Lars Stålesen Hay
Moderator: MOD_Troms
Lars Stålesen Hay
Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor Lars Stålesen Hay ble født, og hvor han bodde før han kom til Bjarkøy. Han er født ca 1730. Han var gift med Pernille Nilsdtr. Hjorth, født ca 1731. De er bl.a. foreldre til Ole Larsen Hay som ble født 1758 eller 1759. Jeg står nå fast, og klarer ikke å komme lengre tilbake.
Re: Lars Stålesen Hay
Hei jeg har ikke funnet hvor han er født.Men fant vielsen med Pernille.Høyre side 3 vielse nedenfra.Fant også familien i 1801 tellingene.Da bor de hos sønnen på gården Kollesland.
Mvh.Lisbeth
Mvh.Lisbeth
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Den eneste Lars Staalesen jeg kan finne er født 18.Mai 1730 i Soknedal Rogaland.
Takk for rask tilbakemelding. Problemet er at jeg har trålt gjennom bygdebøkene for Bjarkøy, og fant ikke noe svar. Jeg har lett i kirkebøker på nettet. Jeg har etterslekta helt fram til mine barn men jeg klarer ikke å finne ut hvor dette Hay navnet kommer i fra. Noen sier Tyskland, og andre sier fra en skotte som stakk av fra skottetoget med ei jente, kaptein George Hay. Men jeg gir ikke opp håpet. Bare jeg klarer å finne hvor han bodde før han kom til Bjarkøy, så klarer jeg kanskje å nøste videre....
Hvis du går inn på FS og søker på Hay,så finner du de fleste i Troms.Men det går ikke så langt tilbake at du finner ut hvor dette navnet kommer fra.Etter søk i alle baser kommer man heller ikke så langt tilbake.Ett sted må jo Hay navnet ha kommet inn.Men usikker på hvor.
Mvh.Lisbeth
Mvh.Lisbeth
Selvfølgelig finner du mange Hay i andre land også.Det du må er jo å finne så langt tilbake på de som heter Hay i den familien du har.Hm vansklig synes jeg 

Sitat: "Slekten Hay er en skotsk slekt som fikk en liten gren i Norge da leiesoldaten George Hay slo seg ned i landet. Han var med i det såkalte "Skottetoget" som svenskene leide på 1600tallet."
Kilde (det står nede på høyre side over et foto av en kvinne): http://www.hoeggen.no/info/mb00-03/side4.pdf
Verdt å undersøke nærmere,- det kunne jo muligens være noe i det
Mvh
Linda W
Kilde (det står nede på høyre side over et foto av en kvinne): http://www.hoeggen.no/info/mb00-03/side4.pdf
Verdt å undersøke nærmere,- det kunne jo muligens være noe i det

Mvh
Linda W
Kjempeartig med slike engasjerte damer som dere! Ja jeg har sjekket opp alle Hayene i Norge, men jeg har ennå ikke klart å finne en fellesnevner. Men i morra skal jeg inn å se på tipset i Rogaland. Det blir spennende!
Jeg har nå spekulert og undret om Lars Staalesen født ca 1730 i Soknedal i Rogaland kan være den jeg leter etter? Jeg skal ta å legge inn etterlysning i Rogaland på han. Det hadde vært interessant å vite om det finnes noen bygdebok for området for denne tidsperioden.