Åbakken - hvor i Sel ?

Med tidligere kommune Heidal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Åsmund Skjeldnes
Sted: BRØTTUM

Åbakken - hvor i Sel ?

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 5. mai 2008 kl. 17.59

Familien Ole Pedersen/Brit Olsdatter er i FT 1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1077#ovre og 1875: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=498#ovre bosatt på Aabakken Sel nordre.

Deres datter Jøda er født på Haugeneie.

Er det noen lokalkjente som kan hjelpe meg å plassere Aabakken geografisk?
mvh Åsmund

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Åbakken - Sel?

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 5. mai 2008 kl. 18.16

Hei :)

Lokalkjent er jeg ikke, men hvis du går inn på Norgesglasset, velger Stedsnavn og skriver Åbakken, vil kart komme opp.

Du kan også klikke på markøren på kartet, velge kartreferanser og da kommer selve eiendommen, Åbakken, opp...
Vennlig hilsen Gry

Åsmund Skjeldnes

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 5. mai 2008 kl. 18.49

Takk Gry!. Du har nok ledet meg rett. Ser Åbakken ligger ved Sagdalen. Sagdalen er et navn som også er brukt i den familien, har jeg sett.

Jeg ble imponert av Norgesglasset. Måtte imidlertid åpne det i IE for å få det til. Fungerte ikke i Opera.
mvh Åsmund

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 6. mai 2008 kl. 9.15

Da må du prøve Norge i bilder her.

Da får du opp bilde av eiendommen Åbakken via fly-/satelittfoto :wink:
Vennlig hilsen Gry

Åsmund Skjeldnes

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 6. mai 2008 kl. 22.11

Veldig bra :D .!! Da får man et godt inntrykk av stedet. Takk igjen, Gry!
mvh Åsmund

gj12891
Sted: Oppegård

Re: Åbakken - hvor i Sel ?

Legg inn av gj12891 » 9. februar 2011 kl. 18.42

Hei!
Ser det er en stund siden du skrev dette innlegget, men jeg har etter en lang pause startet med litt slektsforsking igjen og da jeg så du var interssert i Aabakken i Sel så tenkte jeg at jeg skulle sende et svar da min slekt kommer der fra.
I folketellingen for 1865 er det Ole Pedersen og Bridt Olsdatter som bor i Aabakken, de hadde bla en datter Gunil f 1860 som er min oldemor. Gunil giftet seg med Anders Hansen, f 1859, de tok senere etternavet Aabakken. De fikk fire barn Bina f 1885, Maria f. 1888, Ole f1892 og Anne 1900. Bina er min mormor.
Du nevner Jødda som da er søster til Gunil om jeg ikke tar feil? Jødda er ikke med i folketellingen for 1875, men det er derimot hennes datter Ingri, da oppført som fosterbarn til Bridt og Ole. Hva skjedde med Jødda? Vet du det?
Det er min fetter Egil Svelstad, barnebarn av Bina som bor i Aabakken i dag.
Hilsen
Tordis Sæta Sundet

Åsmund Skjeldnes

Legg inn av Åsmund Skjeldnes » 9. februar 2011 kl. 22.23

Det var moro med respons på denne saken såpass lang tid etter jeg postet den.
Jeg har ikke jobbet med denne familien på flere år. Ole Pedersen og Brit Olsdatter er 2xtipp til min kone. Jeg har ikke forsket på anene til Ole og Brit, men der har kanskje du noe?

Når det gjelder Jøda/Jødda så fant jeg henne i FT 1875 på Jødastuen, Sel http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3293#ovre
i FT 1900 på Dokken, Sel http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =6151#ovre

Ikke funnet henne i FT 1910 - død, da ektefellen er funnet som enkemann: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036430002138/

Etter det jeg har funnet ut hadde de 7 barn.

Sender deg en privat melding, så du kan få epostadressen min, slik at vi kan utveksle data!
mvh Åsmund

Ivan Bjarne Kristensen
Sted: MJØNDALEN

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 22. juni 2015 kl. 21.47

Hei!
Det er en stund siden dere la inn disse meldingene, men det er nå jeg er kommet så langt i min søken, at jeg kan bidra.
Denne Ole Pedersen som ble gift med Brith Olsdatter og slo seg til på Aabakken i Sel, er bror til min kones tipp-tippoldefar, som også het Ole Pedersen og også giftet seg med en Brith - men med etternavnet Hansdatter. De to levde sitt liv på Fetten i Sel.
De hadde flere søsken, bla.a. to brødre, Gulbrand og Østen, som dro nordover. Les en interessant beretning om disse to i "Gåmålt og nytt fra Sel - 1999" - artiklen av Per Fergestad på side 266 om et sterkt folk.
Denne søskenflokken var barn av Peder Olsen Fetten, født på Kringen omkring 1780, og Jøda Olsdatter Hullet, født omkring 1784.
Jeg holder på med å nøste opp etterkommere etter "min" Ole Pedersen og registrerer dem på mitt slektstre på MyHeritage, så føl dere velkomne til å titte der om dere måtte ønske.
Til gjengjeld kan det vel neppe være noen overraskelse at jeg gjerne vil ha innsyn i det dere er kommet frem til om etterkommere etter "deres" Ole Pedersen.

Svar

Gå tilbake til «Sel»