Ole Augustinus Oldren (1810 - 1829)
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Ole Augustinus Oldren (1810 - 1829)
Hei!
I Gudmund Eides gårdshistorie for bl.a. Søtvik og Stallvik står Augustinus Pettersen Oldren (1773 - 1839) oppført med seks barn, - tre i første og tre i andre ekteskap. Fra det andre barnekullet sakner jeg sønnen Ole Augustinussen Oldren, født 16.09.1810; døpt 07.10.1810 (da oppgitt som sønn av Augustin Petersen Axeldahl og hustru); konfirmert 21.10.1827 fra Sødvig 17 år gammel (da oppført med foreldrene Augustinus Pettersen Sødvig og Berith Dideriksd.); død 19 år gammel den 13.08.1829. (Oppholdsstedet ved dødsfallet er oppgitt til Oldren).
Jeg tar vel ikke feil når jeg mener at også Ole hørte med til familien?
Mvh
Terje
I Gudmund Eides gårdshistorie for bl.a. Søtvik og Stallvik står Augustinus Pettersen Oldren (1773 - 1839) oppført med seks barn, - tre i første og tre i andre ekteskap. Fra det andre barnekullet sakner jeg sønnen Ole Augustinussen Oldren, født 16.09.1810; døpt 07.10.1810 (da oppgitt som sønn av Augustin Petersen Axeldahl og hustru); konfirmert 21.10.1827 fra Sødvig 17 år gammel (da oppført med foreldrene Augustinus Pettersen Sødvig og Berith Dideriksd.); død 19 år gammel den 13.08.1829. (Oppholdsstedet ved dødsfallet er oppgitt til Oldren).
Jeg tar vel ikke feil når jeg mener at også Ole hørte med til familien?
Mvh
Terje
Ifølge mine notater hører Ole med til familien. Jeg har notert i alt 8 barn av Augustinus Petersen Oldren/Akseldal: Johanna (begr 1799, 4 år), Anne Sofie, Olava, Peter, Ole, Mattis, Jakob og Marta.
EB
EB
Hei
Da jeg tidligere søkte på Familysearch om denne familien fikk jeg i tillegg en
sønn til. Zakarias Augustinussen Oldren f. ca. 1811. Far: Augustinus Pettersen Akseldal. Mor: Beret Didriksen Akseldal. (Film no: 458589)
Hører han hjemme her?, eller er det feil på familysearch?
Augustinus Petersen Akseldal hadde jo en bror med tilsvarende navn (Zakarias Petersen f. ca 1796)
mvh
Øivind
Da jeg tidligere søkte på Familysearch om denne familien fikk jeg i tillegg en
sønn til. Zakarias Augustinussen Oldren f. ca. 1811. Far: Augustinus Pettersen Akseldal. Mor: Beret Didriksen Akseldal. (Film no: 458589)
Hører han hjemme her?, eller er det feil på familysearch?
Augustinus Petersen Akseldal hadde jo en bror med tilsvarende navn (Zakarias Petersen f. ca 1796)
mvh
Øivind
God dag igjen!
Har ikke funnet at Augustinus P. Oldren fikk noen sønn, Zakarias, mellom 16.09.1810 (da Ole ble født) og 08.08.1812 (da Mattis ble født). Det er vel også knapt med plass for ham i tidsrommet, skjønt mulig hadde det nok vært å "kile" ham inn der. Han kunne jo også ha vært tvilling med Ole eller Mattis, men begge disse døpes, så vidt jeg kan se, uten at noen tvillingbror samtidig er registrert.
Mvh
Terje
Har ikke funnet at Augustinus P. Oldren fikk noen sønn, Zakarias, mellom 16.09.1810 (da Ole ble født) og 08.08.1812 (da Mattis ble født). Det er vel også knapt med plass for ham i tidsrommet, skjønt mulig hadde det nok vært å "kile" ham inn der. Han kunne jo også ha vært tvilling med Ole eller Mattis, men begge disse døpes, så vidt jeg kan se, uten at noen tvillingbror samtidig er registrert.
Mvh
Terje
Nei, det må nok vere ei stokking av generasjonane, eg kan heller ikkje sjå at det var nokon Sakarias i desse to kulla.
