Jonette Jakobsdatter og Lars Pedersen, Alsvik

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
Vigdis Eilertsen Nysted
Sted: NYGÅRDSJØEN

Jonette Jakobsdatter og Lars Pedersen, Alsvik

Legg inn av Vigdis Eilertsen Nysted » 7. september 2008 kl. 13.46

Dette paret vet jeg ganske mye om, men likevel er det noe jeg ikke klarer å finne ut av. Når døde de?
Lars omkom sannsynligvis på Saltenfjorden på reise fra Ertenvåg en gang etter april 1868. Dette fordi en datter av han , Lovise Marie, ble født i januar 1869 og døpt i juni s.å. Når Lovise blir døpt, står det ingenting om at faren er død.
Jonette, mor til Lovise og kona til Lars, når døde hun? Klarer ikke å finne det i kirkeboka og har letet fram til 1926.
Jonette fikk en sønn utenfor ekteskap, - som enke, i 1876. Gutten, Johan Edvin, ble døpt i aug. 1877. Johan Edvin ble gift i Arendal 1929. Døde Jonette i Gildeskål eller Bodø, eller drog hun til Arendal som sønnen?
Nå ber jeg om hjelp, - kanskje noen gode hjelpere der ute?
Vigdis E. Nysted
mob 90791107

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Jonette Jakobsdatter og Lars Pedersen, Alsvik, Gildeskål

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. september 2008 kl. 14.36

Det kan se ut til at Lars Pedersen lever i beste velgående den 23. april 1875 da sønnen Edvard Johan Larsen blir gravlagt. Lars står i hvertfall ikke som salig eller avdød.

Nr. 4.

4. 14 April. 20 April/23 April. Ukonfirmeret dreng Edvard Johan Larsen. Søn af Husmand Lars Pedersen. 18 aar. Født i 1856. Opholdsted: Alsvig.

Men presten kan jo ha valgt å ikke skrive at far er død.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Vigdis Eilertsen Nysted

Legg inn av Vigdis Eilertsen Nysted » 7. september 2008 kl. 16.43

Det hendte at presten ikke skrev avdød eller salig, selv om vi vet at en person var død. Lars Pedersen må ha vært død innen 15. desember 1875, for det er i den tida at Jonette blir gravid med sitt siste barn som hun får m en annen mann når hun er enke .
Det som er blitt sagt, er at han døde etter april 1868-1870. Men det står ikke i kirkeboka. Jeg har lett nøye flere ganger i tidsrommet 1867-1879.
Når sønnen Hans Peter blir konfirmert i 1878, nevnes foreldrene, men det står ikke noe om Lars er død.
Heller ikke om han er død når Ernst Albert og Lovise Marie blir konfirmert. Da er han husmand.
Han kunne jo ikke forsvinne i løse lufta heller ;-)
Da er det vel til slutt presten som har glemt å føre han inn i kirkeboka som død og begravet.
Vigdis E. Nysted
mob 90791107

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. september 2008 kl. 20.55

Han er i hvertfall død før 3. januar 1876 for Jonette står som enke i folketellingen 1875.

Lenke.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Vigdis Eilertsen Nysted

Legg inn av Vigdis Eilertsen Nysted » 7. september 2008 kl. 22.14

Takk skal du ha.
Når Jonette døde, er også ei nøtt. Jeg har lett og lett, men finner ikke noe.
Vigdis E. Nysted
mob 90791107

Svar

Gå tilbake til «Gildeskål»