sørsæter, sæteren søndre, hitra----johansen, solem, buen, fr

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Torunn Sørsæter

Re: sørsæter, sæteren søndre, hitra----johansen, solem, buen

Legg inn av Torunn Sørsæter » 10. januar 2005 kl. 14.57

kom tilfeldig inn på denne sida. artig.
AR MOR FRA FRØYA OG FAR FRA HITRA SOM ATTPÅTIL VAR SØSKENBARN. KUNNE TENKT MEG Å VITE MER OM SLEKTA.
FARS: ELDSTE JEG VET OM ER BOSATT PÅ HITRA; SÆTEREN, SØNDRE, ETTERNAVN SØRSÆTER, SOFFIE( enke to ganger?) og NICKOLAI?? FAR TIL MIN BESTEFAR OLAUS SØRSÆTER.
MORS; eldste navn jeg vet om fra frøya var MARTIN BUEN? gårdbruker- tror jeg var min oldefar, uansett bestemor var Johanne Mathilde Solem(Johansen) (Buen) gift-enke, og gift skilt.fikk tre barn hvorav min mor som var fosterbarn hos fam Karlsen på Frøya. vet lite om min mors far som døde mens hun var liten.
har brukbar oversikt over slekt som lever nå, men fortida er interressant.

Ola Klefsås
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 19. januar 2005 kl. 15.54

Prøv denne adressen
http://www.sveinkarlsen.com/mambo/
og klikk . Jeg tror dette er det du er ute etter.

Mvh Ola

Ola Klefsås
Sted: KOPPANG
Kontakt:

Legg inn av Ola Klefsås » 19. januar 2005 kl. 16.15

Hei!
Noe skar seg her. Klikk på "Genealogy", og videre på "Svein's family". Kanskje du finner noe felles?

Mvh Ola

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 20. januar 2005 kl. 13.27

Hei, Jeg har Sæter på Hitra i mine papirer. Den plassen ligger mellom Laksåvika og Sundlia. Gjelder personer som bodde der fra 1850 og til i dag.Kan det være noe sammenfallene her? Prøvde å klikke meg inn på den hjemmesiden det her var snakk om, men den er vel ute av drift.
Hilsen Roar

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 20. januar 2005 kl. 20.33

Hei, Roar

Sørsæter er på Fjellværøya og dermed et godt stykke fra Sæter som du nevner, men når du først er inne på Sæter, har du noe på familien til Arnt Sæteren?

Krister

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 21. januar 2005 kl. 7.38

Hei, de første som jeg har registrert på Sætra er Ole Nilsen Sundli f.1830 og Jonetha Iversdt Kvam f.1856 som er en søster til Johan ludvig f.1863 som er min linje bakover i tid. Jeg har ikke registrert noen Arnt, desverre. Jeg har linjen frem til i dag på Nils Sæther f.1882
Hilsen Roar

dn19444
Sted: TILLER

Legg inn av dn19444 » 21. januar 2005 kl. 16.30

Hei, min Arnt er lenger tilbake i tid.

Krister

Torunn Sørsæter

Legg inn av Torunn Sørsæter » 22. januar 2005 kl. 20.03

ah. skal sjekke dette.
ser i Manntallet 1701 at det er noen som bor på Sæteren Søndre eller Sørsæter, og fra Koppskatten 1645 at det er noen på Seteren. går ut ifra at det er noe her å henge fingrene i. Har også funnet mye om mor mi sin slekt og hvorfra det har seg at mine foreldre var søslenbarn. og det stemmer det at mors familie flytta over til Frøya en gang. mor mi påsto alltid at det var taterslekt innblandet i fam et sted, og det skulle jeg gjerne sett etter men vanskeligere å spore opp damene bakover... familien.

Torunn Sørsæter

Legg inn av Torunn Sørsæter » 22. januar 2005 kl. 20.41

har sjekket den sida til Svein Karlsen som Ola Klefsås ref. til og dette gir meg jo lesestoff til øynene blir tørre. Hans Bestefar Ragnar Sørsæter var min onkel. har sendt mail til ham, og spurt litt. takk gutter. dette er morro.

