Walther Aagesen Aarnseth

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Haugen

Re: Walther Aagesen Aarnseth

Legg inn av Knut Haugen » 9. april 2004 kl. 13.38

Walther (1605 – 1668 ) er også kjent som Walther Aa. Bustad og W.Aa.Haugen. Fra 1645 var han leilending på gården Bustad, og fra 1665 på Haugen i Skaugdalen i Rissa i Fosen. Han er en av forfedrene til min mor.
Opprinnelsen til Walther menes å være skotsk. I bygdebøkene for Rissa og Stadsbygd blir det spekulert i at Walther var med blant de skotske soldatene som deltok i slaget ved Kringen i Gudbrandsdal. Dette er ikke sannsynlig for etter opplysninger i Digitalarkivet er Walther født ca. 1605 og var i tilfelle 7 år i 1612. En annen mulighet er at hans far Aage Walthersen Aarnseth egentlig het Oag (et vanlig navn i Caithness i Skottland der mange av soldatene til Sinclair kom fra). Oag er et familienavn som uttales som Åge. Oag kan ha deltatt ved Kringen og kommet levende fra slaget. Dette er imidlertid heller ikke trolig, fordi de fleste soldatene som overlevde selve slaget ble tatt til fange, og etterpå drept av de lokale bøndene.

En annen mulighet er at Walther nedstammer fra en skotte som hadde tilknytning til Austraat, Ørland i Fosen. Denne Walther het Mortimer til etternavn og var kaptein på skipet Bonaventura fra Skottland. Han ble fratatt skipet av erkebiskop Olav Engebrektsson og hans menn. Walther gikk i tjeneste hos Vincents Lunge og han svigermor Ingerd Ottesdatter Rømer. Walther kalles også for Valter Skot(te). Tjener Valter Skotte deltok på en reise til Finnmark for å kreve inn svigermorens "tilkommende". Kilde: Papir i norsk riksarkiv; Brev med nr. 533 dato 27 april 1525, brev nr 562 dato 15 aug. 1527 og brev 573 dato 21 mai 1528.

Er det noen som har kjennskap til eventuell forbindelse mellom Waltherne?

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 9. april 2004 kl. 14.31

Interessant, jeg har notert meg denne Walther og Eli Joensdatter Bustad som 7.tippoldeforeldre. Har ikke gransket mye på den grenen. Har heller ikke foreldre på dem, så jeg er spent på om du kommer opp med noe.
RandiE

Brukeravatar
gj03985
Sted: United States

Legg inn av gj03985 » 10. april 2004 kl. 18.56

Walther Aagesen er også aner min (6.tipp-oldefar). And now please pardon my switch to English, since I read Norwegian better than I write it.

I also have information that Walther lived at Aarnseth i Rissa. Was that before he was at Bustad, then? If not, where was he before Bustad?
It was I who researched the family name Oag found in Caithness and Orkney. It is pronounced identically to Aage. Aage was not a common name in records from the 18th and 19th centuries. However, I agree with you that the Kringen origin is problematic and the Ørland connection is more likely. In 1801, there were 185 males named Aage and 2 named Aake in the Norwegian census (25 i S-T og 62 i N-T). Of these, there were 8 in Ørland pr.gj. and only 1 in Stadsbygd pr.gj. By 1865, this had grown to 279 (45 i S-T og 86 i N-T), of which 12 were in Ørland pr.gj. and 7 in Stadsbygd pr.gj. Although the name is more common in N-T, there was much more "immigration" from Ørland to Stadsbygd pr.gj. than there was from N-T (Leksvik, where Aage was also unusual, is an exception).

Still, the Kringen theory is interesting and I am sure that speculation will continue about it. One plausible variation to solve the age problem that has been suggested is that it was Walther's father who was one of the Scottish mercenaries and that somehow he brought his child from Scotland to Rissa. This theory hinges on the "big man and little man coming to Rissa" legend, the word for "big" in Scottish being "ogee".

Mvh, Dennis
Dennis L. Haarsager
http://www.stadsbygd.info/

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 10. april 2004 kl. 22.19

Hi Dennis.
Are you on Rootsweb, Trønderlista? He is my 7.th tippoldefar. There seems to be a lot more research necessary here.
RandiE

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 10. april 2004 kl. 22.28

Forgot to say there was some documentation on the Valter Skotte and Vincent Lunge connection down on this page:
<a href=http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~slekter/d0006/g0000040.html>Lenke</a>

RandiE

Brukeravatar
gj03985
Sted: United States

Legg inn av gj03985 » 11. april 2004 kl. 2.46

Tusen takk for Lunge link. Yes, I am on Trønderlista. My direct email address is haarsager @ moscow . com (remove spaces). I agree about the need for a lot more research, but it is difficult due to when this all happened. The Valter Skotte in D.N. would probably have been born ca. 1495 or before, so there would have been 3-4 generations before the Rissa Walther was born with poor or no documentation. I have scanned Scottish records as well, but they are similarly "thin" before 1700.

There were likely other Scots in Trøndelag in those years and before. It is known that Scots bought timber from along the Norwegian coast and there was probably other trade as well.

I am also on the rootsweb genealogy-dna list and have thought it would be interesting to have one or more of the many direct male descendants (I am not one to my knowledge) test the DNA in their Y-chromosome and compare it to what we know statistically about the DNA of Scots vs. the DNA of Norwegians. It may be that there was no "Scot" at all. The problem is the cost of the test is about NOK 1400 for each participant. Still, many people are doing this now for genealogy purposes.

Mvh, Dennis
Dennis L. Haarsager
http://www.stadsbygd.info/

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 11. april 2004 kl. 3.52

Thank you, Dennis. Thought I had seen your name at Rootsweb yes. Looks like you have seen carefully into this matter already. This line is fairly new to me, I've been hanging on to my father's line and this is on my mother's paternal side. This about DNA-list made me curious. Haven't heard about the tests for this purpose, don't think the price was unreasonable.(I have some genetics in my studies).
And this Valter skotte is something to brood about for a good while I think.
Randi

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 11. april 2004 kl. 14.46

The same issue is on the Debate/Debatt Digitalarkivet, Dennis:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=21046&sok=&startnr=&antall=&spraak=or>Lenke</a> the no is 21046

Randi

Knut Haugen

Legg inn av Knut Haugen » 11. april 2004 kl. 18.05

Takk for interessante kommentarer.
En av grunnene til at jeg etterlyste kunnskap om eventuell sammenheng mellom Waltherne, var at spørsmålet om "skotte-ætten" var oppe på siden til Fosenslekter for ca 1 1/2 år siden. Da ble det fortalt om en Walther på Ørlandet i 1661. Så vidt jeg vet var ikke dette et ofte forekommende navn i Trøndelag fra gammelt av.
Knut

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 11. april 2004 kl. 18.15

Takk selv, Knut for at du startet... Dette er jo en liten gåte som vi kan drive og pusle litt med da, fint når man er litt flere med samme "tilknytnings-ane". Vi får kaste frem noen "angrepsvinkler" hvis noen kommer opp med en god ide. God Påske til dere.
Randi

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 11. april 2004 kl. 18.25

PS Knut, fint du nevnte at dette var oppe før, fant det da jeg brukte søkefunksjonen på "Valter skotte",tror det er viktig å samle alle trådene og tips, så jeg har lagret det nå.
(Valter Skotte [id : 759] )
Randi

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 11. april 2004 kl. 18.51

Nå har jeg sett noe på den interessante linken som gikk, her er en liten kopi:
"Håvard Olsøy 2002-12-03 23:47:00 Jeg har mye Walter (skotte)-slekt nedtegnet. Er av samme slekt selv. Først i gårdsslekts-heftet for Haugen i Skaugdalen (Rissa),skrevet av Peter P. Kimo og Ola A. Hermstad i 1983, er det 6 sider med far, søsken, barn og barnebarn til Walter Ågesen som fra 1645 var bonde på Bustad. Fra 1665 var han bonde på Haugen. Født 1605, død 1668. Ta kontakt hvis noen vil skrive av disse opplysningene. Er ikke så god på å lese gammel håndskrift selv. Tar derfor ikke sjansen på å legge dem ut i digitalform. Håvard Olsøy Tlf: 90617393"

Nå lurer jeg på om disse kildene, notatene til Håvard Olsøy er bearbeidet videre, disse kunne jeg være svært interessert i å få tak i.
Hei Håvard, er du på banen igjen med litt hjelp til en "nykommer" med denne Walther som ane???
Vennlig hilsen Randi

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 13. april 2004 kl. 23.42

Har dere navn på den andre kona til Walther Aagesen Aarnseth Haugen (f.ca 1605). Jeg har notert barna:Jon/Joen, Thomas, Bjørn, Gauth, Aage med Eli Joensdatter Bustad, som døde ca 1665, og sønnen Carl f.1666 med neste kone, men hvem er det? I det hele tatt mangler jeg dessverre en del årstall her.
Vennlig hilsen Randi

gj02812
Sted: RISSA

Legg inn av gj02812 » 14. april 2004 kl. 0.51

Hei
Jeg kan jo legge ut det jeg har på Walther og hans barn. Hvor jeg har hentet opplysningene ifra ser dere nederst.
Mvh Weronica

First Generation

1. Walther Ågensen Årnset Bustad Haugen, son of Åge and Unknown, was born about 1605 in Rissa, Sør-Trøndelag, Norway and died in 1668 in Rissa, Sør-Trøndelag, Norway, about age 63.

Walther married Eli Johnsdtr. Bustad, daughter of Joen Bakøen Bustad and Guri Johnsd. Bustad, before 1633. Eli Johnsdtr. Bustad died after 1656.

Children from this marriage were:

2 M i. Joen Walthersen Haugen Årnseth was born in 1633 in Rissa, Sør-Trøndelag, Norway and died on 15 Dec 1706 in Grytten, Dyrendahl, Rissa, at age 73.

General Notes: Bodde på Årnseth i 1701.

Joen married Ingeborg Joensdtr. Bustad, daughter of Jon Bakøen and Guri Jonsd. Bustad. Ingeborg Joensdtr. Bustad died in 1665 in Årnset, Rissa.1

Joen next married Anne Jacbsdtr. Nebb, daughter of Jakob Andersen Krognes and Marit Nilsdatter. Anne was born in 1629 in Hasselvika, Rissa1 and died on 26 Oct 1721 in Årnset, Rissa, at age 92.

3 M ii. Åge Wathersen Aunet was born in 1635 in Aunet, Skaudalen, Rissa and died in 1690 in Aunet, Skaudalen, Rissa, at age 55.

Åge married Sigrid Olsdatter, daughter of Ole Christophersen and Barbro. Sigrid Olsdatter died in 1694 in Skaugdalen, Rissa.

4 M iii. Gaut Waltersen Årnseth2 was born in 1650 and died on 24 Jul 1707 in Olsøy Gnr 40, Rissa, at age 57.

General Notes: Først på Olsøy, sener på Krognes

Gaut married (name unknown).

5 M iv. Thomas Walthersen Årnseth Haugen was born in 1642 in Rissa, Sør-Trøndelag, Norway and died in 1699, at age 57.

Thomas married Ingeborg Olsdtr. Solem.

Thomas next married Barbro.

6 M v. Bjørn Walthersen Haugen was born in 1739 in Haugen, Rissa.3

Walther next married Stenor Carlsdtr. Spakmo Ytteråsen, daughter of Karl Nilsen Ytteråsen and Marit Olsdatter. Stenor was born in Rissa, Sør-Trøndelag, Norway4 and died in 1686 in Haugen, Rissa.