Første kona til Augustinus er i alle skriftlege kjelder kalla Marit, men all oppkalling seinare er Marta, og mi viktigaste munnlege kjelde, Aashild Nesset, var svært bestemt på at ho heitte Marta. Og heilt i samsvar med skikken vart dottera i andre ekteskap med Beret kalla opp etter første kona. Ho er skriven Marta! Dette er vel nok eit døme på at prestane vegra seg svært for å skrive namna med den lokale uttalen, ein utlyd på -a var ikkje heilt gangbar i den danske kansellistilen.
Denne Marta (Marit) hadde ei dotter Olava med Jens Mikkelsa Frengen før ho vart gift med Augustinus, men ho døde berre 12 veker gammal.
Heller ikkje dotter nummer to hos Augustinus og Marta, også kalla Olava, f. 07.02.1800, levde opp. Ho er nemnd i folketeljinga i 1801, men ikkje i skiftet etter mora i 1809.
Helsing Tor
Første kona til Augustinus er i alle skriftlege kjelder kalla Marit, men all oppkalling seinare er Marta, og mi viktigaste munnlege kjelde, Aashild Nesset, var svært bestemt på at ho heitte Marta. Og heilt i samsvar med skikken vart dottera i andre ekteskap med Beret kalla opp etter første kona. Ho er skriven Marta! Dette er vel nok eit døme på at prestane vegra seg svært for å skrive namna med den lokale uttalen, ein utlyd på -a var ikkje heilt gangbar i den danske kansellistilen.
Denne Marta (Marit) hadde ei dotter Olava med Jens Mikkelsa Frengen før ho vart gift med Augustinus, men ho døde berre 12 veker gammal.
Heller ikkje dotter nummer to hos Augustinus og Marta, også kalla Olava, f. 07.02.1800, levde opp. Ho er nemnd i folketeljinga i 1801, men ikkje i skiftet etter mora i 1809.
Helsing Tor
Den Johanna Augustinusdotter som dør i 1799, 4 år gammal, har eg plassert hos Augustinus Krestafersa og Gunnil Larsdotter Selva, fødd 03.07.1795 og døpt som Johanna Fredrika. Dei hadde også ei eldre Johanna, f. 22.08.1792, d.d februar 1794.
Det er forresten når Gunnil blir gift oppatt i 1800 med Jakop Olsa at ein av kausjonistane er nemnd Gabriel Røgh Lund, som viser at Lund og Røk-slekta er voven inn i kvarandre.
Helsing Tor
Det er forresten når Gunnil blir gift oppatt i 1800 med Jakop Olsa at ein av kausjonistane er nemnd Gabriel Røgh Lund, som viser at Lund og Røk-slekta er voven inn i kvarandre.
Helsing Tor
Hei Tor
Jeg har notert at Marta(Marit)f.1764 d.1807 som var den første kona til Augustinus var fra Tøndervikstrand, Vet du noe mer om hennes opphav?
Mvh
Øivind
Jeg har notert at Marta(Marit)f.1764 d.1807 som var den første kona til Augustinus var fra Tøndervikstrand, Vet du noe mer om hennes opphav?
Mvh
Øivind
Marta Oldren (Marit) er nemnd med adresse Tånnarvikstranda da ho gifta seg med Augustinus. Men eg har ikkje kunna finne nokon Mikkel i Tånnarvikstranda. Men i Kvennhusdalen er det ein son Mikkel, og når ein ser på namnet på kona hans, og alderen på dei andre barna, er eg bra sikker på at Marta hører med i denne søskenflokken. Mikkel si mor er også Marta/Marit, og Marta og Augustinus i Oldren kallar eldste dotter si Ane Sofia. Derfor trur eg at Marta sine aner er:
Mikkel Andersa Kvennhusdalen
f. 1721, d. 1773
først gift med enka Maren Estensdotter, d. 1751 utan barn
1751 gift med
Sofia Persdotter.
Barn:
A Per
Mikkel Andersa Kvennhusdalen
f. 1721, d. 1773
først gift med enka Maren Estensdotter, d. 1751 utan barn
1751 gift med
Sofia Persdotter.
Barn:
A Per
Huff eg trykte visst på feil tast. Framhald:
A Per f. 1753
B Ola f. 1755, d. 1758
C Udøpt barn 1757, 1757
d MARTA f. 1761
e Maria f. 1768
F Jakop f. 1770
Besteforeldre:
Anders Olsa Kvennhusdalen
f. 1674, d. 1740
g.m.
Marit/Marta
Bygselsbønder i Kvennhusdalen. Eg har registrert 7 barn:
A Ola f. 1712
b Karen f.?
c Jertru f. 1715
d Svein f. 1717
e Elen f. 1720
F MIKKEL f. 1721
G Jon f. ?
