser også av hovedlegds og manntallslista for 1748 Ytterøy Liv kompani at Ole Nielsen Brevig er innført som 48 år gammel: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =213#nedre noe som igjen passer perfekt med født 1700.... Siden Maren Olsdatter var fra Opgrand er en stor sjanse for at Ole opprinnelig kom fra Brevig. Han var ikke eldst i søskenflokken men storebror Haldor dro til Inderøy og Mathias fant jeg vel ikke noe på tror jeg...og dermed gjenstår Ole til å overta gården...Det er ikke noen endelig bevis - foreløpig - kanskje jeg finner noe etterhvert.. Det står i både rulla fra 1748 og i rulla fra 1769 at han har vært i tjeneste... Det er mulig jeg har kopi av rulla som trengs (hvor han er innført) her hjemme i papirbunken, eller så finnes den forhåpentligvis på Riksarkivet eller i Statsarkivet i Trondheim...

Hei så lenge fra Mette

dn25220
Sted: ARENDAL

Legg inn av dn25220 » 23. april 2010 kl. 21.52

Hei Roar.

Har du kommet til bunns i dette?

Om ikke har jeg muligens en del informasjon jeg kan få scannet og sendt deg.
Sitter på ett verk utgitt i 1990 av Seth Warner som analyserer dette bra.
Verket heter for øvrig:
"The anschestry of Ole Gilberg and his wife Dagny Sandstad of Ytterøy, Norway and the descendants to 1865 of his grandparents and her great-grandparents"

Verket er for øvrig på engelsk.

Brukeravatar
Roar Dalen
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 25. april 2010 kl. 22.42

Hei

Nei - jeg har desverre ikke kommet noe lenger. Jeg har vel slått meg til ro med at "Olaus Nicolai Nilsen Brevik" er samme person som Oluf Nilsen Brevik, på tross av at jeg ikke har noe endelig bevis. Indisiene er ganske gode.
Men har du kilder som kan kaste nytt lys over dette på en eller annen måte er jeg absolutt interessert i det. Jeg sender deg pm med e-postadresse du kan bruke.

mvh
RD

Svar

Gå tilbake til «Mosvik»