Ingebrigt Iversen og Ane Olsd fra Melhus,i Trondheim i 1806?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn12611
Sted: VALLERSUND

Ingebrigt Iversen og Ane Olsd fra Melhus,i Trondheim i 1806?

Legg inn av dn12611 » 5. februar 2010 kl. 12.12

Ingebrigt Iversen og Ane Olsdatter "Paa Byeaasen" døper ei datter Ingeborg Anna født 08.10.1806 og døpt 02.11.1806 i Domkirken i Trondheim (nr. 118, høyre side)Lenke dåp

På søk etter Ingebrigt og Ane i FT 1801 finner jeg noen som passer på gården Rathe i Melhus: Ingebrigt Iversen, 23 år, Inderste og gaar i dagleje, gift med Ane Olsdtr, 25 årLenke

Ingebrigt og Ane har i 1801 en sønn Iver som er 1 år gammel. Han finner vi igjen på Agdenes på gården Fremtad. Han ble gift 29.01.1828 med Maren Johnsdatter fra Vatten i Agdenes, ved vigselen er hans bopel oppgitt å være SelvenLenke giftemål 1829(nr.1).

Iver og Maren var husmannsfolk på Nordgjerdet, tilhørende gården Hegg i Agdenes. Her får de mange barn og de nevnes på denne plassen i FT 1865 for ØrlandetLenke.

En Ole Ingebrigtsen ble konf. fra Vatten i Agdenes i 1820(nr.35)Lenke konfirmasjon 1820. Her får vi vite at han var døpt 23. 01. 1803.

I 1829 blir han gift med Anne Elisabeth Johannesdatter fra Rødsen i Agdenes. Her får vi vite at hans far heter Ingebrigt Øyeset?Lenke

Jeg finner Ole døpt året 1803 i kirkeboka for Melhus 1802-1815 tredje søndag etter hellig tre kongers dag, altså 23.01. Her er far oppgitt å være Ingebrigt Iversen Rate.

Ole Ingebrigtsen dør i 1835(nr. 93).
Lenke

Jeg tror Ole og Iver er søsken av min ane Ingeborg Anna Ingebrigtsdatter. Fordi hun også flytter til Agdenesset der hun tar seg tjeneste på Fremstad og ble senere gift her.

Ole og Ingeborg Anna nevnes også som faddere når Iver har barn til dåpen.

Om Ingeborg Anna så finnes det kildehenvisninger og annen info på en annen tråd her i forumet

Mitt håp er om noen kjenner til eller kan hjelpe meg med hvor Ingebrigt Iversen og kona Ane Olsdatter ble av, døde de i Trondheim?

Kanskje kan et skifte etter Ingebrigt og/eller Ane gi meg svar på om de er riktige foreldre til min ane Ingeborg Anna?

MVH Rune Andre

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»