Hvordan forstå kilder i "Emigranter fra Stavanger 1825-

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Arne Petter Bentel
Sted: GRÅLUM

Hvordan forstå kilder i "Emigranter fra Stavanger 1825-

Legg inn av Arne Petter Bentel » 6. januar 2009 kl. 20.51

I Digitalarkivets base for "Emigranter fra Stavanger 1825-1970" finner jeg følgende opplysninger om min antatte oldefar (her nevnes bare de for meg ukjente kolonner): Hamn: Stavanger, År: 1888, Nr.: 1724, Kjelde: BOK 15A, Frakt: SPD, Rederi: ANGLO.

Jeg har lenge søkt etter et rederi eller en båt som hette ANGLO, uten å finne det, heller ikke på "Norway Heritage". Noen som kjenner det? Mange reiste på samme båten!

Frakt: SPD ???

Kjelde: BOK 15A. Hvor finner jeg den? I Riksarkivet?

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Re: Hvordan forstå kilder i "Emigranter fra Stavanger 1

Legg inn av dn22734 » 6. januar 2009 kl. 21.14

Mvh
Bjarte

Arne Petter Bentel
Sted: GRÅLUM

Legg inn av Arne Petter Bentel » 6. januar 2009 kl. 21.34

Takk for tipset. Har også undersøkt denne tidligere. Den har avgang på riktig dato, men gikk Christiania - Christiansand - Hull. Ikke innom Stavanger. Så jeg er skeptisk.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 6. januar 2009 kl. 22.15

Arne Bentel skrev:Frakt: SPD ???

Det kan være specidaler, som var myntenheten i Norge frem til 1875. Litt rart at de ble brukt som frakt 13 år senere, men kanskje. Innholdet var jo 82% sølv, slik at de var ikke verdiløse :)
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 6. januar 2009 kl. 22.34

Siden det er Digitalarkivet som åpenbart har laget denne basen, ville jeg sendt spørsmålene til dem. De burde jo vite hva de forskjellige tingene betyr!

Dessverre er det heller ingen dokumentasjon knyttet til basen, så det er ingen hjelp å få der heller...

Mvh
Else B.

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 6. januar 2009 kl. 22.51

Hei!
Angelo var en av båtene til Wilson Line, et engelsk rederi med base i Hull, England. De fraktet emigrantene til England. De hadde kontrakter med jernbaneselskap som fraktet emigrantene videre, som oftest til Hull. Wilson Line hadde forresten nesten bare skipsnavn som endte på o (Hero, Rollo osv). Du kan lese mer om dette i boken "Slektsgranskerens guide til utvandringen 1825-1930" s. 76-79. Se også Appendiks 2 s. 296-298. Når det gjelder Stavanger, fant jeg følgende opplysninger der:

Emigrantar frå Stavanger 1903-1928

I 1929 gjekk emigrantprotokollane for Stavanger (1867-1928) tapt i brann.
Som grunnlagsmateriale for utarbeiding av emigrasjonsstatistikk fekk Statistisk Sentralbyrå avskrifter av emigrantprotokollane. Dette materialet er no avlevert til Riksarkivet. Og på grunnlag av desse listene er det no laga database over emigrantar frå Stavanger 1903-1928. Databasen er på 34 877 namn. Alle namna i emigrantprotokollen er ikkje komne med på listene som vart sende til byrået (frå 1905 av), og er difor heller ikkje med i databasen. Berre den som emigrerte første gong skulle med, ikkje dei som skulle til utlandet for å mønstre på norske båtar, eller på forretningsreise, eller dei som hadde vore på besøk i Noreg. Det er grunnen til at det er med færre personar enn det talet på emigrantar for det einskilde året skulle indikere. Men ein vil likevel sjå av databasen at nokre er registrerte både to og tre gonger.

Se http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... visdok=vis

Den andre databasen vet jeg ikke mye om, men du kan prøve å henvende deg til Det norske utvandrersenter i Stavanger - se http://www.utvandrersenteret.no/.

På s. 79 i nevnte bok er ruten Trondheim - Kristiansund - Ålesund - Bergen - Stavanger - Hull nevnt.

Hilsen
Liv Marit Haakenstad

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»