Gravnes/Gramnæs hvor kan det ha vært?

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Kari Elisabeth Myhre
Sted: TRANBY

Gravnes/Gramnæs hvor kan det ha vært?

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 19. januar 2010 kl. 19.36

Jens Hansen er født og døpt i Borre 1818, i 1841 gifter han seg i Bragernes,Drammen;nå med navnet Hansen Gravnes, datter Gunda Carlowna (f. 1842) heter i 1865 Jensdatter Gravnæs, alle andre i familien er oppført som Gravnes i 1865-men i 1900 bor kona til Jens;Ingeborg Marie og to sønner i Drammen og heter da Gramnæs---- i Brunlanes finner jeg sønnen Julius(f. 1845) og hans familie-de heter alle Gramnæs--
Navnet har endret seg-det er jo greit-kom vel ann på øret som hørte og hånden som skrev? :)
Spørsmålet er : Et sted må Jens ha fått dette navnet-Gravnes/Gramnæs---- :?: Hvor kan det ha vært?
Et sted mellom 1818 og 1841 må han ha bodd et sted som het dette??

Noen ideer der ute :?: :)
mvh kari

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Gravnes/Gramnæs hvor kan det ha vært?

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. januar 2010 kl. 19.33

Dette er vel dåpen til Jens.
nr. I 4 (1815-1845), Fødte og døpte 1818, side 44-45.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24
Det står i merknadsrubrikken at barnet ikke tilhører menigheten da foreldrene hører hjemme et annet sted. Er litt usikker på om det stedet er "Kongsberg".

NB! Denne teksten var ikke ordrett transkribert.

Hvis det er riktig dåp kan du jo legge ut linken under "Sleksfaglige diskusjoner/Hjelp til tyding av kildemateriale", dersom ikke du heller er sikker på stedsnavnet.

Mvh Paul

Kari Elisabeth Myhre

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 20. januar 2010 kl. 19.57

Ja,det stemmer det- har fått hjelp til den tidligere;du har lest helt rett :D Problemet er Gramnæs/Gravnæs- --hans far bodde en tid på Smedemoen utenfor Darbu før han giftet seg,og han ble gift i Kongsberg,Hans Olsen og Kisti Olsdatter viet 10/2 1816. Vet ikke om Hans kom fra Kongsbergtrakten eller mulig Borre?--
Jeg går ut fra at det var noe slekt i Borre siden de var der da Jens ble født, men årene etter det-1818-til Jens gifter seg i Drammen i 1841 de er helt blanke for meg--og hadde jeg funnet noe om dem i den perioden så kanskje jeg hadde forstått hvor navnet Gramnæs/Gravnes kom fra :(
uansett skal du ha takk for interessen :D
mvh kari

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 20. januar 2010 kl. 20.23

Kanskje dette er konfirmasjonen til Jens:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1486#ovre

Ifølge FS hadde Hans Olsen og Kirsti Olsdatter barn døpt i Kongsberg, Ådalen og Eiker.

Kari Elisabeth Myhre

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 20. januar 2010 kl. 20.38

:D Å du verden,tusen takk Astri-- nå skjer det ting- litt å gå etter-har prøvd famsearch- men ikke funnet noe-- nå prøver jeg igjen-- De var nok stadig på flyttefot Hans og Kisti?

Men ikke noe Gravnes/Gramnes i sikte??
Stadig like håpefull :)
mvh kari

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. januar 2010 kl. 14.39

Ikke enkelt dette, Kari.

Vi vet nå at Jens bodde på gården Killingrud i Eiker da han ble konfirmert i 1833. Killingrud er en gård ned mot Drammenselva i Solbergelva.

Ved forlovelsen hans den 29. okt. 1841 i Bragernes: Nest sist på høyre side skrives navnet Gravnæs, han er ungkarl og Skomagersvend. Forloverne er forresten Carl Svensen og Martin Jørgensen.

Ved lysningene hans dagene 31. okt., 7. nov. og 14 nov. 1841 i Bragernes:
Nr. 2 på venstre side skrives navnet Gravenæs.

Så en eller annen gang mellom 1833 og 1841 tar han til seg navnet Gravnæs med skrivevarianter. Mest sansynlig kommer dette navnet fra et sted han har bodd.

Det er en gård litt vest for Mjøndalen som heter Grav. Ble også skrevet Graf enkelte ganger. I 1801 og i 1865 bor det 3 familier på denne gården. I 1900 bor der 2 familier på Grav og en familie på underbruket Gravskilen. Det kan være en mulighet for at det var en plass under denne gården, kanksje ned mot Drammenselva, som het Gravnæs mellom 1833 og 1841. Det er kanskje noe du bør sjekke ut. Jeg vet ikke om en slik plass har eksistert, men gården Grav er i nærheten av der han har oppholdt seg før vielsen hans. I dag er mye av dette området, spesielt ned mot elva, bygd ut med industri og boligfelt, så alle rester etter husmannsplasser kan være borte.