Kjell A Kvalvik

Legg inn av Kjell A Kvalvik » 23. januar 2005 kl. 17.36

Hei
Er Ragnar's foreldre John Olaus Nilsen Sørsæther (f 03.12.1888 )og Ellen Marie Pedersen ? Hvis ja, kommer Ragnar's bestemor fra Einvika og heter Jensine Olsdatter.

Torunn Sørsæter

Legg inn av Torunn Sørsæter » 2. mars 2005 kl. 11.32

har hatt for mye på jobb nå, men kikker innom alt stoff ved ledigang, om det noengang blir til det. takk for respons

Svein Karlsen

Legg inn av Svein Karlsen » 29. mars 2005 kl. 23.54

Hei,

takk for alle referanser til mine hjemmesider. Håper informasjonen der kan hjelpe de som trenger det. Si fra hvis du trenger mer info, Torunn.

Til alle andre, så har jeg forsøkt å samle slektshistorien i en mer oversiktlig form, dvs noen små slektsbøker. Disse er tilgjengelige på <a href=http://www.sveinkarlsen.com/mambo/index.php?option=content&task=category§ionid=3&id=15&Itemid=43>Lenke</a>

Jeg driver og skriver på Mastadslekta nå (Ragnars kone); det er mange felles aner mellom Sætra og Mastad, så vel som Fjellvær og Reksa, så det burde være interessant å lese disse bøkene for flere.

Setter pris på rettelser i min informasjon - har hentet mye fra originalkildene men det er fortsatt en del arvet informasjon som jeg ikke er sikker på opphavet til.

Svein

7870
Sted: SANDSTAD

Legg inn av 7870 » 4. mai 2005 kl. 22.43

Jeg er en av dem som har hatt gleden av å lese Svein Karlsens historikk om Sørsæterslekta. Det er mye spennende lesning her, særlig når det gjelder første og annen generasjon. Det blir litt mer problematisk når vi kommer til kapitlet om tredje generasjon, og enda mer når vi kommer til fjerde. Jeg har allerede gjort Svein oppmerksom på en del misforståelser og feil, men her er det enda ganske mye å rette på. Det har sammenheng med at det i ganske stor grad blir brukt sekundærkilder. Jeg sier ikke at det er nytteløst, for det kan ofte sette oss slektsgranskere på sporet. Men vi må sjekke sekundærkildene ved å gå til primærkildene med jevne mellomrom. Dersom en antakelse bygger på en antakelse - og til slutt blir en "sannhet", så gjør vi slektsgranskinga en bjørnetjeneste. Som seriøse slektsgranskere kan vi ikke tillate oss det! Heldigvis er Svein Karlsen en av dem som hele tida ber om innspill og korreksjoner. Det er fint, og det skal han få. Så er det bare spørsmål om hvor mange som i mellomtida tar de feil som ligger på nettet, inn i sine egne slektsbeskrivelser, tar dem for god fisk og sprer dem videre til andre. Jeg vil sterkt advare mot å presentere antakelser i slike "nettbøker". Det hjelper nesten ingenting å ta forbehold, for de "useriøse" sluker alt rått og sprer det videre - som virus. I genealogien finnes det mange eksempler på at korrekte, dokumenterte opplysninger har fått problemer med å trenge gjennom skoger av feil og misforståelser.
Vel, dette ble litt av en moralpreken, men som faghistoriker med slekt som hobby, følte jeg behov for å slå et slag for god, seriøs slektsgransking.
Lykke til videre, alle sammen.
Mvh
Svein Bertil

Torunn Sørsæter

Legg inn av Torunn Sørsæter » 16. august 2005 kl. 12.01

er inne etter vår og sommer for en oppdatering. skal legge meg dette på minne. for meg handler det om å se at et sjeldent etternavn har sitt opphav. og ikke så mye å se om konger har vært innom og spredt genene sine, som jo konger ofte gjør:) men fint med noen rettesnorer for dem som virkelig jobber med dette.

Svar

Gå tilbake til «Hitra»