Hei
Karl oskar uekte født 16/9-1882 Kullsta by,Ragunda forsamling, Jamtland.Mor Martha Lisa Berglund (olsdotter) f 14/7-1845 Gillberga Varmland. karl oskar, ble gift med min oldemor Anna Jørgine Johansdatter Solberg 7/7-1909 i Moholt kirke i Strinda Nord Trøndelag.i kirkeboka står det at far til brudegom het Oskar Svensson var sagbruksarbeider.Jeg ønsker mere opplysninger om faren hvis det er mulig.
mvh Jane Håøy
Karl Oskar Svensson f 16/9 1882 i Ragunda
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: Sverige
- Kontakt:
Re: Karl Oskar Svensson f 16/9 1882 i Ragunda
Hej!
I födelseboken står det att Karl Oskar är oäkta, ingen far är angiven.
Han är döpt 24 september samma år, men denna uppgift kanske du hade.
Källa: Ragunda kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker., SE/ÖLA/11087/C/2 (1861-1899), bildid: A0005190_00128
År 1890 hittar jag:
Berglund, Märta Lisa
Arb.qv.
f. 1845 i Ragunda (Jämtlands län, Jämtland)
Ogift kvinna, mor i familjen
I Socknen
Ragunda (Jämtlands län, Jämtland)
förs. enl. 1880 års längd
Födelseort i källan: Ragunda
Lydia Johanna
f. 1875 i Ragunda (Jämtlands län, Jämtland)
oä. d.
Ogift kvinna, barn i familjen
I Socknen
Karl Oskar
f. 1882 i Ragunda (Jämtlands län, Jämtland)
oä. s.
Pojke, barn i familjen
I Socknen
v
År 1900:
Svensson, Karl Oskar
Dräng
Pojke, ensam i familjen
Kullsta
Födelseort i källan: Ragunda Jämtlands län
Modern hittar jag också:
Berglund, Märta Lisa
Arbetskvinna
Ogift kvinna, ensam i familjen
Kullsta
Och även Karl Oskars syster hittar jag 1900, då är hon gift och har barn om du är intresserad av det så får du säga till så lägger jag ut det också.
Jag vet ju inte riktigt om det enbart är Karl Oskar och hans far som du är intresserad av och då är det ju lite onödigt att lägga ut en massa annat.
I födelseboken står det att Karl Oskar är oäkta, ingen far är angiven.
Han är döpt 24 september samma år, men denna uppgift kanske du hade.
Källa: Ragunda kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker., SE/ÖLA/11087/C/2 (1861-1899), bildid: A0005190_00128
År 1890 hittar jag:
Berglund, Märta Lisa
Arb.qv.
Ogift kvinna, mor i familjen
I Socknen
förs. enl. 1880 års längd
Lydia Johanna
f. 1875 i Ragunda (Jämtlands län, Jämtland)
oä. d.
Ogift kvinna, barn i familjen
I Socknen
Karl Oskar
oä. s.
Pojke, barn i familjen
I Socknen
v
År 1900:
Svensson, Karl Oskar
Dräng
Pojke, ensam i familjen
Kullsta
Modern hittar jag också:
Berglund, Märta Lisa
Arbetskvinna
Ogift kvinna, ensam i familjen
Kullsta
Och även Karl Oskars syster hittar jag 1900, då är hon gift och har barn om du är intresserad av det så får du säga till så lägger jag ut det också.
Jag vet ju inte riktigt om det enbart är Karl Oskar och hans far som du är intresserad av och då är det ju lite onödigt att lägga ut en massa annat.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Hei
Tusen takk for svar, jeg ville gjerne ha opplysninger om faren til karl Oskar hvis det er mulig å finne.Jeg har endel opplysninger om søsken og Marta Lisa s familie.
mvh Jane Håøy
Tusen takk for svar, jeg ville gjerne ha opplysninger om faren til karl Oskar hvis det er mulig å finne.Jeg har endel opplysninger om søsken og Marta Lisa s familie.
mvh Jane Håøy
-
- Kontakt:
Hej!
Eftersom Karl Oskar föds som oäkta och det inte är uppgivit någon far så har jag svårt att hitta rätt.
Det står ju i de norska kyrkoböckerna att hans far skall vara Oskar Svensson, men med enbart de uppgifter har jag ingen möjlighet att hitta honom. Jag har tyvärr inte tillgång till någon husförhörslängd/församlingsbok för Ragunda, med lite tur kan det ju stå någon upplysning där som kan leda oss till rätt Oskar Svensson.
Jag har även försökt att söka lite på cd skivan Sveriges Befolkning 1890, men har inte lyckats att hitta någon Oskar som skulle kunna vara "din".
Eftersom Karl Oskar föds som oäkta och det inte är uppgivit någon far så har jag svårt att hitta rätt.
Det står ju i de norska kyrkoböckerna att hans far skall vara Oskar Svensson, men med enbart de uppgifter har jag ingen möjlighet att hitta honom. Jag har tyvärr inte tillgång till någon husförhörslängd/församlingsbok för Ragunda, med lite tur kan det ju stå någon upplysning där som kan leda oss till rätt Oskar Svensson.
Jag har även försökt att söka lite på cd skivan Sveriges Befolkning 1890, men har inte lyckats att hitta någon Oskar som skulle kunna vara "din".
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Hei
Takk igjen, jeg tror det blir en vansklig nøtt å løse.jeg er veldig takknemmelig for at du har prøvd å hjelpe.
mvh Jane
Takk igjen, jeg tror det blir en vansklig nøtt å løse.jeg er veldig takknemmelig for at du har prøvd å hjelpe.
mvh Jane
-
- Kontakt:
Jane,
Det hade ju varit toppen om du hittade en liten liten notering i någon kyrkobok i Norge som kunde ge mig någon ledtråd att söka vidare här i Sverige.
Det hade ju varit toppen om du hittade en liten liten notering i någon kyrkobok i Norge som kunde ge mig någon ledtråd att söka vidare här i Sverige.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Hei
Jeg har ikke funnet noen ledetråd som kan forskes videre på.Karl Oskar ble konfirmert 1897 i kullstad det er ikke noen far nevnt der da? alle tre barna har forskjellige fedre moren var ikke gift, broren Olof johan har jeg farens navn, han het N.J Edin fra Stugun forsamling.Moren døde 18/6-1922 siden de ikke var gift så står det vel ikke noe om Oskar.Jeg får vel bare innse at det er vanskelig å finne opplysninger på faren.
mvh Jane Håøy
Jeg har ikke funnet noen ledetråd som kan forskes videre på.Karl Oskar ble konfirmert 1897 i kullstad det er ikke noen far nevnt der da? alle tre barna har forskjellige fedre moren var ikke gift, broren Olof johan har jeg farens navn, han het N.J Edin fra Stugun forsamling.Moren døde 18/6-1922 siden de ikke var gift så står det vel ikke noe om Oskar.Jeg får vel bare innse at det er vanskelig å finne opplysninger på faren.
mvh Jane Håøy