H Udøpt son f. 1723, d. 1723
--
Per
Eg veit ikkje for Sofia, gift i Kvennhusdalen, var frå.
Oldeforeldre(?):
Ola (Andersa Kvennhusdalen)
f. 1641
g.m.
Jertru
Eg har ikkje funne kjelder som slår sikkert fast at "vår" Ola var son av Anders, brukar i Kvennhusdalen i 1664, men eg trur det er svært sannsynleg. Oppkallinga med Jertru styrker teorien om samanheng.
Barn:
A ANDERS f. 1674
B Mikkel f. 1685
Tippoldefar(?):
Anders Kvennhusdalen
f. 1602
Han er frukar i Kvennhusdalen i 1664.
Ein son kjend:
A OLA F. 1641.
--
Helsing Tor S.
A Per f. 1753
B Ola f. 1755, d. 1758
C Udøpt barn 1757, 1757
d MARTA f. 1761
e Maria f. 1768
F Jakop f. 1770
Besteforeldre:
Anders Olsa Kvennhusdalen
f. 1674, d. 1740
g.m.
Marit/Marta
Bygselsbønder i Kvennhusdalen. Eg har registrert 7 barn:
A Ola f. 1712
b Karen f.?
c Jertru f. 1715
d Svein f. 1717
e Elen f. 1720
F MIKKEL f. 1721
G Jon f. ?
H Udøpt son f. 1723, d. 1723
--
Per
Eg veit ikkje for Sofia, gift i Kvennhusdalen, var frå.
Oldeforeldre(?):
Ola (Andersa Kvennhusdalen)
f. 1641
g.m.
Jertru
Eg har ikkje funne kjelder som slår sikkert fast at "vår" Ola var son av Anders, brukar i Kvennhusdalen i 1664, men eg trur det er svært sannsynleg. Oppkallinga med Jertru styrker teorien om samanheng.
Barn:
A ANDERS f. 1674
B Mikkel f. 1685
Tippoldefar(?):
Anders Kvennhusdalen
f. 1602
Han er frukar i Kvennhusdalen i 1664.
Ein son kjend:
A OLA F. 1641.
--
Helsing Tor S.
Takk Tor!
Dette var bra informasjon, har lenge lurt på dette.
Tusen takk!
mvh
Øivind
Dette var bra informasjon, har lenge lurt på dette.
Tusen takk!
mvh
Øivind
Hei! Selvfølgelig må jeg blande meg inn...
Først: Det var skifte i Stavnes 9/1 1757 etter Elen Tollefsdatter. Enkem Esten (han var nok Pedersen Fevåg, de giftet seg 22 p trin 1723, som enkem giftet Esten seg 8 p trin 1757 m Karen Eriksdatter).
Barn:
1. Maren Estensdatter død, barn Anders 12 år (hun giftet seg 12 p trin 1747 med Michel Andersen Haffelden, sønnen Anders ble døpt 17 p trin samme år).
2. Elen Estensdatter g m Michel Stavnes (Jacobsen Fevåg, de ble gift fest vir Maria 1755, han var sønn av Jacob Michelsen Fevåg og Kirsten Fredriksdatter Leksen)
3. Randi Estensd hos faderen (hun ble gift Fest Asc Christi 1759 med Andreas Povlsen Pram)
Så til Tøndervikstrand: Det var skifte der datert 14/4 1752 etter nn Clementsdatter (hun het Ane, men det var ikke innført) Enkemann: Peter Petersen.
Barn:
1. Anders Michelsen 17 år, fra tidligere ekteskap.
Fra kirkeboken: 4 p trin 1729 giftet en Michel Stranden seg med Ane Sørøfnet. Michel Strandens datter Marit ble døpt Fest Oc Sanct 1734. Jeg finner ikke Anders innført døpt, men Michel Strandens qv ble introd Dom Lætare 1735. Michel Stranden ble begravet 1 p trin 1739.
Jeg tror ikke disse på Tøndervikstrand har noe forhold til Augustinus sin første kone Marit (Martha) å gjøre da..
Noen tanker om Sophia Pedersdatters opphav:
Den 2. des 1719 giftet Peder Nilsen (Ytteråk) seg med Inger Sophia Juul (vel Eriksdatter) seg. De fikk først sønnen Erik, og hadde flere barn, deriblant ble 13 p trin 1729 Peder Ytterogs barn Andrea Sophia døpt. Kanskje var det hun som ble gift med enkemannen Michel Andersen Dalen?
