Jeg hjelper en i Canada som har vært på "mitt" Kjerringøy ved Bodø i oktober, og vil nå finne ut av slekta si...
Hans bestemor, Herbjørg Agnete Kristine Hansen, f. 1905 på Kjerringøy, dro til USA i 1919, 14 år gammel. Hjemsted da var Nesna. Det var alt han visste.
Etter litt leit i kirkebøkene og folketellinger kom jeg frem til flg :
Mora til Herbjørg var Julianna Marie Kristiansdatter, f. ca 1877 i Nesna med foreldrene Kristian Vegner Nilsen og Ane Sofie Aas Pedersdatter.
Hennes far var Konrad Julius Hansen fra Kjerringøy. Herbjørg fikk også en bror på Kjerringøy, Erling Johan Hansen. Konrad døde i 1909, og Julianna reiste så tilbake til Nesna, der hun ble gift på nytt med Jensenius Martin K. Kristiansen. Dette paret benyttet Jakobsen som slektsnavn senere. Herbjørg fulgte da sikkert med sin mor til Nesna før hun emigrerte alene som 14 åring... Hennes bror ble igjen alene gjen på Kjerringøy, og døde der ugift.
Så mitt spørsmål :
E det noen som har opplysninger om Julianna's videre skjebne ? Fikk hun barn med Jensenius ? Det ville vært artig for amerikaneren å ha slekt i Nesna også