Iver Moss og Elisabeth Margrete Olrich

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
22129
Sted: HVITTINGFOSS

Iver Moss og Elisabeth Margrete Olrich

Legg inn av 22129 » 29. desember 2007 kl. 19.03

Iver Moss (1746, Kvikne - 1827 Kvinnherrad) og Elisabeth Margrete Olrich (1754 Hosanger Hordaland - 1839 Kvinnherrad) giftet seg 12 nov 1773 i Sparbu. De bode trolig det meste av livet i Kvinnherrad
De hadde 10 barn, en sønn kalte de Mathis Friis Moss (1786 - 1844).
Det er mellomnavnet Friis som er min interesse. Hvor kom det fra? Hvorfor dro de til Sparbu for å gifte seg?
Elisabeth Margrete er datter av Benjamin Olrich (1717 - 1763) sogneprest i Askvold, og
Elsebeth Margrethe Brix. (?? - 1801) fra ???
I 1801 tellingen for Sparbu finner jeg Elisabeth Brix 37 år g.m. Otter Ottersen og i Tronhjem en Elisabeth Brix 60 år.
Vidre i sammen telling finner jeg en Ole Moss 30 år og en Bergite Friis 59 år og Maren Friis 64 år i Trondhjem.
Navnene Moss, Brix og Friis finnes altså i området til riktig tid, men jeg finner ikke sammenhengen. Er det noen som kan se den?

Takknemmelig for litt hjelp

Rolf Fries

Brukeravatar
Arild Køhl
Sted: STEINKJER

Re: Iver Moss og Elisabeth Margrete Olrich

Legg inn av Arild Køhl » 30. desember 2007 kl. 14.46

Elisabeth Margrethe Olrich ble gift i Skei kirke den 12 nov 1773 med Iver Moe fra Kvikne
De har nok ikke dratt til Sparbu prestegjeld for å gifte seg, det er nok mer sannsynlig at de møttes her.
Iver hadde kommet til Ogndal i Skei sokn i 1764, i forbindelse med koppergruve-driften her, og ble ansatt som overstiger.
Elisabeth Margrethe Olrich var datterdatter av Elisabeth Olsdatter Tønder gift med Fredrich Brix, og etter hans død gift med Marcus Sodemann.
Madame Brix eller "Brixa" som hun ble kalt blant folk var eier av det meste av gårder og eiendommer i Skei sogn, Sparbu.
Det er nok meget mulig at Elisabeth Margrethe Olrich er bosatt en tid hos sin bestemor på
Steinkjer gården og således møter Iver.
Etter at de ble gift var de nok bosatt her til i allefall 1782 da Moe ble avskjediget som overstiger.
De fikk 5 barn her + at Iver er innført som far til et barn som ble døpt i Stod prestegjeld i 1877. Senere ble Moe "Minermester ved Bergens stift"
Når det gjelder Friis navnet, kan det være så enkelt at en av partisipantene ved gruvene i Ogndal var kjøpmann i Trondheim Mathias Friis og at han er oppkalt etter han.
I mine kilder er navnet Moss aldri nevnt.

gj08298
Sted: STORD

Legg inn av gj08298 » 20. desember 2008 kl. 1.50

Hei!
Kom tilfeldig over spørsmålene ang. min 3xtipp oldefar :D . Det eg har fått overlevert og lest meg til er at Iver Simenson Moe var son til Simen Toreson Moe og Kristi Toresdtr. Skogstad.
Dei kom fra gården Moe (Moen?) i Sparbu. Han arbeida i gruvene i Kvikne og kom derfra til Ølve i Kvinnherad for å vere Overstiger, og etter ei tid (kort?) vart han tilsett som "fuldmæktig for Weymesteren". Då han kom til Ølve hadde han skifta navn for seg, kona og dei 3 eldste borna til Moss. Dei neste borna er antakelig då fødde i Ølve og også fått Moss navnet.
Som kurositet så kan eg nevna at han kjøpte i 1801 til eldste sonen Simon Kristian den garden i Kvikne som seinare vart prestegard, der Bjørnstjerne Bjørnson vaks opp.
Av borna er det son nr.4, Fredrik som er min "stamfar".
Dei fleste av borna fekk gamle familienavn som mellomnavn: Baade, Brix, Friis, Hagerup,Olrich og Tønder.

Når det gjeld Olrich slekta så har eg den tilbake til Bremen (Tyskland) på 1600 talet.

Mathias Friis vart skomakermester i Bergen.
Ser at han som har svart tidlegare nevner at Iver står oppført som far på 1870 talet, da hadde Iver vore død i mange år.

Med helsing
Eirik Moss
[email protected]

22129
Sted: HVITTINGFOSS

Legg inn av 22129 » 21. desember 2008 kl. 17.01

Hei Eirik

Takk for svar.
Jeg fant ikke dette innlegget til å begynne med, derfor sendte jeg deg et spørsmål om det, men nå har jeg funnet det.

Jeg viste ikke noe om foreldrene til Iver, så hvis du har noe mer om dem eller noe tidligere, så er jeg svært interessert i det.

Det tidligste jeg har i Olrich slekten er Bent Micaelson Olrich (f. 27 des 1688 Østre Bagholmen, Hordaland - d. 1. feb 1743) g.m Kristen Pouldatter (f. ?? - d. 1718)

Jeg vil gjerne ha mer om dem.

Den Fredrik Moss jeg har er født i 1784 -d.?? gm. Jensine Sofie Lind f.?? - d.??
Er det din stamfar? Jeg vet ikke noe mer om ham.

Min stamfar er Mathias Friis Moss (f. 1786 Kvinherad d. 4. juli 1844 i Bergen) gm. Karen Olsdatter (Marøen) (f. ?? d. ??)

Med vennlig hilsen

Rolf Fries

Svar

Gå tilbake til «Nord-Trøndelag - ukjent sted»