Ellers så kan det være verdt å prøve å finne svennekontrakten hans siden han er skomakersvenn i Bragernes. Han må ha skrevet en kontrakt for læretiden, men om den eksisterer lenger vet jeg ikke. Kunne vært interessant å sett hvilket navn han brukte på den.

Det er hans bevegelser, bosted og gjøremål mellom 1833 og 1841 du må finne ut av. Spor finnes bare en graver dypt nok.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. januar 2010 kl. 15.14

Anbefaler en tur til Statsarkivet i Kongsberg for å sjekke opp denne: Arkiv over Drammen magistrat

Kan være du finner opplysninger om Jens som håndverker. Siden han er skomakersvenn burde han stå blant håndverkerne.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Kari Elisabeth Myhre

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 27. januar 2010 kl. 18.32

:) Tusen takk Remi,som du sier det er ikke lett dette.Men jeg tror også det er et navn han har tatt fra et sted han bodde. Variantene er jo også mange- men ideen om et sted ved Drammenselva høres fornuftig ut. Du kommer med mange gode tips som jeg skal følge opp-men turen til Kongsberg blir nok ikke før løvet spretter :D
mvh kari

Kari Elisabeth Myhre

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 27. januar 2010 kl. 19.34

Hei igjen,jeg finner en plass/gård under Fossesholm som heter Grimnæs :D Den finnes ikke mer,men var der i 1865 og 1900. Det er jo en mulighet- er faktisk det som ligner mest på Gravnæs/Gramnæs- av det jeg har kommet over til nå. Ideer Remi?eller noen andre med lokalkunnskap fra Eikerbygdene??
mvh kari

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. januar 2010 kl. 21.30

Det kan absolutt være en mulighet, Kari Elisabeth.

Grimnes er gårdnr. 115, bruknr. 39 i dag i Øvre Eiker. Bruknr. 1 er Hakavik. Grimnes ligger midt i mellom Darbu og Hakavik på vestsiden av innsjøen Eikeren helt nede ved vatnet. Dette i følge Statkart sitt Norgesglasset: Lenke. Et av de beste kartsidene jeg vet om.

Trykk på Stedsnavn til venstre under kartet. Søk på stedsnavn Grimnes og kommune Øvre Eiker, kommer fram i søkeresultat med en gang. Dobbeltklikk deretter på navnet Grimnes, jeg pleier å velge produkt NO 1:50000. Du kan zoome inn og ut ved hjelp av slideren på høyre side av kartet.

Etter det jeg ser er der i dag 7 bygninger på plassen.

Men, for å prøve å granske videre. Hadde Jens yngre søsken, som kan være konfirmert mellom 1833 og 1841? Kanskje Jens bodde hos foreldrene noen år etter hans konfirmasjon, da kan konfirmasjonen til yngre søsken gi en pekepinn om hvor foreldrene bodde i årene etter 1833.

Remi
Remi Pedersen

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. januar 2010 kl. 21.45

For å svare meg selv:

Konfirmasjon Marte Karine 1831 Da bosatt på Kofstadmoen. Kofstadmoen er nabobruk til Smedmoen, midt mellom Darbu og Kongsberg på Gamleveien.

Dette var den eneste jeg fant konfirmert mellom 1815 og 1837. Jeg finner heller ingen barn døpt i Eiker mellom 1814 og 1827.

Men kanskje du vet mer om Hans og Kirsti sine barn allerede enn det jeg gjør.

Remi
Remi Pedersen

Kari Elisabeth Myhre

Legg inn av Kari Elisabeth Myhre » 28. januar 2010 kl. 11.20

Strålende!
Jens hadde en søster født 1828-Anne Barbro ,leita etter hennes konfirmasjon men fant den ikke. Det ville vel blitt 1842-43-
Har fire barn for Hans og Kirsti:
Marte Karine døpt i Kongsberg 1816- konf.i Eiker 1831
Jens f. i Borre 1818,konf i Eiker 1833
Maren f. i Borre 1820 og
Anne Barbro f. i Eiker 1828.
For Anne Barbro står det at far er fra Fiskum og hun er født på Kofstad.
Siden jeg ikke finner hennes konfirmasjon kan hun jo være død ung- det gjelder for Maren også--

Er vel like langt da, får kanskje søke etter dødsfall for Anne Barbro,Maren,Hans og Kisti og se om det er oppgitt noe bosted-
mvh kari

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»