Jeg låner bygdebøker på biblioteket, først og fremst for å finne ut om noe av slekten eller annet av interesse står der. Siden dette vanligvis er langt fra mine områder og lokalkjennskap, er det en grei måte å jobbe på.
Så til saken; jeg finner ofte saker som jeg gjerne vil ha med i min historie, hva bør jeg gjøre da. Skrive av eller scanne inn det som er skrevet, henviser til bygdeboka det gjelder og legger det sammen med mitt anetre og historie? Hva er lovlig? Og hva gjør dere andre?
Bygdebøker
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Greta Hysvær
- Sted: OSLO
Re: Bygdebøker
Hei.
De fleste trykte bøker har copyright, det ser du av tittelbladet hva som gjelder for den enkelte boka. Som oftest står det at kopiering ikke er tillatt. Jeg skriver av det jeg er interessert i og oppgir kilde. Det er skjelden jeg skriver av en hel historie rett fra boka, jeg prøver heller å fortelle med mine egne ord.
Bilder scanner jeg, det er som oftest bilder som har falt i det fri som brukes i bygdebøker så det er greit, men å oppgi kilde er allikevel en god skikk.
De fleste trykte bøker har copyright, det ser du av tittelbladet hva som gjelder for den enkelte boka. Som oftest står det at kopiering ikke er tillatt. Jeg skriver av det jeg er interessert i og oppgir kilde. Det er skjelden jeg skriver av en hel historie rett fra boka, jeg prøver heller å fortelle med mine egne ord.
Bilder scanner jeg, det er som oftest bilder som har falt i det fri som brukes i bygdebøker så det er greit, men å oppgi kilde er allikevel en god skikk.
Med vennlig hilsen
Greta
Greta
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Det er tillatt å sitere fra ei bygdebok (eller andre bøker), men da skal det være et sitat - ordrett, og kilde skal oppgis.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Takk, det var det jeg ville vite
Liker å sitere det andre har skrevet spesielt om noen i slekta og henvise til original. Kanskje scanne inn akkurat det stykket. Resten skrives jo med egne ord. Ikke alltid at noe copyright er tatt med ser jeg.

Liker å sitere det andre har skrevet spesielt om noen i slekta og henvise til original. Kanskje scanne inn akkurat det stykket. Resten skrives jo med egne ord. Ikke alltid at noe copyright er tatt med ser jeg.
Det er ikke alltid at det er tatt med copyrett, men den er der allikevel uansett om det er oppgitt eller ikke.
Spørsmålet blir hva du mener med formuleringen i første innlegg om at du vil ha med tekst *i din egen historie* -- eller : hva du mener med din egen historie ? Hva vil du gjøre med din egen historie ? Du har rett til å kopiere fra bøker til *eget bruk*. Men du kan ikke formidle det kopierte stoffet til andre, - da bryter du loven. Alle kan kopiere til seg selv, men ingen kan gjøre det for andre. Selv om du altså kan kopiere til din egen historie, har du ikke lov til å formidle din historie - hva det kopierte materialet angår -- til andre, det være seg i digital- eller papirform. Uansett om det står i bøkene at de er kopybeskyttet eller ikke.
Spørsmålet blir hva du mener med formuleringen i første innlegg om at du vil ha med tekst *i din egen historie* -- eller : hva du mener med din egen historie ? Hva vil du gjøre med din egen historie ? Du har rett til å kopiere fra bøker til *eget bruk*. Men du kan ikke formidle det kopierte stoffet til andre, - da bryter du loven. Alle kan kopiere til seg selv, men ingen kan gjøre det for andre. Selv om du altså kan kopiere til din egen historie, har du ikke lov til å formidle din historie - hva det kopierte materialet angår -- til andre, det være seg i digital- eller papirform. Uansett om det står i bøkene at de er kopybeskyttet eller ikke.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Takk,
det var dette jeg var ute etter, anetreet blir jo gitt videre til familien.
Jeg får bare henvise til hva som står i bøkene, og kontakte der jeg vil ha noe med. Best å være på den rette siden, lett å "glemme" i denne digitale verden.

det var dette jeg var ute etter, anetreet blir jo gitt videre til familien.
Jeg får bare henvise til hva som står i bøkene, og kontakte der jeg vil ha noe med. Best å være på den rette siden, lett å "glemme" i denne digitale verden.
Da er det igjen et spørsmål hva du mener med at ting blir gitt til familien. Hvis det dreier seg om å gi ditt innsamlede materiale til et barn, så kan ikke det regnes som annet enn videreføring av materiale for eget privat bruk. Men menes det her en mangfoldiggjøring, det vil si, i loven forstand : en eksemplarfremstilling, så er ikke det tillatt hva angår det kopierte materialet. Du kan altså ikke produsere noe for andre, (familie eller andre ikke-familie), men selvsagt overlate stoff til en arving. Produseres det noe for familien, i betydningen eksemplarfremstilling, eller mangfoldiggjøring, trer også loven om pliktavlevering i kraft.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter