Fevågen i Rissa

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
Jonny Lyngstad
Sted: LYNGSTAD

Re: Fevågen i Rissa

Legg inn av Jonny Lyngstad » 4. juni 2004 kl. 19.01

Den 28/10-1753 gifter Peder Hansen "Feevaag" i Kristiansund seg med Ane Pedersdtr. (Svenning) fra Silneset i Eide. Hun var født ca. 1716 og døde på Innlandet i Kristiansund den 3/5-1763. De hanne to barn: 1. Hans f. 1754 og død før 1763 og 2. Marta Margrethe f. 5/7-1757. Marta flytta til sine slektninger her i Eide og døde i Bjørnevika, Eide den 16/5-1802, ugift. Peder Hansen ble så gift på nytt den 28/9-1769 m. enka Karen Olsdtr. tidligere gift m. Knut Knutsen "Søedahl", trolig slekt fra Sørdalen i Gjemnes. De bodde på Nordlandet i Kristiansund og var barnløse. Peder var jegtestyrmann og på skiftet står det at han døde lørdagen før pinse i 1785 på en reise fra Bergen omtrent 12 mil nord for byen i "Waldfjorden." Han er ikke begravd i Kristiansund.
Er det noen som vet om denne Peder Hansen stammer fra Fevågen i Rissa. Hva het i så tilfelle hans foreldre?

Eilert Bjørkvik

Re: Fevågen i Rissa

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 6. juni 2004 kl. 22.27

Jeg har en kandidat fra Stjørna:
Enken Heggviks sønn Peder, døpt i Ørland kirke 1. pinsedag 1721. Hans Heggvik ble begravet ved Ørland kirke bededag 1720. Jeg har ikke notert noe navn på enken, og jeg vet foreløpig heller ikke noe om hvor det ble av Peder Hansen, men det er det kanskje andre som vet. Det er jo ikke umulig at både Peder og mora kan ha flyttet over fjorden til Fevåg.
EB

Svar

Gå tilbake til «Rissa»