Ole Hansen Opagren (Ole Dalen)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ragnar Moslet

Re: Ole Hansen Opagren (Ole Dalen)

Legg inn av Ragnar Moslet » 24. november 2005 kl. 17.31

Ole bor ved FT 1801 på Opagren med sønnen Hans, 10 år, og er da gift 3dje g. i 1795 med Susanne Hansdtr (Indstrand).
Ole var gift 1ste g. 1771 med Brynhild Olsdtr. og 2ndre g. 1789 med Karen Kirstine Jacobsdtr. (må være død mellom 1794-1801) som han hadde 3 barn med . Han kalles Ole Dalen når han døper disse, Hans i 1790, Jacob i 1792 og Ingeborg i 1794. Etter navn på forloverne må Ole eller Karen ha røtter på Ervik, det samme med navn på faddere ved Jacob's dåp der alle kalles Ervik.
Kjenner noen røttene til Ole og/eller Karen ? Er takknemlig for ethvert svar.

Odd Karsten Pettersen

Legg inn av Odd Karsten Pettersen » 24. november 2005 kl. 21.53

Er litt usikker på om Ole Opagren og Ole Dalen er samme mann.
Etter Kvernhusvik kirkebokavskrifter:

20 søndag etter trinitatis, gudstjeneste ved Bjugn, 05.10.1788
com 55
trlv enkemann Ole Hansen Opakren og pike Karen Kirstine Jakobsdtr, spons: Ole Ervik og Nils Opakren

20.06.1790
3 søndag etter trinitatis, gudstjeneste ved Bjugn om formiddagen, 20 juni
com 59
døpt Ole Opakren og qv, deres sønn Hans, faddere: Mette Opakren, Karen Indstrand, Hans dy Erviksøen, Anders Spandet, Nils Opakren

3 søndag etter påske, gudstjeneste ved Bjugn, 29.04.1792
com 83
døpt Ole Opakren og qv, deres sønn Jakob, faddere: Anne Ervik, Berit ibid, Ole, Peder og Esten ibid

3 søndag etter trinitatis, gudstjeneste ved Bjugn, 24 juni 1792
com 44
begr Ole Opakrens sønn Jakob 2 mnd

Og så en rar en ????

18 søndag etter trinitatis ved Bjugn, gudstjeneste, 29 september 1793
com 66
døpt Hans Opakren og qv, deres sønn Jakob født 16 september, faddere: Margrete Venes, Guri Tinboen, Jens de Venes, Peder Danielsen ibid, Jens Storlien

Hans Olsen Opager gift med Gisken Nilsdatter Opager

Et? barn:

Ole Hansen Opager
gift med Karen Jensdatter Dalebakken

Ragnar Moslet

Legg inn av Ragnar Moslet » 6. desember 2005 kl. 12.11

Odd Karsten, takk for svar. Jeg har nok gjort meg skyldig i en amatør-tabbe, men slik kan det gå når en blir litt overivrig og tror en har funnet et spor, og sporet var Ole's sønn Hans.
Det ble døpt 3 stk. Hans Olsen i 1790:
Hans Olsen Dalen
Hans Olsen Grande
Hans Olsen Opakre
De to siste finner jeg igjen som konfirmanter, men ikke den første. Derimot ble en Hans Olsen Mebostad konfirmert 30.9.1804, men det finnes ingen Hans Olsen der i FT 1801. I Leif Kvernhusvik's liste over viede finner jeg også stedsnavnet Dalen u/Mebostad.
Ellers finner jeg ingen andre spor etter Ole Dalen, hverken vigsel eller begravelse, men det dukker opp en Hans Olsen Aunet som forlover for Ole's datter Ingeborg 03.04.1824. Hun kalles da Ingeborg Olsdtr. Aunet. Hun var forøvrig stedatter på Vollan Under Hægvik ved FT 1801.
Jeg kan heller ikke finne ut hvilket Aunet det her er snakk om.
Kan noen hjelpe meg her så er jeg takknemlig. Om ikke, får jeg vel avfinne meg med at min tipp-
tippoldefar Ole Dalen kom og forsvant uten andre spor enn sine to barn.

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»