Kan noen hjelpe meg med å tyde Sogndal MINI, 1694, fødte og døpte, side 22: Copanger ... "Eric Klingenberg ... Peder"?
Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650196.jpg
På forhånd takk
mvh
Alf Dagfin Haukeli
Kirkebok, Sogndal, Sogn og Fjordane, 1694
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: TØNSBERG
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Kirkebok, Sogndal, 1694
Eg les det slik: "Fastelafens Sønd: blef Eric Klingenbergs B: Chr: og kaldet Peder. Fadr: Fredric Bloeg, Sophie Holberg, Xop? nil.? Høstager"
Førenamnet på siste fadder (som er delt) får eg ikkje heilt taket på. Med ei sidelenkje kan ein bla i boka og sjå på liknande bokstavar.
"Chr:" reknar eg med er "Christnet" - altså døypt.
Førenamnet på siste fadder (som er delt) får eg ikkje heilt taket på. Med ei sidelenkje kan ein bla i boka og sjå på liknande bokstavar.
"Chr:" reknar eg med er "Christnet" - altså døypt.
- Else Berit Rustad
Første fadders etternavn får jeg til å bli Bloch. Den siste er muligens Christophnilde Høstager?
Snodig navn i så fall - bare et forslag
Mvh
Else B.
Snodig navn i så fall - bare et forslag

Mvh
Else B.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
mja kanskje....
- dersom det er "-ilde", er iallfall d-en annleis enn i Fredrik og Peder; men det er samankrota med "Novembr" nedanfor, så det er ikkje så godt å sjå. Lokalkjende kjenner kanskje att dama?
- dersom det er "Bloch" (ikkje "Bloeg"), må det vel vere "Holbech" også (ikkje Holberg); siste bokstaven/-ane er like.
- dersom det er "-ilde", er iallfall d-en annleis enn i Fredrik og Peder; men det er samankrota med "Novembr" nedanfor, så det er ikkje så godt å sjå. Lokalkjende kjenner kanskje att dama?
- dersom det er "Bloch" (ikkje "Bloeg"), må det vel vere "Holbech" også (ikkje Holberg); siste bokstaven/-ane er like.
- Else Berit Rustad
Ja, jeg mener det står Bloch og Holbech.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
- Sted: TØNSBERG
Takk for svarene. Jeg skal være forsiktig med og sette meg som overdommer her. Mine tanker løper når jeg ser navnet Sofie Holberg – kan dette være søsteren til Ludvig Holberg som ble født 1674?? Vi vet at hennes morfar var sogneprest i Fana og at hun senere ble gift med presten Nicolaus Tostrup.
Barnet som ble døpt, Peder, ble senere privilegert handelsmann på Lærdalsøyri og gift med datteren til sogneprest i Lærdal, Hans Jonasen Leyrdahl. Foreldrene var Erik Pedersen, sannsynligvis sønnesønn til sognepresten i Askvold, Jens Lauritson og moren var Birgitte Andersdatter Rønne Heiberg, datter av sognepresten i Sogndal, Anders Rønne Heiberg. Her er det mange prester samlet på Vestlandet, og det er ikke usannsynlig at Sofie Holberg kunne være fadder ved denne dåpen? Hvis det er Holbech faller denne teorien? Høstager er et kjent navn i Kaupanger på den tiden.
Mvh
Alf Dagfin H.
Barnet som ble døpt, Peder, ble senere privilegert handelsmann på Lærdalsøyri og gift med datteren til sogneprest i Lærdal, Hans Jonasen Leyrdahl. Foreldrene var Erik Pedersen, sannsynligvis sønnesønn til sognepresten i Askvold, Jens Lauritson og moren var Birgitte Andersdatter Rønne Heiberg, datter av sognepresten i Sogndal, Anders Rønne Heiberg. Her er det mange prester samlet på Vestlandet, og det er ikke usannsynlig at Sofie Holberg kunne være fadder ved denne dåpen? Hvis det er Holbech faller denne teorien? Høstager er et kjent navn i Kaupanger på den tiden.
Mvh
Alf Dagfin H.
- Else Berit Rustad
Ved å bla litt i kirkeboka, har jeg funnet igjen fadderen Høstager. Fornavnet er leselig andre steder i boka, og da er det Ragnilde.
Ellers kan jeg være enig med deg i at navnet Holberg er det som først faller en inn her (jeg har også Holberg i min slekt), men skrivemåten er slik at navnet etter min oppfatning må leses som Holbech. Det kan selvfølgelig være ment Holberg, men....
Navnet Michel forekommer flere steder i kirkeboka - skrevet på to måter: Den ene med "vanlig" ch, og den andre med nettopp den vi finner igjen i Holbech.
Mvh
Else B.
Ellers kan jeg være enig med deg i at navnet Holberg er det som først faller en inn her (jeg har også Holberg i min slekt), men skrivemåten er slik at navnet etter min oppfatning må leses som Holbech. Det kan selvfølgelig være ment Holberg, men....
Navnet Michel forekommer flere steder i kirkeboka - skrevet på to måter: Den ene med "vanlig" ch, og den andre med nettopp den vi finner igjen i Holbech.
Mvh
Else B.