Jeg gjør oppmerksom på at det som står i parantes er mine tilføyelser, men for at det ikke skal være tvil om at de tilhørte Ytteråk, så står Ytteråk innført da Peder og Inger Sophia forlovet seg 22/5 1719.
Jan
Først: Det var skifte i Stavnes 9/1 1757 etter Elen Tollefsdatter. Enkem Esten (han var nok Pedersen Fevåg, de giftet seg 22 p trin 1723, som enkem giftet Esten seg 8 p trin 1757 m Karen Eriksdatter).
Barn:
1. Maren Estensdatter død, barn Anders 12 år (hun giftet seg 12 p trin 1747 med Michel Andersen Haffelden, sønnen Anders ble døpt 17 p trin samme år).
2. Elen Estensdatter g m Michel Stavnes (Jacobsen Fevåg, de ble gift fest vir Maria 1755, han var sønn av Jacob Michelsen Fevåg og Kirsten Fredriksdatter Leksen)
3. Randi Estensd hos faderen (hun ble gift Fest Asc Christi 1759 med Andreas Povlsen Pram)
Så til Tøndervikstrand: Det var skifte der datert 14/4 1752 etter nn Clementsdatter (hun het Ane, men det var ikke innført) Enkemann: Peter Petersen.
Barn:
1. Anders Michelsen 17 år, fra tidligere ekteskap.
Fra kirkeboken: 4 p trin 1729 giftet en Michel Stranden seg med Ane Sørøfnet. Michel Strandens datter Marit ble døpt Fest Oc Sanct 1734. Jeg finner ikke Anders innført døpt, men Michel Strandens qv ble introd Dom Lætare 1735. Michel Stranden ble begravet 1 p trin 1739.
Jeg tror ikke disse på Tøndervikstrand har noe forhold til Augustinus sin første kone Marit (Martha) å gjøre da..
Noen tanker om Sophia Pedersdatters opphav:
Den 2. des 1719 giftet Peder Nilsen (Ytteråk) seg med Inger Sophia Juul (vel Eriksdatter) seg. De fikk først sønnen Erik, og hadde flere barn, deriblant ble 13 p trin 1729 Peder Ytterogs barn Andrea Sophia døpt. Kanskje var det hun som ble gift med enkemannen Michel Andersen Dalen?
Jeg gjør oppmerksom på at det som står i parantes er mine tilføyelser, men for at det ikke skal være tvil om at de tilhørte Ytteråk, så står Ytteråk innført da Peder og Inger Sophia forlovet seg 22/5 1719.
Jan
Peder Nilsen Ytterråk og Inger Sophia Eriksdtr. Juel el. Juul var gjestgivere på Beian en periode på 1700-tallet. (Hennes slekt kom vel fra Gyl i Tingvoll på Nordmøre). Jeg har ført opp at Andrea Pedersdtr. Beian, f. 1729, d.1790, ble gift 20.04.1756 med Ole Pedersen Bakken, Ørland. Var denne Andrea en annen enn den Andrea Sophia som døptes 13 p trin 1729 og som nevnes i innlegg ovenfor?
Mvh
Terje
Mvh
Terje
Hei Terje! Det er sikkert du som har rett!!!
Det var faktisk en Sophia Pedersd som ble konf i 1743, som kan det være høvelig kandidat til å bli g m Michel Andersen Dalen.
Fest Vir 1752 er en Sophia Sødvig nevnt som fadder på Jon Sødvigs uægte barn Ingebrigt, sammen med bl andre Joseph Sødvig. Da Sophia Pedersd forlovet seg med Michel Andersen Dalen var Joseph Sødvig en av forloverne.
Andrea Sophia Pedersdatter ble konf i 1747.
Beklager at jeg rotet det til.
Jan
Det var faktisk en Sophia Pedersd som ble konf i 1743, som kan det være høvelig kandidat til å bli g m Michel Andersen Dalen.
Fest Vir 1752 er en Sophia Sødvig nevnt som fadder på Jon Sødvigs uægte barn Ingebrigt, sammen med bl andre Joseph Sødvig. Da Sophia Pedersd forlovet seg med Michel Andersen Dalen var Joseph Sødvig en av forloverne.
Andrea Sophia Pedersdatter ble konf i 1747.
Beklager at jeg rotet det til.
Jan