Gulbrand Hansen
født 2/11-1802 i Biri Prestegjeld i Oppland fikk i 1834 skjøte på
2/3 av løpenr. 123 gården Helgebostad.
Kan noen finne ut hvem Gulbrand Hansen var gift med. Han hadde bl.a. en sønn ved navn Johannes Hansen som var født 1833 i Biri som senere overtok farens 2/3 og selv kjøpte siste 1/3.
Johannes Hansen giftet seg med Anne Larsdatter på Helgebostad.
Mvh
Dordy Helgebostad
[email protected]
Helgebostad
Moderator: MOD_Oppland
Re: Helgebostad
Hei,
Er du sikker på at Johannes Hansen var sønn av Gulbrand Hansen? Det ble døpt en Johannes Hansen på Biri den. 15. juli 1832. Hans foreldre var Hans Gulbrandsen og Beret Herbrandsdatter. Hansen-navnet indikerer jo at faren til Johannes het Hans. Det var i alle fall vanlig på denne tida.
Krister Olsen
Er du sikker på at Johannes Hansen var sønn av Gulbrand Hansen? Det ble døpt en Johannes Hansen på Biri den. 15. juli 1832. Hans foreldre var Hans Gulbrandsen og Beret Herbrandsdatter. Hansen-navnet indikerer jo at faren til Johannes het Hans. Det var i alle fall vanlig på denne tida.
Krister Olsen
-
- Sted: LANGHUS
Ja, selvfølgelig. Navnet var Hans Gulbrandsen.
Hans far igjen het Gulbrand Hansen.
Tusen takk for hjelpen. Beret Herbrandsdatter - hvor var hun fra?
Mvh
Dordy Helgebostad
Hans far igjen het Gulbrand Hansen.
Tusen takk for hjelpen. Beret Herbrandsdatter - hvor var hun fra?
Mvh
Dordy Helgebostad
Jeg vet ikke hvor Beret kom fra, men du kan kanskje etterlyse henne gjennom DIS-sidene for Oppland. Det jeg vet er at Hans og Beret giftet seg 29. oktober 1826 på Biri. I kirkeboka står det nok hvor hun kom fra og hvem opphavet var. Ellers vet jeg at de fikk minst tre barn mens de ennå bodde på Biri: Henrica, f. 27/7-1827, Gulbrand, døpt 5/4-1829, Johannes, døpt 15/7-1832. Etter at de kom til Hitra økte barneflokken med Martha, f. 14/11-1835, Peter f. 16/12-1838 og Olaus, f. 20/1-1842. Det er mulig du har oversikt over enda flere barn.
Krister
Krister
-
- Sted: LANGHUS
Hei
Takk for svar igjen.
Faktisk så er vi, min mann og jeg nesten helt blanke når det gjelder hans slekt på Hitra. Siden jeg har startet slektsgranskning, er jeg også nysgjerrig når det gjelder hans familie.
Det vi har fått vite av min svigerfar, er at en av hans oldefedre kom til Hitra fra Biri i 1834, visstnok fordi han hadde giftet seg med en tjenestejente som var under hans stand som odelssønn og var av den grunn fordrevet fra gård og grunn.
Det er blitt navngitt en gård på Biri, men kan av folketellingen 1801 ikke finne at det stemmer. Så det det er et åpent spørsmål.
Et annet spørsmål er hvorfor havnet han langt oppe på den forblåste øya etter å ha bodd på tykke bondebygda i Oppland. (Ikke noen forkleinelse for Helgebostadøya. Min fars slekt kommer fra Vestlandet, og vi bor utenfor Oslo).
Så vi er glade for alle opplysningene som kan gis. Skal sjekke med DIS-Oppland og Riksarkivet i kirkebøkene. Siden vi ikke hadde navn på Berret Herbrandsdatter (et vanlig navn på Biri på 17-1800 tallet), så lå vi litt tynt an i søken.
Finner du noe mer ut, hører vi gjerne fra deg igjen.
Tusen takk.
Mvh
Dordy Helgebostad
Takk for svar igjen.
Faktisk så er vi, min mann og jeg nesten helt blanke når det gjelder hans slekt på Hitra. Siden jeg har startet slektsgranskning, er jeg også nysgjerrig når det gjelder hans familie.
Det vi har fått vite av min svigerfar, er at en av hans oldefedre kom til Hitra fra Biri i 1834, visstnok fordi han hadde giftet seg med en tjenestejente som var under hans stand som odelssønn og var av den grunn fordrevet fra gård og grunn.
Det er blitt navngitt en gård på Biri, men kan av folketellingen 1801 ikke finne at det stemmer. Så det det er et åpent spørsmål.
Et annet spørsmål er hvorfor havnet han langt oppe på den forblåste øya etter å ha bodd på tykke bondebygda i Oppland. (Ikke noen forkleinelse for Helgebostadøya. Min fars slekt kommer fra Vestlandet, og vi bor utenfor Oslo).
Så vi er glade for alle opplysningene som kan gis. Skal sjekke med DIS-Oppland og Riksarkivet i kirkebøkene. Siden vi ikke hadde navn på Berret Herbrandsdatter (et vanlig navn på Biri på 17-1800 tallet), så lå vi litt tynt an i søken.
Finner du noe mer ut, hører vi gjerne fra deg igjen.
Tusen takk.
Mvh
Dordy Helgebostad
Kirkeboken for Gjøvik/Biri/Snertingdal er på internett, se DIS. Under giftemålet i 1826 står det: Gårdmannsønn Berg. Hun: Pike/tjener Berg. Hennes rubrikk for far er tom. mvh John
Takk for svar. Har vært utenlands en ukes tid, så jeg kan kommentere først i dag. Hvor skal jeg finne kirkeboken for Gjøvik/Biri/Snertingdal på DIS. Har lett etter den.
Forøvrig vet jeg gårdmannssønnen kom fra Berg. Var han egentlig odelssønn? Det lurer jeg på om han egentlig var.
Er takknemlig for svar.
Mvh
Dordy Helgebostad
Forøvrig vet jeg gårdmannssønnen kom fra Berg. Var han egentlig odelssønn? Det lurer jeg på om han egentlig var.
Er takknemlig for svar.
Mvh
Dordy Helgebostad