myklebust, hvilket prestegjeld
Moderator: MOD_ukjent_fylke
myklebust, hvilket prestegjeld
Hvilket prestegjeld hører Myklebust til?
Re: myklebust, hvilket prestegjeld
Det er ikke lett å svare på, da jeg finner Myklebust / Myklebost i mer enn 10 forskjellige prestegjeld ved et søk på nettet
M v h Dagfinn Hopen

M v h Dagfinn Hopen
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Det spørs hvilken gard du mener.
I 1886-matrikkelen får jeg opp 314 treff når jeg legger inn gardsnavn "Mykleb". Det er jo inklusive alle bruk, så 314 navnegarder med dette navnet er det jo ikke.
Spesielt på Sunnmøre er det mange garder som heter Myklebust/Myklebost. Der er det garder med dette navnet i 1886 i Vanylven, Sande, Herøy, Ulstein, Ørsta, Norddal, Stranda, Borgund og Haram.
I 1886-matrikkelen får jeg opp 314 treff når jeg legger inn gardsnavn "Mykleb". Det er jo inklusive alle bruk, så 314 navnegarder med dette navnet er det jo ikke.
Spesielt på Sunnmøre er det mange garder som heter Myklebust/Myklebost. Der er det garder med dette navnet i 1886 i Vanylven, Sande, Herøy, Ulstein, Ørsta, Norddal, Stranda, Borgund og Haram.

Takk for svar.
Jeg fant det i Hyllestad bygdebok i sogn og fjordane. Mer vet jeg ikke
Jeg fant det i Hyllestad bygdebok i sogn og fjordane. Mer vet jeg ikke

-
- Sted: KRISTIANSUND N
Da er det kanskje en av Myklebustgardene i Hyllestad forfatteren mener
I følge 1886-matrikkelen ligger den ene garden i Øn sogn i Hyllestad og den andre ligger i Hyllestad sogn i Hyllestad kommune.
I følge sognehistorikken til Hyllestad ble både Hyllestad sogn og Øn sogn utskilt fra Askvoll i 1861. Så leter du før 1861, bør du vel sjekke kirkebøkene for Askvoll.

I følge 1886-matrikkelen ligger den ene garden i Øn sogn i Hyllestad og den andre ligger i Hyllestad sogn i Hyllestad kommune.

I følge sognehistorikken til Hyllestad ble både Hyllestad sogn og Øn sogn utskilt fra Askvoll i 1861. Så leter du før 1861, bør du vel sjekke kirkebøkene for Askvoll.

All den tid Myklebust simpelthen betyr 'stor gård' (fra gammelnorsk miklabostad) så er det sånn ca en halv million steder på Vestlandet som heter det! Navnet mitt kommer (surprise, surprise!) fra en gård i Sogn og Fjordane som het Myklebust - eller i hvert fall ble kalt Myklebust på slutten av 1800-tallet - og som barn pleide jeg å more meg med å finne så mange stedsnavn som mulig i området som het det samme. All den tid det pleide å underholde meg i timesvis så spørs det nok om du ikke muligvis trenger litt mer informasjon for å finne den riktige gården!
Lykke til, i alle fall!

Lykke til, i alle fall!

Det var den riktige gården som Tore sa, men jeg takket han på chatten
, unnskyld for at jeg ikke la det ut her