Children from this marriage were:

7 M i. Carl Walthersen Årnseth was born in 1666.

1 Skottene nok en gang.
2 Kopi fra Håvard Olsøy om etterkommere i Walter-ætten.
3 Dennis Haarsager.
4 Aase M. Brekstad.

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 14. april 2004 kl. 2.03

Takk skal du ha, Weronica, jeg hadde notert en plass denne Stenor jeg også, men syntes navnet var så rart??? Opprinnelse??
Og jeg trodde Ingeborg Joensdatter var datter av Joen Jonsen Bustad, som jeg fant der på Bustad i mantallet 1666, mulige sønner: Peder, Oluff, Anders, Niels.
Er årstall sjekket med kirkebøker, Weronica?
Ellen Jonsdatter Årnseth, f.ca 1664 er min 5.tippoldemor.
Vennlig hilsen Randi

gj02812
Sted: RISSA

Legg inn av gj02812 » 14. april 2004 kl. 13.53

Hei
Det er et litt pussig navn ja, vet ikke noe om det.
Har sett litt på Ingeborg Joensd. som er nevnt over her, det er noe som skurrer... Må sjekke.
Jeg har dessverre ikke sjekket årstall opp mot kirkeboka.
Vi har felles aner her Joen Walthersen Haugen Årnseth er 9 tippoldefar min. Skal vi utveksle anelinjer?
Mvh Weronica
[email protected]

Randi S. E.

Legg inn av Randi S. E. » 15. april 2004 kl. 3.46

Weronica
Stemmer dette da? Det ser jo ut som Joen (f.1633), Walthers sønn, gifter seg med sin tante da??? (Ingeborg Joensdatter Bustad)
Randi

Knut Haugen

Legg inn av Knut Haugen » 15. april 2004 kl. 13.50

Jeg har Ingeborg Joensdatter Bustad med fødselsår ca 1633 og død ca. 1665. Har notert at ved tellingen i 1665 var det flere med navnet Joen som bygslet deler av Bustad i Rissa.
For å komme tilbake til spørsmålet; Hvor kom Walther Aagesen fra?
Jeg har sjekket gamle diskusjoner på Digitalarkivets WebDebatt (søk på Skotte) og funnet følgende.
·Det var to skottetog i 1612. Det ene via Åndalsnes og Gudbrandsdalen og det andre via Stjørdal-Meråker til Stockholm.
·Skottene som gikk i land i Stjørdal møtte begrenset motstand og kom velberget til Sverige.
·Etter slaget ved Kringen og etterfølgende drap på fangene overlevde 3 offiserer og 15 menige. Disse ble ført til Akershus festning i Oslo. Deretter til Elsfsborg festning som danskekongen hadde kontroll over og videre til Danmark. De fleste gikk i Dansk militær tjeneste, men noen få ble ansatt hos borgere i Oslo.
Ut fra dette er det neppe sannsynlig at Walther Aagesen nedstammer fra skotter som deltok i de to skottetogene.
Da er det igjen to muligheter: Walther nedstammer fra Walther Mortimer (Skotte) som kom i tjeneste hos Lyche på Austrått, eller fra en eller annen skotte som kom til landet med et av de skotske skipene som var innom og hentet trelast og lignende Jfr. innlegget til Dennis. Kommer vi lenger, for eksempel via Walter på Ørlandet i 1661?
Knut

Ruth Hauge

Legg inn av Ruth Hauge » 10. januar 2005 kl. 19.31

Åge Walterson f. 1580 er min 9.tippoldefar.(Opplysninger fra Dennis H.)
Joen Waltherson Haugen er da min 7. Tipp-oldefar.
Lurt å gå tilbake og se på gamle etterlysninger innimellom. Det er spennende å få historien bak ens aner. Nå ser jeg at det er mye "langt uti"-slekt rundt om. Hilser til dere alle!
Mvh
Ruth

Svar

Gå tilbake til «Rissa»