Fisketorget i Bergen

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
Erling Sandø
Sted: MOSBY

Fisketorget i Bergen

Legg inn av Erling Sandø » 15. desember 2009 kl. 10.12

Miljøet på fisketorget i Bergen i "gamle dager". Min oldefar Iver Andrassen Sandø som opprinnelig kom fra Sandøya i Møre og Romsdal etablerte seg som fiskehandler i Bergen i 1890-årene og døde i 1923. Iflg min far ble han omtalt som "kveitekongen" ? og jeg har såvidt erindringer om samtaler mellom far og min onkel der de fortalte historier om skarp konkurranse mellom kjuaguttene på fisketorget om å bære hjem fiske for fornemme bergensmadammer. De tjente jo noe øre på slike jobber. Jeg har forresten et bilde av oldefar på jobb (som vedlegges) - men kan ikke tidfeste det, men det må vel være like etter 1.verdenskrig omkring 1918 - 20?. Er det noen som kan sette meg på sporet etter ev. litterarur om dette. hadde vært flott å få med noe kjøtt på beinet i tilleg til bare tall og navn. Et aldri så lite hjertesukk i denne forbindelse - hadde jeg bare vært litt mer nysgjerrig t og spurt ut mine far mens de levde? Nå er det for sent.>Han døde i 1974.
mvh
Erling Sandø
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: Fisketorget i Bergen

Legg inn av dn20990 » 15. desember 2009 kl. 22.23

Det er en del historisk materiale om Fisketorget i et studentprosjekt ved Universitetet i Bergen fra i fjor. Der kan du sikkert finne endel informasjon, også gamle bilder
http://huin.uib.no/~huin105_2008_01/historie.html
mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 15. desember 2009 kl. 22.33

Hvis du vil ha litt mer "kjøtt på beinet" som du skriver, kan du sitere fra de første sidene av Hellemyrsfolket av Amalie Skram, se lenke
http://www.histos.no/bergen/vis.php?id=75&kat=1
mvh
leif erik otterå

Erling Sandø
Sted: MOSBY

Legg inn av Erling Sandø » 19. desember 2009 kl. 18.16

Mange takk Leif Erik! Dette var egentlig et "skudd i blinde" men jaggu fikk jeg napp her og. Apropos "Hellelmyrfolket" så husker jeg den såvidt fra studietiden som pensum til artium. Den er jo temmelig dyster, men etter å ha lest introduksjonen her gav du meg jo en glimrende ide`. Skjønner nå at jeg må foreta en "forskningsreise til Bergen og omegn til sommeren. Har tidligere også fått tips om slektninger omkrig Åsane på dette forumet. Dette inspirerer til innsats. Ellers så hadde jeg glemt å hukke av på melding e-post denne gangen. Derfor så jeg svaret først nå. Igjen hjertelig takk
mvh
Erling :D

Svar

Gå tilbake til «Bergen»